تحقیق مقاله مهدویت

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 15742
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مهدویت

    به نام خدا

     

    علل پیدایش مهدویت

    اصل داستان مهدویت دو موضوع باعث رشد و نمو ان شده است:الف)عقیده به پیدایش و ظهور نجات دهنده غیبی در بین جهودان شایع بوده و هست.انان عقیده داشتندکه الیاس به اسمان صعود نموده و در اخرالزمان برای نجات بنی اسراعیل به زمین بر میگردد.ب)پس از درگذشت رسول اکرم(ص)خانواده و خویشانش و از جمله علی بن ابی طالب(ع)خودشان را برای خلافت از دیگران سزاوارتر می دانستند. اما بر خلاف خواسته آنان خلافت از خانواده رسول خدا بیرون رفت و همین حادثه سبب آزردگی و رنجش آنان گردید.تا اینکه خلافت به علی بن ابی طالب منتقل شد و بعد از او به فرزندان او منتقل شد و یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند.انگاه بود که پیدایش نجات دهنده غیبی و مهدویت در بین مردم رواج یافت

     

     مهدویت

    در منطق دین دو اصطلاح داریم که یکی "هادی" و دیگری "مهدی" است از نظر قاعده زبان و لغت هادی اسم فاعل و به معنای هدایت کننده و رهنمون است و مهدی اسم مفعول و به معنای هدایت شده می باشد. یکی از اسمهای خداوند در قرآن مجید هادی است یا  « هادی المظلین»  ای هدایت کننده گمراهان. در سوره بقره از قرآن مجید درباره هدایت سخن آمده است بسم الله الرحمن الرحیم. الم، ذلک کتاب لایب فیه هدی للمتقین...."

    ا.ل.م سه حرف جدای از یکدیگر است ومعنی مستقل و یا یک جمله نیست و ظاهرا معنائی ندارد و اما بعضی از مفسرین گفته اند: ا.ل. م یعنی المهدی که الف ولام ان حرف تعریف و حرف میم اول اسم مهدی است. اگر این تفسیر و تعبیر درست باشد معنای این آیه اینست که: "المهدی آن کتابی است که هیچ شک و تردیدی در آن نیست و پرهیز کاران را هدایت می کند.

     

     شخص پرهیزکار بوسیله کتب انبیا و زبان بزرگان و راهنمایان دین هدایت شده است و می بایست ایصال به مطلوب نصیب او شود و احتیاج به امام و رهنمون و رهنما و هادی و مهدی دارد، تا آن راهنما و امام دستش را بگیرد و به خانه محبوب راهنمائی کند و او را به مقصود برساند. ایصال به مطلوب وصل شدن و رسیدن به محبوب و معبود است. مهدی چون خانه معشوق را بلد است سر راه می ایستد و عشاق و پرهیزکاران و مؤمنین و متقین را که آمادگی رسیدن به خانه معشوق را دارند به خانه معبود می رساند. البته آنها باید از رهنما و مهدی پیروی کنند و دستوراتش را بکار ببندند تا به معشوق برسند.

     

    ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی      کاین ره که تو میروی به ترکستان است

    در منطق دین دو نوع مهدویت داریم: یکی مهدویت نوعی و عام یا عمومی و  دیگری مهدویت الهی خاص و مطلقه.

     

    مهدویت نوعی

    از زمان خاتم الانبیاء پیغمبر اسلام دوران مهدویت نوعی شروع شده و ادامه یافته است. دوران مهدویت نوعی تا ظهور کلی حضرت مهدی صاحب الامر ادامه دارد. از زمان پیغمبر اسلام تا کنون افراد بسیاری بوده اند که با عمل کردن به احکام اسلام و اجرای قوانین قرآن و تعالیم انبیا عظام دارای مقام تقوی شده اند و از جانب خداوند و به قدرت و عنایت او به پشت پرده غیب راه یافته اند و به مقام فلاح و رستگاری رسیده اند و دارای مقام مهدویت شده اند ماموریت یافته اند که عاشقان حقیقت را رهنما باشند و دست آنها را بگیرند و به مطلوب و مقصود برسانند.

    همه عارفان و مرشدان طریقت و آنها که از طریق شریعت محمدی به مقام تقوی و هدایت رسیده اند مهدی نوعی هستند.معنای ولایت فقیه که امروز در کشور جمهوری اسلامی ایران مطرح است با مسئله مهدویت تطبیق می کند. کسی که بر دیگران ولایت دارد باید مهدی و هدایت شده باشد و به پشت پرده غیب جهان راه پیدا کرده باشد و این مهدویت نوعی است.

     

    مهدویت مطلقه یا مهدی موعود

    ‌در همه ادیان مسئله ظهور موعود غایب پیش بینی شده است همه انبیاء و اولیاء وعده داده اند که در آخر الزمان یعنی پایان خط انبیاء، شخصیتی الهی که دارای مقام ولایت مطلقه و رسالت الهیه باشد ظهور خواهد کرد و جهان را از دوئیت و نفاق به سوی صلح و وحدت رهنمون خواهد شد. مهدی موعود در عصر خود مهدیان نوعی را جذب و متحد و تسلیم خواهد کرد و بر آنها غالب خواهد شد.

    در هر دین و مذهبی مهدی موعود بنام و مشخصاتی خوانده می شود و همه پیروان ادیان در انتظار ظهور این قائم و راهنمای الهی هستند.مایقین داریم که هنوز این ظهور در جهان صورت نگرفته است و آنها که ادعای ولایت مطلقه و مهدویت کلیه کرده اند مدعیانی بیش نبوده اند که باید آنها را تکذیب کرد زیرا ادعایشان با دلیل توام نبوده است و می بینیم که جهان روی صلح وحدت ندیده و بشریت متفرق هستند و کثرت به جای وحدت و یگانگی و همبستگی در جهان حکومت می کند. جهان بشریت در اتش نفاق و استعمار و استثمار می سوزد و ظلم و بیداد جای عدل و داد را گرفته است همه ناراحت هستند و در انتظار منجی عالم بشریت دقیقه شماری می کنند.

    آن روز نزدیک است که خداوند حی منان بر بشریت منت بگذارد و حقیقت جویان را از زلال معرفت سیراب و مستفیض فرماید، جهان را صلح و وحدت ببخشاید و طبیب اعلم الهی برای معالجه بیماران بشریت قدم بر دیدگان همگان بگذارد، بکوشیم تا زمین را آماده قدوم مصلح جهان بسازیم و خود را شایسته پیروی از آن امام بحق گردانیم.  تجلی صفاتی آنست که سالک صفت خدا را در خود مشاهده کند و علم یا قدرت و یا حیات خود را حیات و علم و قدرت خدا ببیند. مثلا" چیزی را که می شنود ادراک کند که خدا شنیده. و او سمیع است و چیزی را که می بیند، ادراک کند که خدا دیده. و او بصیر است و یا در جهان علم را منحصر به خداوند کند و علم هر موجودی را مستند به علم او بلکه نفس علم او مشاهده کند.

    مراد از تجلی اسمائی آن است که، صفات خدا را که مستند به ذات او هستند در خود مشاهده کند( مثل قائم ، سمیع ، بصیر ، حی و قدیر و امثال

    اینها.) مثلا" ببیند که علیم در عالم یکی است و او خدای متعال است و دگر خود را در مقابل او علیم نبیند، بلکه علیم بودن او عین علیم بودن خداست،

    یا ادراک کند که حی و زنده یکی است و او خداست و خود او اصلا" زنده نیست بلکه زنده خداست و بس.

    مهدی کیست:

    مهدی امید بشر!مهدی برگزیده خدا!مهدی انجام دهنده هدف انبیا و دادگر کل!مهدی بنیانگزار عدل.مهدی از دودمان رسول خدا(ص)پسر فاطمه(ع)فرزند علی از نژاد حسین و نواده امام صادق است.پدرش امام حسن عسکری است. خود دوازدهمین انهاست.

    برنامه های مهدی

    1-اقدام بیک انقلاب فرهنگی وسیع و همه جانبه2

    -جهش فوق العاده ای در صنایع

    3-طرح عظیم اقتصادی

    4-کنترل و نظارت دقیق

     

     

    قرآن و مهدویت

    آیاتی چند در قرآن وجود دارد که اجمالا روزی را نوید میدهد که حق پرستان و حزب خداپرست قدرت و حکومت زمین را قبضه مینمایند و دین اسلام بر تمام ادیان غالب میگردد

    مهدی از نظر امامان

    رسول اکرم(ص): مهدی از فرزندان من است. اسم او‏ اسم من و کنیه اش کنیه من (ابوالقاسم) است. از نظر اخلاق شبیه ترین مردم به من است. برای او غیبت و سیرتی است که در آن، بسیاری گمراه می شوند. آنگاه مثل شهاب ثاقب می آید و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد چنانکه پر از ظلم و ستم شده باشد.

    پیامبر اکرم(ص) همچنین فرمودند : خدای تبارک و تعالی از روزها جمعه را برگزید و از شب ها، شب قدر را، از ماهها،‌ماه رمضان را و مرا میان پیامبران و علی را از من، حسن و حسین را از علی برگزید و از حسن و حسین 9 تن را برگزید که نهمین آنها قائم آنهاست که ظاهر و باطن آنهاست.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مهدویت

    فهرست:

     

    ندارد.
     

     

    منبع:

    امینی/ابراهیم/دادگستر جهان/انتشارات شفق/1373

    کورانی/علی/عصر ظهور/شرکت چاپ و نشر بین الملل/1381

    شیرازی مکارم /سبحانی جعفر/خورشید پنهان/نشر کوکب/1374

    مجلسی/محمد باقر/مهدی موعود/انتشارات مسجد جمکران/1385

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مهدویت, مقاله در مورد تحقیق مقاله مهدویت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مهدویت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مهدویت, تحقیق درباره تحقیق مقاله مهدویت, مقاله درباره تحقیق مقاله مهدویت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مهدویت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مهدویت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مهدویت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت