تحقیق مقاله رایگان زیبایی های طبیعت

تعداد صفحات: 2 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 22201
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان زیبایی های طبیعت

    قرآن کریم همواره از طبیعت و شناخت آن سخن می گوید : از آسمان ، زمین ، خورشید ، ماه ، ستارگان ، از ابرهای باران زا و ابرهای غیر باران زا ، ریزش فراوان آب از آسمان ، رویش گیاهان ، زیبایی های نور، جلوه های گوناگون رنگ و وزش باد .

    راستی چه وقتی دیدن طبیعت مفهوم دیگری پیدا می کند و زیبایی و جذابیتی دیگر را فراهم می سازد؟ در صورتی که بدانیم در سراپرده طبیعت، دستی تدبیر می کند و برای این نعمت ها در جهت آسایش و رفاه انسان در کار است. قرآن کریم در آیات بسیاری از تسخیر طبیعت برای انسان توسط خدا خبر می دهد مانند سوره ابراهیم /32 و 33 ، نحل /12 و 14 ، حج /65 و لقمان /29 ، همچنین از رام کردن تمام آسمانها و زمین برای انسان خبر می دهد : سوره لقمان /20 و جاثیه /12 .

    اما مهم این است که بدانیم طبیعت چه اهمیتی دارد و چه زیبایی هایی می آفریند و چگونه می توان از آن به گونه ای نیکو استفاده کرد و مهم تر اینکه بدانیم همه این نعمت ها نشانه خدا و با تدبیر خدا هستند و هدفی برای آفرینش آنها وجود دارد و ما انسانها نا سپاسی نعمت نکنیم و به ستم از آن استفاده ننماییم . به همین دلیل، در برخی آیات قرآن آمده است که سفر کنید و در زمین بگردید و بنگرید چگونه خداوند آفرینش را آغاز کرده؛ سپس باز او جهان دیگری را پدید می آورد . خداست که بر هر چیز تواناست(عنکبوت/20).

    و در روایات رسیده است که « سافروا تصحوا » سفر کنید تا سالم باشید، زیرا گشت و گذار در طبیعت، دیدن منظره های زیبا و آشنایی با آداب و رسوم ملت ها ، گذشته از آنکه خداشناسی ما را تقویت می کند و با شگفتیهای آفرینش خدا آشنا می سازد و فایده های بی شمار مادی و معنوی برای ما ارمغان می آورد، آدمی را از افسردگی می رهاند و به سلامتی جسم و روان ما کمک می کند . اکنون برای اینکه ابعاد گوناگون طبیعت قرآن را نشان داده باشیم به آیات چند که در وصف طبیعت آمده ، اشاره می کنیم :

    - اهمیت طبیعت در قرآن :

    در قرآن کریم بیش از 750 آیه اشاره به ظواهر طبیعت می کند ابعاد گوناگون جلوه ها و زیبایی های آن را یادآور می شود. در اغلب این آیات ، ما را توصیه به مطالعه کتاب طبیعت و پند آموزی آن می کند . بی گمان، هدف این آیات، طرح علوم طبیعی و بیان قوانین آن نیست ، هر چند به نکاتی اشاره دارد که پس از قرنها اهمیت و حساسیت آن شناخته شده و خبر از این حقیقت می دهد که گوینده آن در اتصال به مبدا الهی و آفریننده جهان است . آفریننده ای که از همه چیز خبر دارد و با آگاهی آنها را پدید آورده و برای ما رام کرده است. قرآن کتاب هدایت است و منظور از ذکر این

    شگفتی ها تدبر در موجودات و توجه به نشانه های آن در اصل خلقت است.

    - پیدایش حیات در زمین و اهمیت آب :

    یکی از مسایلی که همواره فکر بشر را به خود مشغول کرده، مساله حیات و چگونگی پیدایش آن در زمین است. در سیر طبیعت، ما به زندگی موجودات گوناگون برخورد می کنیم و چگونگی حیات آنها برای ما شگفت انگیز است. قرآن کریم در چگونگی حیات آنها برای ما اشاره می کند . مثلاً می گوید : هر چیز زنده ای را از آب پدید آوردیم (انبیاء/30 ) و یا به نسبت آفرینش جهان می گوید :

    اوست که آسمانها و زمین را در شش دوره آفریده و قدرت استیلای او بر آب بود (هود/7 ) .

    شگفتی طبیعت به تنوع و چگونگی موجودات است : موجوداتی که از آب آفریده شده اند، عده ای بر روی شکم راه می روند و پاره ای از آنها بر روی دو پا و برخی از آنها بر روی چهارپا. خدا هر چه بخواهد می آفریند (نور /45 ) .

    اهمیت آب در طبیعت در قرآن جایگاه مهمی قرار دارد . در تعبیرات گوناگون به شکل توصیف دریاها، رودخانه ها، نهرها و ریزباران ها مطرح می شود، اما آنچه در مرحله نخست جای دارد و آن را مقدس می کند این است که از آب پدیده آمده و عرش خدا برآب مستقر شده و در مرحله بعدی حیات انسان و سعادت و لذت هر جانداری در مجموع آفرینش، به آب وابسته است .

    قرآن در جایی ، این شگفتی و زیبایی و اهمیت را چنین بیان می کند : و اوست که از آسمان، آبی فرود آورد پس به وسیله آن از هرگونه گیاه برآوریم .

    و از آن گیاه جوانه سبزی خارج ساختیم که از آن دانه های متراکمی برمیآوریم و از شکوفه درخت خرما خوشه هایی است نزدیک به هم. و نیز از آب باران باغ هایی از انگور و زیتون و انار همانند و غیر همانند بیرون آوردیم. به میوه آن چون ثمر دهد و به طرز رسیدنش بنگرید ، بی گمان در اینها برای مردمی که ایمان می آورند نشانه هاست. ( انعام/99 ) .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان زیبایی های طبیعت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان زیبایی های طبیعت, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان زیبایی های طبیعت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان زیبایی های طبیعت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان زیبایی های طبیعت, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان زیبایی های طبیعت, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان زیبایی های طبیعت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان زیبایی های طبیعت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان زیبایی های طبیعت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان زیبایی های طبیعت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت