تحقیق مقاله کامپیوتر

تعداد صفحات: 28 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 19239
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کامپیوتر

    مقدمه:

    گرچه کامپیوترهای تنها چند دهه‎ای است که با ما همراهند با این حال تأثیر عمیق آنها بر زندگی ما به تأثیر تلفن، اتومبیل و تلویزیون رقابت می‎کند. همگی ما حضور آنها را احساس می‎‏کنیم چه برنامه‎نویسان کامپیوتر و چه دریافت کنندگان صورت حسابهای ماهیانه که توسط سیستم های کامپیوتری بزرگ چاپ شده و توسط پست تحویل داده می‎شود. تصور ما از کامپیوتر معمولاً «داده‎ پردازی» است که محاسبات عددی را بطور خستگی ناپذیری انجام می‎دهد.

    ما با انواع گوناگونی از کامپیوترها برخورد می‎کنیم که وظایفشان را زیرکانه و بطرزی آرام، کارا و حتی فروتنانه انجام می‎دهند و حتی حضور انها اغلب احساس نمی‎شود. ما کامپیوترها را به عنوان جزء مرکزی بسیاری از فرآورده‎های صنعتی و مصرفی از جمله در سوپر مارکت‎ا داخل صندوق‎های پول و ترازوها، در خانه‎ها، در اجاق‎ها، ماشین‎های لباسشوئی، ساعت‎های اداری دارای سیستم جز دهنده و ترموستات‎ها، در وسایل سرگرمی همچون اسباب بازی‎ها، VCRها، تجهیزات استریو و وسایل صوتی؛ در محل کار در ماشین‎های تایپ و فتوکپی و در تجهیزات صنعتی مثل مته‎های فشاری و دستگاههای حروفچینی نوری می‎یابیم. د این مجموعه‎ها کامپیوترها وظیفه کنترل را در ارتباط با دنیای واقعی برای روشن و خاموش کردن وسایل و نظارت بر وضعیت آنها انجام می‎دهند.

    میکروکنترلرها (بر خلاف میکرو کامپیوترها و ریزپردازنده‎ ها) اغلب در چنین کاربردهایی یافت می‎شوند.

    با وجود اینکه بیش از بیست سال از تولد ریزپردازنده نمی‎گذرد تصور وسایل الکترونیکی و اسباب بازیهای امروزی بدون آن کار مشکل است. در سال 1971 شرکت اینتل 8080 رابه عنوان اولین ریزپردازنده موفق عرضه کرد. مدت کوتاهی پس از آن موتورلا، RCA و سپس Mos Technology و Zilog انواع مشابهی را به ترتیب به نامهای 6800، 1801، 6502، 80Z عرضه کردند گرچه این مودارهای مجتمع به خودی خود فایده چندانی نداشتند اما به عنوان بخشی از یک کامپیوتر تک بورد (SBC) به جزء مرکزی فرآورده‎های مفیدی برای آموزش طراحی با ریزپردازنده‎ها تبدیل شدند. از این SBCها که به سرعت به آزمایشگاههای طراحی در کالج‎ها، دانشگاهها و شرکتی‎های الکترونیک راه پیدا کردند می‎توان برای نمونه از D2 موتورولا KIM-1 ساخت Mos Technology و 85-SDK متعلق به شرکت اینتل نام برد.

    میکروکنترلر ها قطعه‎ای شبیه به ریزپردازنده است در سال 1976 اینتل 8748 را به عنوان اولین قطعه خانواده میکروکنترلرهای TM 48-MCS معرفی کرد. 8748 با 17000ترانزیستور در یک مدار مجتمع شامل یک CPU، 1کیلو بایتی EPROM، 64بایت RAM، 27 پایه I/O و یک تایمر 8بیتی بود. این IC و دیگر اعضای TM 48-MCS که پس از آن آمدند خیلی زود به استاندارد صنعتی در کاربردهای کنترل گرا تبدیل شدند. جایگزین کردن اجزاء الکترو مکانیکی در فرآورده‎هایی مثل ماشینهای لباسشویی و چراغهای راهنمایی از ابتدای کار یک کاربرد مورد توجه برای این میکرو کنترلرها بودند و همین طور باقی ماندند. دیگر فرآورده‎هایی که در آنها می‎توان میکروکنترلر را یافت عبارتند از اتومبیل‎ها تجهیزات صنعتی، وسیال سرگرمی و ابزارهای جانبی کامپیوتر.

    توان ابعاد و پیچیدگی میکروکنترلرها با اعلام ساخت 8051، یعنی اولین عنصر خانواده میکرو کنترلرای TM51-MCS در سال 1980 توسط اینتل پیشرفت چشمگیری کرد. در مقایسه با 8048 این قطعه شامل بیش از 60000ترانزیستور، 4k بایت Rom، 128 بایت RAM، 32 خط I/O یک درگاه سریال و دو تایمر 16 بیتی است. که از لحاظ مدارات داخلی برای یک IC بسیار قابل ملاحظه است. امروزه انواع گوناگونی از این IC وجود دارد که بصورت مجازی این مشخصات را دو برابر کرده‎اند. شرکت زیمنس که دومین تولید کننده قطعات است (TM 51-MCS)، 80515SAB وقفه و یکی مبدل آنالوگ به دیجیتال با 8 کانال ورودی عرضه کرده است.

    خانواده 8051 به عنوان یکی از جامع ترین و قدرتمندترین میکروکنترلرهای 8 بیتی شناخته شده و جایگاهش را به عنوان یک میکروکنترلر مهم برای سالهای آینده یافته است.

    این بخش با بحثی در مورد نقش و اهمیت میکروکنترلرها در زندگی روزمره و نیاز به میکروکنترلرها و مقایسه آنها با میکرو پروسسورهای همه منظوره‎ای چون پنتیوم و دیگر میکرو پروسسورها آغاز شده است.

    میکروکنترلرها در برابر میکرو پروسسور های همه منظوره

    تفاوت بین یک میکرو پروسسور و یک میکروکنترلر چیست؟ منظور از یک میکروپروسسور ریز پردازنده میکروی پروسسورهایی از خانواده x86 اینتل مثل 8036,80286,8086 و یا 68040,68030,68020خانواده‎هائی از این قبیل است این میکروپروسسورها فاقد RAM و پورت‎های ROM در درون خود تراشه هستند. به این دلیل به آنها «میکروپروسسورهای همه منظوره» می‎گویند.

    طراح سیستمی که از میکرو پروسسور همه منظوره‎ای چون پنتیوم، 68040 استفاده می‎کند، باید در خارج از آن RAm ROM,پورتهای I/O و تایمرها را اضافه نماید تا سیستمی قابل کار ساخت شود. اگرچه افزایش RAM Rom, پورتهای I/O موجب حجیم شدن و گرانتر شدن سیستم‎ها می‎گردد، ولی به قابلیت انعطاف آنها افزوده می‎شود از جمله اینکه طراح می‎تواند روی مقدار ROM, ROM پورتهای I/O بر حسب نوع کاربرد تصمیم‎گیری و اعمال نظر نماید. این توانمندی در میکروکنترلرها امکان پذیر نیست. یک میکروکنترلر دارای یک CPU به همراه مقدار ثابتی از ROM,RAM پورتهای I/O و تامیر در درون خود می‎باشد. به بیان دیگر، پروسسور، ROM,RAM، پورتهای I/O و تایمر همگی در یک تراشه جای داده شده‎اند، بنابراین طراح نمی‎تواند یک حافظه، I/O یا تایمری را بدون گسترش لازم آن از بیرون اضافه کند. مقدار ثابت RAM,ROM و مقدار پورتهای تثبیت شده در میکروکنترلرها، آنها را برای کاربردهائی که قیمت و محفظه در آنها بحرانی است، ایده‎آل کرده است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کامپیوتر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله کامپیوتر , مقاله در مورد تحقیق مقاله کامپیوتر , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کامپیوتر , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کامپیوتر , تحقیق درباره تحقیق مقاله کامپیوتر , مقاله درباره تحقیق مقاله کامپیوتر , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کامپیوتر , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کامپیوتر ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله کامپیوتر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت