تحقیق مقاله در مورد عرفان

تعداد صفحات: 110 فرمت فایل: word کد فایل: 3850
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۲۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: عرفان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله در مورد عرفان

    به نام خداوند جان و خرد

     

    مقدمه :‌

              شک ،‌ گمان و یقین ؛ از جمله مسائل مربوط به حوزه معرفتند که بشر پیوسته در زندگی با آن روبه روست .

    شکل حاصل اشتراک میان معلومات و مجهولات است .

     گمان به قول مولانا همچون شیشه زرد و کبودی است که انسان از پشت آن به حقایق و مسائل پیرامون  خویش می نگرد .

    پیش چشمت داشتی شیشه ی کبود

                                                    زان سبب عالم کبودت می نمود        1329/1  

                بشکن آن شیشه کبود و زرد را

                                                    تا شناسی گرد را و مرد را                         3959/1

    و یقین بوستان آرامش و همنشینی با حقیقت است .

     انسان به لحاظ دو بعدی بودن وجودش – جسم و روح – گاهی در مسائل مادی و دنیوی دچار شک می شود که باید به کمک ابزار «‌ حس و عقل »‌ آن را به یقین مبدل ساخت .

    و گاهی نیز درامور معنوی و ماوراء  طبیعی به شک و تردیدهایی مبتلا میشود که برای رفع آن یاری جستن از حواس و نیروی عقلانی نه تنها شکلی را حل نمی کند بلکه او را دچار سر گشتگی می کند . اینجاست که دو راه بیشتر در پیش رو ندارد :   

    پاک ساختن چهره دل از غبار حس نفسانی تا مغیبات غیبی در آن ،  صورت خویش را بنمایند و حقیقت حق جلوه گر شود ،‌ زیرا تا انسان در قید خود باقی است خیر و شر خود را هم درست تشخیص نمی دهد بلکه آنچه را که خیر اوست شر می پندارد و آنچه را برای او مایه ی شر است خیر گمان می برد و بدین اشتباه به بیراهه می آورد [1].

     خود را به کسی که این راه را طی نموده است و گردنه های آن را پشت سر گذاشته بسپارد .

     

    ذکر کلیاتی که در این مجموعه به آنها پرداخته شده !‌

    1- اقسام عوالم ،‌ ابزار و راههای شناخت آنها ؛‌ از آنجا که بحث مورد نظر – شک و یقین – در رابطه با عالم غیب و شهود مطرح می شود و نیز ارتباطی که این بحثها با انواع  علوم و معارف و ابزار دستیابی بدانها دارد به طور اجمال- این مسائل- و ابتدا مورد بررسی قرار گرفت . به عنوان مثال مباحثی درباره عقل و استدلال و استدلالیون و تلاش آنها- با ذکر تاریحچه ای از پیدایش چنین تفکری-  برای دستیابی به حقیقت مورد بررسی قرار گرفته است .

    2- تعاریف شک و گمان و یقین ،‌ ذکر انواع و درجات هر یک .

    3- عوامل موثر در ایجاد هر کدام و نتایجی که هر یک در پی دارند .

    4- ابیات متن این مجموعه بر طبق ابیات و شماره مثنوی معنوی به تصحیح «‌ رینولد الین نیکلسون »‌ است .

    5- منابع و ماخذ ؛‌ شامل منابعی است که یا مستقیما مورد ارجاع قرار گرفته اند که اکثر آنها در پاورقی ذکر شده اند و یا منابعی هستند برای مطالعه در این زمینه همچون شروح مثنوی که مذکور است .

    6- جز شک و یقین که مجموعه نام  آنها را بر خود دارد .  واسطه این دو مضمون ؛‌ یعنی ،  گمان و نیز مترادف آنها مثل کلمات تردید و ظن نیز مورد بررسی قرار گفتند .

    7-  مطالبی که مورد بررسی قرار گرفته اند بر اساس مضامینی است که مولانا به عنوان نماینده عرفا آن را در مثنوی و ابیات آن بیان داشته و بدانها پرداخته است .

    8- در پایان نیز فصلی از آیات قرآن کریم که در آنها به مسئله شک و یقین اشاره شده است همراه با ترجمه ذکر شده است .

    بی گمان این اثر خالی از ایراد و اشتباه نیست ،‌ امید است استادان بزرگوار بر من منت نهاده ،  از راهنمائیهای صادقانه خویش مرا بهره مند گردانند .

    بخش اول

    فصل اول :‌ گفتاری چند از زندگی مولانا

                    مولانا جلال الدین محمد بن سلطان العملا بهاء الدین محمد بن حسین بن احمد خطیبی بکری بلخی که در کتابها ازاو به نامهای «‌ مولانای روم »‌ ،‌ «‌ مولوی » و «‌ملای روم »‌ یاد کرده اند ،‌  یکی از بزرگترین و تواناترین گویندگان متصوفه و از عارفان نام آورآسمان ادب فارسی ،‌ شاعر حساس صاحب اندیشه و از متفکران بلا منازع عالم اسلام است .

                پدرش سلطان العلما بهاء‌ الدین محمد معروف به «‌ بهاء  ولد »‌ (543-628 هجری )‌ از عالمان و خطیبان بزرگ و متنفذ و از بزرگان مشایخ صوفیه در آخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری و تربیت یافته نجم الدین کبری بود و در نتیجه نقاری که در میان او و سلطان محمد خوارزمشاه پیدا شده بود در حدود سال 610 هجری با خانواده و خاندان خویش از مشرق ایران به جانب مغرب مهاجرت کرد و بعد از گذر از شهرهایی به دعوت سلطان کیقباد سلجوقی در قونیه اقامت گزید و در همانجا در گذشت . 

                جلال الدین محمد فرزند بها ء‌ الدین ولد که در قرن ششم ربیع الاول سال 604 هجری در بلخ ولادت یافته بود در آغاز این سفر طولانی پنج و شش ساله بود و گفته شده است هنگام عبور از نیشابور همراه پدر به صحبت عطار نیشابوری رسیده بود .

                بعد از وفات سلطان العلما سال 628 یا 631 فرزندش جلال الدین محمد به خواهش مریدان به جای پدر بر مسند وعظ و تدریس پدر نشست ،‌ اندکی بعد از فوت پدر مرید او برهان الدین محقق ترمذی در طلب استاد به قونیه آمد و چون استاد در گذشته بود تربیت فرزندش جلال الدین که در آن وقت به علوم «‌ قال »‌ به کمال بود ،‌ همت گماشت و برای آنکه در علوم شرعی و ادبی کامل شود او را به مسافرت و تحصیل به حلب و دمشق بر انگیخت و او در حلب و دمشق به تحصیل در فقه صنفی پرداخت و گویا به فیض محبت محی الدین عربی نائل گشت و پس ازین سفر که هفت سال به طول انجامید به قونیه بازگشت و پس از طی طریق و سلوک به اجازه استاد مسند تعلیم و ارشاد یافت .  پس از وفات استاد به سال 638 ،‌ مولوی تا سال 642  که سال ملاقات او با شمس تبریزی است به تدریس علوم شرعی در قونیه و وعظ و تذکر اشتغال داشت .

                مولوی با یافتن شمس پشت به مقامات دنیوی کرد و همواره ملازم صحبت او بود تا آنکه شمس در سال 645 هجری به دست عده ای از شاگردان متعصب مولانا کشته شد و مولانا همچنان در فراق او می سوخت تا به تصور آنکه او را در شام خواهد یافت به دمشق سفر کرد و مدتی در آنجا جستجو نمود و پس از ناکامی به قونیه بازگشت . پس از شمس تا ده سال دیگر صلاح الدین قونوی معروف به «‌زرکوب »‌ ارادت مولانا را به خود جلب کرد و چون صلاح الدین در محرم سال 657 در گذشت عنایت مولانا نصیب حسام الدین حسن بن محمد معروف به چلبی حسام الدین گردید . و او بود که مولانا را به نظم مثنوی تحریض کرد و تا پایان در این راه با او همراه بود . مثنوی بزرگترین اثر اوست که در شش دفتر  بحر رمل مسدس مقصور یا محذوف  در حدود 26000 بیت سروده شد. که در آن مولانا مسائل مهم عرفانی و دینی و اخلاقی را مطرح نموده است . و در ضمن آن به آیات و حدیثها اشاره نموده است .

                دومین اثر بزرگ او «‌دیوان کبیر »  مشهور به دیوان غزلیات شمس تبریزیست که در پایان غزل مقام شمس الدین تبریزی اشاره و به نام او تخلص نموده است .  غزلهای او مملو از حقایق عرفانی و در تایی مواج احساسات شاعر است .  همچنین او رباعیاتی دارد که 3966 بیت را شامل می شود . 

                همچنین مولانا اثرهایی به نثر دارد که عبارتند از : 

                فیه مافیه – مکاتیب – مجالس سبعه است .

                از جمله معاصران مهمتر از همه معین الدین پروانه است که غالبا برای استماع مجالس مولانا به «‌مدرسه »‌ او می رفت و به همبن سبب هم قسمتی از «‌ فیه مافیه »‌ خطاب به اوست .

                کسان دیگر همچون صدر الدین قونیوی ،‌ نجم الدایه ،‌ علامه قطب الدین شیرازی ،‌ قاضی سراج الدین ارموی را می توان نام برد .

                وفات مولانا در پنجم جمادی الاخر سال 627 اتفاق افتاد مرگ وی واقعه ای سخت در قونیه تلقی شد .  جنازه او را در »‌ قبه خضرا »‌ به خاک سپردند . با آنکه او بر مذهب اهل سنت بود در عین اعتقاد و دین داری مردی آزاد اندیش بود و به مذاهب دیگر به دیده احترام و بی طرفی ،‌ چنانچه شایسته مردان کامل چون اوست ،‌ می نگریست . [2]

    فصل دوم :‌ تقسیم بندی عوالم

    جمله آفرینش از حیث ماهیت بردو نوع منقسم است :‌

    اول عالم خلق یا ملک

     دوم عالم امر یا ملکوت

    عالم خلق ،‌ جهان اجسام است که قابل مساحت و تجزی است . لکن عالم امر ضد اجسام و غیر قابل تجزیه است . [3]

    با توجه به تفاوت ماهیت این دو عالم ؛‌ راهها و وسایل وصول به شناخت این دو عالم نیز متفاوت است و هر یک علم و وسیله خاص خود را می طلبد . 

     

    ابزار و راههای شناخت این دو عالم

                    برای شناخت عالم خلق می توان از این راهها و وسایل یاری جست : 

     حواس :‌ که بشر از راه مطالعه و مشاهده عینی طبیعت با رموز و اسرار این جهان آشنا می گردد . که حاصل آن نیز علوم تجربی است که راه دستیابی به آن  مشاهده و تجربه است .

     عقل :‌ که در اثر قوه استدلال  و قیاس نتیجه ای را پیش بینی و استنتاج می کند . [4]

     البته در بیشتر موارد این دو وسیله – حس و عقل – هر دو به کمک یکدیگر برای شناخت و دستیابی به رموزو حقایق آفرینش مورد استفاده بشر قرار می گیرند و اکثرا  حس و مشاهده  مقدمه ای برای استنتاج  منطقی مطلبی است .

                مثلا :‌ وقتی انسان رد پایی رامشاهده می کند – دریافت از طریق حس بینائی – نتیجه می گیرد که کسی از آنجا عبور کرده است – دریافت نتیجه استدلالی و عقلی .

                در بعضی موارد نیز تنها ازنیروی عقل و استدلال برای رسیدن به شناختی از حقایق این عالم مدد گرفته می شود که با این وسیله قابل دریافت باشند که چنین شناختهایی در حوزه علوم عقلی جای می گیرند و از جمله آنها می توان به « ‌فسلفه »‌  اشاره نمود ،  که می کوشد با ابزار عقل و استدلال به شناخت منطقی در امورنائل شود .

                از روشهایی که فلسفه درموضع استدلال  به کار می گیرد «‌ قیاس »  نام دارد . که خود به دو بخش عقلانی و حسی قابل تقسیم است . و آن عبارت است از ؛‌ حکم به موضوع مطابق حکم به موضوع دیگر به جهت اشتراک میان آن دو . یا سنجیدن و مقایسه هر دو چیز که با هم شباهت دارند و استنتاج حکم کلی از آن .

                از جمله قیاسهای حسی می توان از داستانی که در «‌ مثنوی مولانا »‌ بدین منظور اشاره شده ،  نام برد و آن «‌ به عیادت رفتن شخص کر مریض را »‌ است .  شخص کر که به عیادت دوست مریض خود رفته بود در قیاسی که از شباهت حرکت لبهای بیمار به الفاظ مورد نظر خود داشت دچار اشتباه شد :‌

                چون ببینم که لبش جنبان شود

                                                                من قیاسی گیرم آن را هم ز خود        3363/1    

                و سرانجام چنین قیاس و خطای آن :‌

                            از قیاساتی که بکرد آن‌کر گزین

                                                                صحبت ده ساله باطل شد بدین       3393/1       

                یا مثالی دیگر که با بیانی شیوا مولانا در داستان  «‌ بقال و طوطی و روغن ریختن طوطی در دکان »‌ مساله قیاس حسی و خطای آن را بیان می نماید :‌

    جولقی سر برهنه می گشت

                                        با سر بی مو چو پشت طاس و طشت

    طوطی اندر گفت آمد در زمان

                                        بانگ بر درویش زد که هی فلان

                            از چه ای کل با کلان آمیختی     

                                                                تو مگر از شیشه روغن ریختی ؟‌

                            از قیاسش خنده آمد خلق را

                                                                کو چو خود پنداشت صاحب عقل را      26-259/1

     

                با بیان این ابیات آنچه به عنوان نتیجه می توان ذکر نمود این است که ،  شباهت ظاهری بین امور و اشیا سبب سنخیت آنها نیست و قضاوت بر این اساس نیز نتیجه ای ناراست خواهد داشت .

                قسم دوم قیاس عقلی است که خود به دو بخش اصولی و منطقی قابل تقسیم است .  قیاس اصولی در برابر  نص انجام می شود و این قیاس با وجود نص که در بردارنده حکم آشکاری است ،‌ نادرست است . 

                همانند قیاسی که ابلیس در برابر حکم الهی نمود .

                            اول آنکس که قیاسکها نمود

                                                                پیش انوار خدا ابلیس بود

                            گفت نار از خاک بی شک بهتر است

                                                                من زنارو او ز خاک اکدر است

                            پس قیاس فرع بر اصلش کنیم

                                                                او ز ظلمت ما زنور روشنیم               3398-3396/1

     

                و قیاس منطقی که آن سرایت دادن حکم در موضوعی به حکم دیگر از هر جهت . این قسم قیاس نزد فقهای اهل سنت معتبر است ولی فقهای امامیه آنرا نمی پذیرند ،‌ جز در قیاس منصوص العله ،‌ یعنی ،‌ در جائیکه به خاطر علتی خاص حکمی درباره موضوعی صادر شده است .

     

    1- سر نی – عبدالحسین زین کوب ،ج1 ،ص 575،‌ انتشارات علمی ،‌ 1364

    1- تاریخ ادبیات ایران ،‌ دکتر ذبیح الله صفا ،‌ تلخیص :‌ دکتر محمد ترابی ج  دوم ،‌  ص  95

    1- مرصاد العباد ، ص  60 ، به کوشش محمد امین ریاحی .

    2- ر.ک . مجموعه آثار شهید مطهری ، ج  سوم ، ص  351 . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله در مورد عرفان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

     

    منابع و ماخذ :‌

     آئینه اسلام ،‌ « طه حسین »‌ ،‌ ترجمه ابراهیم آیتی ،‌ تهران ،‌ انتشار سال 1346.

     احادیث معنوی ،‌ استاد فروزانفر ،‌ انتشارات تهران ،  1334 .

     تاریخ فلاسفه ایران از آغاز اسلام تا امروز ،‌ علی اصغر حلبی ،‌ انتشارات زوار ،‌ تهران 1351 .

     ترجمه نهج البلاغه ،  عبد الحمید آیتی ،‌ نشر فرهنگ اسلامی ،‌ 1379 ،‌ چاپ نهم .

     ترجمه رساله مشیریه ،  ابوعلی حسن بن عثمانی ،‌ تصحیح فروزانفر ،‌ تهران ،‌ 1374 ،‌ انتشارات علمی فرهنگی .

     ترجمه تفسیر المیزان ،‌ «‌دلیل المیزان »‌ ،‌ سید محمد باقر موسوی همدانی ،‌ نشر بنیاد علمی فکری علامه طباطبا ئی ،‌ 1363 .

     حدیقه الحقیقه ،‌ به کوشش دکتر امیر بانو کریم ،‌ انتشارات زوار ،  چاپ اول ،  1374 ،‌ تهران .

     روانشناسی احساس و ادراک ،‌ دکتر محمود ایروانی ،  انتشارات سمت ،  چاپ 1371 ،  روانشناسی  .

     شرح گلشن راز ،‌ به کوشش کیوان سمیعی ؤ  انتشارات محمودی ،‌ تهران 1337 .

     شرح مثنوی شریف ،‌ تالیف بدیع الزمان فروزانفر ،‌ انتشارات زوار ،  تهران ،‌ 1375 ،‌ چاپ هفتم .

     شرح مثنوی ،  سید جعفر شهیدی ،‌ انتشارات علمی و فرهنگی تهران ،‌ چاپ دوم ،‌ 1376 .

     شرح مثنوی ،  محمد استعلامی ،  انتشارات زوار ،  تهران 1363 .

     شرح مثنوی ،‌ کریم زمانی ،‌ انتشارات اطلاعات،‌ 1372 تهران .

     شرح مثنوی علامه محمد تقی جعفری ،‌ چاپ حیدری ،‌ تهران ،  سال 1350 .

     طبقات الصوفیه ،‌ عبد الله انصاری هروی ،  تصحیح و مقابله سرور مولایی ،‌ انتشارات توس 1362 .

     عرفان اسلامی ،‌ شرح جامع مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه ،‌ حسین انصاریان ،‌ ج 1 ،‌ انتشارات مروی ،‌ چاپ 3 .

     غیاث اللغات ،‌ غیاث الدین رامپوری ،‌ به کوشش دکتر منصور ثروت ،‌ انتشاران امیر کبیر تهران ،  1375 ،‌ چاپ دوم .

     غزالی نامه ،‌ تصنیف جلال الدین همایی ،‌ چاپخانه مجلس تهران ،‌ 1318 تهران .

     فرهنگ لغات عرفانی ،‌ ضیاء‌الدین سجادی ،‌ انتشارات طهوری ،‌ تهران 1370 .

     فرهنگ لغات قرآن ،‌ ج 1و2 ،‌ محمد قریب ،‌ تهران ،  نشر بینالود ،‌ 1366 .

     کشف المحجوب ،‌ علی جلایی هجویری ،‌ تصحیح روکوفسکی ،‌ مقدمه قاسم انصاری ،‌ انتشارات طهوری ،‌ 1380 ،‌ چاپ 7 .

     لغت نامه دهخدا ،‌ ج 11 ،‌ دانشگاه تهران 1373 .

     مبانی عرفان و احوال عرفان ،‌ علی اصغر حلبی ،‌ انتشارات زوار ،‌ تهران 1354 .

     مفردات نهج البلاغه ،  سید علی اکبر قریشی ،  انتشارات سروش ،‌ چاپ اول ،‌ 1377 .

     مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه در تصوف اسلامی ،‌ همایی ،‌ انتشارات سنایی ،‌ چاپ دوم .

     مرصاد العباد ،‌ نجم الدین رازی ،‌ انتخاب و مقدمه دکتر محمد امین ریاحی ،‌ انتشارات علمی 1375 ،‌ چاپ نهم .

     مجموعه آثار شهید مطهری ،‌ ج 3 ،‌ انتشارات صدرا ،‌ تهران 1378 ،‌ چاپ هفتم .

    محی الدین عربی چهره برجسته عرفان ،  جهانگیری ،  انتشارات تهران ،  1376 .

     عارف و صوفی چه می گویند ؟‌ ،‌ جواد تهرانی ،‌ کتابخانه بزرگ اسلامی ،‌ تهران 1351 .

     مقاله روزنامه جام جم ،‌ یادداشت نشر نشده از استاد مطهری «‌شک و یقین »‌ ،  پنجشنبه 12/2/1381 ،‌ ص 2 .

     خلاصه شرح تعریف ،‌ تصحیح علی رجائی ،‌ انتشارات بنیاد فرهنگ ایران ،‌ 1349 .

     سر نی ،‌ عبد الحسین زرین کوب ،‌ ج 1 ،‌ انتشارات علمی ،  1364 .

     احیاء‌ علوم الدین ،  ترجمه موید الدین محمد خوارزمی ،‌ به کوشش حسین خدیو جم ،‌ انتشارات بنیاد فرهنگ ایران ،‌ 1352 .

     ترجمه منازل السائرین و علل المقامات ،  خواجه عبد الله انصاری ،‌ روان فرهادی ،‌ انتشارات راست مولی ،‌ سال 1361 .

     پژوهشی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان ،‌ عباس علی عمید زنجانی ،  انتشارات امیر کبیر .

     فرهنگ آفتاب ،‌ فرهنگ تفصیل مفاهیم نهج البلاغه ،‌ عبدالمجید معادیخواه ،‌ نشر ذره ،‌ سال 1373 .

     اشارات ،‌ «‌ فرهنگ اصطلاحات صوفیه »‌ ،  حیدر شجاعی ،‌ انتشارات مجد ،‌ 1379 .

     تفسیر نمونه ،‌ «‌ به کوشش جمعی از دانشمندان »‌ انتشارات دارالکتب  الاسلامیه قم ،‌ انتشار سال 1379 ،  آیت الله مکارم شیرازی ،‌ تلخیص از دکتر محمد ترابی .

     خلاصه تاریخ ادبیات ایران ،‌ ج 2 ،‌ ذبیح الله صفا ،‌ انتشارات ققنوس ،‌ تهران 1374 .

     مثنوی معنوی ،‌ به تصحیح رینولد الین نیکلسون ،‌ انتشارات توس ،‌ 1375 .

     مفاتیح الجنان ،‌ شیخ عباس قمی ،‌ مترجم موسوی دامغانی ،‌ انتشارات غفاری ،‌ 1380 . 

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله در مورد عرفان , مقاله در مورد تحقیق مقاله در مورد عرفان , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله در مورد عرفان , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله در مورد عرفان , تحقیق درباره تحقیق مقاله در مورد عرفان , مقاله درباره تحقیق مقاله در مورد عرفان , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله در مورد عرفان , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله در مورد عرفان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله در مورد عرفان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت