تحقیق مقاله شق القمر

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21826
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله شق القمر

     نزول‌ سوره

    سوره‌ قمر سی‌ و هفتمین‌ سوره‌ در نزول‌ و پنجاه‌ وچهارمین‌ سوره‌ در تدوین‌ است‌، که‌ با 55 آیه‌ و342 کلمه‌ و 1420 حرف‌ در شهر مکه‌ بر وجودمقدس‌ پیامبر(ص‌) نازل‌ شده‌ است‌. این‌ سوره‌ درپاسخ‌ به‌ تقاضای‌ مردم‌ مکه‌ از حضرت‌ رسول‌ (ص‌)مبنی‌ بر شق‌القمر کردن‌ بود. مردم‌ مکه‌ خطاب‌ به‌پیامبر(ص‌) می‌گفتند، اگر شما از طرف‌ خداوندآمده‌اید برای‌ ما مهتاب‌ را نصف‌ کن‌ تا به‌ صداقت‌تو درباره‌ نبوت‌ ایمان‌ بیاوریم‌، آنگاه‌ حضرت‌ به‌اذن‌ پروردگار قمر را به‌ دو نیم‌ در فضای‌ آسمان‌کردند که‌ کفار قریش‌ با چشمانشان‌ دیدند که‌چگونه‌ دو نیمه‌ مهتاب‌ در دو طرف‌ کوه‌ حرا درفضای‌ بالای‌ کوه‌ قرار گرفت‌ و حتی‌ در کتاب‌ تبیان‌از «ابن‌ عباس‌» و «ابن‌ مسعود» نقل‌ شده‌ است‌ که‌شق‌القمر دو بار در مکه‌ واقع‌ شده‌ است‌. سپس‌خداوند سوره‌ قمر را با تصریح‌ به‌ واقعه‌ انشقاق‌ مهتاب‌ نازل‌ فرمودند.

     

    داستان شق القمر

    در مقاله پیشین بحث کوتاهى درباره معجزه و معنا و کیفیت‏آن بمقدارى که با بحث تاریخى ما تناسب داشت مطالبى به‏اطلاع شما رسید،و اینک برخى از معجزات مشهور رسول‏خدا(ص)را که مدرک قرآنى هم دارد و بنا بگفته اهل تاریخ درهمان سالهاى آخر توقف آنحضرت در مکه معظمه اتفاق افتاده‏براى شما نقل مى‏کنیم و یکى از آنها داستان شق القمر است که‏ضمن چند بخش ذیلا مى‏خوانید:

    1- تاریخ وقوع این معجزه

    در اینکه این معجزه در زمان رسول خدا(ص)و در مکه انجام‏شده اختلافى در روایات و گفتار محدثین نیست و مسئله‏اجماعى است،ولى در مورد تاریخ آن اختلافى در روایات‏و کتابها بچشم مى‏خورد.

    از مرحوم طبرسى در اعلام الورى و راوندى در خرائج نقل شده که گفته‏اند این داستان در سالهاى اول بعثت اتفاق افتاد (1) ولى‏مرحوم علامه طباطبائى در تفسیر المیزان در دو جا ذکر کرده که‏این ماجرا در سال پنجم قبل از هجرت اتفاق افتاد (2) و در یک‏جاى آن از پاره‏اى روایات نقل کرده که:

    این داستان در آغاز شب چهاردهم ذى حجه پنج‏سال قبل ازهجرت اتفاق افتاد.و مدت آن نیز اندکى بیش نبود.

    2- چگونگى ماجرا

    در روایات مختلفى که در تواریخ شیعه و اهل سنت ازابن عباس و انس بن مالک و دیگران نقل شده عموما گفته‏اند: این معجزه بنا بدرخواست جمعى از سران قریش و مشرکان مانندابو جهل و ولید بن مغیره و عاص بن وائل و دیگران انجام شد،بدین‏ترتیب که آنها در یکى از شبها که تمامى ماه در آسمان بود بنزدرسول خدا(ص)آمده و گفتند:اگر در ادعاى نبوت خود راستگو وصادق هستى دستور ده این ماه دو نیم شود!رسول خدا(ص) بدانها گفت:اگر من اینکار را بکنم ایمان خواهید آورد؟ گفتند:آرى،و آنحضرت از خداى خود درخواست این معجزه راکرد و ناگهان همگى دیدند که ماه دو نیم شد بطورى که کوه‏حرا را در میان آن دیدند و سپس ماه به هم آمد و دو نیمه آن به هم‏چسبید و همانند اول گردید،و رسول خدا(ص)دوبار فرمود: «اشهدوا،اشهدوا»یعنى گواه باشید و بنگرید!

    مشرکین که این منظره را دیدند بجاى آنکه به آنحضرت‏ایمان آورند گفتند!«سحرنا محمد»محمد ما را جادو کرد،و یاآنکه گفتند:«سحر القمر،سحر القمر»ماه را جادو کرد!

    برخى از آنها گفتند:اگر شما را جادو کرده مردم شهرهاى‏دیگر را که جادو نکرده!از آنها بپرسید،و چون از مسافران‏و مردم شهرهاى دیگر پرسیدند آنها نیز مشاهدات خود را در دو نیم‏شدن ماه بیان داشتند (3) .

    و در پاره‏اى از روایات آمده که این ماجرا دو بار اتفاق افتادولى برخى از شارحین حدیث گفته‏اند:منظور از دو بار همان دوقسمت‏شدن ماه است نه اینکه این جریان دو بار اتفاق افتاده‏باشد. (4)

    و البته مجموع روایاتى که درباره این معجزه وارد شده حدود بیست روایت میشود که در کتابهاى حدیثى شیعه و اهل سنت‏مانند بحار الانوار و سیره النبویه ابن کثیر و در المنثور سیوطى ودیگران نقل شده.

    3- گفتار بزرگان در مورد اجماع و تواتر روایات در این باره

    عموم محدثین و علماى اسلامى درباره وقوع این معجزه ازرسول خدا(ص)ادعاى اجماع و تواتر روایات را کرده‏اند چنانچه‏مرحوم طبرسى از علماى شیعه در مقام رد گفتار مخالف گفته:

    «المسلمین اجمعوا على ذلک فلا یعتد بخلاف من خالف فیه...» (5)

    مسلمانان بر انجام این معجزه اجماع دارند و از اینرو بگفتار مخالف‏اعتنائى نیست.

    و ابن شهر آشوب در مناقب گوید:

    «اجمع المفسرون و المحدثون سوى عطاء و الحسن و البلخى فى قوله‏«اقتربت الساعه ...»انه اجتمع المشرکون.و آنگاه داستان را نقل‏کرده‏» (6) .

    و از علماى اهل سنت نیز فخر رازى در تفسیر مفاتیح الغیب درتفسیر سوره قمر گوید:

    «المفسرون باسرهم على ان المراد ان القمر حصل فیه‏الانشقاق...» (7) .

    مفسران همگى بر این عقیده‏اند که در ماه انشقاق پدید آمد و دو نیم شد...

    و سپس داستان را بهمانگونه که ما نقل کردیم بیان مى‏کند. و از قاضى در شفاء نقل شده که گفته:

    «اجمع المفسرون و اهل السنه على وقوع الانشقاق‏». (8)

    چنانچه ابن کثیر در سیره النبویه گوید:

    «و قد اجمع المسلمون على وقوع ذلک فى زمنه علیه الصلاه و السلام‏و جاءت بذلک الاحادیث المتواتره من طرق متعدده تفید القطع عند من‏احاط بها و نظر فیها» (9) .

    -مسلمانان اجماع بر وقوع آن در زمان آنحضرت دارند و حدیثهاى متواتره‏نیز از طرق متعدده در این باره رسیده که براى هر کس که بدانها احاطه داشته ودر آنها نظر افکنده موجب قطع خواهد شد.

    و مرحوم علامه طباطبائى از دانشمندان و مفسران معاصر نیزفرموده:

    «آیه شق القمر بید النبى(ص)بمکه قبل الهجره باقتراح من المشرکین مما تسلمها المسلمون بلا ارتیاب منهم‏».

    -معجزه شق القمر بدست رسول خدا(ص)در مکه پیش از هجرت بنابدرخواست مشرکان از موضوعاتى است که مسلمانها همگى وقوع آنرا مسلم‏دانسته و تردیدى در آن نکرده‏اند.

    و از دانشمندان معاصر اهل سنت نیز دکتر سعید بوطى‏نویسنده کتاب فقه السیره در اینباره گوید:

    «و هذا امر متفق علیه بین العلماء انه قد وقع فى زمان النبى(ص)و انه‏کان احدى المعجزات‏» (10) .

    -و این چیزى است که میان علماء مورد اتفاق است که در زمان رسول‏خدا(ص)اتفاق افتاده و یکى از معجزات اوست.

    و این بود نمونه‏هائى از گفتار علماء و محدثین شیعه واهل سنت در اینباره،و از اینرو بهتر آنست که از ذکر گفته‏هاى‏مخالفان صرفنظر کرده و بدنبال بخش بعدى برویم و انشاء الله‏تعالى در پایان مقاله به برخى از شبهات آنها پاسخ خواهیم داد.

    4- دلیلى از قرآن کریم

    بجز برخى معدود از اهل تفسیر همانگونه که در خلال‏بحثهاى گذشته گفته شد:عموم مفسران شیعه و اهل سنت گفته‏اند:آیه مبارکه:

    «اقتربت الساعه و انشق القمر،و ان یروا آیه یعرضوا و یقولوا سحرمستمر».

    -قیامت نزدیک شد و ماه شکافت،و اگر معجزه‏اى ببینند روى بگردانند وگویند جادوئى است مستمر.

    درباره همین معجزه شق القمر نازل شده و همان داستان رابازگو میکند که مشرکان درخواست چنین معجزه‏اى کردند و چون‏به وقوع پیوست روى گردانده و گفتند:جادوئى است مانندجادوهاى دیگر.

    تنها از حسن و عطا و بلخى نقل شده که گفته‏اند:«انشق‏» در اینجا معناى‏«سینشق‏»است‏یعنى بزودى در قیامت ماه دونیم خواهد شد و اینکه بلفظ ماضى آمده بخاطر اینکه محققا واقع‏خواهد شد،ولى این تفسیر بگفته علامه طباطبائى و دیگران بسیاربى‏پایه است و دلالت آیه بعدى که مى‏فرماید:«و ان یرو آیه ‏یعرضوا،و یقولوا سحر مستمر»آنرا رد مى‏کند براى اینکه سیاق آن‏آیه روشن‏ترین شاهد است‏بر اینکه منظور از«آیت‏»معجزه بقول‏مطلق است،که شامل دو نیم کردن ماه هم میشود،یعنى حتى‏اگر دو نیم شدن ماه را هم ببینند میگویند سحرى است‏پشت‏سر هم،و معلوم است که روز قیامت روز پرده پوشى نیست،روزیست که همه حقایق ظهور مى‏کند،و در آنروز همه در بدر دنبال معرفت مى‏گردند،تا بآن پناهنده شوند.و معنا ندارد درچنین روزى هم بعد از دیدن‏«شق القمر»باز بگویند این سحرى‏است مستمر،پس هیچ چاره‏اى نیست جز اینکه بگوئیم شق القمرآیت و معجزه‏اى بوده،که واقع شده،تا مردم را بسوى حق وصدق دلالت کند،و چنین چیزى را ممکن است انکار کنند وبگویند سحر است. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله شق القمر

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله شق القمر , مقاله در مورد تحقیق مقاله شق القمر , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شق القمر , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شق القمر , تحقیق درباره تحقیق مقاله شق القمر , مقاله درباره تحقیق مقاله شق القمر , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شق القمر , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شق القمر ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله شق القمر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت