تحقیق مقاله حکومت کمونیستی

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22101
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم سیاسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله حکومت کمونیستی

    مبانى ایدئولوژیک و متدولوژیک رهبرى کمونیستى

    الف) رهبرى کمونیستى خود را موظف به رهبرى مبارزه طبقاتى پرولتاریا بمثابه یک طبقه جهانى در تمام مراحل و وجوه آن میداند، از اینرو:

     

    اولا- تحت فشار نیازهاى مرحله‌اى جنبشهاى عملى افق و دورنماى کار سیاسى و وظایف خود را محدود نمیکند، در هر لحظه مجموعه مبارزه پرولتاریا بر علیه بورژوازى را مدِّ نظر قرار میدهد و براى پاسخگویى به مسائل متنوع این مبارزه در ابعاد سیاسى، اقتصادى و ایدئولوژیک تلاش میکند.

    4

    ثانیا- به این اعتبار تماما به اصول نظرى و عملى ایدئولوژى انقلابى طبقه خود، یعنى مارکسیسم انقلابى، تکیه میکند و اصول مارکسیستى مبارزه طبقاتى را اصولى عملى، لازم الاجرا و کارساز میداند. رهبرى کمونیستى با هر گرایش و جریانى که به بهانه ویژگیهاى این یا آن مرحله جنبش عملى به تعویق انداختن و یا دست‌شستن از این اصول را تبلیغ و موعظه میکند، قاطعانه مقابله مینماید.

    5

    ثالثا- رهبرى کمونیستى یک رهبرى صرفا سازمانى نیست و دامنه فعالیت رهبران کمونیست نمیتواند و نباید به چهارچوب تشکیلات خود محدود بماند. تأمین رهبرى اصولى بر سازمان خود، خود انعکاس قابلیت رهبرى در هدایت کل جنبش طبقاتى در وجوه مختلف آن است.

    6

    رابعا- رهبرى کمونیستى پیشروى و پیروزى در این یا آن عرصه معین مبارزه طبقاتى و انقلابى را پایان وظایف خود نمیپندارد و خواستار تحقق کلیت برنامه کمونیستى در برابر سرمایه‌دارى و نظام جهانى آن است. از اینرو رهبرى کمونیستى موظف است در هر مرحله جنبش عملى طبقاتى، ضرورت و اشکال ادامه، گسترش و تکامل آن را به فعالین حزبى، پیشروان و توده‌هاى طبقه کارگر بشناساند و آنان را براى پیشرویهاى بعدى آماده نماید. تنها یک رهبرى معتقد و مؤمن به کمونیسم و انترناسیونالیسم قادر به تأمین رهبرى کمونیستى اصولى در مراحل مختلف مبارزه طبقاتى است.

     

    7

    ب) قاطعیت رهبرى کمونیستى ناشى از درک مارکسیستى رابطه تئورى و پراتیک و جانبدارى ایدئولوژیک آن است. رهبرى کمونیستى خود را ملزم به هدایت دائمى جنبش و تشکیلات حزبى و خنثى کردن کلیه گرایشات و سیاستهاى غیرپرولترى در جنبش کارگرى و کمونیستى میداند و لذا موظف است تا در هر لحظه و در مقابل هر مانع و مسأله‌اى که بر سر راه پیشروى جنبش طبقاتى قرار گیرد بر مبناى شناخت ایدئولوژیک تاکنونى خود از اهداف و نیازهاى جنبش و نیز تحلیل مشخص شرایط، سریعا و قاطعانه اتخاذ تصمیم نماید.

     

    8 رهبرى کمونیستى در درجه اول یک رهبرى سیاسى است و نه صرفا تئوریک. شناخت تئوریک مسائل مبارزه طبقاتى همواره نسبى است، حال آنکه مبارزه عملى خواستار تصمیمات قاطع و محکم است، از اینرو رهبرى کمونیستى موظف است تا ضمن بالا بردن دائمى دانش تئوریک خود، در هر لحظه و در قبال هر معضل و مسأله جنبش طبقاتى، بر مبناى استحکام ایدئولوژیک و اتکاء خود به اصول اساسى و اهداف مارکسیسم انقلابى و نیز با قضاوت خود از نیازهاى مشخص مبارزه طبقاتى و انقلابى تصمیمات قطعى گرفته و به اجرا درآورد.

     

     

    9

    ج) رهبرى کمونیستى موظف به ایفاى نقش پیشتاز است. رهبران کمونیست تصمیمات خود را نه با معدل‌گیرى و با تلفیق نظرات گوناگون موجود در حزب و جنبش طبقاتى، بلکه برمبناى پیشروترین نظرات موجود اتخاذ میکنند.

     

    رهبرى کمونیستى نه یک رهبرى میانجى‌گرانه، بلکه رهبرى‌اى جانبدار و مصمم است، که بر مبناى اصول پایه‌اى ایدئولوژیک و تحلیل مشخص خود از اوضاع تصمیم میگیرد و مسئولیت و عواقب این تصمیمات را نیز بر عهده میگیرد. به این ترتیب رهبرى موظف به تشخیص و انتخاب سریع مواضع پیشرو در قبال هر مسأله، وفادارى عملى به این مواضع و مسئولیت‌پذیرى در پیشبرد آنهاست.

    10

    د) رهبرى کمونیستى، یک رهبرى آینده‌نگر است که به استقبال مسائل آتى جنبش و تشکیلات خود میرود و از قَبل سازمان حزبى خود و طبقه کارگر را براى مقابله با موانع آتى مبارزه آماده میکند. رهبرى‌اى که تنها به حل و فصل مسائل موجود و یا گذشته تشکیلات محدود شود، نه تنها قادر به ایفاى نقش رهبرى نیست، بلکه عملا از حل انقلابى و قطعى مسائل موجود و پاسخگویى به نیازهاى جارى جنبش نیز ناتوان میماند.

    11

    ٢ انحرافات اساسى ناشى از نقض اصول ایدئولوژیک و متدولوژیک رهبرى کمونیستى

    کمرنگ شدن کمونیسم و انترناسیونالیسم در عمل و محدود شدن افق سیاسى و طبقاتى رهبرى به مسائل و نیازهاى فورى، مرحله‌اى و مقطعى جنبش و عدم اعتقاد عمیق به حقانیت، اصولیت و عملى بودن اصول مارکسیستى به ناپیگیرى، مصلحت‌جویى، نوسان و سازشکارى در رهبرى منجر میشود.

     

    درک آکادمیستى از تئورى مارکسیسم، اکمل‌گرایى در برخورد به تئورى و برخورد میانجى‌گرانه به خطوط سیاسى و سیاستهاى عملى مختلفى که در درون حزب و جنبش طبقاتى مطرح میگردد، به استنکاف از رهبرى، تزلزل در اتخاذ تصمیمات قطعى و فقدان قاطعیت در لحظات تعیین کننده، مصلحت‌جویى، دنباله‌روى از بخشهاى عقب‌مانده جنبش و تشکیلات و عدم صراحت در قبال تشکیلات و جنبش میانجامد.

     

    عدم ایفاى نقش پیشتاز و فقدان آینده‌نگرى و درک مسائل آتى جنبش طبقه و غرق شدن رهبرى در مسائل جارى جنبش و تشکیلات نیز به نوبه خود به درجا زدن و در خود فرو رفتن سازمان و فعالین حزبى، جدایى تدریجى تشکیلات از نقش رهبرى کننده خویش در جنبش به طور کلى و ناتوانى سازمان کمونیستى در پاسخگویى به نیازهاى جنبش رو به رشد طبقاتى منجر میگردد.

     

    ٣ شیوه‌ها و ابزارهاى اصلى ویژه رهبرى

    رهبرى کمونیستى براى پیشبرد وظایف خود باید به موازین، شیوه‌ها و ابزارهاى متناسب با این وظایف متکى شود، از جمله:

     

    ١) تحت هر شرایطى رهبرى متمرکز، مستمر و دائمى و در عین حال همه‌جانبه جنبش و فعالیت تشکیلاتى را تأمین نماید. تمرکز، استمرار و ادامه‌کارى، یک اصل تخطى‌ناپذیر در رهبرى کمونیستى است.

     

     

    ٢) تشکیلات کمونیستى، اعم از سلسله مراتب تشکیلاتى و ارگانهاى تخصصى جانبى، خود ابزار اصلى رهبرى در تحقق اهدافى است که پیشاروى خود گذاشته است. اما در عین حال رهبرى موظف است هم براى هدایت فعالیت تشکیلاتى و هم براى رهبرى مستقیم پیشروان و توده‌هاى طبقه کارگر حداکثر استفاده از ارگانهاى سراسرى ویژه امر رهبرى، نظیر رادیو، نشریات سراسرى و نشریات داخلى حزبى و نیز رسانه‌هاى خبرى و تبلیغى غیرحزبى و سخنرانى در میتینگها و تجمعات توده‌ اى و حضور در مجامع بین‌المللى بنماید.

     

     

    17

    ٣) رهبرى باید منظما مسائل آتى جنبش و تشکیلات را تحلیل کرده و درباره آنها تصمیمات لازم را اتخاذ نماید و نیروى فعالین تشکیلاتى و توده‌ها را در خدمت آن بسیج نماید.

     

     

    18

    ٤) رهبرى باید نظرات و تصمیمات خود را اساسا به صورت قرارها، ابلاغیه‌ها، قطعنامه‌ها و اطلاعیه‌هاى روشن در اختیار تشکیلات و توده‌ها قرار دهد و ابزارهاى سراسرى را در جهت اعلام علنى و توضیح و تشریح این سیاستها بکار گیرد.

     

     

    19

    ٥) رهبرى باید در پیشبرد سیاستهاى خود، بویژه به کادرهاى پیشرو آگاه تشکیلات متکى شود. به این منظور لازمست:

     

     

    اولا- بهترین و پیشروترین رفقاى سازمانى را در سطوح مختلف در موقعیتهاى کلیدى و رهبرى‌کننده بدنه تشکیلات قرار دهد و آنان را از اختیارات لازم براى پیشبرد وظایفشان برخوردار سازد.

    21

    ثانیا- منظما و بر طبق نقشه امر پرورش کادر در درون سازمان را به طرق مختلف دنبال نماید.

    ٦) سیاستهاى رهبرى نمیتواند و نباید در سطح بیان کلى اهداف باقى بماند. رهبرى (و هر ارگان تصمیم‌گیرنده تشکیلاتى) باید سیاستهاى خود را به صورت نقشه‌عملهاى روشن طرح، اتخاذ و حسابرسى نماید. سازماندهى هر اقدام تشکیلاتى متضمن تعریف دقیق و اجراى مراحل زیر است:

     

     

    تعریف هدف، تبدیل هدف به نقشه‌عمل، ایجاد تقسیم کار لازم در میان ارگان هاى تشکیلات بر طبق این نقشه‌عمل و تعیین روش هماهنگى این ارگانها، تخصیص نیرو و امکانات کافى به بخشهاى مختلف تشکیلات براى پیشبرد وظایف خود در نقشه عمل، تعیین شیوه و مکانیسم نظارت و حسابرسى از نحوه پیشرفت کار.

     

    24

    ٧) رهبرى کمونیستى نیازمند حفظ پیوند معنوى، سیاسى و عملى عمیق با فعالین سازمانى و پیشروان و توده‌هاى طبقه کارگر است، از اینرو موظف است:

     

     

    الف) به اشکال مختلف منظما از وجوه مختلف فعالیت تشکیلاتى به دقت مطلع شود. به این منظور سازماندهى گزارشدهى منظم پایین به بالا و حسابرسى منظم و دقیق از کلیه ارگانها تشکیلاتى یک وظیفه پایه‌اى رهبرى است.

    26

    ب) تشکیلات را منظما در فواصل معین در جریان عمومى فعالیتهاى سازمان قرار دهد.

    27

    ج) خود با فعالین و رهبران مبارزات توده‌اى و کارگران و زحمتکشان آگاه و پیشرو تماس مستقیم، اعم از حضورى و کتبى داشته باشد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله حکومت کمونیستی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله حکومت کمونیستی, مقاله در مورد تحقیق مقاله حکومت کمونیستی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حکومت کمونیستی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حکومت کمونیستی, تحقیق درباره تحقیق مقاله حکومت کمونیستی, مقاله درباره تحقیق مقاله حکومت کمونیستی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حکومت کمونیستی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حکومت کمونیستی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله حکومت کمونیستی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت