تحقیق مقاله بررسی آثار زیان بار سوء ظن در اجتماع

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23603
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بررسی آثار زیان بار سوء ظن در اجتماع

    صداقت و اعتماد به نفس جانشینان شایسته سوءظن

    * سوءظن عادت بسیار بدی است که در اعماق وجودیک فرد رخنه می کند و تمام اعمال و رفتارش را تحت الشعاع قرار می دهد.* هرچه قدر اعتماد فردی درجوامع بیشتر شود درمجموع شاهد افزایش ضریب اعتماد عمومی وکاهش سوءظن خواهیم بود.

    مروری در پرونده هایی که طی سالیان متمادی درمحاکم قضایی ومراجع انتظامی تشکیل شده، یا تحت رسیدگی قرار گرفته بیانگراین است که در شکل گیری تعداد زیادی ازاین پرونده ها آثار سوءظن کاملاً به چشم می آید.

    هرچند درباره اثرات شوم وتبعات اجتماعی این پدیده ناهنجار آمار و ارقام دقیقی در دست نیست ، اما آثار زیانبار آن هم برکسی پوشیده نیست.

    روانشناس: چاره سوءظن صداقت است

    دکتراکرم ابراهیم کافوری «روانشناس» سوءظن یا بدگمانی را تصوری نادرست نسبت به روابط عاطفی یا غیرعاطفی میان افراد مختلف جامعه می داند. به تعبیر وی سوءظن عادت بسیار بدی است که در اعماق وجود یک فرد رخنه می کند و تمام اعمال و رفتارش را تحت الشعاع قرار می دهد. اگر چنانچه تصورات فردی وبدگمانی را به خانواده ها تعمیم دهیم می توان آن را بلای جان خانواده ها دانست به اعتقاد این روانشناس، بدگمانی و سوءظن درخانواده ها وعلی الخصوص میان زوجین ، والدین وفرزندان دراثر بی توجهی ، بی علاقگی ، دروغگویی و فقدان صداقت در گفتار و عمل ونحوه تفکر به وجود می آید. بدین ترتیب برای اینکه بتوان پیش داوری یاسوءظن را از بین برد، بهتراست افراد صادق باشند واحساساتشان را صادقانه بیان کنند. چرا که صداقت درگفتار و رفتار بهترین دارو برای درمان سوءظن است.

    جامعه شناس : اعتماد به نفس افراد باید افزایش یابد

     

    از منظر حسین آقاجانی «جامعه شناس» سوءظن یک پدیده اجتماعی ، فرهنگی ناشی از رفتارهای غیرعقلانی است که معمولاً درجریان تعامل ، کنش و واکنش بین زن وشوهرها، دوستان و سایر افراد به وجود می آید.آقاجانی با اشاره به نتایج یک تحقیق علمی که اخیراً از ۹۲زوج به عمل آمده می گوید: «زنان بیش از مردان نسبت به همسرانشان سوءظن داشته و نگرانی خود را نسبت به آن ابراز داشته اند. تحقیقات جامعه شناسان نشان می دهد در خانواده های سنتی، اعتبار و قدرت همواره مربوط به رئیس خانواده (مرد) بوده و هست و دراین نوع جوامع زن جزیی از قیمومیت دائمی مرد شمرده شده ودختر تحت سلطه پدر و برادر بوده و هست.دراین نوع جوامع مفهوم زن ودختر با ناموس مرد وخانواده گره خورده است و لزوم حمایت و کنترل ناموس جزو وظایف اخلاقی مردان وپسران به شمار می رود .
    درچنین ساختارهای خانوادگی ، معمولاً سوءظن وتبعاتش بسیار اندک است چرا که دختر خانواده تا زمانی که در خانه پدر زندگی می کند از آزادی عمل و روابط خویشاوندی گسترده تری برخوردار است. اما به محض ازدواج با مردی از تبار فامیل یا همکیشان می بایست به خواسته های شوهرش جامه عمل بپوشاند. «ویلیام کود» جامعه شناس واستاد دانشگاه کلمبیا باتوجه به نتایج تحقیقاتی که در جوامع سنتی آسیایی به عمل آورد براین نکته تأکید دارد که زنان تا زمانی که به عنوان دختر در خانه پدر به سر می برند دراندرونی قرار گرفته با مشکلات زیادی مواجه نیستند. اما برخی از این دختران بخاطر دگرگونی درساختار خانواده و جوامع سنتی ، تحت تأثیر نظام نوین اجتماعی از محیط اندرونی خانه خارج شده و به درون جامعه رخنه می کنند. آنان مانند مردان درانظار عموم به کار روزمره می پردازند به مدارج عالیه تحصیلی وشغلی می رسند ودرنهایت به یک دگرگونی اجتماعی نایل می شوند. حال درچنین شرایطی برخی مردان بخاطر خصوصیات اخلاقی و ساختار فرهنگی و اجتماعی شدنشان همچنان سنتی می اندیشند. درحالی که زنان مدرن تر فکر می کنند وهمین تعارضات سرانجام به بروز برخی تفکرات در زوجین نسبت به یکدیگر می انجامد. اینجاست که رفته رفته سوءظن شکل می گیرد ودرصورت عدم مهار آن ، می تواند بسیار مخرب و ویرانگر باشد.
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بررسی آثار زیان بار سوء ظن در اجتماع

    فهرست:

    صداقت و اعتماد به نفس جانشینان شایسته سوءظن

    روانشناس: چاره سوءظن صداقت است

    جامعه شناس : اعتماد به نفس افراد باید افزایش یابد

    آسیب شناسی اجتماعی سوء ظن

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بررسی آثار زیان بار سوء ظن در اجتماع, مقاله در مورد تحقیق مقاله بررسی آثار زیان بار سوء ظن در اجتماع, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی آثار زیان بار سوء ظن در اجتماع, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی آثار زیان بار سوء ظن در اجتماع, تحقیق درباره تحقیق مقاله بررسی آثار زیان بار سوء ظن در اجتماع, مقاله درباره تحقیق مقاله بررسی آثار زیان بار سوء ظن در اجتماع, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی آثار زیان بار سوء ظن در اجتماع, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی آثار زیان بار سوء ظن در اجتماع ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بررسی آثار زیان بار سوء ظن در اجتماع
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت