تحقیق مقاله رایگان غزل

تعداد صفحات: 2 فرمت فایل: word کد فایل: 16252
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: شعر - غزل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان غزل

    کلمه غزل در اصل به معنای حدیث عشق، عاشقی‌کردن، و عشق‌باختن است[۱] در اصطلاح ادبیّات فارسی، غزل قالبی از شعر است که در آن مصراع اول و مصراع‌های زوج هم قافیه‌اند و حد معمول آن به طور متوسّط بین ۵ تا ۱۲ بیت می‌باشد. ازآن روی که این گونه شعر، بیشتر، در بردارندهٔ سخنان عاشقانه بوده‌است، شاعران فارسی آن را غزل نام کرده‌اند. ولی، به‌مرور، و با ورود مفاهیم بلند اخلاقی و معانی دل‌آویز حکمت و عرفان در شعر فارسی، غزل از صورت پیشین آن به‌درآمد، و با اخلاق و عرفان در هم‌آمیخت[۱].

    غزل

    غزل مشتق از مغازلت است و مغازلت عشق بازی باشد بازنان و حدیث کردن با ایشان وبه زبان سخن شناسان غزل آن را گویند که مشتمل بروصف شکل و شمایل محبوب وشرح نکایت و حکایت حال محب باشدوبه نعمت جمال وصف زلف و خال وبیان هجرو وصال آراسته بود. (- بدایع الافکار ص 71) هر شعر که مقصور باشد برفنون عشقیات از وصف زلف خال و حکایت وصل وهجر وتشوق به ذکر ریاحین و ازهار وریاح و وصف دمن و اطلال باشد غزل خواند.(- المعجم ص 201)

    پس شاخه های یاس و مریم فرق دارند ؟!
    آری ! اگر بسیار اگر کم فرق دارند
    شادم تصور می کنی وقتی ندانی
    لبخندهای شادی و غم فرق دارند
    برعکس می گردم طواف خانه ات را
    دیوانه ها آدم به آدم فرق دارند
    من با یقین کافر ، جهان با شک مسلمان
    با این حساب اهل جهنم  فرق دارند
    برمن به چشم کشته عشقت نظر کن
    پروانه های مرده با هم فرق دارند

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان غزل

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان غزل , مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان غزل , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان غزل , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان غزل , تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان غزل , مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان غزل , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان غزل , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان غزل ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان غزل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت