تحقیق مقاله دوراندیشی در انتخاب همسر

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 5687
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دوراندیشی در انتخاب همسر

    بخش اول : زنان کشتزار هستند

    (( حضرت علی علیه السلام به برادرش عقیل فرمود ، زنی را برای من در نظر بگیر که از برجستگان و شجاع زادگان عرب باشد تا او را همسر خود گردانم و از او دارای فرزندی دلاور و جنگجو شوم .

    عقیل به حضرت گفت : با ام البنین کلابی ازدواج کن که در تمام عرب ، دلیرتر و شجاع تر از آباء و اجداد او نیست ))1

    تا به حال با 9 ملاک مهم در انتخاب همسر آشنا شدید ، 5 ملاک مشترک بین زن و مرد بر اساس تشبیه همسر به لباس ، 2 ملاک مربوط به قوامیت مرد که بایستی مورد توجه خانمها قرار گیرد و 2 ملاک هم مربوط به مقومیت زن که بایستی مورد توجه آقایان باشد.

    همه این ملاکهایی که ذکر شد مربوط به روابط زن و شوهری بود و این ملاکها جایگاه زن و مرد را در مقام همسری یکدیگر ارزیابی می کنند ، اما در اینجا می خواهم وسعت نظر بیشتری پیدا کنید و در زندگی ، کمی دورترها را ببینید و افق دیدتان فقط چند سال اول زندگی نباشد بلکه به سالهای بعد و به کل زندگی فکر کنید .

    به دلیل اینکه در اغلب زندگی ها ، فرزندان نیز به جمع خانواده اضافه می شوند و زن و شوهر از مقام همسری به جایگاه پدر و مادری ارتقا می یابند ، بنا به همین اتفاق از شما می خواهم که یک وسعت نظر بیشتری را در انتخاب همسر داشته باشید ، وسعت نظری که به هنگام همسر گزینی ، تنها همسری برای خود نمی خواهید انتخاب کنید ، بلکه یک مربی و یک پرورش دهنده برای فرزندان آینده تان را می خواهید انتخاب کنید .

    اگر فرصت پیدا کردید ، یک کتاب را حتماً بخوانید ،(( نامه های بلوغ )) اثر مرحوم استاد علی صفائی حائری ، این کتاب حاوی نامه هایی است که مرحوم استاد صفائی برای هر یک از فرزندانش به هنگام رسیدن به سن بلوغ ، نامه ای را نوشته است ، با خواندن آن کتاب از اوج محبت و دغدغه یک پدر نسبت به آینده فرزندانش و از تلاش یک پدر دلسوز برای رشد ، تربیت ، و آگاهانیدن آنها با وسعت اطلاعاتی که برای یک زندگی بهتر ارائه می کند به وجد خواهید آمد و تحت تأثیر قرار می گیرید .

    اما نگاهی هم به مردانی بیندازید که وقتی راه می روند تلوتلو می خورند ، یا در کوچه و خیابان مزاحم این و آن هستند ، یا به دنبال عیش و عشرت خود هستند ، یا برای رسیدن به پول حاضرند از هر راهی بروند و … اگر اینها بخواهند فرزندانشان را نصیحتی بکنند واقعاً چه می توانند بگویند ، و بعد هم به تفاوت فرزندان اینها با فرزندان انسانهای مؤمن و دلسوز توجه کنید و ببینید که چقدر وجه تشابه می بینید .

    همین مقایسه را نیز می توان بین زنان بعمل آورد و آنها نیز بنا به اندیشه ، اخلاق و رفتارشان ، فرزندان متفاوتی را پرورش می دهند .

    خداوند متعال قدرت زایش را در وجود زنان قرار داده است و بواسطه وجود زنان است که جامعه انسانی دوام می یابد ، زنان حلقه واسط بین جوامع در زمانهای مختلف هستند و اگر زنان نبودند ، بشر هم نبود ، پرورش جسمانی فرزند در جسم مادر تنها بعد ظاهری و آشکار این پدیده شگرف است ، پرورش بعد روحی و روانی انسانها نیز تا حد زیادی ریشه در وجود مادران دارد ، از اینرو حضرت حق – جل و علا – زنان را تشبیه به کشتزار نموده است و این هم به لحاظ پرورش جسمی فرزندان در رحم مادر است و هم به لحاظ پرورش روحی فرزندان در آغوش مادر .

    کشتزار به مکانی می گویند که محل رشد و پرورش باشد و این بواسطه فراهم بودن امکانات رشد از قبیل فضای ریشه دهی و استقرار ، در اختیار داشتن مواد غذایی و … می باشد و امکان این که بذر را تبدیل به یک گیاه نماید را فراهم می نماید .

    مهمترین مؤلفه یک کشتزار درجه حاصلخیزی آن است که این صفت در زمینهای مختلف متفاوت است و بنا به همین صفت ، ما انواع کشتزارها داریم که برخی در عالیترین درجه حاصلخیزی قرار دارند و برخی هم درجه حاصلخیزیشان بسیار پایین و حتی در حد صفر است .

    یک قطعه زمین حاصلخیز و هوموس دار جنگلی یک کشتزار است ، یک قطعه زمین آبی زار معمولی هم یک کشتزار است و یک قطعه زمین کویری نیز کشتزار است . هرکدام بسته به درجه استعداد و حاصلخیزی خود ، قابلیت پرورش انواع خاصی از محصول با کمیت و کیفیتهای مختلفی را دارند ، در جنگلهای سرسبز شمال و در زمینهای حاصلخیز آن ، بهترین درختان و گیاهان با بالاترین عملکرد و بهترین محصول به عمل می آید ، کویر نیز کشتزار است اما در آن چه می روید ؟ انواع خارها و علفهای هرز و گیاهان شور پسند و غیر مثمر ، آن هم با فواصل زیاد از هم ، زمین بیشتر لخت و عریان است و در آنجا حتی حیوانات نیز نفعی از وضعیت گیاهی آنجا نمی برند .

    زنان نیز همینطورند ، مثل انواع کشتزارها خوب و بد دارند ، یکی مثل زمینهای جنگلی ، حاصلخیز و پر محصول است ، یکی درحد متوسط ، و یکی هم مثل بیابان خشک و کم علف و یکی هم مثل شوره زارهای کویر ، خالی از هرگونه حیات .

    از خدیجه (سلام الله علیها) ، فاطمه (سلام الله علیها) زاده می شود و از فاطمه (سلام الله علیها) ، حسنین (علیه السلام) و زینب(سلام الله علیها) ، و از مادری هرزه ، معاویه به عمل می آید که هنوز پس از گذشت قرنها ، اثرات جنایت و خیانتهای او بارز و هویداست .

    نقش مردان در پرورش فرزندان بعداً بازگو خواهد شد اما زنان نقش مهمتر و والاتری در پرورش فرزندان دارند ، همچنانکه جسم فرزند در جسم مادر رشد می کند و ریشه می گیرد ، روح فرزند نیز از روح مادر آبشخور می کند و خصوصیات روحی و رفتاری زیادی از فرزند ، ریشه در خصوصیات روحی مادر دارد ، از اینرو زمین طیب ، گیاه پاک و سالم را می دهد و زمین خبیث ، گیاه ضعیف و پژمرده یا بیماری را به بار می آورد .

    از نتایج زندگی زناشویی ، تولد فرزندان است ، فرزندانی که بایستی انسان یک عمر برای آنها زحمت بکشد و آنها را بزرگ کند ، اما قسمتی مهم از تربیت و پرورش فرزندان ، بر دوش مادر است ، از اینرو مادر ، نقش بسیار مهمی در چگونگی و کیفیت تعلیم و تعلم فرزندان دارد ، انتخاب همسر در واقع انتخاب کشتزار هم هست ، کشتزاری برای پرورش فرزندان و معلمی برای آنها .

    اگر زنان می توانند ، بچه به دنیا بیاورند نه بحثی در آن است و نه فضیلتی تام بر آن مترتب است ، مهمتر از آن ، این است که چگونه فرزندی را می توانند پرورش دهند ، آیا همچون زمینهای حاصلخیز ، گیاهانی شاداب ، سالم و مقوی که صدها استفاده مفید دارند می رویانند یا همچون کویر گیاهانی خشن ، خشکیده ، بی فایده یا کم فایده پرورش می دهند .

    اگر در زمینهای کویری ، درخت یا گیاهان سرسبز مشاهده نمی شود ، نه بدین دلیل است که کسی بذر آن گیاهان را در آنجا نکاشته است ، بلکه بدین خاطر است که آن زمینها ، قدرت پرورش گیاهان سرسبز و پر محصول را ندارند ، نه مواد غذایی این زمینها زیاد است که بتوانند آنچنان گیاهانی را تغذیه نمایند ، نه آب آن را دارند که موجبات سرسبزی آنها را فراهم آورند . زنان نیز همینطورند ، آنانی که وجودشان همچون کویر خالی از صفات نیک و خصلتهای پسندیده است هیچگاه نمی توانند فرزندانی سالم و مفیدی تحویل جامعه بدهند .

    درجه حاصلخیزی زمین کمیت و کیفیتی است که جزء پذیر و قابل اندازه گیری و تعیین می باشد ، می توان با استفاده از مؤلفه های آن ، میزان و درجه حاصلخیزی یک زمین را تشخیص داد و یک زمین حاصلخیز را از غیر حاصلخیز باز شناخت ، فاکتورهایی همچون میزان مواد غذایی در خاک ، در صد هوموس ، میزان موجودات زنده در خاک ، بافت و ساخت خاک و … تعیین کننده درجه حاصلخیزی خاک می باشند ، در مورد زنان نیز می توان درجه حاصلخیزی و توانایی پرورش فرزندان را برآورد کرد ، عواملی همچون علم و معرفت ، فضایل اخلاقی همچون محبت ، صبر ، معنویت ، شجاعت ، سخاوت ، عفت و حیاء و … موجب پرورش فرزندانی نیکو و عواملی همچون جهل و حماقت ، رذایل اخلاقی همچون بی مهری ، کم حوصلگی ، حسادت ، غیبت ، هرزگی ، یکدندگی ، کج خلقی و … موجب پرورش فرزندانی پژمرده و ضعیف و یا مضر به حال خود و جامعه است از اینرو بایستی خوب نگریست و تحقیق کرد و اندیشید که این زمین ، چگونه سرزمینی است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دوراندیشی در انتخاب همسر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله دوراندیشی در انتخاب همسر, مقاله در مورد تحقیق مقاله دوراندیشی در انتخاب همسر, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دوراندیشی در انتخاب همسر, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله دوراندیشی در انتخاب همسر, تحقیق درباره تحقیق مقاله دوراندیشی در انتخاب همسر, مقاله درباره تحقیق مقاله دوراندیشی در انتخاب همسر, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دوراندیشی در انتخاب همسر, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله دوراندیشی در انتخاب همسر ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله دوراندیشی در انتخاب همسر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت