تحقیق مقاله نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: word کد فایل: 5414
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی صنایع غذایی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی

    چکیده

    در سراسر جهان زنان به عنوان رکن اساسی واحدهای تولیدی، همواره مطرح بوده‌اند و ساختار اقتصادی خانواده بدون حضور آنها، پایداری نخواهد داشت. آنان با تولید بین 60 تا 80 درصد محصولات غذایی در اکثر کشورهای در حال توسعه، بار مسئولیت تولید نیمی از مواد غذایی در سطح جهان را به دوش می‌کشند.

    بنابراین زنان روستایی نقش کلیدی، به خصوص در مواقع بحرانی و در تضمین سلامت و امنیت غذایی ایفا می‌کنند. لیکن با وجود نقش و سهم مهم این قشر از جامعه جهت تامین مواد غذیی در جهان، غالبا در راهبردهای توسعه مورد کم توجهی یا بی توجهی قرار می گیرند.

    به همین منظور در این مقاله به نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی، موانع موجود بر سر راه این امر و راهکارهای موثر در جهت حذف این موانع پرداخته شده است.

    در پایان از مطالب مطرح شده نتیجه‌گیری به عمل آمده است که به اختصار به شرح ذیل می‌باشد:

    به طور کلی آگاهی از مساله پایداری و تداوم امنیت غذایی، سواد تغذیه‌ ای، توانمند کردن خانوارها، مخصوصا زنان روستایی، از مولفه های اصلی راهبردهای امنیت غذایی هستند که در این راه، ارتقای مقام زنان و نقش فعال آنان در کسب درآمد و تصمیم گیری برای تقسیم منابع خانوار یک راهبرد مثبت و قاطع، در جهت بهبود امنیت غذایی خانوار و تأمین نیازهای بهداشتی و
    تغذیه ای اعضای آن تلقی می‌گردد.

    واژگان کلیدی: زنان روستایی، امنیت غذایی، پایداری امنیت غذایی.

     

    مقدمه

    زنان ثابت کرده‌اند که اگر به فرصت ها و منابع دسترسی داشته باشند، افرادی کارآمد خواهند بود. زنان به یاری مردان در مزرعه و دیگر سطوح جامعه قادر خواهند بود امنیت غذایی را برای مردم در سده بیست و یکم تضمین کنند. آنان با تولید، عمل آوری و تامین مواد غذایی نقش بسیار مهمی در حیات انسانی ایفا می نمایند. در واقع زنان به عنوان نیروی عمده برای ایجاد تحول و منبعی بالقوه برای پیشبرد اقتصاد روستا و افزایش هر چه بیشتر نرخ رشد تولیدات مواد غذایی می‌باشند. لذا آگاهی روز افزون نسبت به نقش این قشر در فرآیند تولید و لزوم مشارکت گسترده‌تر آنان در روند توسعه اجتماعی و اقتصادی سبب شده است که از فعالیتهای آنان در سیاستهای ملی، محلی و روستایی، حمایت و پشتیبانی بیشتری به عمل آید.

    بسیاری از کشورها با تاسیس نهادها و سازمانهایی که خود را متعهد به تلاش در جهت ترقی و پیشرفت زنان می‌دانند، درصدد از بین بردن آن دسته از موانع قانونی هستند که اجازه نمی دهند زنان در فعالیتها و منافع حاصل از توسعه به خصوص در بخش کشاورزی به اندازه مردان شریک و سهیم باشند، از جمله موانعی که فعالیت مشارکتی زنان در کشاورزی را به تعویق می‌اندازد و منجر به عدم پایداری امنیت غذایی می‌گردد شامل دسترسی محدود به فرصتهای آموزشی از قبیل (خدمات ترویجی، خدمات مشاوره‌ای و اطلاعات فنی) و دارائی‌های مهمی از قبیل زمین و اعتبارات می‌باشد. بنابراین با از میان برداشتن این موانع می‌توان شرایطی را فراهم آورد که راه دستیابی و دسترسی زنان به منابع تولید، افزایش حضور در عرصه های تصمیم گیری، سیاستگذاری، کاهش فشار کاری، بالا بردن امکان دسترسی به اشتغال و درآمد هموارتر شود.

    هدف ازمقاله حاضر این است که مسئله تداوم و پایداری امنیت غذایی و نقش زنان روستایی را که به عنوان یکی از ارکان کلیدی راهبردهای امنیت غذایی می‌باشند مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. روش مورد استفاده به منظور گردآوری مطالب، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی اینترنتی و مطالعات کتابخانه‌ای می‌باشد.

    جایگاه زنان روستایی

    اهمیت حیاتی نقش زنان روستایی در کمک به امنیت غذایی به میزان وسیعی شناخته شده است. در بیشتر کشورهای در حال توسعه، آنان تکیه گاه اصلی نیروی کار در مزرعه، درآمد خانواده و کشاورزی معیشتی به حساب می‌آیند و در بسیاری از فعالیتهای مرتبط با آماده سازی، نگهداری و فرآوری مواد غذایی و امور مربوط به نگهداری از دامها نقش عمده و اساسی ایفا
    می نمایند.

    با وجود اینکه زنان به عنوان یکی از عوامل نامشهود در اقتصاد کشاورزی محسوب می‌شوند لیکن سهم عظیمی از کل نیروی انسانی مورد نیاز بخش کشاورزی را در سطح جهان تشکیل می‌دهند (موحدی، 1381).

    خدمات زنان به تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی خانواده‌ها در خاور نزدیک در هر کشوری متفاوت است. اما در بسیاری از کشورها کمکهای زنان بسیار زیاد می‌باشد. مشارکت زنان در بخش کشاورزی در مناطقی که مردان به علت خشکسالی به شهرها مهاجرت می‌کنند قابل توجه می باشد. آنان در بعضی از کشورها وظایف سخت و تکراری در تمام طول سال را انجام می‌دهند. در برخی از کشورها خرمن کوبی، بازاریابی و فعالیتهای دامداری برعهده زنان می‌باشد ( سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد «فائو» ، 1990).

    براساس تحقیقات بعمل آمده حدود 40 درصد از تولید محصولات کشاورزی را زنان بر عهده دارند و لذا توجه به زنان روستایی، توجه به ارتقاء و بهره‌وری است ولی متاسفانه در اکثر کشورها به فراموشی سپرده شده است، در هر حال تلاش جهت توانمندسازی زنان به عنوان یکی از عناصر مهم در توسعه (از تمام جوانب) ضروری به نظر می‌رسد، در واقع قدرت سازندگی و خلاقیت در این افراد باید از طریق بهبود توانمندیهای آنها به گونه‌ای افزایش یابد که خود در جریان این فرآیند به عاملانی اثربخش برای ایجاد تغییر و دگرگونی مبدل شوند.

    مفهوم امنیت غذایی

    از مفهوم امنیت غذایی تعاریف متعددی صورت گرفته است، مفهوم مزبور در سطوح فردی، خانوادگی، ملی و جهانی کاربرد دارد. بطور کلی امنیت غذایی به معنای فعلیت داشتن سه اصل مهم فراهم بودن (تولید پایدار)، ثبات و قابل دسترس بودن غذا می‌باشد.

    فراهم بودن غذا: یعنی هر کشوری باید قادر باشد غذای کافی برای جمعیت موجود و در حال رشد خود را تأمین نماید.

    ثبات غذا: یعنی اینکه غذای فراهم شده در هر زمانی در بازار وجود داشته باشد.

    قابل دسترسی بودن غذا: یعنی اینکه مردم ازنظر اقتصادی و فیزیکی قادر به تهیه مواد غذایی بهداشتی باشند (Anonymous, 2004)

    اصولاً امنیت غذایی به دو عامل عرضه و تقاضا برای غذا بستگی دارد. رشد جمعیت، تغییر و افزایش درآمد شهرنشینی، قیمت غذا و جایگزینی شیوه‌های نوین زندگی از جمله نیروها و عواملی هستند که به طور مؤثر روی نحوه مصرف غذا و تقاصای آن تاثیر می‌گذارند.

    برخی از تعاریف به عمل آمده از مفهوم امنیت غذایی که نماینگر تکامل نگرش بین المللی به این موضوع است به ترتیب زیر می‌باشند:

    در سال 1975 سازمان ملل متحد امنیت غذایی را چنین تعریف کرد:

    امنیت غذایی عبارت است از عرضه مستمر کالاهای غذایی اصلی در سطح جهانی به منظور بهبود مداوم مصرف غذا و خنثی کردن اثرات نامطلوب نوسانات تولید وقیمت غذا.

    نه سال بعد سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تعریف زیر را پیشنهاد کرد:

    امنیت غذایی یعنی اطمینان از این که همه مردم در همه اوقات به غذاهای اصلی مورد نیاز خویش دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند.

    بانک جهانی در سال 1986 امنیت غذایی را به شرح زیر تعریف کرد:

    امنیت غذایی عبارت است از دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات به منظور یک زندگی سالم و فعال.

    این تعریف تا به امروز بیشتر از سایر تعاریف مورد استقبال قرار گرفته و مطلوبتر انگاشته شده است.

    کنفرانس بین المللی تغذیه در سال 1993 نیز تعریف بانک جهانی را به عنوان تعریف کاربردی پذیرفت. بالاخره اجلاس جهانی غذا در سال 1996 آخرین تعریف امنیت غذایی مورد قبول تمامی شرکت کنندگان را به شرح زیر اعلام کرد:

    امنیت غذایی آنگاه وجود دارد که همه مردم در تمامی ایام به غذای کافی، سالم و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند و غذای در دسترس نیازهای یک رژیم تغذیه‌ای سازگار با ترجیحات آنان را برای یک زندگی فعال و سالم فراهم سازد.

     

    تاریخچه امنیت غذایی

    جوامع و دولتها در طول قرن بیستم دریافتند که بحث امنیت، مفهوم و حالت سنتی خود را از دست داده است. در گذشته به امنیت، بیشتر از دیدگاه نظامی توجه می‌شد. در حال حاضر، بحث امنیت، علاوه بر آنچه در گذشته بوده در حوزه‌های متفاوتی نیز مطرح است. مثل امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی و … . در واقع امنیت غذایی که خود نوعی از امنیت اقتصادی – اجتماعی می‌باشد به طور جدی در نیمه دوم قرن بیستم مورد توجه قرار گرفت.

    اولین تلاش جدی برای دستیابی به امنیت غذایی به تشکیل کنفرانس جهانی غذا در سال 1974 بر می‌گردد. سپس در کنفرانس بین المللی تغذیه در سال 1992 برای اولین بار، امنیت غذایی و مسائل آن به صورت یک نظریه تدوین شد و در حال حاضر از داغ ترین و مهمترین مباحث حوزه علوم کشاورزی می‌باشد (سازمان تحقیقات سیاستهای جهانی غذا، 1376).

    سطوح امنیت غذایی

    معمولاً دولتها سعی می‌کنند که امنیت غذایی مردم جامعه را در سطوح مختلفی برقرار نمایند. که شامل موارد زیر می‌باشد:

    سطح ملی و منطقه‌ای

    سطح خانوادگی و فردی

    1)سطح ملی و منطقه‌ای: دولتها در این سطح به برقراری امنیت غذایی برای جمعیت ملی به منظور رفع نیازهای این جمعیت تمایل بیشتری دارند. در این سطح، امنیت غذایی در سطح کلان جمعیتی ایجاد و برقرار می‌شود.

    2)سطح خانوادگی و فردی: هدف در این سطح، برآوردن نیازهای غذایی خانواده‌ها و اعضای آنها است. عواملی همچون بازار مواد غذایی، قیمتها، شبکه‌های حمل و نقل، تسهیلات انبارداری و … بر امنیت غذایی خانواده‌ها و افراد تاثیر می‌گذارند (Chen and kates, 1994)

    تامین امنیت غذایی در سطح ملی و منطقه‌ای به معنای وجود امنیت در سطح خانواده و افراد نیست: زیرا ممکن است غذا به طور عادلانه در بین خانواده‌ها و اشخاص توزیع نشده باشد (سازمان تحقیقات سیاستهای جهانی غذا، 1376).

     

    Abstract:

    Women have always been considered as a main factor by the production units throughout the world; the economical structure of a family will not persist without their presence. In most of the developing countries throughout the world, they produce about 60-80 percent of food materials.

    Therefore, the peasant women play a key role in assuring the alimentary safety and security matters, especially in critical situations. However, although women play an important role in providing the food materials in the world, they are sometimes ignored in the development plans.

    Therefore, we have paid to the role of rural women in the maintenance of food's security matter, the probable problems debarring their way of progress and the effective methods to be taken in solving these problems.

     At the end, we have concluded from the above-mentioned matters that a summary of this conclusion is brought at the following paragraph:

    Generally, the familiarization with food resistance and security matters, feeding literacy, empowering families, especially rural women are main factors to be paid among other procedures in case of food safety matters. In this regard, appreciating the women's   active roles in yielding incomes and deciding about the division of household resources can be a positive and crucial policy in improving the food security matters of households and providing the members with their sanitary and nutritional needs.

     

    Key Words: Rural Women, Alimentary Safety, Sustaining the Alimentary Safety

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    براتی، علی و یعقوبی، جعفر (1382). جنسیت و امنیت غذایی. نشریه: جهاد، شماره (114)، صفحه 28.

    بی نام (1377). نقش و سهم امنیت غذایی در پیشبرد برنامه‌های توسعه، نشریه: اطلاعات، شماره (85)، صفحه 10.

    پیشوایی، حسین و فردین، هلنا (1380). کشاورزی ایران، بحران یا امنیت غذایی. نشریه: بهکام، شماره (148)، صفحه 18.

    ترابی، فاطمه (1383). زمان واگذاری اطلاعات به مسوولان در زمینه نقش زنان روستایی. نشریه: مزرعه، شماره (98)، صفحه 25.

    دانشیان، اصغر (1380). چالشها و تمهیدات بین المللی در باب امنیت غذایی. نشریه: شکرشکن، شماره (55).

    دینی ترکمانی، علی (1377). تامین حداقل نیازهای خانوار باید هدف درست باشد. نشریه: جهان اقتصاد، شماره (82)، صفحه 34.

    سازمان تحقیقات سیاستهای جهانی غذا (1376). بررسی امنیت غذایی و عرضه غذا در جهان (ترجمه: پوران مالمیر)، تهران: وزارت کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و پشتیبانی، موسسه پژوهشهای برنامه ریزی و اقتصادی کشور.

    سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد «فائو» (1990). زنان در توسعه کشاورزی. (ترجمه: غلامحسین صالح نسب). ناشر: مدیریت مطالعات و بررسی‌ها. معاونت و ترویج و مشارکت مردمی جهاد کشاورزی. صص 46-42.

    سرشماری عمومی نقوس و مسکن – 1375: نتایج تفضیلی زنان روستایی کشور تهران: مرکز آمار ایران، 1376، صفحه 67.

    شمس ، کورش (1377). احقاق حقوق زنان، مساویست با امنیت غذایی جهان. نشریه: صبح خانواده، شماره (80)، صفحه 23.

    11) شیخ الاسلام، ربابه( 1380). امنیت غذایی پایدار یا گرسنگی پایدار. نشریه: همشهری، شماره (116).

    12) صدیقی، پرناز (1377). زنان کلید امنیت غذایی. مجله حقوقی و قضایی دادگستری، شماره (83).

    13) فرهادی، فرناز (1381). جنسیت و امنیت غذایی نشریه: جهاد، شماره (108).

    14) عمادزاده، م و بختیاری، ص و نصر اللهی . خ (1380). تحلیلی از وضعیت امنیت غذایی در ایران. مجله علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان، ویژه نامه اقتصاد و مدیریت. صص 122-101.

    15) کلانتری، ع (1378). سخنرانی دکتر کلانتری، در مراسم مدیر نمونه برای کشاورزان نمونه، 13 بهمن 1378، نشریه: جهاد، شماره (63).

    16) موحدی، رضا(1381). کشاورزان زن و اثربخشی فعالیتهای ترویجی. نشریه: جهاد، شماره (249).

     

    17- Abdel Aal, M. (2002). Research on wonan’s work in Agriculture. The social Research center. P: 1-3. [on line]: available at url:

     [http://www.fao.org/ woman land.]

    18- Anonymous. (2004). Hunger and food security. University of new Hampshire cooperative Extension. P: 1-3. [on line]: available at url:

     [http: // www. unh. Edu. Edu / mone / MMHUNGFS. Html]

    19- Chen, R.S and kates, R.w. (1994). World food security: prospects. Food. Policy, 19(2), 192- 208.

    20- FAO (1990). Assessment of the world food security situation. Committee on world food security. P: 1-9. [on line]: available at url:

     [http: // www. fao. Org / sd/ dim – kn3 / kn3 – 040301 – en. Html]

    21- Timmer, c.p. (2000). The macro dimensions of food security: economic growth, equitable distribution and food pricestability. Food policy. On line 25 (2000). [on line]: available at url:

    [http: // www. elsevier. Com/ locatc/ food pol. 283-295].

    22- united nation (1975) . report of the world food conference, rome: new yourk, 5-16 november 1974.

    23- world bank (1986) . poverty and hunger: issues and option for food security in developing countries. World bank, policy study, washing ton, DC.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی, مقاله در مورد تحقیق مقاله نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی, تحقیق درباره تحقیق مقاله نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی, مقاله درباره تحقیق مقاله نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نقش زنان روستایی بر پایداری امنیت غذایی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت