تحقیق مقاله رایگان سوره یوسف

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 15660
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان سوره یوسف

    مشخصات و فضایل این سوره

     

       سوره مبارکه یوسف به صورت یک مجموعه واحد، در مکه نازل شده است و اینکه در بعضى از روایات از ابن عباس نقل شده که چند آیه نخست آن در مدینه نازل شده، با سیاق و هماهنگى آیات سازگار نیست و نمى توان آن را قبول کرد. این سوره به اتفاق قاریان 111 آیه دارد و پس از سوره هود نازل شده است و مشابهتهایى در میان این دو سوره وجود دارد. ضمناً این سوره مشتمل بر طولانى ترین قصه در قرآن یعنى قصه حضرت یوسف است. این قصه که از آن به «احسن القصص» یعنى زیباترین قصه ها یاد شده، تنها قصه اى در قرآن است که همه قسمتهاى آن با رعایت ترتیب زمانى در یک سوره ذکر شده; قصه هاى دیگر قرآن به صورت پراکنده آمده و مطابق با هدفهاى تربیتى خاصى تقطیع شده است و این نشان مى دهد که قرآن در نقل قصه ها، از روشهاى گوناگونى استفاده کرده است.
       در روایتى از حضرت امیرالمؤمنین(ع) نقل شده که سوره یوسف را به زنان خود یاد ندهید.این روایت در کافى به صورت مرفوعه نقل شده است و اگر از ضعف سند آن چشم پوشى کنیم،شاید ناظر به این معناست که اگر قرار باشد یک سوره از سوره هاى قرآن را به زنان خود یاد بدهید، آن سوره سوره یوسف نباشد چون در آن شرح عشق بازیهاى همسر عزیز مصر آمده است. این احتمال از آنجا تقویت مى شود که در آن روایت گفته شده که به زنان خود سوره یوسف را یاد ندهید بلکه سوره نور را یاد بدهید متن روایت چنین است:
       قال امیرالمؤمنین(ع): لا تعلّموا نساءکم سوره یوسف و لا تقرأوهن ایّاها فانّ فیها الفتن و علّموهن سوره النور فانّ فیها المواعظ.(1)
       امیرالمؤمنین(ع) فرمود: به زنان خود سوره یوسف را یاد ندهید و آن را بر آنان نخوانید که در آن آزمایشهاست بلکه به آنان سوره نور را یاد بدهید که در آن پندهاست.
       شبیه این روایت از پیامبر(ص) نیز نقل شده و در آن نیز سوره یوسف با سوره نور مقایسه شده است. مفهوم این سخن آن است که اگر بنا باشد سوره اى از سوره هاى قرآن را به زنان خود یاد بدهید و یا آن را بر آنان بخوانید، آن سوره سوره یوسف نباشد بلکه سوره نور باشد که در آن احکام مربوط به زنان مخصوصاً مسایل حجاب بیان شده است و این مطلب ناظر بر حسن انتخاب است و مانع از آن نیست که اگر تمام قرآن و یا چندین سوره از قرآن به زنان یاد داده شود، سوره یوسف از آن استثنا باشد بلکه در چنین حالتى یاد دادن سوره یوسف به زنان اشکالى ندارد.
       اتفاقاً در بعضى دیگر از روایات، یاد دادن سوره یوسف به خانواده
     و کنیزان توصیه شده است:
       عن النبى(ص) قال: علّموا ارقّاءکم سوره یوسف فانه ایّما مسلم قرءها و علّمها اهله و ما ملکت یمینه هون الله علیه سکرات الموت و اعطاه القوّه ان لا یحسد مسلما.(1)
       پیامبر خدا(ص) فرمود: به بردگان خود سوره یوسف را یاد بدهید زیرا هر مسلمانى که این سوره را بخواند و به خانواده و کنیزکان خود یاد بدهد،خداوند سکرات مرگ را به او آسان مى کند و به او قدرتى مى دهد که به برادر مسلمان خود حسد نکند.

    فضایل این سوره :

     

     همانگونه که براى خواندن سوره هاى دیگر قرآن فضیلتهایى نقل شده، براى خواندن سوره یوسف نیز فضایلى در روایات آمده است. علاوه بر روایتى که در بالا نقل کردیم، در روایت دیگرى، از حضرت امام صادق(ع) فضیلت خاصى براى خواندن سوره یوسف نقل شده است. متن روایت چنین است:
       عن ابى عبدالله(ص) قال: من قرء سوره یوسف فى کل یوم او فى کل لیله بعثها الله یوم القیامه و جماله جمال یوسف و لایصیبه فزع یوم القیامه و کان من خیار عبادالله الصالحین.(2)
     
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان سوره یوسف

    فهرست:

    ندارد
     

     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان سوره یوسف, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان سوره یوسف, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان سوره یوسف, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان سوره یوسف, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان سوره یوسف, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان سوره یوسف, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان سوره یوسف, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان سوره یوسف ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان سوره یوسف
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت