تحقیق مقاله حقوق اساسی

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 23894
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حقوق و فقه
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله حقوق اساسی

    تعریف حقوق اساسی :

    حقوق اساسی رشته ای از حقوق عمومی داخلی است که سازمان و شکل حکومت , وظایف و مسئولیتهای قوای حاکم , حقوق و تکالیف افراد در برابر دولت و وظایف دولت در رعایت حقوق و آزادیهای افراد ملت را مشخص می سازد .

    بنابراین اولا حوزه اجرای حقوق اساسی قلمرو کشور است و مستقیما نمی تواند از مرزهای کشور فراتر رود .ثانیا : قواعد آن شکل نظام سیاسی کشور و ترتیب تقسیم قدرت و کیفیت حفظ و رعایت حقوق و آزادیهای اساسی را معین می سازد .

    ثالثا : همه دیگر رشته های حقوق اعم از عمومی و خصوصی در دامن حقوق اساسی وجود و توسعه پیدا می کند .

    موضوع حقوق اساسی

    مباحث مربوط به جامعه , دولت و حکومت از قدیمی ترین مباحث سیاسی است که قرنها توسط متفکرین و فلاسفه مطرح شده که بررسی قواعد حاکم برروابط افراد و قدرت مسلط جامعه یکی از موضوعات مهم مباحث یاد شده بوده است که از قرن هیجدهم به بعد بصورت حقوق اساسی ارائه شده بنابراین موضوع این حقوق هم افراد هستند و هم دولت , دولت به معنای کلی و وسیع آن که در ایران شامل قوای حاکم از رهبری , مجلس خبرگان , مجمع تشخیص مصلحت نظام , ریاست جمهوری , مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان , قوه قضائیه و کل است در سرزمین ایران می شود .

    اهداف حقوق اساسی :

    استقرار اصولی که از خواستها و آمال و آرزوها و مذهب و اخلاق و تفکرات ملت سرچشمه می گیرد . هر ملت بنابر اقتضای سابقه تاریخی , اصول اعتقادی , مبانی فکری , درجه تمدن و زمینه های مادی و معنوی و وضعیت ارتباط با دیگرملل و رسالتی که برای خود قائل است خواهان تحقق و به ثمر رساندن انتظاراتی است که می تواند به عنوان هدف حقوق اساسی آن ملت جریان عملی و اجرائی پیدا کند .

    منابع حقوق اساسی :

    منابعی که حقوق اساسی اغلب کشورها متکی به آن است و از آن الهام می گیرد . قانون اساسی , قوانین عادی , عادات و رسوم , رویه قضائی فرامین رئیس کشور , نظرات علمای حقوق وبالاخره آئین نامه داخلی مجلس از جمله آنهاست : از دیگز منابع حقوق اساسی منابع خاصی نیز وجود دارد که در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر منابع یاد شده از آن بهره می گیرند که عبارتند از قرآن و سنت .

    قانون اساسی :

    قانون اساسی متشکل از مجموعه قواعد کلی است که شکل حکومت را مشخص می کند , قانون اساسی اشکال گوناگونی دارد . می توان از قانون اساسی مدون و غیر مدون , قانون اساسی با متن واحد یا متعدد , قانون اساسی با ارزش متفاوت متن و قانون اساسی متکی به مذهب نام برد . قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از نوع مدون و با متن واحد و با ارزش متفاوت متن و متکی به مذهب می باشد که نوع و شکل حکومت , سازمان عالی قوای سه گانه کشور و ارتباط آنها با یکدیگر و حقوق و آزادیهای افراد را در مقابل دولت ( معنای عام کلمه ) مشخص می نماید .

    حق است که قانون اساسی محور اصلی نظام سیاسی کشور و انتظام بخش همه شئون حکومت و تعیین کننده روابط اصلی قوای عالیه عمومی جامعه باشد . اجرای دقیق آن راههای استبداد و خودکامگی را مسدود کند , آزادی , حرمت انسانی و حقوق افراد را بواقع تضمین نماید و عدالت اجتماعی و سیاسی را برقرار سازد

    متن حقوق اساسی بشر کوروش پادشاه باستانی ایران

                                

    کتبیه منشور آزادی کوروش              

    دعای کوروش در حق سرزمین ایران : اهورا مزدا ، این سرزمین را ، این مرز و بوم را ، از کینه ، از دشمن ، از دروغ ، از خشکسالی حفظ کند .

    در همایش سیزدهمین اجلاس سراسری اعضاء هیئت مدیره های کانون های سراسر کشور ، زمستان1385 ، از طرف کانون محترم اصفهان ، ماکت کتیبه لوح منشور آزادی ( حقوق ) بشر ، پادشاه باستانی ایران ، به همراه صفحاتی از ترجمه لوح ، تقدیم حضار گردید . که به جهت اهمیت موضوع ، ذیلا تقدیم می گردد .

    هر چند در روایات و معلومات اسلامی ، به نقل برخی از مفسرین ، مراد « از ذو القرنین » در قران مجید ، به احتمالی ، شخص کوروش بوده است . لکن بدون شک ، نامبرده ، بزرگترین و برترین اعلامیه حقوق اساسی دوران باستان را اعلام و اجرا کرده است .

    نویسنگان در این کتاب ، ادغان دارند که ، منشور آزادی کوروش ( در حدود ۲۵۴۳ سال قبل ) به مراتب از اعلامیه حقوق بشر انقلابیون فرانسه در قرن ۱۷ میلادی و اعلامیه حقوق بشر قرن ۲۰ میلادی سازمان ملل متحد ، برتر و معنویت بیشتری دارد .

    منشور و اعلامیه کوروش ، در سال ۵۳۹ قبل از میلاد ، بعد از تسخیر و فتح شهر بابل صادر شده است . کوروش بعد از خاتمه زمستان در اولین روز بهار ، در بابل تاجگذاری کرد . شرح کامل تاج گذاری کوروش و حوادث آن دوران ، به صورت مفصل توسط « گزنفون » سردار و مرد جنگی و فیلسوف و مورخ یونانی ظبط و بیان شده است .

    کوروش بعد از تاجگذاری ، در معبد مردوک خدای بزرگ بابل ، منشور آزادی نوع بشر را قرائت نمود .

    متن سخنرانی و کتبیه کوروش تا این اواخر نامعلوم بود . تا اینکه اکتشافات در بین النهرین از ویرانه قدیم شهر « اور » کتبیه ای بدست آمد و بعد از ترجمه معلوم شد ، همان متن منشور آزادی نوع بشر ، کوروش میباشد .

    این کتیبه سنگی اینک در کتابخانه ملی انگلستان نگهداری میشود ،                                       
    بدون تردید ، از قدیمترین و مهمترین اسناد حقوق بشر ، در تاریخ باستان می باشد .

    در این کتبیه کوروش خود را معرفی نموده و اسم پدر ، جد اول ، دوم و سوم خویش را نام می برد و اعلام می دارد که پادشاه ایران و پادشاه بابل و پادشاه جهات اربعه ( کشورهای اطراف ایران ) می باشد ، آنگاه در مقام بیان حقوق بشر و منشور آزادی خویش اعلام می دارد :

    ترجمه عین کتبیه :

    اینک که به یاری مزدا ، تاج سلطنت ایران و بابل و کشورهای جهات اربعه را به سر گذاشته ام ، اعلام می کنم :

    که تا روزی که من زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد
    دین و آیین و رسوم ملتهایی که من پادشاه آنها هستم ، محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت که حکام و زیر دستان من ، دین و آئین و رسوم ملتهایی که من پادشاه آنها هستم یا ملتهای دیگر را مورد تحقیر قرار بدهند یا به آنها توهین نمایند .

    من از امروز که تاج سلطنت را به سر نهاده ام ، تا روزی که زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد ،هر گز سلطنت خود را بر هیچ ملت تحمیل نخواهم کردو هر ملت آزاد است ، که مرا به سلطنت خود قبول کند یا ننمایدو هر گاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند ، من برای سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم کرد .

    من تا روزی که پادشاه ایران و بابل و کشورهای جهات اربعه هستم ، نخواهم گذاشت ،کسی به دیگری ظلم کند و اگر شخصی مظلوم واقع شد ، من حق وی را از ظالم خواهم گرفت و به او خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم کرد .

    من تا روزی که پادشاه هستم ، نخواهم گذاشت مال غیر منقول یا منقول دیگری را به زور یا به نحو دیگر، بدون پرداخت بهای آن و جلب رضایت صاحب مال ، تصرف نماید.من تا روزی که زنده هستم ، نخواهم گذاشت که شخصی ، دیگری را به بیگاری بگیردو بدون پرداخت مزد ، وی را بکار وادارد.

    من امروز اعلام می کنم ، که هر کس آزاد است ، که هر دینی را که میل دارد ، بپرسد و در هر نقطه که میل دارد سکونت کند ،

    مشروط بر اینکه در آنجا حق کسی را غضب ننماید ،و هر شغلی را که میل دارد ، پیش بگیرد و مال خود را به هر نحو که مایل است ، به مصرف برساند ،مشروط به اینکه لطمه به حقوق دیگران نزند .

    من اعلام می کنم ، که هر کس مسئول اعمال خود می باشد و هیچ کس را نباید به مناسبت تقصیری که یکی از خویشاوندانش کرده ، مجازات کرد ،
    مجازات برادر گناهکار و برعکس به کلی ممنوع است و اگر یک فرد از خانواده یا طایفه ای مرتکب تقصیر میشود ، فقط مقصر باید مجازات گردد ، نه دیگران.

    من تا روزی که به یاری مزدا ، سلطنت می کنم ، نخواهم گذاشت که مردان و زنان را بعنوان غلام و کنیز بفروشند و حکام و زیر دستان من ، مکلف هستند ، که در حوزه حکومت و ماموریت خود ، مانع از فروش و خرید مردان و زنان بعنوان غلام و کنیز بشوند و رسم بردگی باید به کلی از جهان برافتد .

    و از مزدا خواهانم ، که مرا در راه اجرای تعهداتی که نسبت به ملتهای ایران و بابل و ملتهای ممالک اربعه عهده گرفته ام ، موفق گرداند .

    مشروعیت نظام به اجرای صحیح قانون اساسی بستگی دارد

    امامی، نماینده مرند و جلفا: مشروعیت نظام به اجرای صحیح قانون اساسی بستگی دارد نماینده‌ مرند و جلفا در مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ گفت‌: مسوولان‌ از اختیارات‌ قانونی‌ خود برای‌ پاسداری‌ از حقوق‌ اساسی‌ ملت‌ و اجرای‌ صحیح‌ قانون‌ اساسی‌ استفاده‌ کنند.

    باقرامامی‌ نخستین‌ ناطق‌ پیش‌ از دستور جلسه‌ علنی‌ روز چهارشنبه مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در سخنانی‌ که‌ از رادیو فرهنگ‌ پخش‌ شد گفت: نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با اکثریت‌ قریب‌ به‌ اتفاق‌ واجدان‌ شرایط مشروعیت‌ و مقبولیت‌ یافت‌ و برای‌ تداوم‌ آن‌، قانون‌ اساسی‌ وظایفی‌ را برای‌ نهادها وقوای‌ سه‌ گانه‌ معین‌ کرده‌ است‌.

    وی‌ با بیان‌ اینکه‌ مشروعیت‌ نظام‌ به‌ ادای‌ وظایف‌ نهادها و اجرای‌ صحیح‌ قانون‌ اساسی‌ بستگی‌ دارد، افزود: کارایی‌ و کارآمدی‌ نظام‌ در مدیریت‌ و فعالیت‌ کارگزاران‌ در عرضه‌ خدمات‌ به‌ مردم‌ نشان‌ داده‌ می‌ شود و براین‌ مبنی‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ، امسال‌ را سال‌ نهضت‌ خدمت‌ رسانی‌ به‌ مردم‌ نامگذاری‌ فرمودند که‌ بی‌ توجهی‌ به‌ آن‌، مردم‌ را از آینده‌ خود دلسرد و از مسوولان‌ نا امید و روگردان‌ می‌ کند.

    نماینده‌ مردم‌ مرند و جلفا خاطر نشان‌ کرد: در قاموس‌ سیاسی‌ جهان‌ دولت‌ مستقل‌ و نیرومند به‌ دولتی‌ گفته‌ می‌ شود که‌ رفاه‌ اجتماعی‌ ، عدالت‌ و توانایی‌ بالای‌ نظم‌ پذیری‌ را داشته‌ باشد زیرا حکومت‌ پلیسی‌ و قدرت‌ نظامی‌ و سایر اشکال‌ سیاسی‌ قدرت‌ در تعریف‌ دولت‌ نقش‌ ندارند.

    امامی‌ تاکید کرد: دموکراسی‌ زمانی‌ ماهیت‌ واقعی‌ و اساسی‌ خود را به‌ دست‌ می‌ آورد که‌ وظایف‌ دولت‌ و ملت‌ در کنار یکدیگر تعریف‌ شده‌ باشد و عناصر نظام‌ در قالب‌ قانون‌ تعریف‌ شده‌ ، حفظ حریم‌ کنند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله حقوق اساسی

    فهرست:

    تعریف حقوق اساسی

    موضوع حقوق اساسی

    اهداف حقوق اساسی

    منابع حقوق اساسی

    قانون اساسی

    متن حقوق اساسی بشر کوروش پادشاه باستانی ایران

    مشروعیت نظام به اجرای صحیح قانون اساسی بستگی دارد

     

     

    منبع:

    WWW.Siasat.com

    WWW.IranianBar.Ir

تحقیق در مورد تحقیق مقاله حقوق اساسی, مقاله در مورد تحقیق مقاله حقوق اساسی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حقوق اساسی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حقوق اساسی, تحقیق درباره تحقیق مقاله حقوق اساسی, مقاله درباره تحقیق مقاله حقوق اساسی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حقوق اساسی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حقوق اساسی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله حقوق اساسی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت