تحقیق مقاله ایام فاطمیه

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 15476
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ایام فاطمیه

    چکیده

    در رأس تمام زنان عالمیان سیده نساء فاطمه زهراست که معصومه است و عصمتش قطعی است .

    فاطمه (س) به عنوان میوه درخت نبوت بهترین الگو برای انسانهاست ایشان به عنوان مادری نمونه و دختر نمونه و همسری نمونه  به سلامت و حفظ کودکان اهمیت زیادی میداد که باید همه بانوان درس انسانیت ،  آیین همسرداری  و شیوه ی  تربیت فرزند  را در مکتب وی بیاموزند و محبت را همیشه مد نظر داشته چرا که محبت باعث از بین رفتن کینه ها و حسادت می شود . در تمام صحنه های جنگ که حضور داشتند فرزندانش را همراه خود برده تا به آنها درس شهامت و شجاعت داده و تا مظلومیت دین خدا و ولی خدا علی (ع) را درک کنند و تمام عظمت هایی که در زندگی فرزندان فاطمه متجلی است نشانگر تربیت و آموزه های گران قدر آن حضرت است.

     او فکر بلند ، ایمان راسخ و تقوا و شجاعت بی نظیری را که که از پدرش به ارث برده بود همه را به صورت سرمایه های نفیس و پر ارجی به فرزندانش منتقل نمود .حضرت زهرا (س) الگوی زهد  و پارسایی ،ساده زیستی و ساده پوشی است که نشان از جاذبه ایمان و سرمایه آخرت دارد و آنچنان در ساده زیستی درخشید که حیرت خاص وعام را برانگیخت .او شخصیت زن را در تجملات زندگی و جامه های رنگارنگ نمی دانست بلکه او برترین زینت زن را در عفت عصمت و تربیت فرزندان شایسته جستجو میکرد  را از توان مالی خود در راه محرومان انفاق می نمود و از تجمل پرهیزداشت . سختیهای دنیا را تحمل تا به شیرینی های آخرت برسد  .  آیین همسرداری را به خوبی مراعات و شریک خوبی برای همسرش علی ( ع ) بود با فقر علی (ع) میساخت و صبر میکرد و همچنین همدم رنجها و غصه های او بود . درخشش زهرا (س) در دفاع از اسلام و حریم ولایت حاکی ازروح بلند و جوهر مقاومت شخصیتی میکند که در دامن زهد و وارستگی پرورش یافته و از سختی ها نردبانی برای تعالی خود ساخته است .  ایشان شجاعانه  و دلیرانه در دفاع از انسانیت ، ازحقانیت  دین و از رمز و رازسربلندی انسان مسلمان دفاع می کند ، روشنگری می کند و تا آخرین لحظه از تلاش نمی ایستد . زهرای اطهر ( س ) احیاگر   یاد شهیدان و وفادار  به  خاطره  عزیز آنان بود  در رابطه با  مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی بی تفاوت نبود وجبهه حق را یاری مینمود ومقابله با ظلم و انحراف را تکلیف خود می دانست و دل ایشان همواره به ذکر خدا آباد بود .

    ایشان چنان به قله کمالات راه یافته بود که امام خمینی (ره ) فرمودند اگر مرد بود به مقام نبوت می رسید و از هر نظر کامل بود از این رو اسوه تمام مردان و زنان با ایمان به شمار میرود .پیروی از زهرا یعنی ایجاد و بسط افزایش این خصلت ها این است معنی پیروی اززهرا علیه سلام.

     

     مقدمه

     

    شأن زهرا ( س ) بالاتر از آنست که بتوان فکر کرد تا چه رسد به اینکه بیان نمود هر کس هر چه بگوید در حد فهم و ادراک خودش میباشد . فاطمه زهرا (س ) برترین نمونه مجسم برای زن مسلمان است و متفکران ، گویندگان مذهبی و دانشمندان باید با قلم خود ابعاد وجودی  و شخصیت این بانوی بزرگ آفرینش را هر چه بهتر و بیشتر ترسیم و تبیین کنند. بوسه پیامبر( ص ) بردست فاطمه ( س ) را هرگز نباید بر یک معنای عاطفی حمل کرد . اگر ما خیال کنیم چون فاطمه (س) دختر پیامبر (ص) بود و چون پیغمبر (ص) او را دوست داشت دستش را بوسید . این برداشت خیلی غلط و حقیر است.  مگر میشود شخصیتی با آن ارج و عدل و حکمت چون پیغمبر ( ص ) که متکی به وحی و الهام الهی است دست دخترش را به صرف  این که دخترش است ببوسد ، این کار معنای دیگری دارد  و حاکی  از آن است که این دختر جوان و زنی که وقتی از دنیا رفته طبق روایات مختلف بین هیجده و بیست و پنج سال سن داشته ، در اوج ملکوت انسانی و یک انسان  خارق العاده بوده است . این نگرش اسلام به زن است .

    تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است ، در فاطمه زهرا (س) جلوه کرده است . یک زن معمولی نبوده است ، یک زن روحانی ، یک زن ملکوتی ، یک انسان به تمام معنا است ،تمام نسخه انسانیت ، تمام حقیقت زن ، تمام حقیقت انسان . او زن معمولی نیست ، این موجود ملکوتی که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است ، بلکه موجود الهی جبروتی ، در صورت یک زن ظاهر شده است.  تمام هویت های کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد ، تمام در این زن است ،  زنی که تمام خاصه های انبیاء در اوست ، زنی  که اگر مرد بود نبی بود ، زنی که اگر مرد بود به جای رسول الله بود . معنویات ، جلوه های ملکوتی ، جلوه های الهی ، جلوه های جبروتی ،  جلوه های  ملکی و ناسوتی همه در  این موجود مجتمع  است ، انسانی است به تمام معنا انسان ، زنی است به تمام معنا زن .

    حضرت زهرا (س ) بر کرسی تربیت

    فاطمه شاخسار درخت نبوت ، بلکه میوه آن درخت است. از این روی در تربیت فرزند بهترین الگو برای هر کسی است که میخواهد نقش پدری یا مادری خویش را به طور کامل ایفا کند .

    بدون شک پر آرامش ترین لحظات  زندگی انسان و آسوده ترین دقایق حیات همان لحظه ها و دقایقی است که کودک همراه با آهنگ قلب مادر، آرام آرام به خواب میرود . اگر در این لحظات درس های ایمان و معرفت ، جهاد و مبارزه وانسانیت و اخلاق به کودک داده شود ،این عمل بدون شک سرلوحه زندگی فردای کودک خواهد بود . بر کودک باید نامی نیکو نهاد ، زیرا نام کودک  پرچمی است که بر فراز قله شخصیت او و در کشور زندگی او برافراشته میشود . از این رو اسلام بر انتخاب نام نیکو و زیبا تأکید بسیار کرده است . حضرت فاطمه (س) به سلامت و حفظ کودک اهمیت زیادی میداد و تساوی در محبت را نیز همیشه مد نظر داشت ، زیرا تساوی در محبت باعث از بین رفتن کینه ها و حسادت ها می شود.

    حضرت زهرا (س) آموزش های سیاسی  و عبادی را نیز در تربیت کودکان در نظر داشتند ، زیرا انسان باید رسم بندگی بیاموزد تا حق ِ ، حق تعالی به جا آورد و از طرفی برای خدا به خدمت خلق بپردازد تاوظیفه ستُرگ خویش را به انجام برساند. لذا ازاصلی ترین وظایف والدین ،آموزش کودکان و آماده ساختن آنان برای انجام دادن این دو وظیفه مهم است .

    حضرت زهرا( س) در همه صحنه های که بعنوان اعتراض به دشمنان و غاصبان حکومت شرکت میکرد، فرزندانش را با خود میبرد تا درس شهامت و شجاعت و مبارزه به آنان بیاموزد تا مظلومیت و غربت دین خدا و ولی خدا  علی (ع ) را با همه ی وجود خویش درک کنند و خود را آماده سازند تا در موقع لازم به صورت مناسب و به شیوه ی صحیح به یاری او بشتابند . اثر این تربیت سیاسی را به خوبی در زندگی کودکان زهرا می بینیم که چگونه به زودی همین راه مادر را ادامه داده ، به غاصبان خلافت اعتراض می کنند . آری ، همه ی عظمت ها و شکوه هایی که به بهترین صورت در زندگی فرزندان فاطمه (س) متجلی است ، نشانگر تربیت تابناک و دامان پاک و آموزه های گران مایه ی آن حضرت است . خانه ی گلین علی و فاطمه (س) چه کسانی را به جامعه تحویل داده است : حسن و حسین ، زینب و ام کلثوم (ع ) . دو مردی که قلم و زبان از ترسیم شکوه صلح و جنگ آنان ودستیابی به فراز قله های دانش و بینیش و چکاد اخلاق آنها ناتوان است .

    و دو زنی " که مردانگی در رکابشان جوانمردی آموخت " و درغروب سیاه همه ی ارزشهای انسانی فریاد رسای آن دو تاریک زار توده های مردم کوفه و شام را به حرکت در آورد . آری ، همه ی آن عظمتها مدیون تربیت حضرت فاطمه (س‌) است و ریشه در پرورش نیکوی او دارد .

     

    حضرت زهرا (س ) و زهد

     

    زهد از مقامات ارزشمندی است که تاثیر فردی و اجتماعی آن بسیارمورد توجه ائمۀ معصومین (ع ) بوده است،بطوری که قطع علائق دنیوی و تحصیل آرامش روحی و روانی از برکات زندگی زهدانه است . زهد در اجتماع نیز منشاء و صلابت و عامل تثبیت ارزشهای معنوی و اخلاقی به شمار می آید .

    فرهنگ زهد میراث گرانبهای ائمه معصومین ( ع ) است  که ما به نشانه ی ایمان و اطاعت از آن بزرگان باید در تحصیل آن با همه توان بکوشیم . از این جهت توجه به سیرۀ ائمه معصومین ( ع ) و اقتدا به راه و رسم آنان در زندگی ، ما را در رسیدن به این مقام معنوی کمک خواهد کرد .

    زهد مقامی از بندگی است که انسان از علایق و دلبستگی های غیر خدا آزاد میشود و میل و رغبت به خدا و جهان ابدی پیدا میکند . مولای متقیان علی ( ع ) در تعریف زهد فرمودند : " تمام زهد بین دو کلمه قرآن است ، خداوند سبحان میفرماید هرگز به آنچه از دستتان رفته اندوه مخورید و بر آنچه به شما داده شده شادی نکنید . کسی که بر گذشته افسوس نخورد و به آینده شاد نشود ، زهد را از دو طرف دریافته است “

    با تعریفی که اززهد ارائه شده حضرت زهرا ( س) به هیچ چیزی جز خدا دلبستگی ندارد و محبوب واقعی او خداست .لذت ذکر و حضور درمحضر ربوبی برای فاطمه (س) ازهر لذتی خوشتر است .

    حضرت زهرا (س) میفرماید : " لذتی که از خدمت حق میبرم مرا از هر خواهشی باز داشته است .

    بدین ترتیب کسی که همه آمال او خداست ، حرکات و سکنات او صبغۀ الهی داشته ، دنیا و زخارف آن در فضای دل او جایگاهی ندارد و روح بلند او در عرصه ی تنگ دنیا نمی گنجد .

    اشتیاق او برای رفتن بیش از ماندن است و به همین خاطر دنیا را هرگز دوست ندارد بنابراین زهد حضرت زهرا ( س) در دوست نداشتن دنیا و عشق ورزیدن به خدا خلاصه می شود . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ایام فاطمیه

    فهرست:

     

    چکیده

    مقدمه

    حضرت زهرا (س ) بر کرسی تربیت

    حضرت زهرا (س ) و زهد

    الگوگیری از حجاب و عفاف حضرت زهرا (س ) در جهان امروز

    حضرت فاطمه (س) اسوه ارزشها

    نقش حضرت زهرا (س) در فرهنگ سازی و  سازندگی تاریخ و انسانها

    اظهار نظر صاحب کشف الغمه در تمنای مرگ فاطمه (س)

    شهادت و مدفن  حضرت فاطمه (س )

    دهه ی فاطمیه (س)

    منابع

     

     

     

    منبع:

    منتهی الامال، مرحوم حاج شیخ عباس قمی

    زندگانی فاطمه زهرا (س)، حضرت آیت االه شهید سید عبدالحسین دستغیب

    مظالم، حضرت آیت االه شهید سید عبدالحسین دستغیب

    برای ریحانه، محمود اکبری

    فرهنگ فاطمیه، مهدی نیلی پور

    نشریه ماهانه پیوند، انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پروررش 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ایام فاطمیه, مقاله در مورد تحقیق مقاله ایام فاطمیه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ایام فاطمیه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ایام فاطمیه, تحقیق درباره تحقیق مقاله ایام فاطمیه, مقاله درباره تحقیق مقاله ایام فاطمیه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ایام فاطمیه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ایام فاطمیه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ایام فاطمیه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت