تحقیق مقاله بیماری ماکروسفال

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20689
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بیماری ماکروسفال

    عقب ماندگی ذهنی و انواع آن

    ● تعریف:
    به معنای نقص هوشی در اوئل زندگی- در مقابل دمانس می باشد که با محدود شدن عملکرد اجتماعی همراه است.

    با اقدامات آموزشی و اجتماعی می توان یک زندگی طبیعی در خارج از بیمارستان را برای این افراد فراهم کرد که شامل مدارس ویژه, انجام کار های خانه داری و صنایع دستی و حمایت از این افراد و خانواده آنان می باشد.
    ● آمار:
    در جمعیت ۱۵-۱۹ سال شیوع موارد متوسط و شدید حدود ۳-۴ مورد در ۱۰۰۰ است.

    معادل ۶-۸ مورد در ۲۰۰۰بیمار یک پزشک عمومی.

    این شیوع از سال ۱۹۳۰ اندکی تغییر کرده اما بروز موارد شدید به علت مراقبت های خوب نوزادی و جنینی تا حد یک سوم تا یک دوم کاهش یافته است.

    علت ثابت ماندن شیوع, زندگی طولانی تر افراد عقب مانده ذهنی است.
    ● مشکلات جنسی:
    شایعترین آن استمناء در معرض عموم است.

    برخی مثل بچه ها در مورد بدن سایرین کنجکاو هستند که ممکن است از آن تعبیر جنسی شود.

    بسیاری از عوامل عقب ماندگی ذهنی ارثی نیست و آن دسته که ارثی است باعث ناباروری نیز می شود.
    بنا بر این نگرانی اصلی از مقاربت این افراد تولد کودکان عقب مانده نیست بلکه توانائی آنان به عنوان یک پدر یا مادر برای نگهداری یک کودک طبیعی است.

    استفاده از روش های جلوگیری مفید است.
    ● بیماریهای جسمی:
    شایعترین حالت در موارد شدید و بسیار شدید عقب ماندگی ذهنی دیده میشود که اکثرا ناتوانائی های حسی یا حرکتی و یا صرع دارند.

    فقط یک سوم این افراد تحرک دارند و یک چهارم به دیگران وابسته هستند.

    مشکلات شنوائی و بینائی مانع دیگری برای توانائی شناختی است.

    ناتوانی های حرکتی که شایع نیز می باشد عبارتند از: اسپاستیسیتی-اتاکسی-آتتوز
    ● اثر عقب ماندگی ذهنی بر خانواده:

    به محض تشخیص عقب ماندگی ذهنی در نوزاد والدین دچار دیسترس می شوند.

    برخی کودک را نمیپذیرند. گرچه این طرد کردن مدت طولانی دوام ندارد معمولا تشخیص پس از سال اول گذاشته می شود.

    والدین مجبورند امید ها و انتظارات خود را تغییر دهند که گاهی باعث افسردگی طولانی والدین همراه با احساس گناه و شرم و خشم می شود.

    تعداد کمی کودک را نمیپذیرند.

    در حالی که بقیه در مورد مشخصات سایر فرزندان شدیدا احساس می شوند.
    سرانجام اکثر والدین تطابق پیدا میکنند.

    این والدین نیازمند حمایت طولانی مدت هستند.

    ● مشکلات هیجانی و رفتاری:

    ▪ واکنش ها به وقایع استرس زا:
    واکنش آنان مشابه افراد عادی است.

    با این حال آنان دیسترس را بیشتر در رفتار خود نشان می دهند تا در کلمات.

    تحریک پذیری , آژیتاسیون ترس یا رفتار های دراماتیک ممکن است نشانه یک اختلال حاد استرس باشد. همیشه باید این نکته را در نظر داشت که گاهی این واکنش به یک بیماری جسمی تشخیص داده نشده است.
    ▪ مشکلات رفتار:
    این مشکلات , نسبت به کودکان عادی در سنین بالاتری رخ داده و بیشتر طول میکشند گرچه طی زمان بهبود می یابند.

    بسیاری از عقب ماندگان ذهنی, پرفعالیت و حواس پرت تکانشی (impulsive) هستند.

    مشکلات جدی تر عبارتند از خود آزاری و رفتار های اوتیسمی

    ( مثل فعایتهای تکراری بی هدف و استرئو تایپی خم شدن به عقب جلو کوبیدن سر به دیوار).

    این مشکلات جدی در عقب ماندگان ذهنی شدید شایعتر است

    ( ۴۰% کودکان و ۲۰% بزرگسالان).

    در تعداد کمی از بیماران رفتار های تهاجمی به حدی شدید است که احتمال آسیب به خود بیمار و مراقبت وی وجود دارد که به آن رفتار های چالشی برانگیز (challenging) میگویند.

    ▪ تظاهرات بالینی:
    نمای کلی عبارت است از کاهش کارائی در همه انواع کار های هوشمندانه مثل یادگیری, حافظه کوتاه مدت, استفاده از مفاهیم و حل مشکل.

    گاهی یک عملکرد بیشتر از بقیه مختل میشود مثل زبان.
    ● عقب ماندگی ذهنی خفیف: ۷۰-۵۰
    ۸۰ % افراد عقب ماندگی دهنی در این گروه هستند.

    از نظر ظاهری طبیعی هستند و نقایص حسی و حرکتی آنان خفیف است.

    بنابراین عقب ماندگی ذهنی آنان تا شروع مدرسه تشخیص داده نمیشود.

    در سنین بزرگسالی می توانند زندگی مستقلی داشته باشند.

    گرچه در مواردی مثل خانه داری, اشتغال و مواجه با موقعیت های استرس زا نیازمند کمک هستند.

    ● عقب ماندگی ذهنی متوسط: ۴۹-۳۵
    ۱۲ درصد کل بیماران را تشکیل می دهند , یادگیری زبانی در حد برقراری ارتباط کافی است و اکثرا می توانند نحوه مراقبت از خود را یاد بگیرند.

    در دوران بزرگسالی اکثرا قادرند کارهای روزمره را انجام بدهند.
    ● عقب ماندگی ذهنی شدید: ۳۴-۲۰
    حدود ۷% کل بیماران هستند. رشد آنان در دوران پیش دبستانی شدید کاهش یافته است و بنابراین یادگیری آنان در مدرسه نیز همینطور است. البته بسیاری از آنان میتوانند نحوه مراقبت از خود را بیاموزند و با جملات ساده ارتباط برقرار کنند.

    در بزرگسالی می توانند وظایف ساده ای را انجام دهند و فعالیتهای اجتمائی محدودی دارند.

    بسیاری مشکلات جسمانی همراه دارند.

    تعداد اندکی از آنان توانائی شناختی ویژه ای دارند که در حالت طبیعی نیازمند هوش بالاست مثل محاسبات ریاضی ذهنی یا حافظه قوی .
    ● عقب ماندگی ذهنی بسیار شدید :

    کمتر از 21% عقب ماندگان ذهنی در این گروهند. تعداد اندکی از آنان می توانند کاملا از خود مراقبت کنند و نیز تعداد کمی می توانند رفتار های اجتماعی یا توانائی سخن گفتن داشته باشند.
    ● کودکان استثنایی;
    همواره یکی از دلایلی که ما نمی توانیم اطلاعات کاملاً‌ مربوط و جامعی در مورد کودکان و دانش آموزان استثنایی بدست بیاوریم اینست که معمولاً وقتی با کودک استثنایی مواجه می شویم ذهن ما بخاطر انباشته شدن ، از غیر عادی بودن ذهنی یا جسمی کودک پیشداوری می کند و غالباً ویژگیهای خاصی که کودکان استثنایی دارند ( نابینایی – ناشنوایی – عقب ماندگی و ) مشخصه اصلی آنها می شود .
    متاسفانه اکثر والدین از داشتن چنین فرزندانی احساس شرمندگی می کنند ودر قالب موارد سعی در مخفی کردن کودکشان در انظار عمومی دارند .
    ▪ تعریف کودک استثنایی :
    کودک استثنایی اول یک کودک است ( انسان است با همه خصوصیات و صفات یک انسان و بعد کودکی است با خصوصیات و تفاوتهای استثنایی نسبت به سایر کودکان .

    و همین ویژگی ها و خصوصیات است که معلمان و اولیا باید خودشان را با آن سازگار کنند .
    در واقع بین تمام خصوصیات روانی و جسمانی و تمام استعدادهای مختلف هر فرد تفاوتهای مشهودی موجود است پس می توان گفت که هر فرد نسبت به افراد دیگر استثنایی است و کلمه استثنایی بطور اعم و به معنای دقیق علمی خود نمی تواند فقط به گروههای خاصی از افراد جامعه اطلاق شود .
    بنابراین آنچه که ما اصطلاحاً « کودک استثنایی » می گوئیم بدین معناست که کودک از نظر هوشی و جسمی و روانی و اجتماعی بمیزان قابل توجهی نسبت به دیگر همسالان خود متفاوت می باشد و نمی تواند بنحو مطلوب حداکثر استفاده از برنامه های آموزش و پرورش عادی ببرد .
    در اینگونه کودکان واکنش ها ، ویژگیهای خاص دارد بدلیل اینکه کودک رشد فکری کامل ندارد و بدلیل اینکه نمی تواند بر رفتارهای خود کنترل داشته باشد و یا اگر عمل خلافی از او سر زد احساس گناه و تقصیر کند ، چون از نظر شخصیتی نارس و نابالغ است ، ناگزیر نیازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده ای است .
    عنوان کودکان استثنایی در مکاتب امریکا و انگلستان فرق می کند .

    در امریکا به تمام کودکانی که بنحوی با کودکان طبیعی و همسن خود از نظر فکری ، جسمی ، عاطفی ٬ عقلانی ، رفتاری و … فرق داشته باشد استثنایی گفته می شود و مسلماً با قبول این تعریف یک کودک نابغه ، نابینا ، ناشنوا و عقب مانده ذهنی همه استثنایی هستند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بیماری ماکروسفال

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

     

    1)پژوهش در حیطه کودکان استثنایی( 1385شماره19).

    2)مقالات علوم پزشکی وروان پزشکی (دانشگاه پزشکی ایران).

    3)روان شناسی مرضی کودکان (دکتر حسین آزاد)انتشارات( پاژنگ تهران)سال 1368.

    4)روانشناسی رفتارغیرعادی ٬بیرجندی ٬پروین ٬(دهخدا)٬تهران1362.

    5)روانشناسی رشد کودک٬پارسا٬محمد٬چاپ پنجم٬انتشارات پیوند٬تهران1367.

    6)روانشناسی کودکان ونوجوانان استثنایی ٬میلانی فر ٬بهروز٬انتشارات مدرسه عالی پارس٬تهران1356.

    http://www.mvm.blogfa.com

    http://www.mvmm.blogfa.ir

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بیماری ماکروسفال, مقاله در مورد تحقیق مقاله بیماری ماکروسفال, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بیماری ماکروسفال, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بیماری ماکروسفال, تحقیق درباره تحقیق مقاله بیماری ماکروسفال, مقاله درباره تحقیق مقاله بیماری ماکروسفال, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بیماری ماکروسفال, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بیماری ماکروسفال ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بیماری ماکروسفال
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت