تحقیق مقاله پایگاه اطلاعاتی و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی

تعداد صفحات: 26 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20557
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله پایگاه اطلاعاتی و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی

    اهداف یادگیری: بعد از مطالعه این فصل شما باید:

    با اجزا سازنده مدیریت داده ها آشنا باشید و اینکه چگونه اطلاعات سازماندهی، ذخیره، دریافت و استفاده می شوند. دریابید که کاربردها، نوع روند و پردازش را تعیین می کنند که در ابتدا، نوع دومین ذخیره سازی را مشخص می نمایند.

    آشنا باشید که چگونه فرایافت پایگاه اطلاعاتی که دستاورد دانش در پایگاههای اطلاعاتی نامیده می شود، آگاه باشید.

    مقدمه:

    مدیریت داده، نیمه مستقلی از مدیریت منابع اطلاعاتی می باشد و تضمین می نماید که منابع اطلاعاتی ثابت به طور صحیح، سیستم فیزیکی را که معرفی می نمایند، منعکس می کنند. منابع اطلاعاتی در  دومین ذخیره سازی، حفظ می شوند که می تواند شکل دریافت مستقیم یا متوالی داشته باشد. نوار مغناطیسی مشهورترین متوسط ذخیره سازی متوالی می باشد و دیسک مغناطیسی ابزار عمده دریافت مستقیم بوده است. هر چند تکنولوژی جدید دریافت مستقیم یعنی دیسک فشرده (لیزری) در حال بدست آوردن شهرت می باشد قبل از عصر و دوره پایگاه اطلاعاتی شرکتها مدیریت اطلاعاتشان به خاطر روشهای ترتیب اطلاعات در دومین ذخیره سازی، دچار محدودیتها می شدند. نخستین تلاشها برای غلبه بر این محدودیتها فهرست فایل و ارتباطاتی که در گزارشات اطلاعاتی وارد می شوند، می باشد. فرایافت پایگاه داده بر اساس این فهرستها ساخته می شد و ارتباطی منطقی بین فایلها برقرار می سازد. نرم افزاری که پایگاه داده بر اساس مدیریت پایگاه اطلاعاتی یا BDMS نامیده می شود. همه نرم افزارهای سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی،‌یک پردازشگر زبانی اطلاعاتی را دارند که برای تولید پایگاه اطلاعاتی استفاده می شود و یک گرداننده پایگاه اطلاعاتی که زبانهای اسفهامی استفاده می کنند. شخصی که متصدی پایگاه اطلاعاتی و BDMS می باشد، در واقع گرداننده پایگاه اطلاعاتی BDMS می باشد. به طور متداول، توچه بسیاری به پایگاههای اطلاعاتی بسیار وسیع که انبار اطلاعات نامیده می شوند، شده است. جریان بازیابی که معدن اطلاعات نامبده می شود، برای استفاده کنندگان سطح بالاتری از حمایت و پشتیبانی را از آنچه که به طور عادی نیز منعکس می باشد، فراهم می سازد. سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی مزایای واقعی را به شرکتهایی که از کامپیوترهایشان به عنوان سیستم اطلاعاتی استفاده می کنند تقدیم می نماید.

    سلسله مراتبی از اطلاعات:

    شرکتها به روش قدیمی، اطلاعاتشان را به صورت مراحل که شامل بخشها، ثبت و ضبط و فایل (بایگانی) می باشد، سازماندهی کرده اند. یک بخش اطلاعاتی کوچکترین واحد اطلاعات می باشد، آن نمی تواند به واحدهای معنی دار دیگر تقسیم شود، در ثبت فهرست اسامی کارکنان شما بخشهای اطلاعاتی بسیاری را همانطور که نام می برید، پیدا خواهید کرد، مثلا شماره کارکنان شماره ایمنی اجتماعی، نرخ ساعتی پرداخت و شماره ؟ آنها. مرحله بعدی این سلسله مراتب ثبت و ضبط می باشد. ثبت اطلاعات شامل تمام بخشهای اطلاعاتی مربوط به یک هدف یا فعالیت خاص می باشد. برای مثال گزارشاتی وجود دارند که هر گونه شاخصی از موجوی و فروش را توضیح می دهند. تمام گزارشات مشابه داخل یک فایل سازماندهی می شوند. فایل مجموعه ای از ثبت اطلاعات می باشد که به موضوعی خاص مربوط هستند. برای مثال یک فایل لیست خرید عالی لیستهای خریدی را توضیح می دهد که برای تهیه کننده فرستاده شده اند اما تاکنون انجام نشده است. سلسله مراتب اطلاعاتی قدیمی شا مل این مراحل می باشد: قایل – ثبت – بخش اطلاعاتی. فایل بالاترین سطح و بخش اطلاعاتی، پایین ترین سطح می باشد.

    مدیریت داده :

    در فصل 2 مشاهده نمودیم که مدیریت منابع اطلاعاتی یا IRM تلاش نهایی شرکت برای تولید و حفظ منابع اطلاعاتی اش می باشد. چون داده یک منبع می باشد، بنابراین باید اداره شود و این جریان مدیریت داده نامیده می شود. مدیریت داده مستقل از مدیریت منابع اطلاعاتی می باشد که شامل تمام فعالیتهای دیگر در مطمئن ساختن اطلاعات می باشد که مثلا منابع اطلاعاتی شرکت دقیق، متداول، ایمن در برابر آسیب و قابل دسترسی برای استفاده کنندگان می باشند.

    فعالیتهای مدیریت اطلاعات:

    فعالیتهای مدیریت داده شامل این موارد می باشد:

    جمع آوری اطلاعات: اطلاعات ضروری جمع آوری شوند و تحت عنوان سند منبع ثبت می شود که این سند منبع به عنوان داده ای (ورودی) برای سیستم به کار می آید. برای مثال داده با توضیح یک فروش اجناس، در لیست فروش وارد می شود.

    انسجام و اثبات: اطلاعات برای اطمینان از ثبات و دقت بر اساس قوانین و محدودیتهای از قبل تعیین شده ارزیابی می شوند.

     ذخیره سازی: اطلاعات بر روی بعضی از مدیومها مانند نوار مغناطیسی یا دیسک مغناطیسی ذخیره می شوند.

    نگهداری یا حفاظت: اطلاعات جدید اضافه می شوند، اطلاعات موجود تغییر داده می شوند و در مدت کوتاهی، اطلاعات نیاز دارند تا برای هدف نگهداری و حفظ روند منبع اطلاعاتی حذف شوند.

    ایمنی: اطلاعات در جهت جلوگیری از نابودی، خسارت یا عدم استفاده مجافظت شده اند.

    سازماندهی: اطلاعات به صورتی مرتب و ردیف شده اند که نیازهای اطلاعاتی استفاه کنندگان را رفع می کنند.

    بازیابی: اطلاعات،‌ قابل دسترسی برای تمام استفاده کنندگان ساخته شده است.

    قبل از عصر کامپیوتر، تمام این فعالیتها توسط کارمندان اداری انجام شده بود، کسانیکه با ماشینهای کلیدی و کارتهای منگنه شده قدیمی کار  می کردند امروزه هنوز مردم به جمع آوری اطلاعات و تحقیقهای زیادی نیاز دارند اما کامپیوتر به عنوان مهمترین مسئول مدیریت اطلاعات پذیرفته شده است.

    ذخیره سازی ثانوی: تمام کامپیوترها شامل بعضی از انواع ذخیره سازی ثانوی برای تکمیل ذخیره سازی اولیه که در واحد پردازش مرکزی (CPU) جا داده شده اند می باشند. دو نوع اصلی در ذخیره سازی ثانوی، دریافت و برداشت اطلاعات ذخیره شده به صورت مستقیم و متوالی می باشند. (دستیابی مستقیم و متوالی)

    ذخیره سازی متوالی:

    ذخیره سازی متوالی ساماندهی و نظم اطلاعات بر روی متوسط ذخیره سازی می باشد که شامل ثبت یک داده در ادامه ثبت داده دیگر در فرمانی مخصوص می باشد. برای مثال، رکورد کارمندان در ردیف شماره کارمندان منظم شده  است. زمانیکه ذخیره متوالی استفاده می شود، ثبت (رکورد) اول باید در ابتدا پردازش شود، ثبت دوم در ردیف دوم و به همین صورت تا به پایان فایل برسیم. بعضی از ذخیره سازیهای رسانه های گروهی کامپیوتری تنها می توانند اطلاعاتی را که به صورت متوالی ترتیب شده اند، پردازش نمایند. نوار ضبط (مغناطیسی) یک مثال از این موارد می باشد.

    ذخیره سازی نوار ضبط: نوار ضبط که برای ذخیره نمودن اطلاعات کامپیوتر استفاده می شود خصوصیاتی مشابه به نوار صوتی دارد. در مورد نوار کامپیوتری اطلاعات به شکل بیتهای (کوچکترین واحد اطلاعات کامپیوتر) مغناطیسی ثبت می شوند. بیتهایی که هر گونه خصوصیت را معرفی می نمایند در عرض نوار قرار گرفته اند. ثبت فشردگی ها و تراکمهایی به بزرگی 600/1 بیت در هر اینچ، رایج می باشند. اولین وسایل نوار مغناطیسی (نوار ضبط) شامل حلقه فیلمهای بسیار بزرگی می شدند، اما حال به فضای ذخیره سازی کمتری نیاز دارند. بزرگترین سیستمهای کامپیوتری شامل یک یا بیشتر از یک واحد نوار یا درایوهای ضبطی می باشند که اطلاعات نوار را بر روی دیسک حلقه شکل کاستهای بزرگ می خوانند و می نویسند.

    رکورهای نوار مغناطیسی: تمام بخشهای اطلاعاتی که در یک رکورد وجود دارند، در طول نوار ثبت می شوند، همان طور که در شکل 1-10 نشان داده شده است تمام رکوردها فایل را تشکیل می دهند. که در شکل 2-10 نشان داده شده فواصل نوشته نشده و سفید رکوردها را جدا می نمایند.

    کاربردهای نوار مغناطیسی

    نوار مغناطیسی بهترین وسیله مناسب برای استفاده به عنوان مدیوم ذخیره سازی تاریخی می باشد. شرکت می تواند اطلاعات را بر روی نوار ذخیره نماید و نوار را به عنوان ثبت فعالیتهای تجاری حفظ می نماید. به طور مشابه شرکت می تواند نوار مغناطیسی را به عنوان یک فایل کمکی برای یک فایل در دریافت ذخیره سازی مستقیم استفاده نماید. فایل کمکی می تواند در صورتیکه اتفاقی در فایل دریافت مستقیم بیفتد، استفاده شود. نوار مغناطیسی همچنین می تواند به عنوان یک مدیوم ورودی عمل نماید. بعضی از شماره اندازهای پول در مغازه های خرده فروشی، دارای یک نوار مغناطیسی می باشند که اطلاعات مربوط به فروش را ثبت می نماید. بعد از اینکه مغازه تعطیل شده یک کامپیوتر مرکزی شاید در شهر دیگری به طور اتوماتیک اطلاعات را از  نوار پس می گیرد. سرانجام نوار مغناطیسی می تواند به عنوان یک مدیوم ارتباطات عمل نماید که می تواند از طریق پست فرستاده شود. شرکتها می توانند اطلاعات مالی شان به IRS را از این طریق بپردازند.

    دریافت ذخیره سازی مستقیم: دریافت ذخیره سازی مستقیم روشی برای سازماندهی اطلاعاتی می باشد ه به رکوردها اجازه می دهد تا بدون جستجوی متوالی، نوشته و خوانده شوند. واحد سخت افزاری که این روش را ممکن می سازد، وسیله دریافت ذخیره سازی مستقیم نامیده می شود (DASD). DASD  شامل مکانیزمی از خواندن و نوشتن می شود که می تواند به محل مخصوصی در مدیوم ذخیره سازی هدایت شود. اگر چه چندین تکنولوژی DASD طراحی شده است. اما مشهورترین آن دیسک مغناطیسی می باشد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله پایگاه اطلاعاتی و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله پایگاه اطلاعاتی و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی , مقاله در مورد تحقیق مقاله پایگاه اطلاعاتی و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پایگاه اطلاعاتی و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله پایگاه اطلاعاتی و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی , تحقیق درباره تحقیق مقاله پایگاه اطلاعاتی و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی , مقاله درباره تحقیق مقاله پایگاه اطلاعاتی و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پایگاه اطلاعاتی و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله پایگاه اطلاعاتی و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله پایگاه اطلاعاتی و سیستم مدیریت پایگاه اطلاعاتی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت