تحقیق مقاله تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی مسائل گذشته و نیازهای آینده

تعداد صفحات: 30 فرمت فایل: word کد فایل: 5405
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی مسائل گذشته و نیازهای آینده

    چکیده

    تحقیقات جمعیت شناسی در ایران رسماً از دهه 40 آغاز شد و از دهه 1350 تا بحال این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس گردید. برای اولین بار در ایران،  در سال 1381 دوره دکتری جمعیت شناسی نیز در دانشگاه تهران تاسیس شد. بدون شک     برنامه ریزی و  جهت گیری های آینده رشته جمعیت شناسی در کشور مستلزم بررسی و امعان نظر دقیق در مورد تحقیقات و آموزش گذشته جمعیت شناسی در کشور می باشد.  ارزیابی آموزش و تحقیقات گذشته برای تعیین استراتژی های لازم برای توسعه جمعیت شناسی متناسب با نیازهای جامعه مفید خواهد بود. هدف از این مقاله بررسی اهداف و ویژگیهای پایان نامه های جمعیت شناسی که طی چهار دهه گذشته در کشور انجام شده اند می باشد. برای رسیدن به این هدف، پایان نامه هایی که در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری نگاشته شده و به یکی از مسائل جمعیتی پرداخته، مرور، و تجزیه و تحلیل می گردند. و در پایان با توجه به خلاءهای موجود در مطالعات گذشته، برخی از موضوعاتی که در آینده برای تحقیقات جمعیتی مهم خواهد بود ارائه می شوند.

     

    واژگان کلیدی

    تحقیقات جمعیت شناسی، پایان نامه های جمعیتی، مسائل جمعیتی گذشته، نیازهای تحقیقات جمعیتی، جمعیت شناسی به عنوان موضوعی بین رشته ای

     

    مقدمه

    پژوهش حاضر در پی آن است تا سیر پایان نامه های نگارش یافته در زمینه جمعیت شناسی در ایران را مورد بررسی قرار دهد. نتایج حاصل از بررسی سیر تکوینی مطالعات جمعیتی، علاوه بر مستحکم نمودن بنیانی برای جمعیت شناسی ایران به عنوان یکی از گامهای اساسی در توسعه و تکوین پژوهش می تواند به محققین، دانشجویان و نیز برنامه ریزان و سیاست گذاران در امر توسعه اقتصادی و اجتماعی و مهمتر از همه به بررسی و ارزیابی علم  جمعیت شناسی در ایران کمک نماید. بررسی این بعد از تحقیق و نتایج حاصله از آن می تواند جهت و نوع پایان نامه های انجام شده در زمینه مسائل جمعیتی در ایران را نشان دهد. با توجه به طبقه بندی موضوعات جمعیتی، می توان ملاحظه نمود که در هر کدام از محورهای عمده جمعیتی، چه تحقیقاتی صورت گرفته است؟ محققین و دانشجویان در پایان نامه های خود از چه روش ها و تکنیک هایی استفاده کرده اند؟  کدام یک از روش ها و تکنیک ها در پایان نامه های جمعیتی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است؟ آیا دانشجویان بیشتر از روش های میدانی در تحقیقات خود استفاده کرده اند یا از  روش های اسنادی و کتابخانه ای؟ در رشته جمعیت شناسی کدام یک از موضوعات جمعیتی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است؟ بیشتر مطالعات جمعیتی در چه مقطع تحصیلی انجام گرفته است؟  و نهایتاً اینکه،  موضوعات اصلی مورد مطالعه جمعیتی در دهه های مختلف چه بوده است؟

    از آنجا که عمده محققین جمعیت شناسی را فارغ التحصیلان این رشته در کشور تشکیل می دهند، لذا این بررسی درصدد است تا به بررسی پایان نامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که موضوعات جمعیتی را مورد مطالعه قرار داده اند، بپردازد. انتظار می رود تا بررسی ویژگی های تحقیقی هر دوره، محققین و علاقه مندان جمعیت شناسی، ضمن مطالعه کیفیت تحقیقات جمعیتی در گذشته به جستجوی موضوعات و مسائل جمعیتی حال و آینده پرداخته و با کنکاش و پژوهش راه حلی برای آن مسائل ارائه نمایند.

     

    سابقه مطالعات جمعیتی در ایران

    واژه دموگرافی در سال 1855 میلادی برای نخستین بار توسط یک محقق فرانسوی به نام آشیل گیارد[4]   به کار رفت. شناخت وقایع جمعیتی و آمار در قرن 19 در غرب شکوفا شد و سپس به صورت های مختلف در ایران به عنوان علوم نوین نشر یافت.  قبل از تاسیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در سال 1337، رشته هایی از قبیل جامعه شناسی، جمعیت شناسی، مردم شناسی و روان شناسی اجتماعی به مفهوم علمی جای مشخصی نداشت. با تاسیس موسسه مطالعات و تحقیقات در سال 1337 در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، بخش تحقیقات جمعیت شناسی نیز به عنوان یکی از حوزه های علوم اجتماعی فعالیت خود را آغاز نمود و اولین محققین جمعیتی وارد عرصه تحقیق شدند. موسسه مطالعات و تحقیقات از آغاز تاسیس  به بررسی وضعیت رشد جمعیت اقدام نمود و سرشماری سال 1335 این امکان را فراهم نمود تا محققین به بررسی حجم و مشخصات عمده ساختمان جمعیت بپردازند. در سال 1344 بخش تحقیقات جمعیت شناسی، مطالعات جمعیتی خود در حوزه های مختلف تخصصی جمعیت شناسی آغاز نمود. در این دوران برخی از جمعیت شناسان خارجی نظیر آلفرد سووی[5] و برخی از موسسات جمعیتی نظیر موسسه ملی مطالعات جمعیت شناسی فرانسه نقش مهم و اساسی در پیشرفت و توسعه این علم در ایران داشته اند (نراقی، 1379). از سال 1337 تا پایان سال 1378 تعداد 59 طرح تحقیقاتی در زمینه مسائل جمعیتی توسط بخش تحقیقات جمعیت شناسی موسسه به انجام رسیده است ( دانشکده علوم اجتماعی، 1381).          

    در سال 1351 دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در قالب گروه آموزشی    جمعیت شناسی در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرفت و در سال 1367 جهت توسعه و اعتلای آموزش و پژوهش، در مقطع کارشناسی ارشد نیز اقدام به پذیرش دانشجو در رشته جمعیت شناسی گردید. در سال تحصیلی 1381نیز  اولین دوره دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه تهران راه اندازی گردید. علاوه بر آن، بدلیل چند رشته ای بودن جمعیت شناسی ، برخی از رشته های علمی در حوزه علوم اجتماعی و بهداشت نیز در دهه های اخیر به بررسی موضوعات جمعیتی پرداخته اند.

    برخی از محققین به مرور ادبیات مطالعات انجام شده در زمینه های علوم اجتماعی پرداخته و با بررسی تحقیقات انجام شده در صدد ارائه راهکارها و پیشنهاداتی درحوزه مطالعاتی مورد نظر بر آمده اند ( صدیق سروستانی 1379، آزاد ارمکی 1379،  محسنی و کوثری 1378،  نراقی 1379). در سطح بین المللی نیز مطالعاتی در زمینه فراتحلیل پژوهش های انجام شده، صورت گرفته است (بوت و هایس 2000، گازو 1987، هانگر، اسمیت و جکسون 1984). کتابشناسی گزیده جمعیت و نیروی انسانی (لطفی 1369)  فهرستی از گزارش های کارشناسی، کتب و مقالات جمعیتی موجود را ارائه نمود.  کاظمی پور و دیگران (1373) نیز در قالب طرحی تحقیقاتی در بخش تحقیقات جمعیت شناسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، مجموعه ای با عنوان " کتابنامه تشریحی جمعیت شناسی" تدوین نمودند. در این مجموعه، شناسنامه کتابهای مرتبط با موضوعات جمعیت شناسی همراه با فهرست فصول آنها آورده شده است.  علیرغم این، تا بحال پژوهشی در زمینه تحلیل مطالعات جمعیتی انجام شده در ایران صورت نگرفته است.  تحقیق حاضر برآنست تا با بررسی پایان نامه های جمعیت شناسی و حوزه های مطالعاتی انجام شده،  در حد امکان خلاء موجود در زمینه بررسی مطالعات جمعیت شناختی ایران را پر نماید. 

     

    روش بررسی

    برای دستیابی به اهداف این پژوهش، از روش اسنادی (کتابخانه ای) بهره گرفته شد و پایان نامه های دانشجویانی که حوزه مطالعات آنها طی سالهای 1340 و 1380 موضوعات جمعیتی بوده، بررسی گردید. مراحل انجام تحقیق  به ترتیب ذیل بوده است:

     الف) بررسی پایان نامه های دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در کتابخانه‏های دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دانشکده های پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه شهید بهشتی در طول دوره 1340 تا 1380 و تهیه لیست پایان نامه های مرتبط با موضوعات جمعیتی

    ب)  تهیه خلاصه ای از اهداف، داده ها و روش مورد استفاده، تکنیک جمع آوری اطلاعات، روش تحلیل داده ها و نتیجه کلی منتج از بررسی پایان نامه های مورد نظر

    ج)  تهیه لیستی از متغیرهای مورد نظر برای تجزیه و تحلیل پایان نامه ها

    د)  کدگذاری، استخراج و تجزیه و تحلیل داده ها

    پس از بررسی پایان نامه ها، عناوین پایان نامه ها بر حسب موضوعات جمعیتی در 14 محور طبقه بندی گردید. این محورها به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: ازدواج و طلاق، باروری، بهداشت و تنظیم خانواده، جمعیت و اشتغال، جمعیت و آموزش، جمعیت و توسعه، جمعیت و شهرنشینی، جمعیت و مسکن، رشد جمعیت، زنان، سیاست های جمعیتی، مرگ و میر، مهاجرت و ویژگی های جمعیتی استان ها.

    پایان نامه های مورد بررسی بر حسب محورهایی نظیر حوزه مطالعاتی(موضوع)، جنس، مقاطع تحصیلی، دانشگاه و دانشکده، سال نگارش پایان نامه، محدوده مورد مطالعه (قلمرو پژوهش) و روش تحلیل اطلاعات مورد بررسی قرار گرفتند. در این قسمت محورهای مورد بررسی به اختصار توضیح داده می شود.

    رشته تحصیلی: با توجه به بین رشته ای بودن جمعیت شناسی،  علاوه بر پایان نامه هایی که توسط دانشجویان جمعیت شناسی نگاشته شده بود، آندسته از پایان نامه هایی که توسط دانشجویان رشته های جامعه شناسی،  پژوهشگری، مردم شناسی، بهداشت عمومی و آموزش بهداشت، آمار حیاتی و زیستی، پرستاری و مامایی به یکی از موضوعات جمعیتی پرداخته بود، شناسایی و بررسی شد.

    مقطع تحصیلی: همانگونه که قبلا ذکر گردید، مطالعات جمعیت شناسی از دهه 1340 در ایران آغاز گردید و با توجه به اهمیت مطالعه موضوعات جمعیتی، طی دو دهه دانشجویان در مقطع کارشناسی به بررسی مسائل جمعیتی می پرداختند. گسترش رشته جمعیت شناسی از سال 1367 آغاز گردید. علیرغم متفاوت بودن کیفیت پایان نامه های دوره کارشناسی با مقاطع بالاتر، بمنظور بررسی جامع ادبیات جمعیت شناسی طی دهه های اخیر، تصمیم گرفته شد که کلیه پایان نامه هایی که در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدوین شده اند، بررسی گردد.

    دانشگاه: با توجه به اینکه رشته جمعیت شناسی از ابتدا در دانشگاه تهران تاسیس گردید، تصمیم بر آن بود تا صرفا پایان نامه های انجام شده در این دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد. ولی با توجه به بین رشته ای بودن موضوعات جمعیت شناسی، پایان نامه های جمعیتی سایر رشته ها و دانشگاهها نیز بررسی گردیدند. از اینرو، در این تحقیق پایان نامه های انجام شده در دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران بررسی شدند. لازم بذکر است که مرکز جمعیت شناسی دانشگاه شیراز نیز در دهه های اخیر به تربیت دانشجویان این رشته پرداخته و یا به انجام تحقیقات جمعیتی مبادرت ورزیده است. برخی از  شعبه های دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تاسیس دوره کارشناسی ارشد جمعیت شناسی در گسترش آموزش جمیعیت شناسی دخیل بوده اند. با اینحال، با توجه به محدود بودن زمان و هزینه، امکان بررسی پایان نامه های انجام شده در سایر دانشگاهها میسر نشد.

     

    دانشکده: پایان نامه های جمعیتی دانشکده های علوم اجتماعی، علوم پزشکی، بهداشت، و پرستاری و مامایی دانشگاه های مذکور مورد مطالعه قرار گرفتند.

    سال های مورد بررسی: با توجه به سابقه آموزش جمعیت شناسی در کشور،     پایان نامه های مرتبط با موضوعات جمعیتی در طول دوره 1340 تا 1380 به تفکیک سال بررسی شدند. 

    محدوده مورد مطالعه: پایان نامه ها بر حسب قلمرو پژوهشی (محدوده مورد مطالعه) به  حوزه های کل کشور، استان، شهرستان، شهر، روستا و سایر تقسیم گردیدند.

     روش تحلیل اطلاعات: روش هایی که پایان نامه های مذکور از آن استفاده نموده اند، عبارتند از تحلیل های اولیه [6] ، تحلیل های ثانویه [7]، و ترکیبی از دونوع تحلیل ذکر شده.[8]

    مقولاتی که از پایان نامه ها استخراج گردیده و بر مبنای آن پایان نامه های جمعیتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند، در جدول 1 مشخص گردیده است.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی مسائل گذشته و نیازهای آینده

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    الف) منابع فارسی

     

    آزاد ارمکی. تقی، 1379، جامعه شناسی جامعه شناسی در ایران، چاپ اول، تهران.

    دواس، دی. ای. 1376، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ اول، تهران.

    دانشکده علوم اجتماعی،  1381، سیر تحول علوم اجتماعی در ایران، دانشگاه تهران،  تهران.

    صدیق سروستانی، رحمت الله، 1379، فراتحلیل مطالعات انجام شده در ایران، نامه علوم اجتماعی، شماره 15، 103-67

    کاظمی پور و دیگران، 1373، کتابنامه تشریحی جمعیت شناسی، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، بخش تحقیقات جمعیت شناسی، دانشگاه تهران.

    لطفی،  ماهرخ،  1369،  کتابشناسی گزیده جمعیت و نیروی انسانی، تهران، سازمان برنامه و بودجه.

      محسنی، منوچهر و کوثری، مسعود، 1378، وضعیت تحقیقات اجتماعی و فرهنگی در ایران، تهران، انتشارات رسانش.

    نراقی، احسان و آیتی، ، عطا، 1379، نظری به تحقیقات اجتماعی در ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات مهارت.

     

     

    ب)  منابع انگلیسی

                                           

    -          Booth. H, and Hayes. A. 2000, “Sixteen Years of JAPA: A content analysis of the Australian Population Association”, Journal of Population Research, 17 (2): 199-212.

    -           Guzzo. R, Booth. S., Hayes. R., 1987, Meta – Analysis in B. Staw & L. Cummings (eds), Researcher in Organizational Behaviour, Vol 9.

    -          Hanger, J. E, Sehmith. F and Bjakson. G., 1984, “Meta – Analysis: Cumulating Research Finding Acsess Studies”, Beverly Hills, Sage.

    -         Palloni, A. 2002, Rethinking the teaching of demography: new challenges and opportunities, Genus, LVIII (3-4) : 35-70.

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی مسائل گذشته و نیازهای آینده, مقاله در مورد تحقیق مقاله تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی مسائل گذشته و نیازهای آینده, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی مسائل گذشته و نیازهای آینده, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی مسائل گذشته و نیازهای آینده, تحقیق درباره تحقیق مقاله تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی مسائل گذشته و نیازهای آینده, مقاله درباره تحقیق مقاله تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی مسائل گذشته و نیازهای آینده, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی مسائل گذشته و نیازهای آینده, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی مسائل گذشته و نیازهای آینده ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تحلیلی بر پایان نامه های جمعیت شناسی مسائل گذشته و نیازهای آینده
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت