تحقیق مقاله رایگان بررسی عزت نفس

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 6484
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان بررسی عزت نفس

    مقدمه

         عزت نفس بر فرایندهای شناختی ، گرایش ها ، نیازها ، علایق ، آرمان های فردی فرد اثر گذار و اثر پذیر است . پیشرفت تحصیلی نیز می تواند متأثر از میزان عزت نفس دانش آموز باشد . الیس پاپ و همکارانش دریافته اند که بین عزت نفس مثبت نمره های بالا در مدرسه ها ، رابطه های مستقیمی وجود دارد . عزت نفس یک جنبه ی مهم در کارکرد یا کنش کلی فرد بوده و با زمینه های دیگری چون سلامت روانی اجتماعی و عملکرد تحصیلی او در ارتباط است . افردای که دارای عزت نفس پایین تری هستند ، نسبت به آنانی که که عزت نفس بالاتری دارند بیشتر تحت تأثیر رابطه های قانع کننده قرار می گیرند و بیشتر به همرنگی و همنوایی در موقعیت های اجتماعی تن در می دهند .

         عزت نفس از خصوصیات شخصیتی هر فردی می باشد که برای ارزشیابی و قضاوتی به نسبت پایدار برای او نسبت به خود ، دلالت دارد که از تولد تا بزرگسالی علاوه ب تأثیر پذیری کوچک از روند رشد جسمانی ریا، پیشرفت تحصیلی و . . . قرار می گیرند .

              ***بیان مسئله

         عزت نفس به ارزیابی و قضاوت فرد نسبت به کلیه ارزش های خود اطلاق می شود که این جنبه از عزت نفس سایر جنبه های را در خود دارد و به آن ها نوعی وحدت و یکپارچگی  می بخشد . فردی که عزت نفس کلی مثبت دارد از کلیه ی جهات بدنی ، اجتماعی ، خانوادگی و تحصیلی خود را مطلوب و خوب می داند . از نگرش مثبت خود را از واکنش مثبت اعضا خانواده ، همسالان مطمئن و توانایی های بدنی خود کسب نموده است ، چنین فردی بهتر می تواند با مشکل خود مقابله کند .

         ***تعریف

          می خواهیم رابطه ی بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را بدانیم . به نظر می رسد که رابطه ی بین پیشرفت تحصیلی و عزت نفس یک رابطه ی دو طرفه باشد . یعنی از طرفی داشتن عزت نفس موجب پیشرفت تحصیلی می گردد ، چرا که در باور داشتن خود و برداشت مثبت از خویشتن در یادگیری ، انگیزه برای تحصیل و . . . اثر گذاشته و موجب پیشرفت تحصیلی می گردد  . . . و از طرفی دیگر موفقیت های تحصیلی در رسیدن به اوج در کار آموزش موجب افزایش عزت نفس می شود . بسیاری از روانشناسان معتقدند که بین این دو متغیر ( عزت نفس و پیشرفت تحصیلی ) رابطه ی تنگاتنگی وجود دارد ، طوری که می توان با افزایش یا کاهش در یکی از آا ها متغیر دیگر را نیز دستخوش تغییر داد .

         ***اهمیت و ضرورت تحقیق

         روشن است که انجام هر تحقیق و در هر زمینه اهمیت و ضرورت خود را دارد ، مطالعه و تحقیق در زمینه ی عزت نفس و رابطه ی آن با پیشرفت تحصیلی به ما می گوید و نشان می دهد که کسانی از لحاظ عزت نفس در حد بالایی هستند در آنان خلاقیت ، استقلال و احساس ارزشمندی بیشتری وجود دارد و کمتر تحت تأثیر و نفوذ عاول های محیطی قرار می گیرند و جامعه ای که افراد آن از عزت نفس بالا و احساس مسئولیت برخوردار باشند ، در مقابل فشارهای روانی ، تهدیدها و واقعیت ها ، مقاوم و پایدار خواهند بود ، به ما می گوید که عزت نفس برای جوانان و نوجوانان و برای همه و همهی اهمیت اساسی دارد و باید در ارتقاء آن کوشا باشیم .

         ***سؤالات تحقیق

         برای سؤال تحقیق از کلمه ی تحقیق ( آیا ) استفاده می کنیم مثلاً می گوییم :

    -          آیا بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد ؟

    -          آیا عزت نفس فقط در زمینه ی تحصیلی باعث پیشرفت خواهد شد ؟

    -          آیا عزت نفس در **** اخلاق و رفتار افراد تأثیر دارد ؟

             ***فرضیه ی تحقیق

              در فرضیه ی تحقیق ما از کلمه ی ( بین ) استفاده می کنیم مثلاً برای فرضیه ی تحقیق می گوییم که بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد .

              1– بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی رایطه وجود دارد ، هر چه عزت نفس بالا باشد پیشرفت تحصیلی نیز بالا می رود . بر این فرض رابطه ی این دو همبستگی مثبت است و بر عکس اگر عزت نفس به هر دلایلی پایین باشد میزان پیشرفت تحصیلی هم افت خواهد کرد .

             ***تعاریف مفهومی و عملیاتی

              تعاریف مفهومی عزت نفس : عزت نفس یکی از ویژگی های شخصیت فرد است که بر ارزشیابی و قضاوت نسبتاً پایدار ( مثبت یا منفی ) نسبت به خود دلالت می کند .

              پیشرفت : یعنی درجه ی ارتقاء بالا رفتن در هر مرحله ای از زندگی .

              پیشرفت تحصیلی : یعنی درجه ی ارتقاء و بالا رفتن در مراحل تحصیلی از ابتدائی تا دوران دانش آموزان .

              تعاریف عملیاتی : تحقیقات نشان داده که دانش آموزانی که از لحاظ عزت نفس در حد بالایی هستند معدل آن ها بین 17 تا 18 به بالا می باشند و نمره ی آن ها از 17 به بالا می باشد .

             ***دیدگاه نظری

              مربیان ، والدین و رهبران جاری و دولتی همگی بر این امر اتفاق نظر دارند که ما نیاز به پژوهش اشخاصی با عزت نفس سالم و بالا داریم ، افرادی که با خصوصیات مدارا و احترام قائل بودن به *** دیگران مشخص می گردند و افرادی که مسئولیت اعمالشان را می پذیرند ، دارای انسجام هستند ، به موفقیت های خود مباهات می کنند ، خود انگیخته اند ، تمایل به ریسک کردن دارند ، انتقاد پذیر هستند ، قادر به دوست داشتن و دوست داشته شدن اند ، حویای چالش و برانگیزش ناشی از پیگیری اهداف ارزنده و دشوارند و بر زندگیشان احاطه و کنترل دارند . به عبارت دیگر ما نیازمندیم تا به رشد اشخاصی که واجد عزت نفس سالم و اصیل هستند ، کمک نماییم ، چرا که آن ها کسانی هستند که به وجود خود به عنوان یک تأیید کننده ی زندگی ، فردی سازنده ، مسئول و مطمئن اعتماد می کنند .

              تعریف متعددی از جانب محققین در مورد عزت نفس صورت گرفته است که جهت روشن شدن مفهوم آن لازم است تعدادی از آن ها را ذکر کنیم تا نتیجه ی مناسبی حاصل گردد .

    کوپر اسمیت عزت نفس را یک قضاوت شخصی در مورد ارزش و مقبولیت خود می داند که در نگرش او ظاهر می شود . ( *** 1?7? )

              والدلر بکلر عزت نفس را داشتن احساس خوب نسبت به خود ، دوست داشتن خود و دوست داشته شدن و رفتار مناسب دیگران نسبت به او ، احساس راحتی ، احساس توانایی و موفقیت در رهبری می داند ( ستوده ، 1?7? ) عزت نفس می تواند به عنوان احساس یک فرد درباره ی شایستگی و ارزشمندی خود تعریف شود .

             ***پروژه های انجام شده در داخل کشور :

              1 ) افتخاری تحقیق تحت عنوان « بررسی میزان همبستگی عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر » به انجام رساند ، وی از طریق محاسبه همبستگی بین نمرات عزت نفس و میانگین سه ترم تحصیلی دانش آموزان دریافت که رابطه ی مثبتی در حد ?% بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی وجود دارد .

             ? ) معتمدی : در پایان نامه ی کارشناسی ارشد خود با عنوان « بررسی و مقایسه ی عزت نفس دانش آموزان دختر و پسر ورزشکار و غیر ورزشکار دبیرستان های قوچان » دریافت که بین عزت نفس دانش آموزان پسر و دختر ورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد ، و نیز بین عزت نفس دانش آموزان پسر و دختر غیر ورزشکار تفوت های معناداری وجود دارد .

              ?) مدیری : در پایان نامه ی خود تحت عنوان « بررسی ارتباط بین استاد ، عزت نفس و وضعیت اجتماعی – اقتصادی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر سال سوم تجربی دبیرستان های اهواز به صورت جداگانه و ترکیبی دریافت که بین عزت نفس و انگیزه ی پیشرفت یک رابطه ی معناداری وجود دارد ، در حالی که بین عزت نفس و جنسیت دانش آموزان دبیرستانی ارتباط معناداری وجود ندارد .

             4) مهدویان ، در مطالعه روی 900 نفر از دختران و پسران سال سوم متوسطه ی شهر مشهد به این نتیجه دست یافت که عزت نفس در مقایسه با مرکز کنترل ، ارتباط شهری با پیشرفت تحصیلی دارد و این ارتباط در دختران بیشتر از پسران است . همچنین پسران در مقایسه با دختران از مرکز کنترل درونی و عزت نفس بالاتری برخوردارند .

             ***پژوهش های انجام شده در خارج از کشور

             1 ) مطالعات دایلسر ( 19?4 ) نشان می دهد که پیشرفت تحصیلی بر سطح عزت نفس مؤثر   است . ( به نقل از فتحی 1?8? )

             ?) رونبرگ ( 19??) دریافت افرادی که عزت نفس کمی دارند ، تمایل به کارهای اجتماعی و نقش های رهبری دارند . همچنین افراد با عزت نفس بالا ، احساس مسئولیت تمرکز در کار ، احساس امنیت و عدم وابستگی می نمایند .

             ?) بیلز ( 19?9) در پژوهش خود دریافت که پیشرفت تحصیلی بر سطح عزت نفس مؤثر است .  ( به نقل از فتحی 1?8? ) .

            4) کوپر اسمیت (19?9) در پژوهش خود به بررسی ارتباط بین عزت نفس با پیشرفت تحصیلی پرداخت و به این نتیجهدست یافت که عزت نفس با پیشرفت تحصیلی ارتباط مثبت دارد . ( به نقل از مفتاح 1?81) .

             ?) زیلسر و آل ( 19?9) دریافتند که عزت نفس بالا ، بیانگر پذیرش اجتماعی و ثبات بیشتر در رفتارها و نیز موفقیت بیشتر را سبب می شود .

              ?) کوپر اسمیت ( 19?7) در بررسی های خود در مورد افرادی که عزت نفس پایین داشته اند ، علائمی شکایت جسمانی ، افسردگی ، اضطراب ، کاهش سلامت عمومی بدن ، بی تفاوتی ، احساس تنهایی ، تمایل به اسناد شکست خود به دیگران ، عدم رعایت شغلی ، کاهش عملکرد ، عدم موفقیت آموزشی را گزارش داده است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان بررسی عزت نفس

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان بررسی عزت نفس, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان بررسی عزت نفس, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان بررسی عزت نفس, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان بررسی عزت نفس, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان بررسی عزت نفس, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان بررسی عزت نفس, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان بررسی عزت نفس, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان بررسی عزت نفس ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان بررسی عزت نفس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت