تحقیق مقاله آموزش های امدادرسانی

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 7087
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آموزش های امدادرسانی

    در روزهای حادثه و فاجعه شما درگیر کمک‏رسانی به سانحه‎دیدگان می‎شوید. شاهد حوادث دردناک و فاجعه‎بار بودن موجب می‎شود تحت تأثیر قرار گرفته‎ و هر چند در تمام مدت به دیگران کمک کرده و تسکینی برای آلام آنان هستید، ولی باید توجه داشته باشید که احتمال دارد این فاجعه شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در صورت بی‎توجهی به اصول صحیح بهداشت روان، امداد رسانی در سوانح و بلایای طبیعی می‎تواند اثرات مخربی بر امداد رسانان نیز داشته باشد و فرسودگی روانی ناشی از کار ایجاد کند.

    استرس‎های مربوط به فاجعه

    روبرو شدن با اجساد و قربانیان حادثه و نیز افرادی که شدیداً مجروح شده‎اند، تقاضای کمک دارند و کار زیادی از دست شما برنمی‎‎‎آید.

    شرایط محیطی مانند هوای آلوده، بوی تعفن، سرو صداها و ...

    · تهدید جانی بعلت خطرات موجود در محل مانند پس لرزه‎ها، تخریب ساختمان، آتش‏سوزی، بیماریهای واگیردار...

    وضعیت بد زندگی مانند سرما یا گرمای شدید، تغذیه نامناسب، استراحت ناکافی، تعداد کم امدادگران و ...

    استرس‏های مربوط به کار امدادگران

    احساس فوریت‎ برای نجات افرادی که هنوز زنده‎اند.

    احساس مسئولیت در حفظ زندگی و سلامت افراد.

    فشار کاری زیاد و انجام کارهایی که آشنایی کافی با آن وجود ندارد (مانند برداشتن قطعات سنگین از روی فرد مجروح یا مواجهه شدن با خونریزی شدید).

    شرایط کاری غیر استاندارد.

    در صورتیکه فرد ساکن همان محل باشد، ضربه روانی ناشی از وضعیت خانواده، بستگان و شرایط محیطی.

    کمبود یا نقص تجهیزات.

    اشکال در هماهنگی و همکاری بین بخش‎های امداد رسانی.


    استرس‎های مربوط به مسائل سازمانی و مدیریتی

    کشمکش‏ها و رقابتهای بین یا داخل سازمانی

    فقدان برنامه‏ریزی اورژانس و مدیریت بحران

    کشمکش بر سر مدیریت

    عدم حمایت کافی

    عدم شناخت نسبت به مهارتهای فردی امدادگرانبهم ریختگی و بحران مدیریت پس از یک فاجعه، که به فاجعه دوم معروف است. واکنش‎های عادی امدادگران در برابر یک حادثه فاجعه بار

    اگر عمیقاً غمگین یا عصبانی شده یا داغدیده بنظر می‏رسید، اگر تا زمانیکه همه کارها تمام نشده، دلتان نمی‎خواهد که محل را ترک کنید، اگر توجهی به خود نداشته و نیاز به استراحت و تجدید قوا را نادیده می‏گیرید،نگران نباشید اینها واکنش‎هایی عادی در برابر یک حادثه فاجعه بار می‎باشند. که اگر به توصیه‎های ما توجه کنید به سرعت برطرف می‎شوند. فقط مراقب باشید که علائم زیر طولانی نشود.

    علائم هشدار دهنده در مورد فرسودگی روانی ناشی از امدادگری

    علائم شناختی:

    اگر نمی‎توانید از فکر بحران، آسیب دیدگان و کمک کردن خارج شوید،

    اگر واقع بینی خود را از دست داده‎اید،

    اگر به سختی قادر به یادآوری دستوراتی که به شما داده شده می‎باشید،

    اگر تصمیم‏گیری برایتان سخت شده،

    اگر درتوجه و تمرکز مشکل دارید،

    اگر در پرداختن به حل مسئله دچار مشکل هستید،

    اگر در جهت‎یابی مشکل داشته یا احساس گیجی و سردرگمی می‎کنید،

    اگر آسیب‎دیدگان را با خود یا خانواده خود مقایسه می‎کنید مثلاً با دیدن یک بچه مجروح فکر می‎کنید ”اگر بچه من بود چی؟“،

    اگر احساس بی‎کفایتی و بی‏اثر بودن می‎کنید،

    علائم جسمانی

    اگر بطور مزمن و توان فرسایی احساس خستگی می‎کنید،

    اگر از لرزش، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع رنج می‎برید، اگر علائمی شبیه سرماخوردگی یا آنفلونزا دارید،

    اگر در خوابیدن دچار مشکل هستید،

    اگر اشت هایتان را از دست داده یا برعکس دچار پرخوری شده‎اید،

    علائم خلقی

    اگر برخلاف سابق مکرر با دیگران درگیر شده و بگو مگو می‎کنید و داد و فریاد راه می‎اندازید،

    اگر شدیداً منفی باف یا افسرده شده‎اید و گریه می‎کنید، اگر بسرعت احساس ناکامی ‎کرده و کار را رها می‎کنید، اگر بیش از اندازه نگران آسیب‏دیدگان و خانواده آنها هستید،اگر احساس می‎کنید که باید بدون استراحت در تمام مراحل امداد و کمک رسانی فعالیت کنید،اگر پس از انجام هر کاری شدیداً آشفته و بیقرار می‎شوید،اگر ترس زیادی دارید،اگر بطور غیر معمولی دستپاچه هستید،اگر به مرگ یا خودکشی فکر می‎کنید،علائم رفتاری

    اگر اقدام به اعمال پرخطر و غیرضروری می‎کنید (رفتار تکانشی)،اگر درگیر فعالیتهای بی‎هدف هستید، اگر از دستوراتی که به شما داده می‎شود سرپیچی می‎کنید،اگر به هیچ وجه نمی‎خواهید صحنه را ترک کنید،اگر به دارو یا مواد مخدر پناه برده‎اید،اگر از تماس و ارتباط با همکاران، دوستان یا اعضای خانواده اجتناب می‎کنید، اگر مکرراً (و به میزان غیرضروری) با آسیب دیدگان یا خانواده قربانیان تماس گرفته و پیگیری می‏کنید اگر قادر به بازگشت به زندگی‎ عادی خود نیستید،هشیار باشید، شاید دچار فرسودگی یا عوارض ناشی از استرس شده‎اید، به توصیه‎های ارائه شده عمل کرده و در صورت لزوم به یک روان‎شناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

    املی که در کنترل استرس ناشی از کارتان به شما کمک می‎کند: پیشگیری از فرسودگی روانی

    محدودیت‎های خود و حرفه‏تان را شناخته و بدانید که چه کارهایی بر عهده شما گذاشته شده است. فکر نکنید باید همه کارها را شما انجام دهید.

    با استفاده از یک برنامه‎ریزی واقع بینانه، کارهای خود را اولویت‎بندی کنید.در کنار کارهای پر استرس، کارهای آسان و کم استرس‎تر را نیز انجام دهید. کارهایی که آرامش و حتی لذت در آن وجود دارد.هر وقت امکان پذیر شد ساعات کاری موظف خود را به حداکثر 12 ساعت در روز محدود کنید. و بلافاصله بخورید، بیاشامید، دراز بکشید و بخوابید.تا حد امکان برنامه متعادلی داشته باشید.

    به محض دسترسی، از غذای مناسب، میوه و سبزیجات استفاده کرده، آب زیادی بنوشید، و از سیگار و چای پررنگ، افراط در مصرف خوراکیهای غیر مفید (چیپس- بیسکویت‎های شیرین- شکلات) بپرهیزید.

    به اندازه‎ کافی بخوابید و استراحت کنید، به خصوص پس از کارهای طولانی مدت. در فواصل کار، استراحت‎های کوتاه و مکرری را ترتیب دهید.هر وقت امکان داشت نرمش کرده و تمرینات کششی انجام دهید.تماس و ارتباط خود با اعضای خانواده و بستگان را حفظ کنید.در صورت امکان، در کنار کار در صحنه حادثه (کار با سانحه دیدگان) ساعاتی را نیز به نظافت و انجام کارهای شخصی روزمره اختصاص دهید.در زمانهای مناسب در مورد احساسات یا هیجانات خود با دیگران، به خصوص همکارانتان صحبت کنید. داشتن نشست‎های دسته‎جمعی با همکاران کمک زیادی خواهد کرد.در مراسم یاد بود و مراسمی که معمولاً برای سوگواری و عزاداری برپا می‏شود شرکت کرده و از شیوه‎های مناسب و معمول برای ابراز احساسات خود استفاده کنید (گریه کردن، نوشتن، عزاداری کردن و ...).با همکار دیگر به گونه‏ای در تماس نزدیک باشید، که بتوانید متوجه علائم استرس در آنها شوید.تکنیکهای کاهش استرس را به کار برید برای مثال، هنگام احساس فشار و استرس زیاد کار را متوقف کنید، حتی‏الامکان به محل آرامتری رفته و چند نفس عمیق بکشید، چشمانتان را بسته و به یک خاطره خوب یا تصویر زیبا فکر کنید. برای دقایقی در همین حالت باقی مانده و احساس آرامش کنید.توجه داشته باشید که بسیاری از واکنش‎های شما طبیعی است و هر کس جای شما بود ممکن بود چنین واکنش‎هایی داشته باشد.علائم هشدار دهنده اولیه در مورد فرسودگی روانی را بشناسید.بپذیرید که ممکن است فرد قادر به ارزیابی واکنش‎های مختل خود به استرس نباشد. اگر دیگران در این مورد به شما تذکر دادند، مقاومت نکنید و آن را بپذیرید. از همدردی افراطی با سوگ و مصیبت بازماندگان خودداری کنید، این امر مانع صحبت در مورد موضوعات دردناک خواهد شد.در ارتباط با سانحه دیدگان توجه داشته باشید که ارتباط شما یک ارتباط موقت و فقط با هدف یاری رسانی می‎باشد، نه یک ارتباط دوستانه.اگر خودتان قبلاً دچار سوگ یا سانحه‎ای شده‎اید و حالا این تجارب و خاطرات باعث کاهش کارآیی شما می‎شود، به آن توجه نکرده و سعی کنید خاطرات گذشته را زنده نکنید.سعی کنید با باورها و پیش داوریهای خود در مورد قضایا قضاوت نکنید و موجب نارضایتی، بحث و جدل و کاهش کارایی خود و دیگران نشوید.به یاد داشته باشید آنچه را که در ‎توان داشته‎اید انجام داده‎‎اید ولو اینکه با ناسپاسی و بی‎توجهی دیگران... روبرو شوید. ارزش کار شما محفوظ است حتی اگر دیگران متوجه نباشند یا به اهداف از پیش تعیین شده خود بطور کامل نرسید.شما هم مثل دیگران باورها و ایمان دینی آرام‎بخشی دارید، هر فرصت کوتاهی که پیدا می‎کنید به زمزمه و ذکردینی، دعا، مطالعه قرآن و کتابهای دعا و مراسم مختلف عبادی مشغول شوید.چنانچه پس از گذشت مدتی توصیه‎های فوق به شما کمک نکرد حتماً به یک پزشک، روانشناس، روانپزشک یا مشاور مراجعه کنید.

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آموزش های امدادرسانی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آموزش های امدادرسانی , مقاله در مورد تحقیق مقاله آموزش های امدادرسانی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آموزش های امدادرسانی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آموزش های امدادرسانی , تحقیق درباره تحقیق مقاله آموزش های امدادرسانی , مقاله درباره تحقیق مقاله آموزش های امدادرسانی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آموزش های امدادرسانی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آموزش های امدادرسانی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آموزش های امدادرسانی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت