تحقیق مقاله سازمان یاد گیرنده درس های نو - تفکری برای مدیریت تغییر و توسعه مدیریتی

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18054
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سازمان یاد گیرنده درس های نو - تفکری برای مدیریت تغییر و توسعه مدیریتی

    بحث را با نکته ای فلسفی درباره کاربرد زبان درنظریه سازمان و توسعه مدیریتی آغاز می کنم . مادر تلاش خود برای بیان چگونگی درک فرایند های سازمانی و اقدامات مدیریتی از تمثیل ، استعاره ودیگر اشکال گفتار استفاده می کنیم . در این اواخر به نحو گسترده ای از این موضوع حمایت شده است که ما استعاره را به عنوان ابزاری برای اکتشاف ،درک ، تغییر سازمان و فعالیتهای مدیریتی به کارمی بریم . اثر مورگان 1"،2،3،4،"5 به احتمال زیادشناخته ترین متن در این زمینه است . وی در کتاب خود با عنوان پندارهایی از سازمان ، پیشنهاد می کند که یکی از استعاره هایی که می توانست به نحوسودمندی به کار گرفته شود، عبارت است از درنظر گرفتن سازمان به گونه ای که سازمان همچون مغزعمل می کند و ظرفیتی مشابه آن دارد. به این ترتیب فرد ممکن است به این نتیجه برسد که ساختارها وفرایندهای سازمانی چگونه طراحی شوند تاجریان گردآوری پیامها و اطلاعات به گونه ای باشدکه تصمیم گیری را تقویت کند. همین طور، شاید، فرددر طراحی ساختارها و فرایندهای سازمانی ، به این نتیجه برسد که چگونه می توان سازمان را برای فراگیری از تجربه گذشته خود و دیگران آسان وتقویت کرد. در تعمیم باز هم بیشتر استعاره ، درک این نکته مشکل نیست که چرا فرد ممکن است ادعا کند که ما باید "برای درک فراگیری سازمانی به نظریه های یادگیری فردی " نگاه کنیم 6"، ص "49.اما، همان طور که در جایی دیگر 7"،"8 خاطرنشان کرده ایم ، ما هنگام استفاده از استعاره ها درپژوهشهای خود یا به منظور فراخواندن یک وظیفه یا هدف جدید، باید از محدودیتها وخطرات ذاتی آنها نیز آگاهی داشته باشیم .

     

    در گذشته ، برای درک یک ایده یا تصور، تحلیل سازمان و نظریه مدیریت شامل طیفی ازاستعاره ها بود. رواج این استعاره ها فراز و نشیب فراوانی داشته است متداولترین آنها این بوده است که فعالیتهای سازمان و مدیریت را به صورت ماشین ، موجود زنده یا بازار اقتصادی درنظر گرفته و از آن حمایت کرده اند. در استعاره موجود زنده در رشته ما تصورات و اصطلاحات زیست شناسی مانند "نیازها"، "تعادل "،"سازگاری "، "سلامتی "، "بیماری " و "محیطزیست " به کار رفته است . اکنون ما مفهوم "فراگیری " را هم اضافه کرده ایم . اما، اگر این اصطلاحات بدون تفکر به کار گرفته شوند، ممکن است ما را به بیراهه بکشانند. به عنوان مثال ،تسوکاس "9" به ما یادآوری می کند که وقتی مارچ و اولسن از استعاره سطل آشغال برای تصمیم گیری سازمانی استفاده کردند،نمی خواستند بوی بد، آشغال یا مواد بی ارزش راتداعی کنند بلکه در واقع می خواستند این احساس را منتقل کنند که چگونه جلسات تصمیم گیری درگردهماییها به مکانی تبدیل می شوند که مشکلات ، راه حلها و مشارکت کنندگان در آن ریخته می شوند )و غالبا نتیجه آنها نیز ربطچندانی به موضوع اصلی ندارد(. به این ترتیب ،این پرسشها مطرح می شوند که تا چه اندازه می توان از استعاره ها استفاده کرد. و چه چیزی مارا متوجه این محدودیتها می کند؟ همین طور، به دلیل ظاهر جذابی که استعاره القا می کند، من معتقدم که ما خطر نادیده گرفتن یا کم اهمیت دادن به عناصری که استعاره در بر نگیرد و یا با آن در تضاداست را می پذیریم . به عنوان مثال ، هنگام استفاده ازاستعاره موجود زنده ، با توجه به سازگاری درونی سیستمها و زیرسیستمهای آن ، ما واقعیت وجودتضادو سیاست بازی و مانند آنها را نادیده می گیریم .پرسشی که پاسخ به آن ضرورت پیدا می کند این است که آیا فریبندگی پندار )حاصل از استعاره ( تنهاسرپوشی را تشکیل نمی دهد که به جای درکی ژرفتر از عوامل و فرایندهایی که احتمالادست اندرکار هستند، فقط برداشتی سطحی از آنهاکسب کنیم ؟ تا چه حد می توان فرض کرد که سازمانها از لحاظ ساختار و نقش هم شبیه موجودات زنده هستند و هم باید شبیه آنها باشند؟

     

     

     
    ما در تمام اشکال ارتباطی از استعاره هااستفاده می کنیم . ظاهرا ما در قالب استعاره فکرمی کنیم و می اندیشیم و، اگر بعضی نظریات روان شناسی را بپذیریم ، حتی در همین قالب هم خواب می بینیم . تجربه ما به گونه ای اجتناب ناپذیراز راه بینایی به دست می آید. می خواهم بگویم که "تصاویر ذهنی " ما پیش از هر چیزی دیگر روانی هستند ولی ما به دلایل زیاد معانی را برای چیزهای مادی در نظر می گیریم . این یک گام کوتاه از طبیعت فیزیکی به ماوراءطبیعه به شمار می آید.ما نمی توانیم مانع تشکیل تصاویر بشویم ، یا ازنسبت دادن معانی جلوگیری کنیم . روشن است که کاربرد استعاره پدیده ای گسترده و بسیار جا افتاده در زندگی بشر است "7". بدین معنی که در کاربردپندارهای حاصل از جهان مادی برای کمک به تفکر، ما باید همواره گوش به زنگ باشیم زیرااستعاره ها نمی توانند برای ما فکر کنند.

     

    پیدایش و رشد سازمان یادگیرنده 

    سازمان یادگیرنده ، اگر بتوانیم بگوییم که یک عنصر یا مضمون اصلی دارد، سازمانی است که به پذیرش و تدارک بازخورد به عنوان اساس تغییرمی پردازد. مفهوم تفکر سیستمی و بازخورد رامی توان در اثر واینر ریشه یابی کرد "10". وی دردهه 1940 در یافته های خود در حوزه سیبرنتیک ،از اصطلاح یونانی کوبرنتس 3 به معنای "سکان دار"4استفاده کرد. سکان دار با استفاده از دانش خود برای تصحیح جهت کشتی آن را هدایت می کرد، مسیرجاری را "می خواند" و سکان را دقیقا در جهت مخالف که خارج از مسیر بود نگه می داشت . ازنظر واینر و دیگر اندیشمندانی همچون فن برتالانفی "11" که در پی ریزی سیبرنتیک نقش داشتند، دستیابی به کنترل ایجاب می کرد که نظام فراگیرتر مربوطه ، شامل نظام نیز فهمیده شود. جهان زیستی پر از نمونه های نظام )سیستم (هایی است که در آن موجودات زنده ، از تک یاخته ها گرفته تا انواع حیوانات بزرگ ، از طریق تبادل با محیط تلاش می کنند که وضعیت سازگار و ماندگاری پیدا کنند.خود تنظیمی این موجودات مستلزم انباشت شعورو گرفتن بازخورد به عنوان اساس این کنترل است .

     

    قرار بود این نوع "نظریه تفکر سیستمی " راه خود را به مجله های مدیریت باز کند. اما، در حوزه تغییر، شماری از نشانه های این نظریه به اثر لوین 21"،"13 راه یافت . وی در چیزی که به تحلیل موانع نامرئی شهرت یافته است ، می گفت که مامی توانیم تحول برنامه ریزی شده را برحسب رابطه ای پویا میان دو گروه از نیروها یکی نیروی محرک و دیگری نیروی مقاومت در نظر بگیریم .او رابطه میان این نیروها را به صورت "تعادل نیمه پایدار" توصیف کرد "13" و به نظر وی چیزی که برای تغییر لازم است استفاده از استراتژیهایی به منظور تغییر رابطه بین این نیروها به وضعیت جدیدی از تعادل نیمه پایدار است . الگوی ساده وی برای تحول برنامه ریزی شده شامل سه مرحله بود: برداشتن موانع و آماده شدن سیستم برای تغییر;ایجاد تغییر; انجماد دوباره یا تثبیت سیستم پس ازایجاد تغییر. لوین در جریان بررسی رابطه پویا بین نیروهای محرک و نیروهای مقاوم در تکامل استراتژیها برای تغییر، استدلال می کرد که بررسی یکی از این نیروها کافی نیست بلکه هر دو نوع نیرو باید بررسی شوند شاید به طور همزمان باید نیروهای مقاوم کنترل و نیروهای محرک تقویت شوند. چارچوب مفهومی لوین در ادبیات تحول بسیار مشهور است و بسیاری از نظریه پردازان مطالبی بر آن افزوده اند 14"،15،"16. این مطالب عمدتا در جهت شرح و بسط این چارچوب و تاکیدبر لزوم در نظر گرفتن نتایج تغییر به صورت حلقه بازخورد برای ایجاد فرایند تغییر جدید بوده است .
    در عمل بسیاری از ادبیات تغییر ابتدا در حوزه اداره امور آموزشی به کار رفته است . اندیشمندان مدیریت هنوز در پی کشف مرواریدهای تعقل ازاین حوزه هستند! در درس مدیریت تغییر، من دانشجویان را تشویق می کنم تا تغییر برنامه ریزی شده را به عنوان فرایندی در نظر بگیرند که 
    بیشتر به تاج خروس 5 شباهت دارد. این مدل تاج خروسی شامل یک رشته از مراحل است : "نیاز"برای تغییر ناپایدار کردن نیروها و مشکلات ; هدف از
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سازمان یاد گیرنده درس های نو - تفکری برای مدیریت تغییر و توسعه مدیریتی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله سازمان یاد گیرنده درس های نو - تفکری برای مدیریت تغییر و توسعه مدیریتی , مقاله در مورد تحقیق مقاله سازمان یاد گیرنده درس های نو - تفکری برای مدیریت تغییر و توسعه مدیریتی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سازمان یاد گیرنده درس های نو - تفکری برای مدیریت تغییر و توسعه مدیریتی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سازمان یاد گیرنده درس های نو - تفکری برای مدیریت تغییر و توسعه مدیریتی , تحقیق درباره تحقیق مقاله سازمان یاد گیرنده درس های نو - تفکری برای مدیریت تغییر و توسعه مدیریتی , مقاله درباره تحقیق مقاله سازمان یاد گیرنده درس های نو - تفکری برای مدیریت تغییر و توسعه مدیریتی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سازمان یاد گیرنده درس های نو - تفکری برای مدیریت تغییر و توسعه مدیریتی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سازمان یاد گیرنده درس های نو - تفکری برای مدیریت تغییر و توسعه مدیریتی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله سازمان یاد گیرنده درس های نو - تفکری برای مدیریت تغییر و توسعه مدیریتی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت