تحقیق مقاله روابط تجاری دوران صفوی

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 7026
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله روابط تجاری دوران صفوی

    صفویان معمولاً راه حج را برای آنان باز می گذاشتند و از آنها استقبال هم می کردند.

    مناسبات با همسایگان (ازبکان، عثمانیها و گورکانیان)

    صفویان با عثمانیها مناسباتی آمیخته به جنگ و صلح داشتند و معاهدات صلح آمیز متعددی میان طرفین منعقد گردید.

    صلح برای طرفین به دلیل گرفتاریهای متعددشان حائز اهمیت بود؛ به ویژه برای عثمانیها که مشغول مسائل بخش اروپایی خود و مبارزه برای توسعه ارضی بودند.

    بیشتر پژوهشگران مناسبات ایران و عثمانی را از دریچه تحولات مذهبی نگاه می کنند، حال اینکه در این دوره مذهب و منازعات مذهبی فقط یکی از عوامل تأثیر گذار در مناسبات خارجی بوده است.

    مناسبات با همسایگان (ازبکان، عثمانیها و گورکانیان)

    مهم ترین برخورد ایران و عثمانی جنگ چالدران بود که شاه اسماعیل شکست خورد و تبریز، پایتخت صفویان، به تصرف عثمانی درآمد.

    سلطان سلیم مردم تبریز را اذیت نکرد و جنایتی مرتکب نشد بلکه از روی مروت و عدالت با مردم تبریز رفتار کرد و بزرگان و کدخدایان را اکرام داشت.

    بر اساس نخستین پیمان صلح که میان ایران و عثمانی در        سال 962ق منعقد گردید و به معاهده صلح آماسیه معروف شد، آذربایجان غربی و بخشی از کردستان و بین النهرین و بخش شمالی گرجستان به دولت عثمانی واگذار گردید.

    مناسبات با همسایگان (ازبکان، عثمانیها و گورکانیان)

    در مقابل، ارمنستان، اردهان، کارتیل، کاخت و آذربایجان شرقی به ایران تعلق گرفت.

    سرحدات مشخص گردید و مسلمانان، که از رفت و آمد سپاهیان دو طرف در عذاب بودند، راحت شدند.

    شاه عباس اول که وارث کشوری با اوضاع بحرانی شده بود چاره ای جز انعقاد معاهده صلح استانبول در سال 998ق و واگذای منطقی به عثمانی نداشت.

    بعدها او توانست با تجدید قوا و سامان دهی امور داخلی و تشکیل ارتش منظم این مناطق را از عثمانیها باز پس گیرد و در سال 16-1015ق موفق شد آخرین سرباز عثمانی را از سرزمین ایران، که طبق معاهده آماسیه مشخص شده بود، بیرون براند.

    مناسبات با همسایگان (ازبکان، عثمانیها و گورکانیان)

    لذا شاه عباس این بار از موضع قدرت معاهده دوم استانبول را با عثمانیها امضا کرد و مناطقی را که قبلاً به آنها واگذار کرده بود، پس گرفت.

    در زمان شاه صفی الدین، عثمانیها بغداد را تصرف کردند و شاه صفی معاهده قصر شیرین (زهاب) را در سال 1049ق با عثمانیها منعقد کرد که طبق آن بغداد و بصره و بخشی از کردستان غربی به عثمانی واگذار شد و در مقابل آذربایجان شرقی و روانداز و ارمنستان و گرجستان به ایران داده شد.

    این عهدنامه آثار مهمی در تاریخ ایران دارد و نقطه عطفی در روابط ایران و عثمانی به شمار می رود؛ زیرا به موجب آن، تکلیف سرزمینهایی که  موجب اختلاف دو کشور بود تعیین شد و صلح میان ایران و عثمانی به مدت یک قرن تأمین گردید.

    مناسبات با همسایگان (ازبکان، عثمانیها و گورکانیان)

    این معاهده پس از سقوط دولت صفوی نقض گردید و عثمانیها غرب ایران را اشغال کردند.

    مناسبات ایران و عثمانی سراسر با دشمنی همراه نبوده و معاهدات دوستانه و رفت و آمدهای سفیران و بازرگانان به قلمرو یکدیگر کم نبوده است.

    عوامل دخیل در مناسبات ایران و عثمانی:

    عوامل سیاسی

    تحریکات مرزی قبایل

    مشخص نبودن سرحدات

    توسعه طلبیهای عثمانی

    مناسبات با همسایگان (ازبکان، عثمانیها و گورکانیان)

    اختلاف صفویان با گورکانیان کمتر از اختلاف با ازبکان و عثمانیها بود؛ چون مرز مشترک آنها کمتر بود و صرف نظر از مسئله قندهار، که مورد نزاع بود، اختلاف منافع چندانی با هم نداشتند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله روابط تجاری دوران صفوی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله روابط تجاری دوران صفوی, مقاله در مورد تحقیق مقاله روابط تجاری دوران صفوی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روابط تجاری دوران صفوی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روابط تجاری دوران صفوی, تحقیق درباره تحقیق مقاله روابط تجاری دوران صفوی, مقاله درباره تحقیق مقاله روابط تجاری دوران صفوی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روابط تجاری دوران صفوی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روابط تجاری دوران صفوی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله روابط تجاری دوران صفوی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت