تحقیق مقاله سنگ های دگرگونی

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 16108
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: زمین شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سنگ های دگرگونی

    سنگ های ثانویه هستند که از دگرگون شدن سنگ های آذرین ، دگرگونی و رسوبی که قبلا وجود داشته اند تشکیل می شود . عامل دگرگونی می تواند فشار ، گرما ، اثر سیالها و جانشینی باشد . دو عامل ماهیت سنگ دگرگونی را تعیین می نماید :
    - ترکیب سنگ اولیه
    - چگونگی ترکیب عوامل دگرگونی که روی آن اثر گذاشته اند .
    در شرایط مختلف ، بافتهای متفاوتی حاصل می شود ، لذا بافت اولیه مبنای تشخیص سنگهای دگرگونی از یکدیگر می باشد .


    سنگ ماربل بر اثر دگرگون شدن سنگ آهک یا دولومیت ایجاد می شود . ماربل اغلب دارای بلورهای درشت است که وجه تمایز آن با سنگ های کربناتی رسوبی است . کانی اصلی تشکیل دهنده اغلب ماربل ها کلسیت است و نیز دارای کانی هایی مانند کوارتز ، گرافیت ، هماتیت ، لیمونیت ، پیریت و غیره نیز هستند .
    ماربل ها به عنوان یک گروه دامنه وسیعی از انواع رنگهای مختلف را از خود نشان می دهند . ماربل کاملا خالص دارای رنگ سفید و درخشان می باشد . رنگ خاکستری روشن تا سیاه توسط مواد کربن دار به وجود می آید . رنگ های سبز معمولا توسط کلریت یا سیلیکاتهای دیگر تولید می شوند . رنگ صورتی و قرمز به علت وجود ذرات بسیار ریز پراکنده هماتیت و یا کربنات منگنز و رنگ زرد و کرم بر اثر وجود لیمونیت است .

    - سختی : ماربل ها اگر حاوی مقداری کوارتز یا دیگر کانی های سیلیکاته باشند مقاومترند.
    - جذب آب : به طور معمول دارای جذب آب کمتر از یک درصد است .
    - وزن مخصوص : وزن مخصوص متوسط ماربل 7/2 میباشد .
    - مقاومت : از مقاومت متوسطی برخوردار می باشد و تغییر شکل آن به صورت الاستیک ، پلاستیک است . مقاومت فشاری ماربل بین 19 تا 140 مگاپاسکال است و مقاومت فشاری متوسط آن حدود 110 مگاپاسکال است . مقاومت خمشی آن بین 15 تا 6 مگاپاسکال و مقاومت کششی به طور متوسط 4 مگاپاسکال است .
    - تخلخل : تخلخل این سنگ نسبتا کم و بین 3/0 تا 2/1 درصد است .
    - رنگ : ماربل اگر خالص باشد رنگ آن سفید و درخشان است . اما به رنگهای سیاه ، سبز ، صورتی ، زرد و قرمز نیز دیده شود . وجود کربن ، کلریت ، هماتیت و لیمونیت باعث تغییر رنگ در ماربل می شود .
    در ایران ، در برابر کلمه ماربل به اشتباه از واژه مرمر استفاده می شود . در حقیقت ماربل یک سنگ دگرگونی است ، در حالی که آن سنگی که در ایران در تجارت به عنوان مرمر شناخته می شود معادل واژه اونیکس ماربل بوده و عبارت است از یک سنگ لایه لایه نیمه شفاف ریز بلور از کلسیت از طرف دیگر ، سنگهای دگرگونی که در ایران به عنوان مرمریت ، چینی و کریستال شناخته میشوند انواعی از ماربل هستند . از آنجا که واژه های فوق از نظر علمی معادل صحیحی برای ماربل نیستند ، در این راهنما از کاربرد آنها اجتناب و برای تمامی آنها از همان واژه ماربل استفاده شده است . اگرچه ممکن است از نظر دانه ها متفاوت باشند .


    سنگ لوح :

    یک نوع سنگ دگرگونی است که از دگرگونی آرژیلیت و شیل و در موارد خاصی از سنگ های آذرین خیلی ریزدانه نظیر توفها به وجود آمده است . ارزش اقتصادی این سنگ به طور اهم به وجود صفحات جدایش که کلیواژ نامیده می شود بستگی دارد . این خاصیت در سنگهای لوح متفاوت است . برخی از آنها را میتوان به سادگی به صفحات نازک تقسیم کرد و در برخی دیگر این کار ، خیلی به دشواری صورت می گیرد . یخبندان اثر خیلی بدی روی قابلیت جدایش لایه ها دارد ، لذا سنگ را باید در معدن تا تازه است استخراج کرد .

    ویژگیهای سنگ لوح :
    این سنگ از نظر نحوه تشکیل با سایر سنگها متفاوت است ، لذا برای استفاده از آن به عنوان سنگ ساختمانی باید آزمایشهای مختلفی روی آن انجام داد که معمولا با آزمایشهای استاندارد سنگهای دیگر متفاوت است .

    جدایش پذیری :
    این خاصیت با شکافتن سنگ با یک قلم نازک انجام می شود ، تا صافی ، نازکی ومنظم برش خوردن لایه ها بررسی شود .

    جذب آب :
    درصد جذب آب سنگ لوح طبق استاندارد stm c : 121 آزمایش شود . این خاصیت معمولا بین 14/0 تا 42/0 درصد است .

    وزن ویژه :
    وزن مخصوص سنگ لوح معمولا 7/2 تا 9/2 تن بر مترمکعب است .

    مقاومت :
    مدول گسیختگی سنگ در بهترین حالت بین 48 تا 70 مگا پاسکال است . مدول گسیختگی سنگ لوح مطابق استاندارد atm c : 120 آزمایش شود .

    سختی یا الاستیک :
    اگر یک پلاک سنگ لوح بین دو گیره بسته شود و تحت فشار قرار گیرد ، خم می شود و قبل از اینکه بشکند ، مقداری خمش نشان می دهد . این خمش درجه سختی سنگ لوح را نشان می دهد . آزمایش مربوط مطابق با استاندارد astm c : 120 انجام شود .


  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سنگ های دگرگونی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله سنگ های دگرگونی, مقاله در مورد تحقیق مقاله سنگ های دگرگونی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سنگ های دگرگونی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سنگ های دگرگونی, تحقیق درباره تحقیق مقاله سنگ های دگرگونی, مقاله درباره تحقیق مقاله سنگ های دگرگونی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سنگ های دگرگونی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سنگ های دگرگونی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله سنگ های دگرگونی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت