تحقیق مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب)

تعداد صفحات: 57 فرمت فایل: word کد فایل: 3083
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب)

    چکیده

    در جامعه امروزی ما شاهد هجوم انواع حملات فرهنگی هستیم. در واقع سوالات و شبهات بسیاری باعث سردرگمی خصوصاً در نسل جوان امروز شده است . تنها راه نجات از این مهلکه تمسک جستن به سخنان و رهنمودهای اهل بیت علیهم السلام است. تحقیق پیش رو درصدد جوابگویی به شبهات زیر است:

    علل عملکرد مختلف معصومین علیهم السلام چه بوده است؟

    علل پذیرش ولایتعهدی از طرف امام رضا علیه السلام چیست؟

    هدف حضرت از بیان حدیث سلسله الذهب چه بوده است؟

    «انه لیس کمثله شی» به چه معنا است؟

    حل شبهه جبر و تفویض در کلام حضرت  به چه صورت است؟

    شبهه اراده انسان و علم الهی چگونه جواب داده می­شود؟

    اراده الهی جزء صفات ذات است یا زائد ذات است؟

    حدوث عالم در کلام حضرت چگونه بیان می­شود؟

    شرح «بسم الله»در کلام حضرت به چه صورت است؟

    از بررسی احادیث «لولاالحجه» چه نتیجه­ای گرفته می شود؟

    ولایت معصومین علیهم السلام بر ماسوی الله به چه معنااست؟

    تفسیر آیه «و اذابتلی ابراهیم ربه ... و اماماً در آیه به چه معنا است؟

    منظور از « الظالمین» در آیه فوق به چه معنا است ؟

    امام رضا علیه السلام با چه بیانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف را معرفی می­کند؟

    جواب سوالات به شرح زیر است:

    دربخش اول ابتدا عصمت را در مرحله ثبوتی بیان کرده و در بخش های بعدی عصمت در مرحله اثبات بیان می­شود. به این صورت که با پذیرش عصمت در پیشوایان باید این را  بپذیریم آنچه آن بزرگواران انجام می­دهند، بر اساس خیر و مصلحت است. البته سایر فرق اسلامی عصمت را شرط امامت نمی­دانند وهرچند امام گناه کرده باشد باز هم شرایط امام شدن را دارد.

    از علل قبول ولایتعهدی همین بس که مأمون کار خود ر ابه شورایی که عمر تشکیل داد و حضرت امیرالمومنین علیه السلام را مجبور به حضور درآن کرد تشبیه کرد.

    با حدیث سلسله الذهب حضرت دو اصل «توحید» و «امامت » را به خوبی بیان کرده و قبول ولایت خودشان- که مستلزم پذیرش ولایت معصومین علیهم السلام است - شرط ورود به دژ محکم الهی دانسته اند.

    آیه«انه لیس کمثله شی ء»  به ما می­فهماند بین خدا و مخلوقات مفارقت ذاتی و جزء به جزء است و ما قادر به درک ذات الهی نیستیم زیرا هیچ نوعی سنخیتی بین خدا و مخلوقات وجود ندارد (عجز از درک ذات بی منتهای باری تعالی حد کمال و معرفت است)

    جواب شبهه جبر و تفویض چنین است : «لاجبر ولاتفویض بل امر بین الامرین»زیرا هر کدام به تنهایی مفسده هایی دارند.

    خداوند عالم به افعال انسان است.  از طرفی انسان دارای اختیار است. این  مسئله دو مقوله جدای از هم هستند . علم الهی مستلزم تحقق فعل نیست، هر چند نجات انسان ازمهلکه در علم الهی وجود دارد.

    اراده الهی جزء صفات فعل است، زیرا اگر خداوند بخواهد می­توانداراده نکند آیات و روایات دال بر این مطلب است.

    عالم حادث است. زیرا خداوند قدیم است ، چیزی پیش از او نبود و چیزی همراه او در قدیم با او وجود نداشته است.

    حضرت با تفسیر «بسم الله »به ما می­فهمانند که انسان با این سخن داغ بندگی را بر خود می­نهد و خود را تنها مختص خدای باری تعالی می­کند.

    زمین هیچ گاه بدون حجت باقی نمی­ماند که اگر چنین شود، سبب خلقت از بین می­رود و زمین اهلش ر ادر خود فرو می­برد.

    با توجه به سخن حضرت ولایت بر ما سوی الله ، به این معنا است که عالم و عالمیان به منزله نصف گردو و نزد امام خود هستند و امام ولایتش نسبت به خود افراد، به خودشان بیشتر است.

    با این آیه برتری امامت بر نبوت و رسالت به خوبی اثبات می­شود.

    رسالت الهی هیچگاه به ظالم نمی­رسد ، هر چند فرد برای یک لحظه متلبس به این صفت باشد یعنی امامت خلفای سه گانه با این آیه به خوبی رد می­شود.

    حضرت کراراً طولانی شدن غیبت و امتحانات سخت الهی در آخر الزمان را خبر داده ولی در نهایت مژده رسیدن حق به صاحب اصلی اش را به ما می دهند.

    انشاءالله ماجزء وصل شدگان به حق و حقیقت باشیم.

     

    مقدمه

    اگر دیدگان را بر افق خلقت بگشاییم و اندکی فراتر از محسوسات را بنگریم، چهارده حقیقت ملکوتی و چهارد ه وجود نورانی را خواهیم دید که بر بلندای آفرینش به بندگی حضرت حق مشغولند .

    آفرینش به برکت آنان آفریده شده و بقیه مخلوقات به طفیل آنان پای در این عالم گذارده اند. حضرت مهدی _(عجل الله تعالی فرجه شریف ) می­فرمایند:

    ما مصنوع پروردگار مان هستیم ، و پس از آن خلائق برای ما آفریده شدند. آری خداوند آفرینش را به آنان آغاز نموده  و به آنان خاتمه  می بخشد.

    ایشان به اذن و عنایت خدای رحمن، در تمام جهان حاضر و بر هر آشکار و پنهان ناظرند. واقف به احوال پیشینییانند و آگاه به آمال آیندگان.

    آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم، معلمان دین خدا و مبلغان و مروجان آیین اسلامند.

    محبت و دوستیشان و ولایت و فرمانپذیری از ایشان و بغض از دشمنانشان، شرط قبولی طاعات وعبادات و رمز سعادت دنیوی و اخروی انسانهاست و بدون ولایتشان ، هیچ طاعت و عبادتی به درگاه الهی پذیرفته نمی­شود.

    از اینرو ست که امام رضا علیه السلام می­فرمایند:

    «هر کس در حالی که عارف به امامانش نباشد ، بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است.»

    بدین ترتیب واضح است که تجاهل در مساله امامت و عدم موضع گیری صریح در انتخاب امام و پیشوا به معنای انکار و طرد آن از گستره زندگی است و ثمره آن مرگ بر جاهلیت و فرجام بر او دردنیا و آخرت است.

    امام علی بن موسی الرضا علیه السلام می­فرمایند :«در آن روز هر قومی به نام امام زمانشان و کتاب و پروردگار و سنت پیامبر خویش خوانده می­شوند». پس بر همه ما واجب است که امام و پیشوای حق ر ابا اطلاع و تحقیق انتخاب کرده و تابع آن بزرگان در تمام امور دنیوی باشیم تا در آخر به سعادت اخروی برسیم انگیزه اینجانب از نوشتن چنین تحقیقی معرفت یافتن به وجود مقدس امام رضا علیه السلام ، آن  امامی که مملکت ما تحت لوای ایشان قرار دارد و به برکت ایشان روزی می­خورد.

    از طرفی در زمان حضرت مباحث کلامی، فلسفی رونق بسیاری یافته ، از این رو حضرت را عالم

    آل محمد صلی علیه و آله و سلم نامیدند  پس هدف اینجانب از بررسی مناظرات آن حضرت ،

    تطبیق آن در جامعه امروزی می باشد که سیر در آن می تواند   پاسخگوی سوالات و

    شبهات بسیاری از افراد باشد که این را ه ما را به حق و حقیقت نزدیک تر می­سازد. تحقیق

    اینجانب از روش «کتابخانه ای»و به شیوه« تحلیلی» «توصیفی» و با استفاده از کتب

    «کلامی»،«فلسفی» ، «فقهی» و« تاریخی »سعی در جوابگویی به شبهات و نزدیکتر شدن به فهم کلام

    حضرت بوده است.

    مختصراً بخشهای مورد بررسی شده در این تحقیق چنین است.

    بخش اول: اختلاف عملکرد معصومین علیهم السلام و تحلیل آن

    1 -1 عصمت ، مبین اختلاف عملکرد معصومین

    2 – 1 منشأ اختلاف شیعه و سنی در امامت

    3 – 1 چرا عامه عصمت را در امام لازم نمی­دانند؟

    4 – 1 وجوب عصمت امام در کلام معصومین علیهم السلام

    بخش دوم: علل پذیرش ولایتعهدی

    1 – 2 مأمون و شخصیت او

    2 – 2 مأمون و سیاست

    3 – 2 ولایتعهدی

    الف) دلائل مأمون برای انتخاب ولیعهد

    ب ) علل قبول ولایتعهدی توسط حضرت

    بخش سوم : بیان معار ف الهی از مدینه تا خراسان

    1 – 3 عرضه اعمال شیعیان بر امام

    2 – 3 حدیث سلسله الذهب

    - شرح «وانا من شروطها»

    بخش چهارم: تبیین معارف در سخنان ثامن الحجج علیه السلام

    1 – 4 توحید

    الف) توحید ذاتی (انه لیس کمثله شی)

    ادراک خداوند

    مفارقت کلی خداوند با همه چیز در موجودات  

    ب) جبر و تفویض و ارده الهی

    - نفی جبر و تفویض در کلام امام رضا علیه السلام

    - بیان آیه الله مکارم شیرازی

    - علم خداوند و اراده انسان

    - جواب شبهه فوق درکلام امام خمینی (ره )

    - تقابل علم خداوند و اراده انسان در کلام امام رضا علیه السلام

    ج ) چگونگی اراده الهی در کلام امام رضا علیه السلام

    - سخنان حضرت پیرامون اراده الهی

    - اقوال حکماء پیرامون اراده الهی

    - اقوال فقها و متکلمین پیرامون و اراده الهی

    د) صفات خداوند عین ذات الهی اوست

    - کلام امامیه و اشاعره پیرامون صفات خدا

    - اشکالات و اراده به کلام اشاعره

    ج) ولایت معصومین بر ما سوی الله

    - برتری مقام امامت بر نبوت  در کلام امام

    - شر ح و تفسیر ایه«و اذا ابتلی ابراهیم ربه... » و برتری امامت بر نبوت و رسالت

    - منظور از «اماماً» درکلام اهل سنت

    - جواب علامه طباطبایی (ره) به علمای اهل سنت

    - شرح و تفسیر کلام علامه طباطبایی (ره )

    - منظور از «الظالمین» در آیه فوق

    - لفظ «ظالمین» و شبهه فخررازی

    - کلام استاد سبحانی پیرامون حقیقت مشتق

    - جواب اصولیها بر شبهه فخر رازی

    - جواب علامه طباطبایی (ره)

    و) امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف درکلام امام رضا علیه السلام 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    کتب عربی

         1 – ابن ابی الحدید المعتزلی، عبدالحمید ابن هبه الله، شرح نهج­البلاغه ، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، داراحیاء الکتب العربیه ، بی تا

    ابن احمد الملکی،علی بن محمد، (مشهوربه ابن الصباغ)، الفصول المهمه، عدل، نجف، بی تا

    ابن اسحاق الکلینی رازی، محمدبن یعقوب ، الاصول من الکافی ، جلد ، 1 ، 2، تهران، دارالکتب اسلامیه، 1383 ه . ش

    همان، فروع کافی ،تهران، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، 1384

    ابن بابویه الصدوق، محمدبن علی، الامالی الصدوق ، دارالکتب الاسلامیه ، بی تا

    همان، من لایحضره الفقیه ، قم، جامعه مدرسین، 1413 ه . ق

    ابن بابویه الصدوق، محمدبن علی الحسین، معانی الاخبار ، قم، انتشارات اسلامی ، بی تا

    ابن جمعه العروسی الحویزی ، عبد علی ،تفسیر نورالثقلین ، ج 1، مؤسسه  اسماعیلیان ، 1415 ه. ق

    ابن الحسن الطوسی ، محمد ، التهذیب ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، 1365 ه . ق

    همان ، الغیبه ، قم، مؤسسه معارف اسلامی ، 1411

    ابن الحسن الطبرسی ،أمین الاسلام ابی علی فضل ، اعلام الوری باعلام الهدی ، علمیه اسلامیه ، 1338 قمری

    ابن حجر الهیتمی، احمد، تطهیر الجنان و اللسان ، مکتبه القاهره ، بی تا

    ابن جعفر حمیری قمی ، عبدالله ، قرب الاسناد، تهران، نینوی، بی تا

    ابن شهر آشوب السروی المازندرانی، محمد، مناقب آل ابی طالب علیه­السلام یوسف التباعی ، جلد 4 و 3 بیروت، دارالاضواء ، بی تا

    ابن عبدر به الاندلسی، احمدبن محمد، العقد الفرید، بیروت، دارالکتب العلمیه، بی تا

    ابن عبدالکریم شهرستانی ، محمد ، الملل والنحل ، ج 1 ، قم ، منشورات الشریف الرضی ، 1364 ه .ق

    ابن عبدالله الأشعری، سعد، المقالات والفرق ، بی جا ، بی تا

    ابن عبدالعزیز الکشی، محمدبن عمر، رجال کشی، دانشگاه مشهد ، بی تا

    ابن علی مسعودی ،علی ابن الحسین ، مروج الذهب، دارالسعاده ، بی تا

    ابن علی عاملی کفعمی، ابراهیم، البلد الأمین، سنگی ، بی تا

    ابن علی الخزارالقمی الرازی، علی بن محمد، کفایه الاثر، قم ، بیدار، بی تا

    ابن عمر الفخرالرازی ، ابوعبدالله بن محمد، التفسیر الکبیر، ج 1 ، مطبعه البهیه المصریه، بی تا

    ابن عیسی الاربلی، علی ، کشف الغمه، ج 3 ، تبریز، بنی هاشم، 1381 ه .ق

    ابن الفتال النیسابوری، محمد ، روضه الواعظین، نجف، المکتبه الحیدریه، 1386 ، ه. ق

    ابن فروح الصفار القمی، محمدبن حسن، بصائرالدرجات ، قم مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، 1404 ، ه .ق

    ابن محمد النسفی، ابوحفض عمر، العقائد النسفیه، دارالسعاده، بی تا

    ابن محمد الدیاربکری، حسین، تاریخ الخمیس، بیروت ، مؤسسه شعبان ، بی تا

    ابن محمد البیهقی ، ابراهیم ، المحاسن و المساوی، بیروت ، دارالکتب العلمیه، 1420 ه .ق

    ابن محمد، احمد(معروف به مقدس اردبیلی) حدیقه الشیعه، انتشارات علمیه اسلامیه، بی تا

    ابن محمد الحموینی الخراسانی، ابراهیم، فرائد السمطین، بیروت، مؤسسه محمودی، بی تا

    ابن محمد النعمان العکبری الشیخ المفید، محمد، الفصول المختاره، کنگره شیخ مفید ، 1413

    ابن منظور ، لسان العرب، تحقیق عبدالله علی الکبیر، دارالمعارف ، بی تا

    ابن موسی الدمیر ، کمال الدین، حیاه الحیوان الکبری، ج 1 ، مصطفی الیاسی الحلبی و اولاده بمصر ، بی تا

    ابن ندیم، الفهرست، تحقیق رضا تجدد، قاهره: مطبقه الاستقامه، بی تا

    ابن النعمان العکبری المفید ، محمدبن محمد، الارشاد، قم ، مهر، بی تا

    همان، الاختصاص ، کنگره شیخ مفید، 1413 ه . ق

    همان، اوائل المقالات، همان، قم ، 1413 ه . ق

    اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبین، بیروت ، دارالمعرفه، بی تا

    آلوسی ، شهاب الدین، روح المعانی، ج 1 ، بیروت، داراحیاء التراث العروسی ، بی تا

    الأمینی النجفی ، عبدالحسین، الغدیر، ج 1 ، بیروت، چاپ سوم، دارالکتاب العربی ، 1378 ه .ق

    البحرانی، سیدهاشم، مدینه المعاجز، نشر مؤسسه المعارف الاسلامیه، 1413

    همان ، نهایه الاکمال فیما به تقبل الاعمال ، مؤسسه  پژوهش و مطالعات عاشورا 1421

    ­البهسودی، السید محمد سرور، مصباح الأصول (تقریرات سید أبی القاسم الخوئی) ، ج 1 ، مکتبه الداوری، 1417 ه.ق

    الحسینی، السید علی ، ائمه اثنا عشر ، نشر الحقائق ، بی تا

    حکیم، سید محسن، حقائق الاصول ، ج 1 ،بصیرتی ، 1408 ه .ق

    الخراسانی ، محمدکاظم ، کفایه الاصول ، چاپ هشتم، جامعه مدرسین قم، 1424 ه . ق

    الرحمانی الهمدانی، احمد، الامام المجتبی مهجه قلب المصطفی ، چاپ اول، منیر، 1426 ه . ق

    السبزواری ، ملاهادی، شرح المنظومه، ج 5 ، چاپ چهارم، نشر ناب، 1380 ه . ش

    شرف الدین موسوی ، عبدالحسین، الفصول المهمه، تهران، بعثت، بی تا

    شهرستانی ، ملل ونحل، ج 1 ، قم، منشورات الشریف الرضی، 1364 ه . ق

    الشیرازی ، محمد صدرالدین ، شرح اصول کافی ، تهران، مکتبه المحمودی، بی تا

    همان، الأسفار الاربعه ، ج 6 ، چاپ چهارم،قم ، دارالهادی للمطبوعات ، 1410 ه . ق

    طباطبایی ، محمد حسین، تفسیر المیزان، بنیاد علمی و فکری طباطبایی ، بی تا

    الطریحی ، فخرالدین، مجمع البحرین، نشر الثقافه الاسلامیه، بی تا

    عبدالرحمن السیوطی، جلال الدین، الدرالمنثور، قم ، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، 1404 ه . ق

    همان، تاریخ الخلفاء ، دارالفکر، 1394 ه .ق

    عبده ، محمد، تفسیر المنار، تقریر محمد رشید رضا ، ج 1 ، مصر، دارالمنار، 1373 ه .ق

    همان، شر ح نهج البلاغه ، بیروت ، دارالمعرفه، بی تا

    علی احمدی، قاسم ، تنزیه المعبود فی الرد علی وحده الوجود، چاپ اول، مؤسسه السیده المعصومه، 1425 ه . ق

    العاملی اللبناتی شرف الدین، النص و الاجتهاد، چاپ اول، سیدالشهدا، 1404 ه . ق

    کراجکی، ابوالفتح ،کنزالفوائد، ج 1 ، قم دارالذخائر، 1410 ، ه .ق

    الفیض الکاشانی ، مولی محسن، تفسیر الصافی ، ج 1 ، چاپ دوم، مشهد ، سعید، 1402 ه . ق

    همان، الوافی ، چاپ اول، اصفهانی ، مکتبه الامام امیرالمؤمنین علیه­السلام، بی تا

    فیاض ، محمد اسحاق ، المحاضرات فی أصول الفقه ، تقریر ابحاث السید الخوئی قم، دارالهادی، 1410 ه . ق

    قرشی ، علی اکبر ، قاموس قرآن ، ج 3 ، چاپ هشتم، دارالکتب الاسلامیه 1378 ه .ش

    قمی ، قاضی سعید ، شرح توحید الصدوق ، بی جا ، بی تا

    محمد باقر، المجلسی ، بحارالانوار، مجلدات، 1 ، 4 ، 10، 41، 44، 49، 54، 71، 89 ،93 تهران، چاپ چهارم، دارالکتب الاسلامیه، 1362 ه . ش

    المشهدی، محمد، تفسیرکنزالدقائق، مؤسسه النشر الاسلامی، 1407

    مکی العاملی، حسن محمد، الالهیات علی هدی الکتاب و السنه و العقل (المحاضرات الاستاذ الشیخ جعفر السبحانی، مؤسسه الامام صادق علیه­السلام، 1423 ه . ق

    الموسوی الشریف المرتضی، علی بن الحسین، شرح جمل العلم و العمل، دارالأسوه للطباعه و النشر، 1419 ه . ق

    النجفی، محمد حسن، جواهرالکلام، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365

    النوری الطبرسی ، حسین، مستدرک و سائل الشیعه، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، 1408 ه . ق

    هبه الله، سعید، (مشهور به قطب الدین الراوندی) الخرائج و الجرائح، ج اول در معجزات النبی و الائمه علیهم­السلام قم، مؤسسه الامام المهدی علیه­السلام ، بی تا

    هیئت علمیه در مؤسسه المعارف الاسلامیه، معجم الاحادیث الامام المهدی عجل الله فرجه شریف ، تحت اشراف حاقه حجه الاسلام علی الکورانی ج 4 ، بهمن 1411 ،

     

     

     

     

    کتب فارسی

    ابن اسحاق الکلینی رازی ، محمدبن یعقوب، ترجمه و شرح اصول کافی ، آیه الله باقر کمره­ای، جلد 1 و 2و 3و4 ، انتشارات اسلامیه ، بی تا

    ابن بابویه صدوق، محمد علی ، عیون اخبار الرضا علیه­السلام ، علی اکبر غفاری و حمید رضا مستفیذ، جلد 1 و 2 ، چاپ اول، دارالکتب الاسلامیه، 1380

    همان ، علل الشرایع ، سیدمحمد جوادی ذهنی ، جلد 1 و 2 ، چاپ دوم، قم ، مؤمنین، 1380

    همان التوحید، محمد علی سلطانی ، تهران ، ارمغان طوبی ، 1384

    همان کمال الدین و تمام النعمه، منصور پهلوان، چاپ دوم دارالحدیث ، بی تا

    ابن فضل ، ابوالقاسم حسین بن محمد بن فضل (معروف ؛ راغب اصفهانی )، مفردات الفاظ قرآنی، سید غلامرضا خسروی ، ج 1 و 2 و 3 ، چاپ دوم، مرتضوی،زمستان 75

    ابن المطهر الحلی ، حسن بن یوسف، نهج­الحق و کشف الصدق، ترجمه علی رضا کهنسالی چاپ اول، مؤسسه پژوهش و مطالعات عاشورا، ه 1379 ه.ش

    ابن موسی نوبختی ، حسن، فرق الشیعه، دکتر محمد جواد شکور ، علمی و فرهنگی، تهران، 1361 شمسی

    ارفع ، سید کاظم ، سیره عملی اهل بیت علیه­السلام حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف، مؤسسه تحقیقاتی و انتشاراتی فیض کاشانی، بی تا

    استادی ،رضا ، مقدمه­ای بر ملل و نحل یا ادیان و مذاهب ، چاپ دوم، دفتر انتشارات اسلامی، 1380

    اشعری قمی، سعدبن عبدالله ، المقالات و الفرق، جواد مشکور، تهران، علمی و فرهنگی، 1361 ه . ش

    اصفهانی، عابد، دائره المعارف تشیع،زیر نظر احمد صدر حاج سید جوادی بهاءالدین خرمشاهی ، کامران فانی، نشر شهید سعید محبی ، 1384

    انصاری ، محمد رضا ،گزارش لحظه به لحظه از سفر امام رضا علیه­السلام به ایران، قم، چاپ سوم ، دلیل، زمستان 1383

    بداشتی، علی اله، اراده خدا، قم، چاپ اول، بوستان کتاب، 1381 ه . ش

    برنجکار ، رضا ، آشنایی با فرق و مذاهب، قم، چاپ پنجم، مؤسسه فرهنگی طه، 1378

    ترابی، معینی، احمد، محمد جواد، امام علی بن موسی الرضا علیه­السلام منادی توحید و امامت، چاپ اول بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1379

    جوادی آملی ، عبدالله ، ادب فنای مقربان، تنظیم محمد صفایی، ج 2 ، چاپ سوم، نشر اسراء ، 1382 ه . ش

    همان، تفسیر تسنیم، ج 1 ، چاپ چهارم، نشر اسراء ، 1383

    حرعاملی ، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، قم ، مؤسسه آل البیت علیهم­السلام، 1409

    خمینی ، روح الله ، طلب و اراده، سید احمد فهری، تهران، رجاء ، 1362 ه . ش

    سبحانی ، جعفر ، پرسش ها و پاسخ ها، مؤسسه امام صادق ، بی تا

    شرف الدین موسوی، عبدالحسین، المراجعات رهبری امام عیله­السلام در قرآن و سنت، محمد جعفر امامی، چاپ دوم، شرکت چاپ و نشر بین­الملل ، 1380

    طباطبایی مظفر ، سید محمد حسین ، محمد حسین پژوهشی در باب علم امام علیه­السلام دکتر علی شیروانی، قم ، چاپ اول، دارالفکر، 1385

    طباطبایی ، محمد حسن، ترجمه تفسیر المیزان ، ناصر مکارم شیرازی و همراهان ، چاپ پنجم ، بنیاد علمی فکری علامه طباطبایی (ره) ، 1370

    طبرسی نوری، اسماعیل، کفایه الموحدین، انتشارات علمیه اسلامیه، بی تا

    همان، نجم الثاقب ، چاپ چهارم، مسجد مقدس جمکران، 1380

    100 – طوسی ، خواجه نصیرالدین، تجرید الاعتقاد، شرح علامه شعرانی، انتشارات اسلامیه، 1351 ه . ش

    101 – همان ، کشف المراد علی شیروانی، ج 2 ، قم، چاپ اول، دارالعلم، 1383

    102 – عملی،حر، کلیات احادیث قدسی، (ترجمه الجواهر السینه فی الاحادیث القدسیه)  کریم فیضی، چاپ اول، قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم، زمستان 84

    103 – عاملی ، جعفر مرتضی ، ترجمه فشرده زندگی سیاسی هشتمین امام، سید خلیل خلیلیان دفتر نشر فرهنگ اسلامی، بهمن 59

    104 – همان، زندگی سیاسی امام رضا علیه­السلام ، قم ، انتشارات اسلامی، 1368

    105 – فاضل لنکرانی، اصول فقه شیعه، (درسهای خارج)، محمود ملکی اصفهانی، سعید ملکی، ج 2 ، چاپ اول ، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم­السلام 1381 ه . ش

    106 –قمی ، عباس ، تتمه المنتهی ، تحقیق صادق حسن زاده، قم ، مؤمنین، 1380 ه .ش

    107 – همان سفینه البحار ، ج 2 و 6 . انتشارات عابدی ، بی تا

    108 – همان، منتهی الامال، ناصر باقری بید هندی، چاپ اول،دلیل ، بی تا

    109 – مجلسی ، محمد باقر ، مهدی موعود، علی روانی، چاپ بیست ونهم، دارالکتب الاسلامیه ، 1381 ه . ش

    110 – همان، حیاه القلوب، چاپ اول، دارالاعتصام، 1417 ه . ق

    111 – همان، ترجمه جلد 12 بحارالانوار ، موسی خسروی ، چاپ دوم، انتشارات اسلامیه، 1377 ه .ش

    112 – محمد زاده مرضیه ، علی ابن موسی علیه­السلام امام رضا ، انتشارات دلیل ، بهار 1385

    113 – محرمی، غلامرضا، تاریخ تشیع از پیدایش تا پایان غیبت صغری ، نصایح ، دوم تابستان 1382

    114 – محمدی ری شهری ، محمد، مبانی خدا شناسی ،قم، چاپ سوم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی ، بهار 1372

    115 – همان، نگاهی بر زندگانی امام رضا علیه­السلام ، چاپ دوم ، تهران ، نشر مطهر، 1376

    116 – مدرسی، محمد تقی ، زندگی و سیمای امام علی بن موسی الرضا علیه­السلام، محمد صادق شریعت ، چاپ چهارم، مؤسسه فرهنگی انصار حسین علیه­السلام ، تابستان 1376

    117 – مشکور، مدیر شانهچی ، محمد جواد، کاظم ، فرهنگ فرق اسلامی، مشهد ، آستان قدس رضوی، 1368 ه . ش

    118 – مصباح یزدی،محمد تقی ، راه شناسی ، قم ، چاپ اول، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین قم ، 1376

    119 – المظفر ، محمد حسن ، ترجمه دلائل الصدق، محمد سپهری، چاپ اول، تهران، امیر کبیر ، 1377 ه . ش

    120 – معلوف، لوییس ، فرهنگ بزرگ جامع نوین ، احمد سیاح ، چاپ چهارم، تهران انتشارات اسلام ، 1382

    121 – همان، المنجد، محمد بندر بیگی ، ایران، 1380 ه . ش

    122 – مکارم شیرازی، ناصر، چگونه خدا را بشناسیم، چاپ سوم ، انتشارات محمدی ،بی تا

    123 – همان ، پیام امیرالمؤمنین علیه­السلام ،چاپ سوم، تهران، دارالکتب اسلامیه ، 1384

    124 – نوبختی ، حسن ابن موسی، فرق الشیعه، محمد جواد شکر ، تهران، علمی فرهنگی، 1361 ه . ش  

     

    .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب), مقاله در مورد تحقیق مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب), تحقیق درباره تحقیق مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب), مقاله درباره تحقیق مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت