کاربر گرامی  خوش آمدید ... 

تحقیق مقاله شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضاء صحیح و معتدل هر یک از آن تمایلات

مشخص نشده
مشخص نشده
15
مشخص نشده
101 KB
25129
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۳,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضاء صحیح و معتدل هر یک از آن تمایلات

    اساسی ترین پایه تربیت نسل جوان است . مربی لایق کسی است که در درجه اول ساختمان طبیعی جوانان را مورد مطالعه دقیق قرار می دهد و با بررسی کامل و همه جانبه تمام خواهشهای درونی آنرا بشناسد و سپس هر کدام را در جای خود و با اندازه گیری صحیح و عاقلانه ارضاء نماید[1] .

    چنین تربیتی هم آهنگ با نظام حکیمانه خلقت و بر وفق قانون آفرینش است . چنین تربیتی بهترین و پایدارترین تربیتها است ، چنین تربیتی می تواند جوانان را به شایستگی بسازد و موجبات خوشبختی و سعادت ابدی را فراهم آورد .

    بیشتر انحرافات جوانان که سر انجام منجر ه تیره روزی و سقوط آنان می شود از دو منشاء سر چشمه می گیرد : یا برای اینست که پاره ای از تمایلات فطری مورد توجه قرار نگرفته و عملاً سر کوب شده اند یا برای آنست که جوانان در ارضاء بعضی از تمایلات دچار تند روی و افراط شده اند .

    دکتر کارل می گوید : از هم اکنون باید مسئله احیای تعلیمات عمومی را مورد نظر قرار داد . دبستانها و دبیرستانها و دانشکده ها نتوانسته اند مردان و زنانی تربیت کنند که به خوبی از عهده رهبری صحیح زندگی برآیند . تمدن غرب به سوی انحطاط گرائیده زیرا نه مدرسه و نه خانواده موفق به تهیه و تربیت مردمی واقعاً متمدن نشده است .

    شکست تعلیم و تربیت امروزی با کمبود پدر و مادر فهمیده از یک طرف و با اولویتی که مربیان برای مسائل فکری قائلند و فهم ناکافی ایشان از مسائل فیزیولوژیکی و بی اعتنایی به اصول اخلاق از طرف دیگر بستگی دارد .

    حوادث سالیان اخیر نواقص طبقه جوان را که از مدارس و دانشگاه ها بیرون آمده اند به خوبی نشان داده است . وقتی اجتماع از هم می پاشد بسط علو و ادبیات و هنر و فلسفه چه سودی دارد .

    برای آنکه تمدن ما زندگی خود را ادامه دهد باید هر کس خود را آماده زیستن کند ولی نه بر حسب ایدئولوژیها بلکه بر وفق نظم طبیعی اشیاء . بنابراین بایستی به جای تعلیم منحصراً فکری تعلیم جامع را جایگزین کرد . به بیان دیگر باید تمام امکانات ارثی را به فعالیت واداشت و فردی را که بدین ترتیب پرورش می یابد به واقعیات جهانی و اجتماعی واقف کرد .

    ما امروز مربیانی برای تعلیم و تربیت جامع در دست نداریم لذا قبل از هر چیز مدارسی برای تربین چنین مربیانی ضروریست که در آن اصول مشی صحیح زندگی ومقررات و تکنیکهای آن تعلیم شود .

    وظیفه چنین معلمی آنست که موجودات کاملی به وجود بیاورد و در هر کس تا آنجا که امکانات ارثیش اجازه می دهد ادب و تملک نفس و درستی و حس جمالی و حس مذهبی و رسوم دلیری و قهرمانی را بسط دهد و در عین حال همیشه با پزشکان و استادان تربیت بدنی و پرورش فکری و روحانیون حقیقی و با اولیا شاگردان در تماس باشد و بالاخره اثر این عوامل مختلف را چنان توجه کند که از هر کودکی موجود متعادلی ساخته شود چنین معلمی مدیر حقیقی مدرسه است .

    در آیین مقدس اسلام برنامه تربیت نسل جوان بر اساس احیاء تمام فطری و هدایت همه خواهشهای طبیعی استوار است پیشوای عالیقدر اسلام کلیه تمنیات مادی ومعنوی جوانان را مورد توجه دقیق قرار داده است و در ضمن تعالیم اعتقادی و اخلاقی و عملی خود همه آنها را با هم موزون و هم آهنگ ساخته و هر یک را با اندازه گیری صحیح در جای خود ارضا کرده است[2] . 

    جوانی که در مکتب آسمانی اسلام تربیت می شود و جسم وجانش با تعالیم رسول اکرم پرورش می یابد یک انسان واقعی است و در زندگی از تمام مزایای سعادت و خوشبختی برخوردار است :

     او دارای سرمایه ایمان و اخلاق است و جز به پاکی و نیکی فکر نمی کند او با اتکا به خداوند بزرگ روحی مطمئن و آرام دارد و در مقابل پیش آمدهای زندگی خود را نمی بازد و شخصیت معنوی خویش را از دست نمی دهد او مردکار و فعالیت است و هرگز از انجام وظایف خویش شانه خالی نمی کند . او از تمام لذائذ زندگی بطور مشروع و به قدر مصلحت برخورداراست و در خویش احساس محرومیت نمی کند و خلاصه جوانی که با برنامه اسلام تربیت می شود به کمال شایسته خویش میرسد و کلیه تمایلاتش در جای خود ارضا می گردد .

    برای آنکه جوانان ازبرنامه های تربیتی اسلام در احیا تمایلات و تعدیل خواهشها آگاه شوند . برای آنکه تا اندازه ای روش های علمی و عملی رسول اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) واضح گردد پاره ای از آنها را ضمن این بحث وچند بحث دیگر مورد گفتگو قرار می دهیم تا جوانان با پیروی از آنها موجبات سعادت و کامیابی خود را فراهم آورند :

    از جمله تمایلاتی که بطور فطری با سرشت انسان آمیخته شده و ریشه اصلی آن در اعماق جان کلیه ملل و اقوام بشری وجود دارد معرفت الهی و وجدان اخلاقی است .

    بشر به فطرت طبیعی خود درک می کند که در این جهان متغیر و پر تحول قدرتی وجود دارد که همواره ثابت و لا یتغیر است تحولات جهان در آن قدرت  اثر نمی گذارد و گذشت زمان تغییرش نمی دهد . آن حقیقت مجهول ذات لایزال الهی است .

    بشر به خواهش فطری و کشش طبیعی خود مایل است آن حقیقت را بهتر بشناسد و نسبت بوی معرفت بیشتری پیدا کند و در مقابل آن قدرت ثابت و نا محدود سر تعظیم و بندگی فرد آورد .

    به آیین فطرت و دین حنیف توجه نما به آن فطرتی که خداوند تمام بشر را با آن آفریده است فطرتی که در خلقت انسان همواره ثابت است و هرگز تغییر نمی کند این است آیین استوار و تزلزل ناپذیر الهی[3] .

    زراره از امام صادق (ع) پرسید دین حنیف چیست فرمود فطرت است ، فطرتی که خداوند مردم را با آن آفریده است فطرت مردم بر فطرت الهی است [4].

    بشر به فطرت انسانی خود بدون مربی و معلم اصول اولیه خوبیها و بدیها را درک می کند و طبعاً مائل است به خوبیها بگراید و از بدیها اجتناب نماید . این تشخیص فطری که ناشی از هدایت تکوینی خداوند است در قران شریف به الهام الهی تعبیر شده است .

    قسم به جان بشر و آن خدایی که او را موزون و معتدل آفریده و نیک و بدش را بوی الهام فرموده است [5].

    امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرموده است : که خداوند با فیض الهام خود نیک و بدها را بر بشر آشکار فرموده است .

    روان شناسان آن نیروی دراک را که با سرشت بشر آمیخته و در اعماق جان تمام ملتها وجود دارد و بوسیله آن خوبیها و بدیهای اصلی را تشخیص می دهند بنام وجدان اخلاقی می خوانند .

    ژان ژاک روسو گوید : به تمام ملت دنیا نظر بیندازید، تمام تاریخها را ورق بزنید در بین تمام این کیش های عجیب و غریب و ظالمانه در بین تمام این عادات و رسوم بی نهایت متنوع همه جا همان اصول عدالت و درستی ، همان قوانین  اخلاقی ، همان مفاهیم نیکی و بدی را خواهید یافت .

    بنابراین در اعناق همه روحها یک اصل فطری عدالت و تقوی یافت می شود که ما علی رغم قوانین و عادات ، اعمال خود و دیگران را از روی آن قضاوت می نمامییم و خوب و بد آن را معلوم می کنیم این اصل همان است که من وجدان می نامم .

    راست بگویید آیا در دنیا مملکتی یافت می شود که در آن پای بند نبودن به ایمان و عقیده ، حفظ قول ، ترحم ، خیر خواهی و جوانمردی جنایت باشد آدم خوب منفور باشد و آدم بد محترم ؟ ای وجدان ای غریزه ملکوتی ای صدای جاویدان  و آسمانی ای راهنمای مطمئن  این موجودات نادان وکم عقل، تویی که عاقل و آزاد هستی ای آنکه نیکی و بدی را بدون خطا قضاوت می کنی تویی که انسان را به خدا نزدیک می کنی ، تو هستی که طبیعت او را نیک می گردانی و اعمال او را با قوانین اخلاقی وفق می دهی ، اگر تو نبودی من در خودم چیزی حس نمی کردم که مرا فوق بهائم قرار دهد ، تنها امتیازی که بر آنها داشتم این بود که به وسیله فهم  نامرتب و عقل نا منظم گمراه شوم و از خطایی به خطای دیگر بیفتم[6] . 

    همانطور که ریشه های اصلی غرائز و خواهشهای نفسانی از دوران کودکی در نهاد فرزندان بشر وجود دارند و تدریجاً با پیشرفت سن و تناسب نمو بدن رشد می کنند و با فرا رسیدن دوران بلوغ با شدت و نیرومندی آشکار        می گردند ، همچنین بذرهای اساسی معرفت فطری و وجدان اخلاقی نیز از دوران طفولیت در اعماق جان کودکان نهفته اند و کم و بیش خود نمایی خفیفی دارند . موقعیکه کوک به دوران بلوغ و جوانی می رسد و از نیرومندی جسم و جان برخوردار می گردد بذرهای معرفت و وجدان شکفته می شوند و تمایلات فطری ایمان و اخلاق در نهادش به شدت بیدار می گردند .

    تحولات انقلابی بلوغ ، کلیه فرضیات نهفته را در وجود جوانان آشکار می سازد و به همه استعدادهای طبیعی جامه فعلیت می پوشاند با فرا رسیدن بلوغ از یک طرف خواهشهای غریزی در وجود جوانان شکفته می شود و از طرف دیگر تمایلات روحانی و وجدان اخلاقی در ضمیرشان بیدار می گردد . همانطور که انگیزه غرائز جوانان را به اعمال خواهشهای نفسانی تحریک می کند همچنین کششهای روحانی آنان را به ارضاء تمنیات معنوی وا دارد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضاء صحیح و معتدل هر یک از آن تمایلات

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

کلمات کلیدی:  N/A
تحقیق در مورد تحقیق مقاله شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضاء صحیح و معتدل هر یک از آن تمایلات , مقاله در مورد تحقیق مقاله شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضاء صحیح و معتدل هر یک از آن تمایلات , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضاء صحیح و معتدل هر یک از آن تمایلات , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضاء صحیح و معتدل هر یک از آن تمایلات , تحقیق درباره تحقیق مقاله شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضاء صحیح و معتدل هر یک از آن تمایلات , مقاله درباره تحقیق مقاله شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضاء صحیح و معتدل هر یک از آن تمایلات , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضاء صحیح و معتدل هر یک از آن تمایلات , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضاء صحیح و معتدل هر یک از آن تمایلات

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول