تحقیق مقاله دکتر فاطمه راکعی

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 17879
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دکتر فاطمه راکعی

     

    وی در سال 1333 در شهر زنجان به دنیا أمد. او دارای مدرک دکترای زبانشناسی. فوق لیسانس زبانشناسی و لیسانس مترجمی زبان انگلیسی است.
     وی استاد دانشگاه و نماینده تهران در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی است و همچنین مدیر عامل انجمن شاعران ایران و رئیس هیئت مدیره دفتر شعر جوان است.
         مجموعه آثار:
            اشعار:
               
    1-  "سفر سوختن" 1369انتشارات اطلاعات 
         
    2-  " أواز گل سنگ"1373 و 1376 چاپ دوم انتشارات اطلاعات
          
    3-   "گزیده اشعار"1381   انتشارات نیستان                
         
    4- "مادرانه ها"1382 موسسه اطلاعات
          
      تألیف ها و ترجمه ها:
     
         
    1- درباره شعر ترجمه کتاب sound and sense تالیف لارنس پرین1373 و 1376 چاپ دوم انتشارات اطلاعات 
     
          
    2-  منطق زبانشناسی ترجمه کتاب آماده چاپ Logic in lingaistics تالیف آلوود و دیگران
     
          
    3-   آماده چاپ کتاب لفظ و معنا در شعر نیما
     
      مقاله ها:
      
    1-  مقاله کلاسیک نظریه برنامه نویسی زبانی ترجمه مقاله the of language planning تالیف و الترتالی       
    2-  مقاله بازخوانی یک شعر از نیما یوشیج با رویکردی هر منوتیک . مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران . دوره 40 . زمستان 1378       
    3- نقد مجموعه شعر معاصر تاجیکیان ( پیمان ) 
           
    مقالات فرهنگی و دیدگاههای . اجتماعی و سیاسی وی در جراید معتبر کشور به چاپ رسیده یا در سمینارها و کنگره های مختلف در داخل و خارج از کشور ارائه شده است . فهرست کامل مقالات و آثار پژوهشی وی در تذکره خلوت انس آمده است .وی همچنین مسئولیت و دبیری و عضویت در هیئت های علمی ده ها کنگره ادبی . فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور و بین المللی را عهده دار بوده است .
     

     

    فاطمه راکعی (1333- زنجان) شاعر، محقق، مترجم و دکتر زبان‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا است. وی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سال‌های اخیر مسئولیت‌های متعددی را عهده‌دار بوده است که نمایند‌گی مردم تهران در مجلس ششم از آن جمله‌اند. ما به بهانه‌ی برپایی دهمین کنگره‌‌‌ی سراسری شعرجوان درخانه‌ی هنرمندان ایران- که طی سه سال گذشته میزبان این جشنواره بوده است- با او که مدیرعامل انجمن شاعران ایران و رئیس هیئت‌مدیره دفتر شعر جوان نیز هست گفت‌گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
    فاطمه راکعی مدیرعامل انجمن شاعران ایران در دهمین کنگره‌ی سراسری شعر جوان
    * خانم راکعی! دهمین کنگره سراسری شعر جوان همین چند لحظه پیش به پایان رسید. شاعران جوان نسبت به دوره‌های گذشته چه اندازه پیشرفت کرده‌اند؟
    تا این جا که برایم بسیار جالب و امیدوار کننده بوده است. درکنگره‌ی گذشته، به خاطر بعضی مسائل اجتماعی که پیش آمده بود، گونه‌ای سرخوردگی از بعضی مفاهیم و نیز سرخوردگی اجتماعی در شعر شاعران دیده می‌شد اما در کنگره‌ی امسال این سرخردگی را خیلی کمرنگ دیدم. شعرها - حتی شعر دانش‌آموزان- بسیار جدی و قوی بود و از زبان شاعر امروز. مضامین و پیام‌ها عموماً پیام‌های معنوی و اجتماعی بودند و این را گاه در شعر بعضی شاعرانی که شاید ظاهرشان آن قدر نشان ندهد نیز می‌شد دید؛ شعرهایی بسیار جدی، دینی و معنوی خوانده شد که برای من خیلی جای خوشبختی دارد.
    * پیشینه‌ای که ما درادبیات کهن و شعر فارسی داریم، خیلی‌ها را به ادبیات و شعرعلاقه‌مند می کند. کشش‌ جوان ها مخصوصا به این سمت خیلی زیاد است. این کنگره حسنی که دارد این است که آن ها امیدوار می کند واز احساس سرخوردگی آن‌ها می کاهد. فکر می‌کنید جز این چه انگیزه‌ای می‌تواند جوانان را به این تشویق کند که اعتماد به نفس خود را برای حضور در این جا بالا ببرند؟
    وجود جلسات و محافل جدی شعری در سطح کشور خیلی مهم است. متاسفانه با این که سال‌هاست با نام «انجمن شاعران ایران» و «دفتر شعر جوان» فعالیت گسترده داریم اما به خاطر کمبود بودجه، چون یک نهاد غیردولتی هستیم- با این که خواسته‌ی دیرین شاعران و شعردوستان ما در سطح استان‌ها و شهرستان‌هاست- نتوانستیم شاخه‌ها و شعبه‌های خود را در شهرستان‌ها دایر کنیم. تنها کاری که می‌شد کرد این بود که با شاعران جوان سراسر کشورارتباط مکاتبه‌ای برقرار کنیم که این کار انجام شد. معتقدم اگر این گونه محافل در شهرستان‌ها واستان‌ها دایر شود، انجمن‌های شعر متفرقه یا محافلی که شاعرند ولی شاعران جوان و پراستعداد ما را اقناع‌ نمی‌کنند، در فضای حال تنفس می‌کنند و رو به آینده خواهند داشت. این تز ما در دفتر شعر جوان و انجمن شاعران ایران است. معتقدیم که تمام بزرگان شعر ما اعم از شاعران بزرگ کلاسیک یا شاعران برجسته‌ی معاصرمان مثل اخوان، نیما، و فروغ، آتشی، حسین منزوی و دیگران در زندگی شعری‌شان از چنین تزی پیروی کردند. دقیق‌تر این که این‌ها مطالعات بسیار دقیق و با تاملی روی آثار بزرگ کلاسیک فارسی داشتند و سعی کردند خودشان باشند و ‌دردهای انسان شاعری را که مال روزگار خودش است، بیان کنند. آن‌ها به آینده نگاه می کردند؛ به این معنا که با تئوری‌ها و نظریات جدید نقد و نقد نو و نظریه‌های علمی در رابطه با شعر و شعر جوان آشنا بودند وهدفشان این بود که در زمان حال نمانند و حرکت کنند. این‌ها شاعران موفق ما بودند. چه آن ها که فقط به گذشته پرداخته‌اند اما شاعر امروز نیستند ودر ایدون و ایدر و همی و ... مانده‌اند و در مفاهیم گذشته که درد انسان امروز نیست و چه آن‌هایی که زمان حال را درک می‌کنند و شاعر امروز هم هستند ولی به آینده نگاه نمی‌کنند و مطالعات وسیع ادبی و شعری جهانی و آمد و شدهای ندارند، هر دو دسته راه به جایی نخواهند برد و سطح شعرشان به هر حال پویایی لازم را از دست خواهد داد. من معتقدم که هر شاعری که به این سه عامل پیوند خورده، هر جای کشورمان که باشد موفق خواهد شد. آثارش به دست شعردوستان خواهد رسید و جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.
    * برای این کنگره‌ها گزینشی وجود دارد؟ اگر دارد چه ملاکی مدنظر شماست؟
    ما از حدود 100 شاعری که معمولاً در سال به عضویت دفتر شعر جوان درمی‌آیند یعنی بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم. مثل کنکور.امکانات نداریم. اگر داشتیم شاعران بیشتری را می شد با کار بیشتر بالاتر برد... سوالتان چه بود؟
    * برای این کنگره‌ها گزینشی وجود دارد؟ اگر دارد چه ملاکی مدنظر شماست؟
    بله. ما هر ماهه جزوه‌هایی را به صورت ماهانه و ماهنامه برای صدنفری که در شهرستان ها عضو هستند می‌فرستیم. در تهران که جلسات هفتگی شعرخوانی و نقد شعر شاعران جوان شعرهاشان را ارائه می‌کنند و دوستان خودشان به اتفاق کارشناسان شعرهایشان را نقد می‌کنند. دوستان شهرستانی هم به صورت مکاتبه‌ای شعرهای همدیگررا می‌بینند، می‌خوانند و نقد کارشناسان روی آن ها را می‌بینند. برای کنگره از آن ها خواسته می‌شود که شعرهایشان را بفرستند؛ 
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دکتر فاطمه راکعی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله دکتر فاطمه راکعی, مقاله در مورد تحقیق مقاله دکتر فاطمه راکعی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دکتر فاطمه راکعی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دکتر فاطمه راکعی, تحقیق درباره تحقیق مقاله دکتر فاطمه راکعی, مقاله درباره تحقیق مقاله دکتر فاطمه راکعی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دکتر فاطمه راکعی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دکتر فاطمه راکعی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله دکتر فاطمه راکعی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت