تحقیق مقاله آب و هوا

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 1779
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آب و هوا

    مقدمه :

    یکی از عوامل مهم در زندگی انسان آب و هوا (اقلیم) است ، از این رو جغرافی دانان همواره به عنوان یکی از اجزاء اصلی چشم انداز جغرافیایی بدان نگریسته و مطالعه ویژگیهای آنرا بصورت یک علم دقیق، وجهه خویش قرار داده اند .

    آن بخش از علوم زمین را که به مطالعه اتمسفر (هواپیما یا جو ) سیاره زمین می پردازد ، «علوم اتمسفری»       می نامند . شاخص ترین این علوم هواشناسی و آب شناسی است .  اصطلاح «هوا» شرایط جوی موجود در زمان معین و محدود را مشخص می کند . هوا برآیند عملکرد فرایندهای متعدد و تغییرات حاصل در عوامل کنترل کننده جو است . بدیهی است که وضع هوا ، پیوسته تغییر می کند ، اما معمولاً در هر مکان مشخص ، در طول سال یک هوای معین به دفعات بیشتری جابجا می شود ، به طوری که از نظر فراوانی ، این هوا در آن مکان نمود بیشتری    می یابد. این هوا در هر منطقه ، « آب و هوای منطقه » به حساب می آید. پس آب و هوا ( اقلیم ) عبارت است از :

    هوای غالب در یک محل در دراز مدت .

    اقلیم هم مانند هوا مرتباً در حال تغییر است و فقط در مدت زمان طولانی توزیع بهنجار پیدا می کند . در تغییرات آب و هوای یک منطقه یا توزیع آب و هواها در سطح زمین ، علاوه بر تأثیر عوامل دینامیکی و فیزیکی اتمسفر  ناهمواری سطح زمین ، پوشش گیاهی آن ، آب و خاک و عرض جغرافیایی نیز مؤثرند.

    آب و هوا ، مصداق خاص مکانی ندارد .

    جغرافیا رابطه بین پدیده های موثر در زندگی انسان را در هر مکان مطالعه می کند . بدیهی است که یکی از مهمترین پدیده های مزبور ، آب و هواست .

    عناصر متعددی مانند : دما ، رطوبت ، فشار و سیستمهای هوایی در شکل دادن آب و هوا مؤثرند . دما       رطوبت فشار و تابش خورشید ، هرکدام یک عنصر اقلیمی تلقی می شوند.

    تمام شرایط فیزیکی اتمسفر ، در زمان و مکان معین ، بیانگر چگونگی وضع هواست که در شاهدات عینی ، حسی و سنجش محیط قابل درک است .

    آب و هوای کشور ما چگونه است ؟

    بارش و دما دو عنصر اصلی در تشیخص آب و هوا هستند که میزان آنها در نواحی مختلف کشورما متفاوت است به همین جهت چهره های گوناگون آب و هوا در ایران وجود دارد .

    چه عواملی در تنوع آب و هوایی کشور ما موثر هستند ؟

    1 گسترش ایران در عرض جغرافیایی ( اختلاف در زاویه تابش آفتاب )

    2 ارتفاعات و جهت چنین خوردگیها ، که در تغییر دما و بارش در مناطق مختلف تأیید می گذارند .

    3 دوری و نزدیکی به دریا .

    4 توده های هوایی شامل : توده هوای سرد قطبی ، توده هوای مرطوب موسمی ، توده هوای مرطوب غربی ، توده هوای سودانی ، توده هوای گرم و خشک .

    تابش :

    تابش خورشید منبع اصلی انرژی سیاره زمین و عادل اصلی کنترل حیات و آب و هوا در سطح زمین به شمار    می آید . انرژی خورشید ، با کنترل حرارت سطح زمین ، پراکندگی زمانی و مکانی رطوبت و فشار را نیز تعیین   می کند خورشید را می توان جسم سیاهی در نظر گرفت که پیوست پرتو افکنی می کند .

    عوامل موثر در تابش خورشیدی

    مقدار کل انرژی خورشیدی که در مدتی معین ، به یک سطح مشخص می رسد ، تحت ت.ثیر چهار عامل تغییر  می کند که عبارتند از :

    1)مقدار انرژی تابشی گسیل شده از خورشید : ارسال انرژی تابشی خورشید گاهی اوقات در نتیجه فعالیتهای دوره ای معین خورشید ، دستخوش تغییر می شود .

    فاصله خورشید تا زمین : زمین در گردش انتقالی خود به دور خورشید ، مدار بیضی شکل را می پیماید که خورشید در یکی از کانونهای آن قرار دارد. لذا در اثر تغییر این فاصله و دور و نزدیک شدن زمین نسبت به کانون مدار بیضوی (خورشید) مقدار انرژی تابشی خورشید که به سطح زمین می رسد نیز تغییر می کند.

    ارتفاع خورشید ( زاویه تابش خورشید ) : ارتفاع خورشید ، شدت انرژی تابشی رسیده به واحد سطح را مشخص می کند . هر قدر ارتفاع خورشید بیشتر باشد ، امواج تابش عمدتر می تابند و مساحت کمتری در معرض تابش قرار می گیرد ، بنابراین ، دمای تولید شده در واحد سطح بالاتر می رود . عوامل مهم در تعیین ارتفاع خورشید در یک محل عبارتند از : عرض جغرافیایی محل ، فصل سال و ساعت روز .

    مدت تابش خورشید : هر قدر مدت تابش خورشید بیشتر باشد ، مقدار کل انرژی رسیده به زمین بیشتر است . در واقع ، طول مدت تابش اشاره أی به طول روز است . هر چقدر طول روز ( یعنی مدت زمانی که سطح معینی از زمین در روشنایی قراردارند ) طولانی تر باشد ، مدت تابش خورشید هم بیشتر و در نتیجه مقدار انرژی گسیل شده به آن سطح از زمین بیشتر است. لذا چون روزهای تابستان طولانی تر از روزهای زمستان است ، همیشه تابستان گرمتر از زمستان است .

    تأثیر اتمسفر زمین در تابش خورشید :

    تابش خورشیدی ضمن عبور از اتمسفر زمین ، دستخوش تغییراتی می شود . پرتوهای خورشیدی در برخورد به موانع موجود در اتمسفر ، به همه سو پراکنده می شوند این موانع از جمله مولکولهای هوا ، قطرات آب (ابر، مه و غبارِتر) ، بلورهای یخ در ابرهای مرتفع و اجزاء غیرگازی یا آیروسلهای (غبارهای) مختلف موجود در هوا هستند. در نتیجه قسمتی از انرژی تابش که به سمت خارج از سطح زمین متوجه است ، در فضای خارج از اتمسفر از دست می رود و تنها بخشی از تابش که به سمت سطح زمین متوجه است ، به سطح زمین می رسد . همین قسمت از تابش که به سمت زمین می آید ، جلوه زیبایی آسمان را سبب می شود . بازتاب این تأثیرات با ایجاد شکلهای رنگارنگ مختلف در ابروها و آسمان جلوه می کند .میزان این تأثیر به قطر و بزرگی موانع اتمسفری بستگی کامل دارد . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آب و هوا

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    کتاب مبانی آب و هواشناسی دکتر محمد رضا کاویانی بهلول علیجانی

    جغرافیا 1

    .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آب و هوا, مقاله در مورد تحقیق مقاله آب و هوا, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آب و هوا, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آب و هوا, تحقیق درباره تحقیق مقاله آب و هوا, مقاله درباره تحقیق مقاله آب و هوا, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آب و هوا, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آب و هوا ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آب و هوا
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت