تحقیق مقاله مدیریت تعارض و کار با افراد دشوار

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 4917
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مدیریت تعارض و کار با افراد دشوار

    مدیریت تعارض و کار با افراد  دشوار

    تعریف - تعرض عبارت است از فرایند ی که در طی آن شخص کوشش می کند علائق فرد دیگر را ناکام بگذارد.                                                

    تعارض در سازمان:

    برای کار گروهی و نیل به آرمان جمعی ، هماهنگی در کار  و همکاری بین افراد ضروری است که در نتیجه  وجود روابط گروهی ،تعارض در سازمان ،امر اجتناب ناپذیر بوده و نتایج حاصل از تعارض برای سازمان و اعضا آن مشکل آفرین است.

    یک  نگرش منفی وجود دارد که هر نوع  تعا رضی مخرب  است و موجب کاهش رضایت شغلی ، تضعیف روابط  بین واحدها ، کاهش اثربخشی ،...می شود.

    در مقابل ، نگرش مثبت که تعارض  را وسیله  ای برای تحول سازمان می داند و آنرا ابزاری موثر برای تحول در ساختار قدرت می شناسند لذا موجب انسجام گردد و بهبود اثربخشی سازمان می شود.

    تعارض و اثر بخشی سازمان

    تعارض مانند شمشیر دو لبه ای است که:

    1- اگر در جهت مقاصد شخصی و انتقام جویانه باشد،مضر و غیر عملی خواهد بود.

    2- اگر در جهت مقاصد سازمانی و خلق استعداد ها بهره برداری باشد،مفید وعملی خواهد بود.

     

    ظهور تحول در مکتب فکری تعارض

    نظریه سنتی:

    تعارض را مضر وغیر ضروری قلمداد می کند.وباید به هر شکل ممکن جلوی تعارض را گرفت

    نظریه رفتاری:

    تعارض از طریق ایجاد محیط سازمانی مناسب و اعتماد دو جانبه قابل اجتناب خواهد بود.کلید موفقیت سازمان در خلاقیت و قابلیت انتباق نهفته است ، بنابر این موفقیت سازمان ،نیازمند تعارض است.

    نظریه تعامل گرا:

    نظریه جاری تعارض این نظریه است.و معتقد است وجود کمی از تعارض در سازمان برای بقاء سازمان است.تعارض اگر در جهت درستی هدایت شود برای اثر بخشی سازمان ضروری است.                      

    فرهنگ و تعارض

    در سازمانها ،افراد و کارکنان دارای عقاید و دید گاههای متفاوتی هستند که منجر به ایجاد اختلاف می شود لذا باید بجای سرزنش و تهاجم ،اختلافات را به سود طرفین حل کرد.این اختلافات فرهنگی و اجتماعی باعث نگرش متفاوت نسبت به تعارض می شود ، بعضی ها:

    -  وارد تعارض نمی شوند چون نمی خواهند در مسئله بازنده یا پیروز باشند لذا در همه حال از تعارض اجتناب می کنند.

    - تعارض را یک شانس برای غلبه بر دیگران می دانند،لذا سعی می کنند تعارض را ایجاد کنند.

    انسان از تعارض مداوم ذهنی در رنج است که ناشی از چند لایه بودن شخصیت انسان است.

    1- جسم: جسم خواسته های دارد بنام هوای نفس

    2- فکر: فکر انسان خواسته ها و ارزیابی هایی دارد که خیلی متفاوتند.در درون فکر وجدان بیدار وجود دارد.

    تضاد مداومی بین این سه لایه وجود دارد که آن را تضاد درونی می نامند.

    انواع تعارض

    1- تعارض شخصی

     2- تعارض بین افراد

     3- تعارض بین فرد و گروه

    4- تعارض بین گروههای سازمانی

    5- تعارض سازمانی

     

     

              تعارض شخصی:    

              تعارض شخصی عموما با ارزشها در ارتباط است بخصوص که نقش فرد با ارزشها و منافع شخصی او مغایرت داشته باشد.که شامل:

    الف) تعارض درون فردی: این تعارض ناشی از محرومیت ، اهداف،و نقش های فرداست و با فشار عصبی ارتباط نزدیک دارد.

    ب)تعارض هدف: منبع تعارض عادی برای یک فرد،هدفی است که جنبه مثبت و منفی دارد و یا چند هدف که در حال رقابت هستند.  تعارض هدف انواعی دارد:                 

       1-ب: تعارض خواست – خواست (نیل – نیل)

               انتخاب یک هدف از بین چند هدف مطلوب.

       2-ب: تعارض خواست – نا خواست (نیل – اجتناب)

              انتخاب هدفی که برای فرد جنبه مثبت و هم جنبه منفی برای او دارد.

       3- ب: تعارض نا خواست – نا خواست (اجتناب – اجتناب)

             اجبار برای انتخاب یک هدف از بین دو هدف نامطلوب.

    2-تعارض بین افراد

    علل بروز این تعارض ناشی از درک و برداشت غلط پیامها است.راههای رایج برای تحلیل این تعارض:

    الف) تجزیه و تحلیل مراوده ای

    ب) پنجره جوهری

    تجزیه و تحلیل مراوده ای

    تجزیه و تحلیل مراوده ای ،روش تجزیه و تحلیل و درک رفتار است که از روانشناسی فروید الهام گرفته    است و می تواند در ارائه پاسخ بهتر در مراودات به افراد کمک کند.از بهترین فرآیندهای تجزیه وتحلیل می توان ازموارد زیر نام برد:

    حالتهای من ego states

    مراوده ها transactions

    بازیهای روانی psychologyca

    حالتهای من

    اگر چه نمی توان حالتهای من را مستقیما دید ولی می توان با مشاهده رفتار تشخیص داد که در آن لحظه کدام یک از سه حالت من بر فرد حاکم است.

     

    والدینی

    کودکی

    شخصیت

    بزرگسالی

     < >  

     

     

     

    حالت من والدینی parent ego

    این حالت نتیجه پیامدها ی (شرطی)است که افراد از والدین،برادران وخواهران بزرگتر، معلمان وسایر افراد باقوه در طول دوران کودکی دریافت کرده است، که بر دو نوع است: 

    حالت من بزرگسالی adult ego

    من بزرگسالی رفتارهایی را تحریک می کند که می توان به عنوان رفتار منطقی،موجه،عقلانی وغیر احساسی تعریف کرد.

    حالت من کودکی  child ego

    حالت من کودکی  با رفتارهایی به هنگام واکنش احساسی بروز می کند،همراه است.یک فرد با این حالت دارای انگیزه های طبیعی ونگرشهای که ازتجربیات کودکی آموخته است.دو شکل ازاشکال بیان شده ان:

     

    شخصیت سالم  healthy personality

    افراد از این سه حالت در زمانهای مختلف رفتارهایی از خود بروز می کند.فرد سالم شخصیتی دارد که تعادلی از این سه حالت را حفظ می کند،بویژه بین من والدینی پرورشی ، بزرگسالی وکودکی شاد.

    وضعیت زندگی life position

    هاربین ترکیبی از یک فرض در باره ارزش خود وشخص دیگر را وضعیت زندگی می نامند.

    < >هیچ کدام ارزشی نداریم(من خوب نیستم شما هم خوب نیستید)شما ارزش دارید ولی من ارزش ندارم (من خوب نیستم شما خوب هستید)من ارزش دارم ولی شما ارزش ندارید(من خوبم ولی شما خوب نیستید)هر دو ارزش داریم(من خوب هستم شما هم خوب هستید)مراودات مردمی transaction between people

    تجزیه وتحلیل مراوده ای به منظور تشریح علت رفتارها به صورت الگوی خاصی بکار می رود.

    برای مدیران دانستن دو مراوده می تواند مفید باشد:

    مراوده باز(مکمل)

    که خود شامل دو دسته است:1-مراوده باز درست 2-مراوده باز نادرست

    -مراوده باز درست:شامل حالتی از من که بیانگر سالمی شخصیت است.

    مراوده باز نادرست: شامل حالتی از من که بیانگر نا سالمی شخصیت است.

    مراوده سد شده: مراوده ای که نتیجه آن قطع شدن ارتباط (شاید موقتی)است.در این مراوده واکنش و پاسخ غیر قابل انتظار و نامناسب است.

    مراودات ضمنی ulterior transaction

    مراودات ضمنی غالبا نامطلوب و زمانی اتفاق می افتد که شخصی پیامی رمزی می فرستد اما منظورش چیز دیگری است.لذا موجب تعارض می شود.

    مطرح شدن strokes

    در زمان مراوده بین دو نفر ،امکان مطرح شدن و شناخته شدن،وجود دارد.پس مطرح شدن ممکن است در فرد احساس خوب(مثبت)ویا احساس بد(منفی) بوجود اید.کارکنان برای مورد توجه قرارگرفتن مقابل مدیر دست به اقدامات زیر می زنند،که موجب تعارض در سازمان می گردد.

    < >درگیری با همکاراننامنظم کار کردنبه خود صدمه زدن

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مدیریت تعارض و کار با افراد دشوار

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مدیریت تعارض و کار با افراد دشوار , مقاله در مورد تحقیق مقاله مدیریت تعارض و کار با افراد دشوار , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت تعارض و کار با افراد دشوار , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مدیریت تعارض و کار با افراد دشوار , تحقیق درباره تحقیق مقاله مدیریت تعارض و کار با افراد دشوار , مقاله درباره تحقیق مقاله مدیریت تعارض و کار با افراد دشوار , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت تعارض و کار با افراد دشوار , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مدیریت تعارض و کار با افراد دشوار ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مدیریت تعارض و کار با افراد دشوار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت