تحقیق مقاله رایگان نمد بافی

تعداد صفحات: 2 فرمت فایل: word کد فایل: 16406
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: هنر
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: صنایع دستی - نمد - نمد بافی
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان نمد بافی

    نمد بافی در کردستان با سابقه طولانی کردها در امر دامداری ارتباط تنگا تنگ دارد .

    مزایای نمد به عنوان عایقی در برابر رطوبت ، گرما و سرما و نیز استحکام قابل توجه این فراورده اند را به وسیله مناسبی برا زندگی در کوهستان و مناطق سردی چون کردستان بدل ساخته است. از سوی دیگرابزار کار برای ساخت نمد ساده ، محدود ، ارزان و مواد اولیه آن همواره در دسترس بوده است. دو کاربرد عمده نمد در این نواحی ، یکی بعنوان تنپوش مردان (کوله بالو که په نگ) و دیگر بعنوان زیر انداز است. گاه از نمد به عنوان زیره زین اسب و خورجین استفاده شده است.

     

     
     
    نمدمالی یا نمدبافی که بنا به ذوق و سلیقه خاص طراحی و ساخته می‌شود، بسیار پر زحمت و وقت‌گیر است و به‌علت تنوع و فراوانی انواع فرش ماشینی‌ و قیمت ارزان آن، این هنر درحال نابودی است. قدک بافی نیز که نوعی پارچه و لباس دست‌بافت محلی است از دیگر صنایع‌دستی محلی رامسر است، که همگی این صنایع دست‌ساز زیبا سوغات خوبی برای مسافران به‌شمار می‌آید.

    نمد بافی سبزوار در خطر انقراض

    مسئول صنایع دستی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: از سال 1383 آموزش تخصصی صنایع دستی را در سبزوار آغاز کرده‌ایم و توانسته‌ایم آموزش  صنایع دستی را از یک رشته به 14 رشته افزایش دهیم. محبوبه معتمد با اشاره به جذب امتیازات مناسب در رشته‌های منبت‌کاری و سفالگری افزود: درصدد هستیم هنرمندان شاغل در صنایع دستی را تحت پوشش بیمه در‌آوریم و امکانات مناسبی جذب کنیم. وی رشته‌های گلیم ‌بافی، فرت ‌بافی، قالیبافی، گیوه ‌دوزی، نمد ‌بافی، منبت و لحاف‌ دوزی را از جمله صنایع دستی سبزوار دانست و اظهار داشت: برخی از این رشته‌ها همچون نمد ‌بافی به خاطر کاربرد کمتر و بی‌علاقگی مردم در حال منسوخ شدن است.

    معتمد رشته‌های سفالگری و نقاشی روی شیشه را از پرطرفدارترین رشته‌های صنایع دستی در سبزوار دانست و گفت: درصدد هستیم آموزش رشته‌های جدید همچون جواهرسازی، نقاشی روی چرم، قلم زنی روی مس را آغاز کنیم تا بتوانیم علاوه بر جذب جوانان در این صنایع زمینه اشتغال آنان در آینده را نیز فراهم کنیم.

    وی با اشاره به اختصاص دادن حجره‌های کاروانسرای تاریخی حاج فرامرز خان در خیابان بیهق برای فعالیت و ارائه محصولات هنرمندان شاغل در صنایع دستی افزود: قرار است خانه تاریخی جعفرزاده به عنوان مرکز آموزش دائمی هنرها و صنایع دستی تبدیل شود و طبق توافق‌نامه‌ای که بین آموزش و پرورش و میراث فرهنگی منعقد شده دروس عملی رشته‌های صنایع دستی هنرستان‌های سبزوار در این محل برگزار می‌شود.

    مسئول صنایع دستی اداره میراث فرهنگی سبزوار برنامه‌های آموزشی این اداره را در 4 ترم بهاره، تابستانه، پائیزه و زمستانه دانست و گفت: در رشته‌هایی که متقاضی زیادی داشته باشیم کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود و در پایان دوره، آزمونی به عمل می‌آید که 80 نمره آن عملی و 20 نمره ما‌بقی کتبی است که بعد از موفقیت هنرآموزان از طرف اداره کل میراث فرهنگی استان گواهینامه با کد رشته صادر می‌شود و متقاضیان می‌توانند با این مدرک کارت صنعتگری تقاضا کرده و از تسهیلات مربوطه بهره‌مند شوند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان نمد بافی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان نمد بافی, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان نمد بافی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان نمد بافی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان نمد بافی, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان نمد بافی, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان نمد بافی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان نمد بافی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان نمد بافی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان نمد بافی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت