تحقیق مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23088
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان

    مقدمه

    در حال حاضر در قرن شکوفایی و علم و تکنولوژی به سر می‌بریم و می‌توان ادعا کرد که هر لحظه اختراع و اکتشافی جدید به ظهور می‌رسد تا به آسایش و کامیابی افراد بشر کمک کند و به آنها یاری رساند و در نهایت خرسندی، زندگی را سپری کند.

     در این عصری که انسان سوار بر کشتی تکنولوژی به سوی مرزهای آسایش پیش می‌رود پدیده فشار روانی و استرس مجالی برای لذت بردن از این همه پیشرفت به بشر نمی‌دهد  و هر از چندگاه آنچنان او را گرفتار می‌کند که به ستوه می‌آید و فریاد کمک برمی‌آورد. با توجه به اینکه فشار روانی، اصلی‌ترین مشکل روانی بشر در عصر حاضر است و مشکلات زیادی را به همراه خود به ارمغان می‌آورد، بخش عمده و جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره هر فرد و تجربه‌ای همگانی که هر کس به کرّات آن را در زندگی خود احساس کرده است برخلاف تصور فشار روانی همیشه در برگیرنده حوادث ناخوشایند نیست، بلکه می‌تواند محصول موقعیت‌های خوشایند و مطلوب نیز باشد.

    فشار روانی یک حالت ارگانیک است که معمولاً به افزایش تنفس، فشار خون ، ضربان قلب، رنگ‌پریدگی، انقباض و عرق سرد پیشانی همراه است که در صورت شدید بودن منجر به بیماری می‌گردد.

    با توجه به اینکه فعالیت‌های ورزشی به عنوان یک اقدام پیشگیری کننده نه‌تنها نقش مهمی در جهت حفظ و ارتقاء سلامتی انسان دارد، بلکه با استفاده صحیح آن و تجویز درست آن می‌تواند تأثیر درمانی بسیار مفیدی بر روی دانش‌آموزان گذارد.

    ما سعی کردیم با تحقیق بر روی یک سری از کتابهای مختلف تأثیر ورزش و فعالیت‌های خلاق و سرگرم‌کننده و خنده‌آور در کاهش تنش و فشار درونی و بیرونی بر روی افراد بررسی کنیم.

    *  دانشجوی کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی

    **  دانشجوی کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی

     

     
    چکیده

    فشار روانی چیست؟

    فشار روانی در دنیای امروز مسئله‌ای تقریباً همه‌گیر شده و به طور یقین افراد معدودی می‌توانند از آثار مخرب و زیان‌بار آن در امان باشند و یا اینکه اصولاً از برخورد و درگیر شدن با آن اجتناب و احتراز نمایند. دلایل غیر قابل انکار بیانگر این واقعیت است که فشار روانی بر سلامت جسمی و روانی و نحوه انجام کار، اثرات منفی و غیر قابل جبرانی می‌گذارد که برای فرد و یا سازمان بسیار پرهزینه می‌باشد.

    استرس به معنی فشار، واژه‌ای است که از فیزیک به عاریت گرفته شده و امروزه برای بیان فشار روانی تنی کاربرد عام یافته است.

    لازم به تذکر است که:

    1. فشار روانی همان اضطراب نیست؛ اضطراب در قلمرو عاطفی و روان‌شناختی عمل می‌کند در صورتی که فشار روانی علاوه بر این قلمرو، در حوزه فیزیولوژیکی نیز عمل می‌کند. از این‌رو فشار روانی ممکن است با اضطراب همراه باشد ولی این‌ دو را نمی‌توان مساوی هم دانست. گاهی به دلیل عدم توجه به ماهیت فشار روانی و اضطراب به اشتباه آن را معادل هم می‌داند.

    2. فشار روانی معادل تنش عصبی نیست ؛ تنش عصبی نیز ممکن است مانند اضطراب معلول فشار روانی باشد، اما این 2 مشابه نیستند.

    در هر حال ورزش می‌تواند باعث کنترل فشار روانی شود ، به گونه‌ای که تعادل را در سیستم بدن فعال نماید و از افزایش فشار خون و سایر عوارض جلوگیری کند و حتی با ورزش و تحرک باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن در برابرفشار روانی   قوی شود و باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و بهبود حافظه و تفکر و افزایش بهره‌وری و بهبود خواب و ... می‌شود.

     

    بیان مسئله

    آیا ورزش می‌تواند فشار روانی دانش‌ آموزان را کاهش دهد؟ چرا؟

    فشار روانی می‌تواند بسیار تأثیرگذار بر مسائل روزمره دانش‌آموزان باشد و این فشار روانی باعث آسیب‌هایی به بدن و هیجان‌های بیش از حد کودکان نمایان می‌شود که در چند دهه اخیر موضوع فشار روانی یا اضطراب یکی از مسائل اساسی می‌باشد که این اضطراب حتی علاوه بر بی‌تعادل شدن سیستم بدن تأثیر بسیاری بر روی یادگیری گذاشته و فشار روانی وضعیت پویایی است که فرد در آن وضعیت با یک فرصت، محدودیت یا نیازی مواجه می‌شود که مرتبط با آن چیزی است که وی به آن تمایل دارد.

    تحقیقات نشان می‌دهد که با ورزش می‌توان اضطراب، افسردگی، فشار روانی و ... را کاهش داد و فشار روانی بر روی کل سیستم بدن از لحاظ فشار خون، قلب، کبد می‌شود.

     

    تعریف فشار روانی[1]

     حالت فیزیولوژیک نامتعادل در بدن که عناصر هیجانی و شناختی ناخوشایندی در خود دارد.

    عامل فشارزا

     چیزی که امنیت شما را تهدید می‌کند.

    معایب فشار روانی

    ضعیف شدن سیستم ایمنی

    افزایش خطر بیماری‌های مختلف

    افزایش فشار خون

    افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

    افزایش میزان آسیب‌پذیری نسبت به سرطان

    تنگ شدن خلق

    کند شدن بهبودی

    آسیب‌دیدگی دائمی یا دراز مدت مغز

    آسیب‌دیدگی حافظه و تفکر

    مشکلاتی در قاعدگی

    مشکلاتی در خواب

    مشکلاتی در روابط

    اختلال در عملکرد جنسی

    غیبت از کار

    کاهش بهره‌وری

    افزایش هزینه بیمه درمانی

    افزایش تقاضاهای پرداخت غرامت

    فواید کنترل فشار روانی

    قوی شدن سیستم ایمنی

    کاهش خطر بیماری‌های مختلف

    کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

    بهبود خلق

    بهبود حافظه و تفکر

    افزایش بهره‌وری

    بهبود خواب

    بهبود روابط

    بهبود عملکرد جنسی

    کاهش غیبت از کار

    کمتر شدن هزینه‌های بیمه

    کاهش تقاضاهای پرداخت غرامت

    بهبود روحیه

    بهبود محیط کار

    افزایش وفاداری به محل اشتغال

    درجه متابولیک کودکان برای راه رفتن و دویدن زیرحد ماکزیمم زیاد است. بنابراین کودکان وقتی که ورزش می‌کنند حرارت زیادی تولید می‌کنند. با توجه به سیستم قلبی عروقی نارس و جریان خون پائین  پوست ظرفیت تعریق در کودکان ناکافی است. از طرف دیگر به علت بالا بودن نسبت سطح بدن به حجم بدن در کودکان و عوامل بالا کودکان ورزش در هوای گرم را تحمل نمی‌کنند و در برابر استرس گرما حساس و آسیب‌پذیر هستند. البته بالا بودن نسبت سطح حجم در کودکان باعث می‌شود که در هوای سرد، حرارت بدن را زودتر از دست بدهند و دچار هیپوترمی شوند. در کودکان 14 10 روز طول می‌کشد تا با هوای گرم عادت کنند و در این مدت باید لباس‌های نازک و قابل تهویه بپوشند تا تبخیر به راحتی صورت گیرد.

    در هوای گرم و مرطوب طول مدت ورزش نباید بیش از 30 دقیقه طول بکشد و هر 30 15 دقیقه بایدcc 150 100 مایع دریافت کنند. چه آنها تشنه باشند چه نباشند آب باید خنک باشد و بیش از 25 گرم در لیتر شکر نداشته باشد. از ورزش‌ های سنگین در کودکان باید پرهیز کرد، زیرا کودکان آمادگی بیشتری برای سندرم تمرین بیش از حد دارند

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    فعالیتهای آرامش بخش ( بازیهایی برای رهایی از استرس ، رابرت اپستاین ، ترجمه حمیده جعفر یزدی ، زهره دهقانی ، تهران : جوانه رشد 1384

    مدیریت فشار روانی ( استرس ) ، محمد صالحی ، قائمشهر : مهرالنبی 1385

    ورزش ودرمان بیماری ها ، برایان سی لئوتولیز ، ویگنا سیوریپول ، ترجمه سید محمد مهدی هزاوه ئی – علی ترکمان ، همدان : فن آوران 1381

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان, مقاله در مورد تحقیق مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان, تحقیق درباره تحقیق مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان, مقاله درباره تحقیق مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت