تحقیق مقاله سرامیک های پیزو الکتریک Piezoelectricity Ceramics

تعداد صفحات: 60 فرمت فایل: word کد فایل: 5320
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سرامیک های پیزو الکتریک Piezoelectricity Ceramics

    سرامیک های پیزوالکتریک

    مقدمه :

    پیزو الکتریک ها نوعی سرامیک هستند که با اعمال اختلاف ولتاژهای معمولی به دو سر آن طول آن از مرتبه یک آنگستروم تغییر می کند.از این مواد برای جابجایی های بسیار دقیق استفاده می شود.

     

    پیروالکتریک (Pb(ZrxTi1-x)O3))

    پیزوالکتریسیته عبارتست از تولید الکتریسیته (ایجاد شده توسط پلاریزاسیون) توسط یک ماده بر اثر اعمال تنش. در مورد چنین ماده‌ای گفته می‌شود که «رفتار پیزوالکتریک» دارد.

    پیزوالکتریک معکوس

    زمانی که یک میدان الکتریکی به یک کریستال پیزوالکتریک اعمال شود، تحت کرنش قرار می‌گیرد که اصطلاحا آن را رفتار پیزوالکتریک معکوس می‌نامند.

    شرایط پیزوالکتریک

    شرط ضروری برای پیزوالکتریک بودن یک کریستال، عدم تقارن مرکزی در ساختار کریستالی است.

    مثال‌هایی از مواد پیزوالکتریک

    ترکیبات سرب-زیرکنات-تیتانات (PZT) با ساختار پروسکایت

    ZnO

    کوارتز

    کاربردها

    یکی از کاربردهای مستقیم اثر پیزوالکتریک در تولید امواج در فرستنده‌های اولتراسونیک در سونوگرافی است.

     

    سرامیکهای پیزوالکتریک وکاربردهای آن

    پیزوالکتریک­ها گروهی از سرامیک­های پیشرفته هستند که کاربردهای وسیعی در صنایع الکترونیک، صنایع مصرفی، پزشکی و صنایع نظامی دارند. کاربرد سنسورهای پیزوالکتریکی در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، دارویی، لوازم برقی و خودرو در حال پیشرفت است. در زیر گزارشی از کاربرد، مقیاس بازار و مسائل فنی این مواد نقل شده و سپس تحلیلی راجع به وضعیت این تکنولوژی در کشور ارائه شده است:

    پیزوالکتریسیته توسط پیروژاک کوری در سال 1892 کشف گردید و از واژه یونانی Piezin به معنی "فشار" مشتق می­شود. اعمال فشار به برخی کریستال­ها مانند کوارتز یا برخی سرامیک­ها الکتریسیته تولید می­­کند. فشار یا تنش مکانیکی وارد شده به برخی کریستال­ها باعث جابه­جایی دو قطبی­های ایجاد شده و پدید آمدن میدان الکتریکی می­شود. آرایش یون­های مثبت و منفی، تعیین­کننده ایجاد یا عدم ایجاد اثر پیزوالکتریسیته است. به همین دلیل اثر پیزوالکتریسیته یا ایجاد جریان الکتریسیته القایی توسط وارد کردن فشار، در مواد کریستالی ا?نیزوتروپ رخ می­دهد؛ یعنی در آن دسته از کریستال­هایی که مرکز تقارن ندارند. زیرا در کریستال­های متقارن هیچ ترکیبی از تنش­های یکنواخت نمی­تواند سبب جدا شدن بارهای الکتریکی شود.  [1]

    اگر یک ماده به عنوان مثال یک سرامیک، پیزوالکتریک باشد، وقتی تحت تاثیر فشار قرار می­گیرد در سطح آن بار الکتریکی تولید می­شود؛ یا وقتی در میدان الکتریکی قرار می­گیرد تغییر شکل مکانیکی می­یابد. میزان بار الکتریکی یا تغییر شکل مکانیکی به ترکیب ماده بستگی دارد. در ساختمان این سرامیک­ها موادی نظیر: اکسید سرب، تیتانیا، زیرکونیا و غیره وجود دارند که بسته به نوع کاربرد این مواد با نسبت­های مختلف با هم مخلوط می­شوند. با تغییر ترکیب و ابعاد قطعات می­توان پیزوسرامیک­ها را برای کاربردهای مختلف طراحی کرد.

     

    کاربرد

    موادی که فشار را به انرژی الکتریکی و انرژی الکتریکی را به انرژی حرکتی تبدیل می­کنند در موارد مختلفی از جمله در مبدل­های پیزوالکتریک استفاده می­شوند. حسگرهای (Sensor) کوچک، کم خرج، حساس و کارآمد با رشد قابل توجهی امروزه در صنعت خودرو اهمیت یافته­اند. مدل­های جدید خودرو بین 18 تا 30 سنسور دارند که شامل سنسورهای فشار برای کنترل میزان فشار وارده به صندلی­ها، سنسورهای دما برای کنترل میزان گرما و شرایط جوی، سنسورهای جریان برای ورودی هوای خودرو و سنسورهای شتاب برای سیستم ضد قفل ترمزی(ABS) می­باشند. در صنایع پیشرفته نیز به طور وسیعی از این سنسورها استفاده می­شود؛ مثلاً صنایع نفت، غذایی و آشامیدنی و دارویی همگی از این سنسورها برای کنترل سطح جریان سیال (flow and level monitoring) استفاده می­کنند. سنسور­های جریان سیال و سطح و مبد­ل­های دوپلر، تخلیه اتوماتیک مخازن نفت و خطوط لوله را کنترل می­کنند. [2]

    صنایع دیگر از سنسورها برای تست­های غیر مخرب استفاده می­کنند؛ مانند تست­های غیر مخرب تیر­های فولادی، خطوط راه­آهن و بدنه هواپیما. در بخش مراقبت­های پزشکی نیز از پیزوسرامیک­ها در مبدل تصویرگرهای تشخیصی و مونیتور­های fetal heart استفاده می­شود که هزینه پایین و ایمنی بالا نشان کارایی این فراورده است. کاربرد­های دیگر، شامل تفنگ­های لیزری برای درمان آب مروارید چشم، چاقوهای کوچک جراحی و کالبدشکافی، مته­ها و پاک­کننده‌های دندانی، پمپ­های IV و پمپ­های قلب می­شود. مبدل­های کوچک که در مجاری خون جهت ثبت تغییرات متناوب ضربان قلب بیمار قرار داده می­شوند نیز از سنسور­های پیزوالکتریک ساخته می­شوند.

    تولیدکنندگان فراورده­های مصرفی نیز از استفاده کنندگان سنسورها هستند. در ماشین­های لباسشویی از سه سنسور برای کنترل میزان بار و میزان سطح آب و کنترل چرخش استفاده می­شود. سنسور­های پیروالکتریکی (تولید بار الکتریکی در سطح یک بلور در اثر گرما را پیروالکتریسیته گویند که تمامی مواد پیروالکتریک، پیزوالکتریک نیز هستند) در فرهای مایکروویو شرایط غذا را کنترل می­کنند و در یخچال­ها از سنسورهای برفک استفاده می­شود. به علاوه از آنها در ترانسفورماتورهای اولتراسونیک در مرطوب کننده­ها، اتمایزرها، فندک­های اجاق گاز، زنگ خطر آژیرهای خطر، دستگاه ناقل صدا در گیتارهای اکوستیک و ضبط صوت­های دارای دیسک فشرده نیز استفاده می­شود. [3]

    یک استفاده مهم سرامیک پیزوالکتریک در ایجاد و دریافت کردن امواج صوتی است. گستره کاربرد این مواد از ابزارها و تجهیزات اولتراسونیکی برای عمق­یابی در دریا و پیدا کردن محل تجمع ماهی­ها تا تجهیزات ردیاب زیردریایی­ها می­باشد. مثلاً دردماغه زیردریایی(Trident) از 5 تن مواد پیزوسرامیک که همگی به صورت دیسک­هایی با قطر 4 اینچ و ضخامت 0.25 اینچ هستند استفاده شده است که این تکنولوژی، زیردریایی را به حرکت سریع، آرام و بی صدا در میان آب قادر می­سازد. کاربردهای دیگر اثر پیزوالکترسیته در برشکاری و جوشکاری و عیب­یابی در داخل قطعات فلزی صنعتی است. جدیدترین کاربردهای این مواد در پرینترهای ink-jet است. از مواد فعال­کننده نویز تا ایستگاه­های فضایی (مثلRaytheon)، پیزوسرامیک­ها اجزا کلیدی مورد نیاز برای ساخت قطعات پیشرفته و سیستم­های کارآمد را تشکیل خواهند داد.

    فرایند تولید

    فرایند ساخت پیزوسرامیک­ها شامل 16 مرحله است که با وزن کردن، مخلوط کردن و آسیاب کردن موادی مانند زیرکونیا، اکسید سرب، تیتانیا، نیوبیا و اکسید استرانسیم و غیره شروع می­شوند. سپس مواد مخلوط شده کلسینه شده و واکنش انجام می­دهند تا ترکیب تیتانات-زیرکونات سرب تشکیل شود. ترکیب تیتانات-زیرکونات سرب تشکیل شده که دارای مقداری رطوبت است به اندازه ذرات خیلی ریز آسیاب می­شود. سپس چسب­ها و روانسازها افزوده می­شوند و ماده به دست­آمده در اسپری­درایر خشک می­شود تا یک پودر آماده برای تراکم حاصل شود.  [4]

    بعد از آماده سازی مواد اولیه، فرایندی که برای شکل دادن سرامیک به کار گرفته می­شود، استفاده از پرس خشک یا ایزواستاتیک با فشار اعمالی بین 6 تا 100 تن است. اجزا شکل داده شده در دمای 1300 درجه فارنهایت در شرایط کنترل­شده اتمسفری پخت بیسکویت می­شوند تا چسب­ها و روان­کننده­های لازم برای عمل شکل­دهی در این مرحله سوخته و خارج شود. قطعات بیسکویت در بوته­های مخصوص "آلومینا بالا" قرار داده شده و برای پخت در دمای بالا در داخل کوره قرار داده می­شوند. کوره الکتریکی تا حدود دمای 2300 درجه فانهایت گرم می­شود و به مدت سه ساعت در این دما نگه داشته می­شود (قطعات سرامیکی برای کنترل تبخیر احتمالی اکسید سرب در خلال فرایند پخت در دمای بالا در بوته­های آلومینا بالا قرار داده می­شوند).

    سپس سرامیک پخته­شده با دقت زیادی به اندازه­های معین ماشین­کاری می­شود. بعد از مرحله اندازه­بندی، قطعات سرامیک متالیزه می­شود؛ یعنی یک پوشش فلزی روی سطح آنها نشانده می­شود. این کار به کمک تکنیک "silk screening" انجام می­شود و از الکترودهای نقره، طلا، نیکل یا پلاتینیوم-پالادیوم استفاده می­شود. الکترودهای متالیزه شده روی یک شبکه توری شکل که از سیم­های فلزی نسوز تشکیل شده است قرار گرفته و به داخل کوره حمل می­شوند و در دمایی در حدود 700 درجه سانتی­گراد پخته می­­شوند.
    بعد از این مرحله، نوبت به عمل قطبی­کردن قطعه­های سرامیکی می­رسد. در عمل قطبی­کردن ولتاژ جریان مستقیم(DC) به سرامیکی که در یک روغن دی­الکتریک گرم­شده و مقاوم قرار دارد، اعمال می­شود تا دوقطبی­های آن در یک سمت جهت­گیری کنند. قطعات سرامیکی قطبی­شده اکنون پیزوالکتریک هستند. بعد از قطبی کردن، نوبت به کنترل کیفی خواص می­رسد. قطعات جهت تضمین و تامین کردن خواص الکتریکی متناسب با نوع کاربردشان، آزمایش و بررسی می­شوند. قطعات آزموده شده آماده بسته­بندی و ارسال و استفاده هستند.

    مقیاس بازار

    به­علت کاربردهای وسیع پیزوسرامیک­ها میزان عرضه آنها بسیار وسیع است. از نظر جهانی بازار این مواد تقریباً 11 میلیارد دلار است و در ایالات متحده در حدود 1.5 میلیارد دلار تخمین زده می­شود. کارشناسان صنعت پیش­بینی می­کنند که بازار این مواد از رشدی به میزان 20 تا 25 درصد در سه تا پنج سال آینده برخوردار خواهد بود. به­عنوان مثال تا پنج سال پیش صنعت خودرو مصرف‌کننده عمده­ای برای پیزوسرامیک نبود اما امروز در خودروهای جدید بالغ بر 30 قطعه پیزوسرامیکی استفاده می­شود.

    تحلیل:

    اگر قبول کنیم تولید محصولات سرامیک­های پیشرفته امری ضروری است (رجوع شود به سخنان دکتر مارقوسیان)، طبیعتاً باید با راهکارهای مشخص و با تعیین اولویت­ها پا به عرصه این تکنولوژی گذاشت. با توجه به اینکه سرامیک­های پیشرفته شامل چند شاخه است، ابتدا باید وارد شاخه­هایی شد که علاوه بر قابل دستیابی بودن دانش فنی و سهولت در انتقال تکنولوژی از بازار بزرگی در آینده برخوردار باشند.

    پیزوالکتریک­ها همچنان که در متن آمده است حدود 17 درصد بازار سرامیک­های پیشرفته را به خود اختصاص داده­اند ضمن اینکه دارای رشد بازار بسیار خوبی نیز می­باشند. در حال حاضر به صورت محدود در صنایع الکترونیک شیراز این محصول تولید می­شود که نشان دهنده وجود دانش فنی و فناوری تولید هر چند به صورت محدود در کشور است. بنابراین با توجه به زمینه­های موجود و بازار رو به رشد این تکنولوژی، پرداختن به آن در کشور دارای اولویت به نظر می­رسد. [5]

    بسیاری از دستگاه های اکترونیکی مهمی که امروزه توسط مردم مورد استفاده قرار می گیرند بدون وجود سرامیک ها موجود نخواهند بود.

    محققین، به رهبری پال مورالت از موسسه ی تکنولوژی فدرال سوئیس، محدوده ی مواد سرامیکی را مرور کرده و نقش حیاتی را که مواد پیزوالکتریک در پیشرفت تکنولوژی بازی می کنند را مورد بررسی قرار دادند.

    مواد پیزوالکتریک، مواد سرامیکی هستند که نقش ویژه ای را در ارتباطات راه دور و تصویر برداری فراصوت بازی می کنند چرا که این قابلیت را دارند که سیگنال های الکتریکی را به شکل کارآمدی به نوسانات مکانیکی تبدیل نمایند و برعکس.

    پیزوالکتریسیته به توانایی برخی از مواد، عمدتا کریستال ها و سرامیک ها، برمی گردد که در هنگام فشردگی می توانند الکتریسیته تولید نمایند. در طی بیست سال گذشته، سیستم های میکروالکترومکانیکی (MESM) تبدیل به یک تکنولوژی تثبیت شده با کاربردهای فراوان شده اند.

    همانگونه که می دانید سرامیک ها و صنایع مرتبط با آن بسیار محدوده گسترده ای دارند و از مواد سفالی گرفته تا ترکیب سرامیک ها با فلزات و عناصر فلزی که برای بهبود خواص با یکدیگر ترکیب می شوند و سرامیک های الکتریکی، بیوسرامیک های مهندسی این محدوده ادامه دارد. الیاف سرامیکی یکی از مواد مهم در صنایع مختلف محسوب می شود و اکنون مشکل موجود هزینه بالای تولید این الیاف است که قیمت آن را بالا می برد. سرامیک های پیشرفته کاربردهای زیادی در صنایع تولیدی، ژنراتورهای برق، هوافضا، حمل و نقل، صنایع نظامی و هم چنین به عنوان سپرهای محافظتی از بدن دارند. از دهه 1990 و با شروع رشد در صنایع سرامیک های پیشرفته محصولات جدید زیادی به بازار آمده اند ولی می بایست کارهای بعدی برای کاهش قیمت بر روی آنها انجام شود تا با قیمت فلزات قابل مقایسه باشند. سرمایه گذاری بخش خصوصی با توجه به زمان بازگشت سرمایه این مواد چندان نمی تواند قابل توجیه باشد. سرامیک ها می توانند جزء موادی باشند که کارکرد سوخت و عملکرد آن را در موتورها بالا برده، مقاومت سایشی ترکیبات را افزایش دهند، وزن وسایل نقلیه و هواپیماها را کاهش داده و باعث افزایش راندمان در انواع ماشین آلات گردند.  

     

    خواص سرامیک ها :

    مواد سرامیکی خواص ویژه ای از خود نشان می دهند به طوری که این امر موجب می گردد که جایگزین دیگری با مواد دیگر نداشته باشد وبنابراین نقش ویژه ای در تهیه انواع بیشماری از ادوات و تجهیزات بازی می کند. برای ایجاد یک خواص خوب و مناسب ودر نتیجه بکارگیری صحیح مواد سرامیکی دانستن اطلاعات درمورد رابطه بین خواص و ریزساختار مواد سرامیکی ضروری است. ریزساختار مواد بستگی زیادی به فرآیند تولید و روش تهیه دارد. سرامیک های پیشرفته امروز کاربردهای بسیار فراوانی دارند و امروزه سعی بر تولید مواد سرامیکی است که به شکل کامل تولید شده و بعد از تولید نیاز به ماشین کاری و در نتیجه تحمیل هزینه اضافی به سیستم حذف گردد.

    مواد جدیدی که امروزه اهمیت ویژه ای برای تحقیق و توسعه این مواد در نظر گرفته می شوند در زمینه سرامیک به شرح زیر می باشند :

    بیوسرامیک ها که تاثیر به سزایی در رشد صنعت پزشکی و بهبود وضعیت سلامتی جوامع انسانی داشته اند، مواد ساینده نظیر ابزار برش و چرخ های ساینده که کاربری آن در صنایع کاربردی فلزات و ... است. سرامیک های سخت و بسیار سخت (hard and Super hard ceramics ) موادی هستند که مطالعه بر روی آن ها بسیار پر اهمیت و البته هزینه بر است.

     

    [1] Kochervinskii, V (July 2003). "Piezoelectricity in Crystallizing Ferroelectric Polymers". Crystallography Reports 48 (no. 4): 649–675

    [2] Lakes, Roderic. "Electrical Properties of Bone: A Review". University of Wisconsin-Madison

    [3] Becker, Robert O; Marino, Andrew A. "Chapter 4: Electrical Properties of Biological Tissue (Piezoelectricity)". Electromagnetism & Life. Albany, New York: State University of New York Press. ISBN 0-87395-560-9.

    [4] Pollack, S.R; Korostoff, E., Starkebaum, W. y Lannicone, W (1979). ed. Brighton, C.T., Black, J. and Pollack, S.R.. ed.. "Micro-electrical studies of stress-generated potentials in bone.". Electrical Properties of Bone and Cartilage (New York City: Grune & Stratton, Inc)

    [5] Fotiadis, D.I; Foutsitzi, G., and Massalas, C.V (1999). "Wave propagation modeling in human long bones". Acta Mechanica 137: 65–81

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سرامیک های پیزو الکتریک Piezoelectricity Ceramics

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع و ماخذ :

    منابع فارسی :

    1 – ماهنامه صنایع و مواد               شماره 24 ، ص36          گردآورنده : دکتر سید علی محمودی – محقق و استاد دانشگاه پلی تکنیک تهران  1386

     

    منابع لاتین :

    Holler, F. James; Skoog, Douglas A; Crouch, Stanley R (2007). "Chapter 1". Principles of Instrumental Analysis (6th Edition ed.). Cengage Learning. p. 9. ISBN 9780495012016. 

    ^ Lippman, G. (1881). "Principe de la conservation de l'électricité" (in French). Annales de chimie et de physique 24: 145.

    http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k348640. 

    ^ "Sensor Sense: Piezoelectric Force Sensors". Machine Design. Penton Media, Inc (2008-02-04). Retrieved on 2008-11-04.

    ^ Damjanovic, Dragan (1998). "Ferroelectric, dielectric and piezoelectric properties of ferroelectric thin films and ceramics". Reports on Progress in Physics 61: 1267–1324. 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله سرامیک های پیزو الکتریک Piezoelectricity Ceramics , مقاله در مورد تحقیق مقاله سرامیک های پیزو الکتریک Piezoelectricity Ceramics , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سرامیک های پیزو الکتریک Piezoelectricity Ceramics , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله سرامیک های پیزو الکتریک Piezoelectricity Ceramics , تحقیق درباره تحقیق مقاله سرامیک های پیزو الکتریک Piezoelectricity Ceramics , مقاله درباره تحقیق مقاله سرامیک های پیزو الکتریک Piezoelectricity Ceramics , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سرامیک های پیزو الکتریک Piezoelectricity Ceramics , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله سرامیک های پیزو الکتریک Piezoelectricity Ceramics ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله سرامیک های پیزو الکتریک Piezoelectricity Ceramics
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت