تحقیق مقاله مفهوم رنسانس

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 16184
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مفهوم رنسانس

    مفهوم رنسانس دوره ها و مراحل اساسی در دوره ی رنسانس تحولات تربیتی در دوره رنسانس و پیشگامان تربیتی در این دوره را به اختصار تبیین کنید؟

    تجدید حیات علم و ادب در ایتالیا

    تجدید حیات علم و ادب در ایتالیا: آغاز جنبش تجدد خواهی و نوزایی در اروپا : اواخر قرن 15 دلیل عمده تجدید حیات علم و ادب در ایتالیا: فتح قسطنطنیه در سال 1354 به دست ترکان عثمانی و مهاجرت دانشمندان یونانی به شهرهای ایتالیا و اروپا

    تجدید حیات علم و ادب به چه معناست؟ هر عصری که از طریق تجدید فرهنگ و تمدن قلبی حیاتی نو و کوششی خلاق به وجود آورد به تجدید حیات علم و ادب دست زده است.

    علوم فیزیکی و پزشکی

    پس از انقلاب کبیر فرانسه دنیای باختری وارد یک مرحله نوزایی و تجدید حیات در زمینه آزادی خواهی بشر دوستی و آزاد منشی گردید

    دوره نوزایی و تجدید حیات علم و ادب در اروپا تقسیم به 2 مرحله :

    آغاز در سده 12 و در طول سده 13 ادامه داشت بیشتر در جنوب اروپا

    در شمال اروپا، پس از سده 15

    بین این 2 مرحله ایتالیا دوره تجدید حیات علم و ادب خود را می گذراند که شامل سده 14 و 15 می شود. تجدید حیات ایتالیا به معنی و مفهومی عظیم تر از زنده کردن آثار قدیم داشت به چه دلیل؟ زیرا علاوه بر احیای تمدن و فرهنگ قدیم تجدید حیات  هنری و توسعه زندگی سیاسی و مدنی صورت می گرفت. ذوق هنری و به وجود آمدن آثار گرانقدر به وسلیه هنرمندانی توانا حماسه دانته، اشعار پترارک، بوکاچیو هدیه گرانقدر ایتالیا به گنجینه ادبیات جهان.

     تفاوت دوره تجدید حیات علم و ادب یا عصر جدید با دوره قبل یا سده های میانه:

    در سده های  میانه اشتغال به امور علمی خاص طبقات مذهبی و در راه اثبات حقیقت اصول دین و سازگار و ساختن  آنها با احکام عمل کوشش می شد در دوره جدید پژوهش و بررسی از امور دینی خارج شد و دانش پژوهان تنها جستجوی حقیقت را در نظر گرفتند.

    در سده های میانه آثار و نوشته های دانشمندان قدیم از احترام و تکریم فراوان برخوردار بود و وظیفه دانشمندان سده میانه تنها مطالعه و فراگرفتن تعلیمات آنان بود در سده های جدید ضمن تکریم و بزرگداشت آثار و زحمات متقدمان تمایل به تحقیق و پژوهش و کشف حقایق تازه مورد توجه قرار گرفت.

    در سده های میانه سیاست و اداره  امور مدنی بیشتر تحت نفوذ و سلطه مذهب بود و در دوره تجدید حیات و سده های جدید سیاست از مذهب  جدایی یافت.

    کوشش های دوره نهضت تجدیو علم و ادب در عین متنوع بودن دارای 3 زمینه عمومی بودند که در سده های میانه از آنها اثری وجود نداشت :

    دست یافتن به واقع و حقیقت دنیای گذشته که به طور مسلم از تنوع و امکانات و غنای بیشتر از دنیای  سده های میانه برخوردار بود

    زنده ساختن دنیای عواطف و لذت های فکری و قدرشناسی از زیبایی و پرداختن به مشاهدات و تجزیه و تحلیل های درونی ..... بدین جهت مسایل زندگی و حوادث حیات دنیوی و بهبود فرهنگی فردی مورد توجه قرار گرفت.

    مطالعه جهان بینی و پیرامون حیات مادی انسان و آثاری که این طبیعت بر انسان وارد می سازد مورد عنایت واقع شد

    گرایش های فکری سه گانه: پی ریزی اندیشه های آموزش و پرورش در سده های بعد

    از نظر  تعلیم و تربیت مهمترین مرحله دوره تجدید حیات در ایتالیا شامل کشف و به دست آوردن ادبیات باستانی و جنبش فرهنگی پژوهی توجه مردم را به علایق دنیوی بر انگیخت. زندگی مدنی را بر حیات باقی مقدم ساخت. ارزشهای هنری و اخلاقی و سیاسی مورد تاکید فراوان قرار گرفت و نوشته های باستانی منبع غنی و لایزال الهام آنان واقع شد

    توجه فرهنگ پژوهان به : اعمال و افکار انسانی ،‌دانستن انسان به عنوان موجودی آزاد از نظر اخلاقی، سیاسی، هنری آزادی فردی

    تفاوت میان تعلیم و تربیت فرهنگ پژوهی و تعلیم و تربیت در سده های میانه

    ت و ت فرهنگ پژوهی تنها به ترتیب حرفه ایی و سنتی و عملی نپرداخت و افراد از فرهنگ عمومی و غنی برخوردار ساخت.

    موضوعاتی مورد توجه فرهنگ پژوهان بود که به تجدید تحلیل ونقد افکار و رفتار انسان می پرداخت تاریخ ادبیات فلسفه مردم شناسی اجتماعی از جمله اساسی ترین موضوع های بررسی و مطالعه فرهنگ پژوهان بود.

    در تعلیم و تربیت فرهنگ پژوهی به چه معناست! به کوششی اطلاق می شود که مطالعه و بررسی آثار برجسته فکری انسان را که به وسیله فضلا حکما و نویسندگان بزرگ خلق شده و همه همت خود ساختن.

    در قرن 14 فرهنگ پژوهان ایتالیا آثار ادبی یونان و روم قدیم را در زیبایی شکل و در غنای معانی و مفهوم بی نظیر دانسته و آنها را راهنما و الگوی کار می دانستند. علاوه بر آن ادبیات رومی در حقیقت میراث سرزمین خود آنها بود و احترام به آن از احساس میهنی و وطن دوستی نیز مایه می گرفت.

     

    معنی و مفهوم واقعی تجدید حیات علم و ادب:

    مفهوم انسان جدید به صورت یک پدیده روان شناسی در دوره تجدید حیات در ایتالیا به وجود آمد برخلاف انسان متواضع گناهکار افسرده که عضو گروه اجتماعی خاص است انسان دوره جدید حیات فردی است با وجدان آگاه و توانا در جستجوی قدرت و شهرت ادبی و هنری و علمی و جنگی . انسان همه جانبه دارای عجیب ترین تنوع فکر و عمل.

    دانته شاعر توانای در فلسفه حکمت منطق و بیان

    لئوناردو داوینچی و رافائل، لئون یاتیستا آلبرتی نویسنده اثر مشهور (مواظبت از خانواده) کتابی در زمینه تعلیم و تربیت در موسیقی معماری نقد هنری.

    پتراک: یکی از نخستین و بزرگترین فرهنگ پژوهان ایتالیا توجه وی به نسخ خطی استادان باستان. شیفته یونان قدیم و توجه به آثار سیسرون ، در نتیجه این علاقه مندی تاکید فراوان روی سبک و شیوه نگارش و تقلید از بزرگان سخن دوران باستان نقصی بود که نه تنها گریبان دیگر پترارک بود بکله دوره تجدید حیات را به طور کلی تحت تاثیر قرار داده مدارس دوره تجدید حیات علم و ادب در ایتالیا بلاغت در کلام را مترادف با پرورش ذهن و منش افراد و حتی مهمتراز آن دو می دانست. کتب ملک الشعرایی، مهمترین اثر وی کتابی به نام (در باب زندگی منزوی) توجه به ارزش فرصت های حیات دینوی برای پرورش و کمال فردی و بر ضد دنیای تنگ و فشرده سده های میانه برخاستند.

    کشف و نشر آثار حکمای یونانی:

    ا زمهمترین معلمان مانوئل کریزولوراس به عنوان سفیر امپراطور روم شرقی فلورانس آمد و در آنجا به آموزش زبان یونانی پرداخت . کریز ولوراس مدت 14 سال در ایتالیا به آموزش زبان یونانی پرداخت به همین سبب دوباره گنجینه ذخایر ادبی و فلسفی یونان در دسترس مغرب زمین قرار گرفت . همچنین دانشمندان ایتالیایی که به روم شرقی برای فراگرفتن زبان یونانی مسافرت کردند آثار فلسفی و ادبی باستانی کشف شد قدم بعدی برای انتشار آن آثار در قرن 15 برداشته شد . به وجود آمدن کتابخانه های مجهز: قبل از اختراع چاپ نسخ متعددی از کتب باستانی در اختیار کتابخانه های ایتالیا قرار گرفت.

    اختراع چاپ در سال 1438 در نشر آثار باستانی و فراهم آوردن کتاب برای مدارس، برای اولین بار کتب یکسان و با قیمت ارزان در درسترس علاقه مندان فن چاپ متدرجا به صورت فنی هنری چاپ کتب سبب رونق بازار انتقاد گردید. انتقاد در متن کتب انتقاد بر تاریخ تحریر و اصالت نویسنده رواج یافت.

    فرهنگ پژوهی و تعلیم و تربیت

    اولین نویسنده فرهنگ پژوه که در باب تعلیم و تربیت اظهار نظر کرده ورگریوس است که در دانشگاه های ایتالیا سمت استادی داشت و در محضر کریز و لوراس زبان یونانی آموخت .

    تهیه رساله ای کوچک در باب (منش و تربیت آزاد) در این رساله کوچک نظر ورکریوس در باب تعهدات پدر نسبت به پسرش بسیار جالب 3 تعهد که عبارتند از 1- اعطای نامی نیک2- به جای گذاشتن سرزمینی پر افتخار3- فراهم آوردن آموزش و پرورش درست. سومین وظیفه از دیگر وظیفه ها مهمتر و کوتاهی در انجام دادن آن خطایی جبران ناپذیر.

    نظرات ورگریوس در مورد تعلیم و تربیت :

    توجه به عامل رقابت تا زمانی که کودک به سن بلوغ نرسیده

    تفاوت داشتن استعداد و توانایی افراد (کمترین توانایی بیشترین تعلیم)

    سرکوب شدن رفتار زرتشت و ناپسند.

    تحت مراقبت قرار گرفتن بیان و گفتگوی کودکان

    از تنبلی و افراط در خوردن و نوشیدن جلوگیری شود

    کودکان نباید از آزادی زیاد بهره مند و به تن آسایی خو بگیرند. (مطلوب نبودن آموزش کودکان در خانواده

    کوشش ورگریوس برای انطباق ساختن میان دانش قدیم و آمین مسیحیت.

    تعریف ورگریوس از تعلیم و تربیت آزاد:

    ما (( آن مطالعاتی را آزاد می نامیم که قابلیت انسان آزاد را داشته باشد و موجب تحصیل، تمرین و فضیلت و دانش گردد و موهبت های عالی تن و روان را که موجب شریف شدن انسان است پرورش و دهد برای یک انسان دانی، تحصیل مال و لذت تنها غایت هستی است در صورتی که برای یک طبیعت انسانی عالی ارزش اخلاقی و شهرت و نیک نامی مقصود زندگی است.))

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مفهوم رنسانس

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مفهوم رنسانس, مقاله در مورد تحقیق مقاله مفهوم رنسانس, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مفهوم رنسانس, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مفهوم رنسانس, تحقیق درباره تحقیق مقاله مفهوم رنسانس, مقاله درباره تحقیق مقاله مفهوم رنسانس, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مفهوم رنسانس, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مفهوم رنسانس ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مفهوم رنسانس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت