تحقیق مقاله قانون برنامه و بودجه کشور

تعداد صفحات: 28 فرمت فایل: word کد فایل: 5227
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله قانون برنامه و بودجه کشور

    قانون برنامه و بودجه کشور

     

     

     

    ماده 1- تعریف اصطلاحات مندرج در این قانون به قرار زیر است :

    بند 1- سازمان :منظور از سازمان , سازمان برنامه و بودجه است.

    بند 2- برنامه دراز مدت : منظور برنامه ایست که ضمن ان توسعه اقتصادی و اجتماعی برای یک دوره ده ساله یا طولانی تر به عنوان راهنمای برنامه ریزی های پنجساله پیش بینی می شود .

    بند 3- برنامه عمرانی پنجساله- منظور برنامه جامعی است که برای مدت پنج سال تنظیم و به تصویب مجلسین می رسد و ضمن ان هدفها و سیاستهای توسعه اقتصادی و اجتماعی طی همان مدت مشخص می شود.در برنامه کلید منابع مالی دولت و همچنین منابعی که از طرف شرکت های دولتی و بخش خصوصی صرف عملیات عمرانی می گردد از یک طرف واعتبارات جاری و عمرانی دولت و هزینه های عمرانی شرکت های دولتی و بخش خصوصی از طرف دیگر جهت وصول به هدف های مذکور پیش بینی می گردد.

    بند 4- برنامه ی سالا نه- منظور برنامه عملیات اجرایی دولت است که سالانه تنظیم و همراه بودجه کل کشور تقدیم مجلس شورای ملی می گردد و ضمن آن در قالب هدف ها و سیاست های مندرج در برنامه ی عمرانی پنج ساله هدف های مشخص و عملیات اجرایی سالانه هر دستگاه اجرایی با اعتبارمربوط تعیین می شود.

    بند 5- بودجه ی عمومی دولت –منظور بودجه ای است که در آن برای اجرای برنامه ی سالانه منابع مالی لازم پیش بینی و اعتبارات جاری و عمرانی دستگاه های اجرایی تعیین می شود.

    بند 6- اعتبارات جاری – منظور اعتباراتی است که در برنامه ی عمرانی پنج ساله به صورت کلی و در بودجه ی عمومی دولت به تفکیک جهت تامین هزینه های جاری دولت و

    همچنین هزینه ی نگه داشت سطح فعالیت های اقتصاد ی و اجتماعی دولت پیش بینی میشود.

    بند7-اعتبارات عمرانی- منظور اعتباراتی است که در برنامه ی عمرانی پنج ساله به صورت کلی و در بودجه ی عمومی دولت  به تفکیک جهت اجرای طرح های عمرانی (اعتبارات عمرانی ثابت )و همچنین توسعه ی هزینه های جاری مربوط به برنامه های اقتصادی و اجتماعی دولت (اعتبارات عمرانی غیر ثابت )پیش بینی می شود.

    بند 8 –عملیات اجرایی –منظور فعالیت های جاری و طرح های عمرانی دستگاههای اجرایی است که در برنامه ی سالانه مشخص می گردد.

    بند 9 –فعالیت جاری –منظور یک سلسله عملیات و خدمات مشخصی است که برای تحقق بخشیدن به هدف های برنامه ی سالانه طی یک سال اجرا می شود و هزینه ی آن از محل اعتبارات جاری تامین می گردد.

    بند 10- طرح عمرانی –منظور مجموعه ی عملیات و خدمات مشخصی است که بر اساس مطالعات توجیهی فنی و اقتصادی یا اجتماعی است که توسط دستگاه اجرایی انجام می شود طی مدت معین و با اعتبار معین برای تحقق بخشیدن به هدف های برنامه ی عمرانی پنج ساله به صورت سرمایه گذاری ثابت شامل : هزینه های غیر ثابت وابسته در دوره ی مطالعه و اجرا و یا مطالعات اجرا  می گردد و تمام یا قسمتی از هزینه های اجرای ان از محل اعتبارات عمرانی تامین می شود و به سه نوع انتفاعی و غیر انتفاعی و مطالعاتی تقسیم میگردد:

    الف-طرح عمرانی  انتفاعی –منظور طرحی است که در مدت معقولی پس از شروع به بهره برداری علاوه بر تامین هزینه های جاری و استهلاک سرمایه سود متناسبی به تبعیت از سیاست دولت را  نیز عاید نماید.

    ب-طرح عمرانی غیر انتفاعی –منظور طرحی است که برای انجام برنامه های رفاه اجتماعی و عملیات زیر بنایی و یا احداث ساختمان و تاسیسات جهت تسهیل کلیه وظایف دولت اجرا می گردد و هدف اصلی ان حصول درآمد نمی باشد .

    پ-طرح مطالعاتی – منظور طرحی است که بر اساس قرارداد بین سازمان و یا  سایر دستکاههای اجرایی با موسسات علمی و یا مطالعاتی متخصص برای بررسی خاصی اجرا میشود.

    بند 11-دستگاه اجرایی –منظور وزارتخانه ,نیرو ها و سازمانهای تابع ارتش جمهوری اسلامی ,استانداری یا فرمانداری کل ,شهرداری و موسسه وابسته به شهرداری ,موسسه دولتی ,موسسه وابسته به دولت ,شرکت دولتی ,موسسه عام المنفعه و موسسه اعتباری تخصصی است که عهده دار قسمتی از برنامه سالانه بشود.

    بند12-دستگاه مسئول بهره برداری –منظور دستگاهی است که پس از اجرا وتکمیل طرح عمرانی ,طبق قوانین و مقررات مربوط به بهره برداری و نگهداری از ان می گردد .این دستگاه ممکن است همان دستگاه اجرا کننده طرح و یا دستگاه دیگر باشد.

    بند13-اصطلاحاتی که در این قانون تعریف نشده است طبق تعاریف مندرج در قانون محاسبات عمومی خواهد بود.

    فصل دوم –شورای اقتصاد

    ماده 2-به منظور هدایت و هم آهنگ کردن امور اقتصادی کشور شورایی مرکب از وزیران بشرح زیر و رئیس کل بانک مرکزی ایران به ریاست رئیس جمهور بنام شورای اقتصاد تشکیل می شود.

     وزیر کار و امور اجتماعی

    وزیر کشاورزی

    سرپرست سازمان برنامه و بودجه(معاون رئیس جمهور)

    وزیر بازرگانی

    وزیر جهاد سازندگی

    وزیر صنایع و وزیر صنایع سنگین

    وزیر معادن و فلزات  

    وزیر نفت

    وزیر نیرو    , وزیر تعاون    ,((یکی از معاونان رئیس جمهور نیز حضور دارد.))

    ماده 3-شورای اقتصاد وظایف زیر را عهده دار خواهد بود :

    1-تعیین هدفهای کلی برنامه های عمرانی کشور

    2-بررسی خط مشی ها و سیاست های اقتصادی و اجتماعی جهت طرح در هیات وزیران

    3-اظهار نظر نسبت به برنامه های عمرانی جهت طرح در هیئت وزیران

    4-تعیین خط مشی تنظیم بودجه کل کشور

    5-بررسی بودجه کل کشور برای طرح در هیئت وزیران

    6-اتخاذ تصمیم درباره ی مسائل ,که مسئولان دستگاههای اجرائی در زمینه ی اجرای طرحها و فعالیتها با ان مواجه و در شورا مطرح می نمایند

    7-تصویب اصول و سیاستها و ضوابط مربوط به اعطای وام از محل اعتبارات عمرانی به موسسات دولتی و شر کتهای دولتی و سایر موسسات در بخش عمومی و شهرداری ها  به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان برنامه و بودجه

    8-تصویب اصول و سیاستها و ضوابط مربوط به اعطای وام و یا مشارکت دولت در سرمایه گذاری موسسات خصوصی از طریق بانکها و موسسات اعتباری به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان برنامه و بودجه

    9-تصویب اصول و سیاست ها  و ضوابط مربوط به اخذ وام و اعبارات خارجی که توسط کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت دارایی ,وزارت اقتصاد و سازمان و بانک مرکزی ایران تنظیم و پیشنهاد خواهد شد.

    10-بررسی و اظهار نظر نسبت به آیین نامه های و مقررات مربوط به اجرای این قانون و قوانین برنامه های عمرانی پنجساله که توسط سازمان تهیه می شود جهت طرح و تصویب در هیات وزیران

    11-وظایفی که در سایر قوانین به هیات عالی برنامه محول گردیده است از تاریخ اجرای این قانون به عهده شورا ی اقتصاد خواهد بود

    تبصره-وظیفه دبیرخانه شورای اقتصاد را سازمان عهده دار خواهد بود.

    فصل سوم-سازمان برنامه و بودجه

    ماده 4- سازمان برنامه و بودجه موسسه دولتی است که زیر نظر رئیس جمهور اداره می شود و رئیس آن معاون رئیس جمهور است .

    ماده 5- وظایف و اختیارات سازمان در زمینه ی برنامه ریزی ,تنظیم بودجه و نظارت به قرار زیر است:

    انجام مطالعات و بررسیهای اقتصادی و اجتماعی به منظور برنامه ریزی و تنظیم بودجه و تهیه گزارشهای اقتصادی و اجتماعی

     تهیه برنامه دراز مدت با تبادل نظر با دستگاههای اجرایی وتسلیم آن به شورای اقتصاد.

    تهیه برنامه عمرانی پنجساله طبق فصل چهارم این قانون.

    پیشنهاد خط مشی ها و سیاستهای مربوط به بودجه کل کشور به شورای اقتصاد.

    تهیه و تنظیم بودجه کل کشور.

    نظارت مستمر بر اجرای برنامه ها و پیشرفت سالانه آنها طبق مفاد فصل نهم این قانون.

    هم آهنگ نمودن روشها و برنامه های اماری کشور.

    ارزشیابی کارآیی و عملکرد در دستگاههای اجرایی کشوری و گزارش ان به نخست وزیر.

    بررسی گزارشها و مسائلی که باید در شورای اقتصاد مطرح شود.

    ماده 6- معاونان سازمان به پیشنهاد رئیس سازمان و موافقت نخست وزیر به موجب فرمان بعضی از مقامات کشور منصوب می شوند و مشمول مقررات مربوط به معاونان وزارتخانه می باشند.

    فصل چهام-تهیه برنامه های عمرانی پنجساله

    ماده 7- سازمان باید قبل از پایان هر دوره برنامه عمرانی پنجساله برنامه دوره بعد را بر اساس پیشنهادهای دستگاههای اجرایی و مطالعات خود و تلفیق آنها با در نظر گرفتن اولویتها تهیه و به شورای اقتصاد تسلیم نماید تا پس از بررسی و تایید برای طرح درهیات وزیران ارسال دارد.

    ماده 8- دولت باید حداقل شش ماه از پایان هر دوره برنامه لایحه ,برنامه دوره بعد را جهت تصویب به مجلس تقدیم کند.

    ماده9- برنامه های کلی عملیات اجرایی بخشهای مختلف شامل نوع و حجم عملیات اعتبارات مربوط در قالب برنامه عمرانی فوق به تصویب کمیسیونهای مجلس اسلامی خواهد رسید.

    ماده 10- به منظور تبادل نظر در تهیه برنامه های عمرانی و ایجاد هماهنگی در عملیات دستگاههای اجرایی و همچین ایجاد هماهنگی بین موسسات عمومی و بخش خصوصی و تطبیق برنامه ها با احتیاجات مناطق مختلف کشور سازمان کمیتهایی به نام کمیتهای مشترک برنامه ریزی با دستگاههای اجرایی تشکیل خواهد داد.

    فصل پنجم-بودجه ی کل کشور

    ماده 11- بودجه کل کشور طبق مقررات قانون محاسبات عمومی و با رعایت این قانون تهیه می شود.

    ماده 12- اعتبارات طرحهای عمرانی در قالب برنامه های اجرایی همراه با اختیارات جاری دستگاههای اجرایی در بودجه کل کشور منظور و برای تصویب در مجلس تقدیم می گردد.[1]

    ماده 13-کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند برنامه سالانه و بودجه سال بعد خود را همراه با اعتبارات جاری و عمرانی مورد نیاز طبق دستور العمل تهیه بودجه به سازمان ارسال دارند.

    ماده 14-بودجه و برنامه سالانه شامل فعالیتهای جاری و طرحهای عمرانی پیشنهاد ی دستگاههای وابسته به هر یک از وزارتخانه ها باید قبل از ارسال به سازمان بر حسب مورد به تایید وزیر مربوط با مجمع عمومی و یا بالاترین مسئول دستگاه رسیده باشد.

    ماده 15-اعتبارات طرحهای عمرانی مربوط به هر استان و فرمانداری کل که جنبه ناحیه ای دارد سالانه در بودجه کل کشور تحت عنوان خاص منظور و در اختیار هر یک از استانداران یا فرمانداران کل گذاشته خواهد شد تا طبق برنامه سالانه به مصرف برسانند.

    تبصره 1- برنامه های عمرانی موضوع این ماده راسازمان و دستگاههای اجرایی ذیربط با توجه به ماده 7 این قانون و نظارت نمایندگان مجلس در مناطق مربوط و نمایندگان انجمنهای استان و شهرستان و استانداران و فرمانداران کل و فرمانداران تهیه می نماید.

    تبصره 2-سازمان موظف است آیین نامه مربوط به تهیه و تنظیم و اجرای طرحهای عمرانی موضوع این ماده راشامل :نحوه مشارکت و تفویض اختیار از طرف وزارتخانها به استانداران و فرمانداران کل و همکاری با آنها و نظارت بر اجرای آنرا تهیه و جهت تصویب به هیات وزیران تسلیم نماید.

    ماده 16-دولت به تدریج مقدمات استانی کردن آن قسمت از اعتبارات جاری را که قابل تفکیک به استان ها می باشد فراهم خواهد نمود به نحوی که تا پایان برنامه پنجم اعتبارات مزبور به تفکیک هر استان در بودجه کل کشور منعکس شود.

     

    [1] بر اساس شورای نگهیان ,کمیسیونهای مجلس جایگزین کمیسیون های مجاس سابق نبوده ,تصمیم گیری در مواردی که به موجب قوانین مختلف بر عهده کمیسیونهای مذکور بوده به عهده مجلس شورای اسلامی خواهد بود

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله قانون برنامه و بودجه کشور

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله قانون برنامه و بودجه کشور, مقاله در مورد تحقیق مقاله قانون برنامه و بودجه کشور, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله قانون برنامه و بودجه کشور, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله قانون برنامه و بودجه کشور, تحقیق درباره تحقیق مقاله قانون برنامه و بودجه کشور, مقاله درباره تحقیق مقاله قانون برنامه و بودجه کشور, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله قانون برنامه و بودجه کشور, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله قانون برنامه و بودجه کشور ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله قانون برنامه و بودجه کشور
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت