تحقیق مقاله مشارکت معلمین در نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18065
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مشارکت معلمین در نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش

    مشارکت معلمین

    آموزش و پرورش یکی از سازمان های خدماتی می باشد که سال های سال است که به تربیت و تعلیم کودکان، جوانان و نوجوانان این مرزو بوم می پردازد، سازمانی که کلیه قدرت و دانش خود را از نیروی انسانی شاغل به کار در آن تامین می نماید. امروزه در سازمان های مختلف و شرکت های مختلف بحث نیروی انسانی و قدرت و ارزشی که نیروی انسانی می تواند فراهم آورد یکی از مباحث داغ مدیریت می باشد، چنانکه شاخه ای از علم مدیریت نیز تحت عنوان مدیریت منابع انسانی[1][1] در حوزه علم مدیریت ایجاد شده و هدف آن نیز پی بردن به زوایای مختلف منابع انسانی ( سرمایه های انسانی) هر سازمان و توانایی و شیوه های ارتقاء و افزایش بهره وری منابع انسانی است.

    منابع انسانی در هر سازمان همانند و شاید بتوان گفت بیشتر از منابع مادی و سرمایه ای سازمان دارای ارزش و اهمیت می باشد. چراکه هر سازمانی در صورت عدم وجود نیروی انسانی متخصص و کارآمد با وجود منابع مادی مختلف و مدرن و نیز بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا نمی تواند مسیر رشد و ترقی را طی کرده و به حیات خود ادامه دهد.

    حال با این توصیف از منابع اسانی و مشخص نمودن جایگاه و اهمیت بسزای آن ها در سازمان های مختلف نگاهی هم به آموزش و پرورش به عنوام یکی از سازمان های خدماتی و دارای نقش مهم در جامعه می اندازیم.

    آموزش و پرورش سازمانی است که قسمت اعظم دارایی های آن منابع انسانی می باشد، منابع انسانی آموزش و پرورش کسی نیستند جز معلمینی که در خط مقدم و در مدارس و کلاس های درس به تربیت و تعلیم دانش آموران و در نهایت بچه های این مرزو بوم مشغول هستند. افرادی توانا، کاردان و متخصص در حوزه های مختلف دانش اعم از علوم پایه و علوم انسانی و رشته های مهارتی و فنی و همچنین آشنا به مسائل مختلف روانی دانش آموزان در سنین و دوره های مختلف تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه که اکثریت آن ها افرادی توانا و دارای دانش و تخصص بوده چراکه از محافل دانش گاهی فارغ التحصیل شده و هرکدام در زمینه رشته خود دارای تخصص کافی و صلاحیت لازم برای حضور در آموزش  و پرورش می باشند. به عبارت بهتر می توان گفت: سازمان آموزش و پرورش، سازمانی است سرشار از منابع انسانی.

    مدیریت مشارکتی نیز به عنوان شاخه ای جدید از مدیریت به دنبال سهیم کردن منابع انسانی به دلیل واقف بودن به اهمیت و تاثیر آن ها و اعتقاد به اینکه نیروی انسانی همان موتور به حرکت درآورنده و همچنین سیستم افزایش کارایی و بهره وری سازمان در برنامه ریزی، اداره و هدایت برنامه های مدیریتی و نهایتاً سازمان می باشد.

    یکی از سازمان ها و نهادهایی که مستعد و مهیای اجرای مدیریت مشارکتی به عنوان یک سبک یا شیوه جدید مدیریتی می باشد سازمان آموزش و پرورش است زیرا همانگونه که گفتیم مدیریت مشارکتی به دنبال افزایش مشارکت نیروی انسانی در فرآیندهای مدیریتی و اداره سازمان می باشد و در صدد افزایش ورود عقاید و دیدگاه های نیروی انسانی در برنامه ریزی ها و فعالیت های سازمان به دلیل اینکه خود نیروی انسانی عاملان برنامه های سازمان و اجرا کنندگان آن ها می باشند، بوده و در صورت همنوا بودن و داشتن مشارکت در تصمیم گیری ها خود به خود اجرایی نمودن و به عمل در آوردن تصمیمات، برنامه ها و فعالیت های سازمان آسان شده و درجه مقاومت ها کاهش می یابد.

    سازمان آموزش و پرورش یکی از سازمان های دارای بیشترین نیروی انسانی بوده که اجرا کننده برنامه ها، تصمیم گیری ها و فعالیت های این سازمان می باشند. حال ضرورت و اهمیت به کارگیری مدیریت مشارکتی و ترغیب و به مشارکت طلبیدن کارکنان آموزش و پرورش یا همان معلمان خط مقدم در مدارس و کلاس های درس برهمگی روشن می شود. از سویی با توجه به گستردگی آموزش و پرورش از نظر نیروی انسانی و همچنین گستردگی جغرافیایی که این دو خود باعث ایجاد تنوع فرهنگی گردیده و از سوی دیگر وجود یک ساختار و سیستم متمرکز آموزشی در کشور خود گواهی بر اجرای مدیریت مشارکتی در آموزش و پرورش می باشد و ضرورت مشارکت در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های آموزشی را بر هرکسی عیان می دارد چرا که گستردگی جغرافیایی و تفاوت های فرهنگی موجود در کشور نیازمند برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های متفاوتی می باشد که این هم خود با مشارکت معلمین در نقاط مختلف کشور و در سازمان ها و ادارات مختلف آموزش و پرورش کشورمان می تواند عملی شده و معلمین با مشارکت خود بتوانند با ارائه پیشنهادها، ایده ها و راهکارهای سازنده خود موانع مختلف فراروی آموزش و پرورش متمرکز را برداشته و با مشارکت خود قوانین و برنامه های متمرکز را قابل اجرا برای حوزه های مختلف جغرافیایی و فرهنگی خویش نمایند.

    مشارکت معلمین در آموزش و پرورش می تواند در موارد و حوزه های زیر صورت پذیرد:

    -        روش های نوین یاددهی – یادگیری

    -        بهبود فرآیندهای فراگیری دانش آموزان

    -        کاهش افت تحصیلی

    -        گروه های آموزشی

    -        شیوه های ارزشیابی از برنامه های و محتوای آموزشی

    -        ایجاد ارتباط بیشتر برنامه های آموزشی با آینده شغلی دانش آموزان

    -        به کارگیری یافته های علوم تربیتی و روان شناسی در امر بهبود روش های آموزش

    -        محتوای کتب درسی

    -        بهبود فرآیندهای ارزش یابی در آموزش و پرورش

    -        انطباق نظام آموزشی کشور با نیازهای جامعه

    -        بهبود مهارت های فنی مدیریتی و انسانی

    -        راهکارهای حداکثر استفاده از انرژی گرمایشی در مناطق سردسیر    

    -        راهکارهای حداکثر استفاده از انرژی سرمایشی در مناطق گردسیر

    -        بهبود روش های سنجش و ارزشیابی تحصیلی

    -        تقویت فعالیت های مشاوره ای در مدارس

    -        استفاده مطلوب از اوقات فراغت دانش آموزان

    -        تقویت روحیه پژوهش و مطالعه و کتابخوانی در دانش آموزان

    -        استفاده بهتر از منابع موجود آموزشی(نیروی انسانی، فضای آموزشی، تجهیزات و ...)

    -        زیبا سازی فضا های آموزشی

    -        استفاده بهینه از فضاهای آموزشی

    -        ایجاد فرصت های آموزشی برابر برای کلیه افراد واجب التعلیم

    -         افزایش کارایی کارکنان واحدهای آموزشی و امنیت

    -        ارتقای سطح ایمنی و بهداشت کار مدارس و ادارات آموزش و پرورش

    -        ارتقای سطح توانمندی آموزش معلمان

    -        استاندارد سازی و ارتقاء کیفیت ساعات ورزش دانش آموزان در مدارس

    -        نیاز سنجی های آموزشی به منظور برگزاری دوره های کوتاه یا بلند مدت برای معلمان و کارکنان

    -        روش های بهینه جذب و انتخاب افراد شایسته در نظام تعلیم و تربیت کشور

    -        بهبود روش های ارزشیابی عملکرد کارکنان و مدیران

    -        کاهش هزینه ها در اثر استفاده بهینه از نیروی انسانی

    -        شناسایی رفرنس ها و منابع جدید

    -        بهبود کیفیت مسابقات علمی و فرهنگی، هنری، ورزشی

    -        پیشگیری بیماری ها و آسیب های اجتماعی

    -        بهبود روابط متقابل خانواده، مدرسه، اجتماع

    -        استفاده بهینه از تعطیلات تابستانی جهت افزایش استعدادهای دانش آموزان در سال تحصیلی  

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مشارکت معلمین در نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مشارکت معلمین در نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش, مقاله در مورد تحقیق مقاله مشارکت معلمین در نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مشارکت معلمین در نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مشارکت معلمین در نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش, تحقیق درباره تحقیق مقاله مشارکت معلمین در نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش, مقاله درباره تحقیق مقاله مشارکت معلمین در نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مشارکت معلمین در نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مشارکت معلمین در نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مشارکت معلمین در نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت