تحقیق مقاله چگونگی رفتار سد های مخزنی عظیم هنگام وقوع زلزله و خسارت های ناشی از زلزله

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18319
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله چگونگی رفتار سد های مخزنی عظیم هنگام وقوع زلزله و خسارت های ناشی از زلزله

    چکیده:

    این متن به بررسی مقاومت سد های مخزنی بزرگ هنگام وقوع زلزله می پردازد . گر چه سد های مخزنی بسیار قدیمی هستند ولی خسارتهای وارده مربوط به سالهای اخیر می باشد ما به بررسی رفتار سدهایی با ارتفاع 15 متر هنگام وقوع زلزله می پردازیم ، حقیقت این است که سدهایی که طبق طرح تکنولوژی جدید ساخته شده اند تنها خسارت بسیا رکمی د رژاپن دیده اند واین نشانگر این است که در برابر زلزله مقاومند روشهای جدید ابداعی برای بررسی مقاومت در برابر زلزله بسیار سودمند می باشند ( مهندسی خاک )

    معرفی :

    حدود صدهزار سدمخزنی در ژاپن وجود دارد . اکثر آنها طی زلزله های اخیر آسب دیده اند این متن رفتار سدهایی را که حداقل 15 متر ارتفاع دارند توضیح می دهد سدهایی که در سال 1872 و 438 سد مخزنی که قبل از 1868 ساخته شده اند ( در دوران ادو )

    سد سانوکی که در سال 1952 ساخته شد یکی از سدهایی است که با تکنولوژی جدید ساخته شده اند در ژاپن روشهای استاندارد طراحی سدهای از سال 1953 شروع شد . سدهای مخزنی که حداقل 15 متر ارتفاع دارند از سال 1953 به بعد ساخته شدند و بعنوان سدهایی اطلاق می شوند که دارای خصوصیات جدید تکنولوژی می باشند و آنهایی که قبل از سال 1953 ساخته شده اند و احتمالا سدهای خاکی نامیده می شوند هر چند بعد از سال 1953 ودهه 70 نیز سدهایی ساخته شده اند که بالای 15 متر ارتفاع دارند همچنین به این سدها نیز در این متن سد خاکی گفته می شود .

    2-  رفتار سدهای مخزنی بزرگ در برابر زلزله

    صدمات وارده به سدهایی که قبل از سال 1953 ساخته  حداقل 15متر ارتفاع دارند در جدول شماره 1 نشان داده شده است که جدول شماره 2خسارات وارده به سدهای مدرنی که بعد از سال 1953 ساخته شده اند نشان می دهد این اطلاعات در موردزلزله هایی است که در نزدیکی این سدها اتفاق افتاده است جداول نشان می دهند سدهایی که به شدت مورد آسیب قرار گرفته اند اکثر از سدهای قدیمی بوده اند هر چند بعضی از سدهای جدید نیز از این قاعده مستثنی نیستند .

    زلزله اکیتاکن نانتیبو ( 1970 و شدت 65) خساراتی به سد آی نونو که در سال 1961 ساخته شده و 41 متر ارتفاع داشت وارد کرد لرزه نگاری که در نزدیکی سد برای بررسی امواج زلزله کار گذاشته شده بود نتوانست امواج واقعی زلزله را ثبت کند در واقع امواجی کوتاهتر از شدت واقعی زلزله را ثبت کرد )

    از اطلاعات بدست آمده در فاصله 15 کیلومتری مرکز زلزله مشخص شد ، حداکثر شدت امواجی که به دستگاه رسیده حدود 150 گال بوده است زلزله باعث شد ترکهای بلندی به ضخامت 5تا 25 سانتیمتر وارتفاع 40 متر در بدنه سد بوجود آید . امواج زلزله نیهون کای چوبو که درسد نامیوکا در 146 کیلومتری از مرکز زلزله ثبت شده بود نشان داد که حداکثر شدت زلزله 94 گال وعکس العمل شتاب در کناره سد 223 کال بوده وهمچنین آسیب دیدگی جزئی بوده است .

    زلزله ناگانو کن سیبو باعث وارد شدن خساراتی جزئی به سد ماکیو شد که بسیار به مرکز زلزله نزدیک بود سد از نوع مخزنی با هسته سنگی بود که 105 متر ارتفاع داشته ودر سال 1961 تکمیل شد لرزه نگارهایی که می توانستند مواجی بالاتر از 300 گال را ثبت کنند در کناره و پی سد کار گذاشته شده بود ولی شدت امواج زلزله از این مقدار بالاتر رفته وبه 500 تا 600 گال رسید . زلزله بعضی از صخره ها را در قسمت کناره سد جابجا کرد ولی صدمه جدی به سد وارد نشد . تحقیقات بعد از زلزله نشان داد که ترکهایی که در بدنه بوجود آمده به هسته نرسیده است سد با چگالی 15 و حداقل ضریب اطمینان 1.40 طراحی شده بود .

    زلزله چیباکن توهواوکی صدماتی جزیی به سد ناگارا زد سدی که 52متر ارتفاع داشته ودر سال 1985 تکمیل شده واز مرکز زلزله 29 کیلومتر فاصله داشت حداکثر شتاب در پی 262 گال ودر بدنه سد 369 گال بود . زلزله باعث پیدایش ترکهایی حدود 2 سانتی متر در بدنه گردید .

    زلزله هوکایدو نانسی اوکی به سد نیوای کومین که یک سد خاکی ساخته طبق یک روش جدید در سال 1920 بود خساراتی وارد کرد . همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است یک تفاوت سطحی 15 تا 2 متری در قسمت بالای رود در کناره بوجود آمده است سد ماکومانای که از سد نیوای کومین به مرکز زلزله نزدیکتر بود یک شتاب افقی حدود 180 گال داشت . ولی ما شاهد تغییرات بسیار کمی می باشیم زلزله هایوگوکن نانبو خسارات کمی به سد توکیوا درجزایر آواجی زد بررسی ها و جزییات دقسق بعد از زلزله نشان دادند که ترکها به هسته نرسیده اند سدبا بریدن ترکها و پر کردن آنها با خاک باز سازی گردید درشکل ظاهری سد اوتانی که آن هم به مرکز زلزله نزدیک بودتغییر زیادی مشاهده نمی گردد.

    درسد می نو گاوا به ارتفاع 47 متر حداکثر شتاب 127 گال ودر سد گون گن به ارتفاع 33متر حداکثر شتاب 103 گال را در پی مشاهده می کنیم با این حال هیچکدام صدمه ندیده اند ارتفاع خسارات وارده وهمچنین شتاب افقی در پی را برای سدهای مخزنی که قبل از سال 1953 در ژاپن ساخته شده اند را نشان می دهنداین شتاب افقی توسط فرمول ایواساکی محاسبه گردیده است .

     

    به این علت که طرح استانداردی قبل از سال 1953 وجود نداشت پیش زمینه هایی حتی به کلی متفاوت با بعد از 1953 بوجود آمد . سد های مخزنی ساخته شده بعد از سال 1953 کمتر مورد صدمه قرا رگرفته اند بعضی از سدهایی که قبل از سال 1953 ساخته شده اند به سختی آسیب دیده اند گرچه فقط یکی از آن سدها بکلی منهدم شد آثار همچنین شامل اندازه ها و حداکثر شتاب می باشد که حدود 600 کال است سدهایی که در ژاپن بر طبق متد جدید ساخته شده اند باید بتوانند در برابر چنین شدت زلزله ای مقاومت داشته باشند تاریخچه حرکت زمین درمکانهای سدنشان می دهد که حداکثر شتاب در پی حدود 500 تا 600 گال است که بسیار بیشتر از چگالی لرزه گیر بکار رفته در طرح زلزله می باشد .

    سدهایی که طبق طرح های استانداردبعد از سال 1953 ساخته شده اند زلزله هایی باشدت بالا آسیب کمی دیده اند . تنها سدهایی که مورد آسیب قرارگرفته اند وبیش از 15متر ارتفاع داشته اند سدهایی خاکی بودند که با روشهای اولیه ساخته شده اند این نشان می دهد که طرحهای جدید کار ایی بسیار بالایی دارند . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله چگونگی رفتار سد های مخزنی عظیم هنگام وقوع زلزله و خسارت های ناشی از زلزله

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله چگونگی رفتار سد های مخزنی عظیم هنگام وقوع زلزله و خسارت های ناشی از زلزله, مقاله در مورد تحقیق مقاله چگونگی رفتار سد های مخزنی عظیم هنگام وقوع زلزله و خسارت های ناشی از زلزله, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چگونگی رفتار سد های مخزنی عظیم هنگام وقوع زلزله و خسارت های ناشی از زلزله, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چگونگی رفتار سد های مخزنی عظیم هنگام وقوع زلزله و خسارت های ناشی از زلزله, تحقیق درباره تحقیق مقاله چگونگی رفتار سد های مخزنی عظیم هنگام وقوع زلزله و خسارت های ناشی از زلزله, مقاله درباره تحقیق مقاله چگونگی رفتار سد های مخزنی عظیم هنگام وقوع زلزله و خسارت های ناشی از زلزله, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چگونگی رفتار سد های مخزنی عظیم هنگام وقوع زلزله و خسارت های ناشی از زلزله, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چگونگی رفتار سد های مخزنی عظیم هنگام وقوع زلزله و خسارت های ناشی از زلزله ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله چگونگی رفتار سد های مخزنی عظیم هنگام وقوع زلزله و خسارت های ناشی از زلزله
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت