تحقیق مقاله فضیلت رمضان

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21958
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فضیلت رمضان

    فضیلت رمضان : مجموعه از احادیث نبوی صل الله و علیه و سلم

    احادیث مبارک - هدیه خجسته ، فروغ ایمان

    رسول الله (ص) در دههء اخیر رمضان اعتکاف نموده و می فرمود : شب قدر را در دههء اخیر رمضان جستجو کنید.

    از عایشه (رض) روایت شده که گفت : گفتیم یا رسول الله (ص) اگر دانستم شب قدر کدام است در آن چه بگویم؟ فرمود بگو « اللهم انک عفو تحب العفو فاعف عنی » بار خدایا تو در گذرنده ای و گذشت را دوست داری پس از من در گذر.

    کسیکه دروغگویی و عمل به دروغ پردازی را ترک ننمود، خدا به این حاجتی ندارد که وی خوردن و آشامیدن را ترک کند.

    هرگاه روز روزه ء یکی از شما باشد، پس دشنام نداده و صدا بلند نکنید، و اگر کسی او را دشنام داد یا با او جنگ نمود باید بگوید : من روزه دارم.

    رسول الله (ص) به چند دانه رطب ( خرمای تازه ) افطار می نمود. اگر خرمای تازه نمی بود، پس چند جرعه آب می نوشید.

    رسول الله (ص) فرمود: خداوند عزوجل فرمود: محبوب ترین بندگانم نزدم کسی است که در افطار بیش از همه شتاب میکند.

    رسول اکرم (ص) فرمود: فرق میان روزه، ما و روزهء اهل کتاب سحری کردن است.

    سحری کنید زیرا در سحری ها برکت است.

    چون رمضان آید، در های بهشت باز شده و در های دوزخ بسته گردد و شیاطین به زنجیر کشیده می شوند.

    کسیکه یک روز از رمضان را غیر از رخصت و بیماری بخورد اگر تمام عمر خویش را روزه قضایی بگیرد آنرا جبران کرده نمی تواند.

     

    رسول الله (ص) در رمضان تلاش و کوشش می کرد که در غیر آن نمی بود و در دهه ء اخیر رمضان سعی و کوشش می کرد که در غیر آن نمی نود.

    روزه نیمه ای از صبر است و به همین دلیل مومن به آمدن ماه رمضان خوش میشود و سینه اش گشاده میگردد.

    کسیکه بخاطر خداوند (ج) یک روز روزه میگیرد، خداوند او را به اندازه هفتاد سال از آتش دورخ دور میسازد.

    هر آئینه در بهشت دری است که به آن ریان گفته میشود و روزه داران در روز قیامت از آن داخل میگردنند که هیچکس غیر از ایشان داخل نمیگردد. گفته میشود: روزه داران کجایند ، پس ایستاده میشوند و از آن کسی غیر از ایشان داخل نمی گردد و چون داخل شوند در بسته میشود و هیچکس از آن وارد نمی شود.

    التماس: از تمام خواهران و برادران با درک و با احساس مان تمنا داریم که به منظور سهم گرفتن در ثواب این نسخه، مطابق توان مالی شان این ورق را فوتوکاپی نموده و در بین دوستان، خویشاوندان و سایر مسلمانان توزیع نموده و سهم خویش را به عنوان یک مسلمان ایفا نمایند.

     

    حکم روزه در قران

     

    ای کسانیکه ایمان آوردید فرض گردانیده شد بر شما روزه چنانکه فرض کرده شده بر کسانیکه پیش از شما بودند تا شما پرهیزگاری کنید. القرآن الکریم ۲:۱۸۳

     

    بوسیله روزه نفس شما به ترک لذت و خواهشات خو میگیرد آنگاه شما می توانید از لذایذ و آرزوهای که شرعاً حرام است نفس های خود را باز دارید روزه از توانایی و شهوت نفس می کاهد. شما را پارسا و پرهیزگار میسازد. در روزه گرفتن بزرگترین حکمت آنست که نفس سرکش اصلاح شود و اجرای احکام شرع که بر نفس دشوار و گران می آید سهل گردد – تا شما پرگیزگار شوید باید دانست که در ایام رمضان بر یهود و نصارا روزه فرض شده بود، چون بر حسب نظر خود در آن تغییر و تبدیل نمودند «لعلکم تتقون» برایشان تعریض است. و مفهوم این است که ای مسلمانان از فرمان او سر باز متابید یعنی بسان یهود و نصاری در این حکم الهی خللی وارد نکنید.

     

    آداب و سنت های روزه

     

    غذا در وقت سحور «پس شب»

    در وقت سحور «پس شب» باید حتماً قدری غذا بخوریم و نوشیدنی بنوشیم و سحور را تا قبل از اذان نماز صبح تأخیر دهیم. پیغمبر «ص» ما را بر این امر نصیحت کرده اند. "سحور داشته باشید زیرا در سحور برکت است – البخاری. در غذای سحور برکت است، و در این امر از اهل کتاب فرق داشتن هم شامل است. و خرما چه پسندیده سحوری است برای ایمانداران – ابوداود، صحیح الترغیب

    افطار را به تعویق نباید انداخت

    افطار را به تعویق نباید انداخت زیرا پیغمبر «ص» فرموده اند "مردم خوب ( در خیر و فلاح ) میباسند تا وقتی که افطار را به تعویق نه اندازند. - البخاری"

    در وقت از افطار پُر خوری بپرهیزید

    در وقت افطار پُر خوری باید نکنیم. پیامبر ص همیشه یک لقمه کمتر می خوردند پیش از اینکه سیر شوند. در یک حدیث صحیح دیگر وارد است که ایشان گفته اند که "بد ترین ظرفی را که بنی آدام پُر میکند، معده او میباشد. " واضح است که اگر معده پر باشد، ادای نماز تراویح اجباری و ناخوش آیند به نظر می آید.

     

    دوری از گناه

    از گناه ها باید دوری کرد "هر گاه یکی از شما روزه داشته باشد بگذارید تا متهم به گناه نشود. - اگر یک روزه دار دروغ و بد کرداری را ترک نکند، پس الله «ج» ضرورتی ندارد که آن شخص آب و غذا را بر خود ترک کند." همچنان حضرت پیامبر «ص» فرموده اند "شاید یک روزه دار از روزه خود هیچ چیز در نیابد، مگر تشنگی و گرسنگی. - ابن ماجه" در رمضان باید از جنگ و جدال ( بحث و گفت و گوی در آن شامل است ) باید خود داری کرد. اگر کسی ما را به این امر مجبور سازد، پیامبر «ص» توصیه کرده اند که باید گفت "من روزه دارم - البخاری" به این وسیله خود و طرف مقابل را از رمضان یاد آور سازد.

    روزه تانرا ضایع نکنید

     

    از جمله اعمالی که حسنات را از بین میبرد و بدی ها را بار می آورد، مشاهده پروگرام های تلویزیونی مانند سوالات ذهنی، درامه ها و فلم ها، و پروگرام های سپورت و غیره میباشد. همچنان ولگردی در سرک ها، و در سوپر مارکیت ها، و راننده گی به هدف روز گمی کردن همه اینها ثواب روزه را از بین میبرند. کسانیکه به عوض عبادات، قران خواندن و نمازهای تهجد، مناجات و استغفار به اعمال غیر ان که ذکر شد وقت خود را صرف می کنند، پس جای شک نیست که ایشان حقیقت روزه را درک نکرده اند و بسیار امکان دارد که از روزه خود بجز از تشنه گی و گرسنه گی چیزی دیگری نیابند.
    برادارن و خواهران عزیز! با وجود روزه داشتن جای تأسف خواهد بود که به خاطری چند عادت ناپسندیده ما خود را از فیض و برکت های ماه رمضان محروم سازیم - حال آنکه یکی از دلیل های روزه داشتن دور کردن همین عادت های بد می باشد. پس از خداوند متعال خواهانیم تا ماه رمضان را ماه فیض، برکت، و سعادتمندی برای ما بسازد. آمین

    فایده های روزه

     

     

    بهاران فرارسیده است ؛ آن گاه که سحرگاهان کاشانه ها از عطر اذان ضیافت عطرآگین می شوند و خوش نوایی دارد بانگ مؤذن به وقت شامگاهان...
    ضیافت برپا خواهد شد و زایران کوی دوست به قدر بضاعت و لیاقت خویش توشه بر خواهند گرفت تا با     ره توشه خود توان حیاتی مجدد یابند...
    دوست داشتیم در آستانه ماه مبارک رمضان به قدر بضاعت خویش هدیه ای به زایران نور پیشکش کنیم؛ از این رو به بررسی فواید روزه ماه مبارک رمضان و تغذیه مناسب دراین ماه پرداختیم تا شاید با نیم نگاهی به این بحث، شاداب تر به پیشواز ضیافت پروردگار بشتابیم...
    روزه گرفتن به معنای نخوردن و ننوشیدن، حداقل به مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز است؛ اما از دیدگاه علم پزشکی روزه واقعی زمانی آغاز می شود که هیدرات کربن (قندها) ذخیره در بدن مورد استفاده سلول ها قرار گرفته و انرژی مورد نیاز بدن از این طریق تأمین شود که این حالت معمولاً ۲ روز پس از اولین روز روزه داری اتفاق می افتد.
    پس از این مرحله بدن برای تأمین نیاز خود از چربی های ذخیره شده به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و در نهایت پروتئین ها برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن، استفاده می شوند و زمانی که پروتئین ها به عنوان آخرین منبع انرژی مورد استفاده قرار بگیرند، حجم یا توده بدن کاهش یافته، شخص احساس گرسنگی کرده و سپس لاغر می شود؛ که معمولاً مرحله آخر- استفاده از منابع پروتئینی- اتفاق نمی افتد چرا که در هر افطار مواد غذایی لازم مجدداً جایگزین می شود.
    - تجزیه چربی ها؛ به تدریج با گذشت چند روز از روزه داری کمبود مواد غذایی در بدن تشدید می شود و بدن برای جبران این کمبود و تأمین انرژی مورد نیاز از منابع درونی خود استفاده می کند که به این حالت «اتولیز» (Autolysis) یا «خودگوارشی» می گویند.
    اتولیز باعث تجزبه چربی های ذخیره شده در بدن و تولید انرژی می شود. کبد نیز با تجزیه چربی ها آنها را به ترکیبات شیمیایی به نام ستون تبدیل می کند. متابولیک های ناشی از تجزیه چربی ها، استواستیک اسید (Acetoacetic Acid) و بتاهیدروکسی بوتریک اسید (Beta- hydroxyl butyric.A) هستند که پس از این تجزیه، ترکیبات حاصله توسط گردش خون به نقاط مختلف بدن انتقال می یابند.
    از سوی دیگر اسیدهای چرب آزاد ناشی از تجزیه چربی ها توسط اتولیز، از طریق گردش خون به کبد انتقال یافته و کبد برای تولید انرژی از آنها استفاده می کند.
    از این رو به جهت کاهش تعداد وعده های غذایی و به دنبال آن کاهش انرژی در بدن، چربی ها به عنوان  اولین منابع تأمین انرژی مورد استفاده قرار گرفته و چربی های اضافی تجمع یافته در بدن که از مهم ترین عوامل اضافه وزن هستند، به تدریج از بین می روند و شخص سلامت خویش را باز می یابد.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فضیلت رمضان

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    www.islam441.com

    www.hamshahri.org

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فضیلت رمضان , مقاله در مورد تحقیق مقاله فضیلت رمضان , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فضیلت رمضان , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فضیلت رمضان , تحقیق درباره تحقیق مقاله فضیلت رمضان , مقاله درباره تحقیق مقاله فضیلت رمضان , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فضیلت رمضان , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فضیلت رمضان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فضیلت رمضان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت