تحقیق مقاله مراحل نگارش و تنظیم طرح دوره (Course Plan) و طرح درس (Lesson Plan)

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 20770
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مراحل نگارش و تنظیم طرح دوره (Course Plan) و طرح درس (Lesson Plan)

    مقدمه

    طرح درس اساس و پایه آموزش را تشکیل می دهد . در واقع طرح درس ، طرح آموزش است و در شکل بخشیدن به یادگیری نقش اساسی دارد . اگر قرار است آموزش مبتنی بر اصول علمی باشد لازم است از طرحی دقیق که براساس اصول علمی تنظیم شده برخوردار باشد . اهمیت و ضرورت طرح درس ، مشابه طرح و نقشه ساختمان است . همان طور که یک مهندس ساختمان پیش از ساختن یک بنا به تهیه نقشه آن می پردازد ، مدرس ( آموزش دهنده ) نیز باید یک نقشه آموزشی طراحی کند که در آن محتوای آموزش ، روش آموزش ، رسانه ها و وسایل کمک آموزشی پیش بینی شود و مطابق این طرح به آموزش بپردازد .

    برحسب این که طرح درس مربوط به آموزش درس مورد نظر در طول یک سال تحصیلی باشد یا یک نیمسال ، یک ماه یا یک روز انواع طرح درس عبارت خواهد بود از طرح درس سالانه ، طرح درس نیسمال تحصیلی ، طرح درس ماهانه ، طرح درس روزانه .

     

     

    قالب ( شکل ) طرح درس

    تنظیم طرح درس در هر یک از انواع دراز مدت ، کوتاه مدت ، طرح درس واحد و روزانه را می توان در شکل یا فرمت خاصی ارائه داد . شکل کاملاً ثابت و استانداردی نمی توان برای طرح درس در نظر گرفت . با وجود تفاوت در شکل و فرمتهای طرح درس آنچه که مهم و ضروری است توجه داشتن به عناصر برنامه درسی آموزشی از قبیل هدف ، محتوا و روش آموزش ، مواد و وسایل کمک آموزشی و ارزشیابی می باشد . در تهیه طرح درس باید عامل زمان و تقسیم بندی مناسب وقت بین هدف ها و فعالیت های مختلف مورد توجه قرار گیرد .در اینجا به منظور هماهنگی در تدوین برنامه های آموزشی دانشکده های مختلف ، Course plan  یا شرح دوره را به فعالیت های آموزشی در طول یک ترم و Lesson plan   یا طرح درس را فعالیت های مربوط به یک موضوع درسی یا یک جلسه تدریس تعریف می کنیم .

     

    روش نگارش و تنظیم طرح دوره(Course Plan)

    طرح دوره(Course Plan)، عبارت است از تقسیم محتوای یک ماده درسی در یک دوره معین به مراحل و گامهای مناسب و مشخص براساس هدف و نتایج آموزش. برای تهیه و تنظیم طرح دوره مدرسان باید در ابتدای هر ترم تحصیلی براساس اصول معین بین هدفهای آموزشی و برنامه هفتگی، ترتیبی اتخاذ کنند که مجموعه فعالیت های آموزشی به موقع، بدون وقفه در طول یک ترم یا سال تحصیلی اجرا شود. برای تحقق چنین مقاصدی طراحی و تنظیم یک جدول زمانی می تواند بسیار مفید و مؤثر باشد؛ زیرا هنگامی می توان منظم و مؤثر، در فرایند آموزش به جلو گام برداشت که برنامه ها و فعالیت های آموزشی به تناسب زمان مورد نظر، ساختاری منظم داشته باشند. اگر مدرسی طول دوره آموزشی را با توجه به مجموعه شرایط، به جلسات مفید آموزشی تقسیم نکند و فعالیت های آموزشی هر جلسه را براساس اهداف تنظیم ننماید، هرگز نمی تواند انتظار کارآیی مؤثر از تدریس خود و حداکثر یادگیری از دانشجویان را داشته باشد. مدرس باید کلیه فعالیت های طول دوره را به صورت یک جدول زمان بندی شده با درج عنوان اصلی و هدف کلی هر جلسه به انضمام تاریخ ارزشیابی تشخیصی، تکوینی و پایانی تهیه و به دانشجویان قبل از شروع و آغاز فعالیت ارائه نماید. آشنایی دانشجویان از مجموعه فعالیت های طول سال به تفکیک جلسات و همفکری آنان با مدرس می تواند اثربخشی تدریس مدرس و انگیزه یادگیری دانشجویان را دو چندان کند. برای تنظیم چنین جدولی می توان مراحل زیر را به ترتیب طی کرد:

     گام اول 

    تقویم طرح را باید برای یک ترم تحصیلی با محاسبه تعداد هفته ها، روزها و ساعتهایی که در طول سال تحصیلی برای تدریس درس مورد نظر پیش بینی شده است محاسبه و تنظیم کرد.

     

     

     گام دوم 

    پس از مشخص شدن زمان خالص تدریس، محتوای درس یا عناوین مورد تدریس را نه برحسب کمیّت، بلکه برحسب اهمیت و کیفیت مطالب و تحقق هدفهای آموزشی بر کل ساعات و جلسات تقسیم کرد. برای انجام چنین کاری، لازم است ابتدا محتوای درس یا عناوین مورد تدریس و سایر فعالیت های آموزشی با احتساب فرصت لازم برای تمرین محاسبه شود و سپس محتوای فصلها و مباحث و سایر فعالیت های در نظر گرفته شده در طول سال، به واحدهای کوچکتر درسی یا محتوای متناسب با تک تک جلسات تقسیم گردد.

    گام سوم 

    هدف کلی هر جلسه باید با توجه به عنوان درس، دقیقاً مشخص شود. هر چند نوشتن هدفهای رفتاری در این جدول، ضرورتی ندارد اما در نوشتن هدفهای هر جلسه علاوه بر عنوان درس، مدرس باید با توجه به قابلیتها و فعالیت های مورد نظر و محتوای درس، هدف کلی هر جلسه را با زبانی روشن و قابل فهم برای دانشجویان بنویسد.

    گام چهارم 

    پس از تعیین هدف کلی هر جلسه، لازم است مدرس فعالیت های تکمیلی دانشجویان  را که برای تقویت یادگیری آنها لازم است و فرصت کافی برای انجام آنها در کلاس درس وجود ندارد پیش بینی نماید. پیش بینی این نوع فعالیتها و حتی امکانات و وسایل لازم برای انجام چنین تکالیفی باید دقیقاً مشخص شده باشد؛ مثلاً دقیقاً معین شود چه بخش از چه کتاب یا منبعی مطالعه شود و یا تمرینهای چه بخشی از کتاب درسی حل گردد یا چه نوع گزارشی با توجه به چه امکاناتی باید تهیه و نوشته شود. فعالیت های تکمیلی باید مکمّل فعالیت های کلاس و تقویت کننده کیفیت یادگیری دانشجویان شود. از ارائه فعالیت های تکمیلی خسته کننده، بی ربط با موضوع و نامتناسب با زمان، جداً خودداری شود.

     

    ضمناً در طرح دوره یا سالانه (جدول زمان بندی شده تدریس)، جلساتی را نیز می توان به تناسب موقعیت و زمان تدریس به شناخت دانشجویان ، اجرای ارزشیابی تشخیصی و تکوینی و پایانی و مرور درسهای گذشته که پیش نیاز درس جدید می باشند و ترمیم کمبودهای مشخص شده در ارزشیابی تشخیصی اختصاص داد. 

    روش نگارش و تنظیم طرح درس  (Lesson Plan)

    طرح درس شامل پیش بینی مجموعه فعالیت هایی است که مدرس از پیش برای رسیدن به یک یا چند هدف آموزشی در یک جلسه تدریس یا یک موضوع تدریس، تدارک می بیند. طرح درس جلسات آموزشی سبب می شود که مدرس فعالیت های آموزشی را به ترتیب و یکی بعد از دیگری در مراحل و زمانهای مشخص و به شیوه ای منطقی اجرا کند و نتایج حاصل از آن را برای تدریس در مراحل بعدی آموزش، مورد استفاده قرار دهد. در واقع طراحی هر جلسه آموزشی، سازماندهی و ارزیابی دائمی جریان فعالیت های یاددهی - یادگیری را سبب می شود.

     در طول برنامه های آموزشی، گاهی وقت و تلاش زیادی به دلیل تکراری بودن مطالب و فعالیتها به هدر می رود و یا حذف عمومی یا غیرعمدی بعضی مطالب ضروری به دلیل کمبود وقت و یا فعالیت های بیهوده، به جریان آموزش آسیب می رساند. مهمترین کارکرد طراحی آموزشی آن است که از تکرار مطالب بیهوده و حذف موارد ضروری جلوگیری می کند.

    طرح درس جزئیات لازم برای آموزش یک یا چند درس در مورد یک موضوع را تعیین می کند. درسها ممکن است کوتاه و سی دقیقه ای باشند و یا چند ساعت به طول بیانجامد. محتوا، بلوغ ذهنی و فعالیت هایی که دانشجویان باید انجام دهند، از عواملی هستند که مدت زمان تدریس را مشخص می سازند البته بدون نوشتن و تدوین برنامه و طرح درس هم می توان کلاس درس را اداره کرد؛ اما اگر مدرس می خواهد از کارآیی مؤثر در فرایند تدریس برخوردار باشد، باید طرح درس خود را دقیقاً تنظیم نماید. در تنظیم طرح درس، اهداف رفتاری، انتخاب محتوا و فعالیت های آموزشی باید در هسته مرکزی آن قرار گیرند. از فواید توجه به سازه های فوق در فرایند طراحی، موارد زیر را می توان نام برد:

    به مدرسین در فرایند تدریس کمک می کند.

    برای انتخاب مواد آموزشی، بسیار مفید می باشد.

    برای انتخاب و ساختن سؤالهای ارزشیابی، ارزشمند هستند.

    در خلاصه کردن و اعلام نتایج ارزشیابی به مدرس کمک می کند.

    در "خود ارزیابی" دانشجویان عامل بسیار مفیدی است.

    دانشجویان را به یاد گیرندگانی خودکفا تبدیل می کند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مراحل نگارش و تنظیم طرح دوره (Course Plan) و طرح درس (Lesson Plan)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مراحل نگارش و تنظیم طرح دوره (Course Plan) و طرح درس (Lesson Plan), مقاله در مورد تحقیق مقاله مراحل نگارش و تنظیم طرح دوره (Course Plan) و طرح درس (Lesson Plan), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مراحل نگارش و تنظیم طرح دوره (Course Plan) و طرح درس (Lesson Plan), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مراحل نگارش و تنظیم طرح دوره (Course Plan) و طرح درس (Lesson Plan), تحقیق درباره تحقیق مقاله مراحل نگارش و تنظیم طرح دوره (Course Plan) و طرح درس (Lesson Plan), مقاله درباره تحقیق مقاله مراحل نگارش و تنظیم طرح دوره (Course Plan) و طرح درس (Lesson Plan), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مراحل نگارش و تنظیم طرح دوره (Course Plan) و طرح درس (Lesson Plan), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مراحل نگارش و تنظیم طرح دوره (Course Plan) و طرح درس (Lesson Plan) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مراحل نگارش و تنظیم طرح دوره (Course Plan) و طرح درس (Lesson Plan)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت