تحقیق مقاله آموزش و پرورش در چین و فرانسه

تعداد صفحات: 31 فرمت فایل: word کد فایل: 7159
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آموزش و پرورش در چین و فرانسه

    آموزش و پرورش

    بر اساس ایده کنفسیوس بىن فعالیت سیاسى و آموزش و پروش رابطه متقابل وجود داشته و یکى از تزهاى اصلى مى‌باشد. در سال ۱۹۱۲ دولت سون یات سن قوانین حاکم بر آموزش و پروش در دوران امپراطورى را منسوخ کرده و سیستم جدیدى که از مدل ژاپنى نشأت گرفته بود توسط وزیر آموزش و پرورش تحصیل‌کرده آلمان جایگزین شد.

    در اواخر دهه ۱۹۲۰ و اوایل دهه ۱۹۳۰ حزب امکاناتى را جهت تغییر سیستم آموزشى بوجود آورد. در سال ۱۹۳۳ دبیر کمیته مرکزى شاخه جوانان حزب کمونیست اهداف آموزشى حزب در مناطق شورایى جنوب چین را اعلام نمود. وى خواستار جدایى مذهب از آموزشى و پروش یعنى بعبارتى خواستار نسخ تز کنفسیوس و در عوض استفاده از آموزش و پرورش در جهت بهود وضع ملى گردید. شوراها براى مبارزه با بیسوادى مدارس لنین را براى بچه‌هاى ۷ تا ۱۴ سال، مدرسه براى نوجوانان و خانم‌ها، مدارس کادرها و مراکز آموزش عالى مانند آکادمى سرخ (Red Acadamy) و دانشگاه شورى (Soviet University) را ایجاد کردند.

    بدنبال تشکیل این دوره‌ها در جنوب، از مدل مذکور در مناطق مرزى شمال غربى نیز استفاده کرد. در اواخر دهه ۱۹۳۰ بعد از راهپیمایى بزرگ این مراکز بصورت پایگاهى براى آموزش کمونیسم درآمد. علاوه بر آن مدارس آموزش بزرگسالان، مدارس حرفه‌ای، مدارس ابتدایى و متوسطه تأسیس شده و برنامه آموزشى خاصى براى سربازان و کادرها اجرا گردید. تا سال ۱۹۶۶ خطوط اصل سیاست آموزش و پرورش چین نشأت گرفته از شورزى بود. قبل از انقلاب ۸۰ درصد مردم بیسواد بودند که این نسبت در روستاها به ۹۵% مى‌رسید. در سال ۱۹۴۹ چین داراى ۲۰۰ مرکز آموزش عالی، ۴۰۰۰ دبیرستان و ۰۰۰، ۲۸۹ دبستان، مجموع ۲۴ میلیون دانشجو و دانش‌آموز بود. از هنگام اعلام جمهورى خلق چین در سال ۱۹۴۹ سیستم آموزش و پرورش کشور چندین مرحله را، از مبارزه جنگل در سال ۵۷-۱۹۵۶ هنگامى که آموزش و پرورش در جو بحث آزاد تشویق مى‌شد تا دوران آشوب و وحشت انقلاب فرهنگى که تمام سطوح آموزش و پرورش دچار اختلال شده و توسعه آن معلق مانده و بیشتر به مدارس حرفه‌اى پرداخته مى‌شد و امتحان ورودى مراکز آموزشى عالى منسوح و معیار پذیرش دانشجو داشتن عقاید سیاسى مناسى و تأیید کامل ایده‌هاى مائو بود را پشت سرگذاشته است. بعد از دوران انقلاب فرهنگى دوران تعدیل و بازسازى شروع شد. در این دوران سعى بر دستیابى به استانداردهاى آکادمیک از جمله برقرارى مجدد امتحان ورودى دانشگاه‌ها بود.

    در سال ۱۹۸۰ سیاست آموزشى جمهور خلق چین در ابتدا براساس فراهم نمودن امکانات جهت مدرنیزاسیون اقتصادى کشور طراحى شد. در این جهت به آموزش نیروى انسان ماهر و توسعه علوم فنى و علمى اولویت داده شد. بعبارت کوتاه آموزش و پروش بعنوان ستون اصلى چهار مدرنیزاسیون توسط رهبران حزب کمونیست چین خوانده شد.

    کیفیت آموزش و پروش در همه اداوار حتى در زمان انقلاب فرهنگى مورد تأکید بوده است. در فاصله سال‌هاى ۷۶-۱۹۶۶ همگانى کردن آموزش و پرورش در جهت تثبیت سوسیالیسم مورد اولویت بود.

    یکى از جنبه‌هاى مثبت سیاست در سال ۱۹۸۰ که نشاندهنده تغییر قابل توجه نسبت به سال ۱۹۷۶ بوده است، اهمیت دادن به آموزشى آکادمیک مى‌باشد.

    جنبه دیگر آن تداوم توسعه و بهبود آموزشى و هدف بلند مدت آن نیل به همگانى کردن آموزش ابتدایى و دوره اول متوسطه بود. اهمیت علوم تکنولوژى در آموزش و و پرورش از نکات اصلى سیاست در اوایل دهه هشتاد بوده است. اجراى برنامه‌هاى علمى و تکنولوژیکى نه تنها در توسعه ملى و مدرنیزاسیون کشور از اهمیت بسزایى برخوردار است بلکه در افزایش پرستیژ بین‌المللى جامعه علمى چین نیز مهم مى‌باشد. در این راستا چین به دستاوردها و پیشرفت‌ها علمى درغرب توجه کرده و از سال ۱۹۷۶ سیاست استفاده از آنها را در پیش گرفته است. رهبریت حزب در سال ۱۹۸۰ باور نمود که تأکید فقطبر خود باعث عقب نگه داشته شدن و عدم پیشرفت کشور مى‌باشد.

    در مه سال ۱۹۸۵ کمیته مرکزى حزب کمونیست چین تصمیم به صلاح در کل ساختار آموزشى کشور گرفت. براساس آن در طى چند مرحله ۹ سال تحصیل اجبارى اعلام شد و زمان انجام آن در مناطق پیشرفته، روستایى متفاوت خواهدبود. این قانون براى مناطق پیشرفته اقتصادى که حدود ۲۵% جمعیت کشور را در خود جا داده است در سال ۱۹۹۰ لازم‌الاجرا مى‌باشد. در مناطق نیمه پیشرفته که ۵۰% جمعیت را دارا مى‌باشد زمان اجراى نهایى سال ۱۹۹۵ و براى بقیه مناطق هنوز زمان خاصى در نظر گرفته نشده است. براساس سیاست کلى کشور وزارت آموزش و پرورش ابزار اصلى دولت مرکزى براى به اجرا گذاردن اهداف سیاست ملى در زمینه آموزش و پرورش است. وظایف این وزارتخانه عبارتند از: کنترل اموزش ابتدایی، متوسطه، حرفه‌اى آموزش عالى و تربیت معلم. در حال حاضر انجام امتحانات ورودى دانشگاه‌ها و برنامه‌هاى درسى نیز بر عهده این وزارتخانه است. در سال ۱۹۷۷ وظیفه نظارت بر آماده‌سازى کتب درسى استاندارد در تمام کشور جزء وظایف این وزارتخانه شد.

    در شهرهاى متوسط و کوچک در زمینه مسائل آموزش و پرورش به ادارات آموزش و پرورش شهرى اختیاراتى داده شده است، گرچه اکثریت قریب به اتفاق مدارس ابتدایى و متوسطه چین را ادارات مذکور تحت نظر دارند؛ اما بعضى از مدارس در سطوح مختلف نیز از سوى کارخانجات، دانشگاه‌ها و دیگر واحدها اداره مى‌شوند ولى تمامى این مدارس از حیث برنامه‌هاى بودحه آنها بر عهده واحد مربوطه مى‌باشد. بسیارى از این مدارس متوسط به ویژه آنهایى که توسط دانشگاه‌ها اداره مى‌شوند بعنوان مدارس نمونه انتخاب شده و از نظر علمى از سطح بالاترى قرار دارند.

    مدارس ابتدایى و متوسط نمونه تحت نظارت مستقیم بخش آموزش و پرورش دولت مرکزی، استاندارى و یا فرماندارى فعالیت مى‌کنند. هدف از حمایت و توجه خاصى که به ین مدارس مى‌شود تربیت داوطلبینى تحصیل‌کرده براى دانشگاه‌ها در رشته‌هایى مانند علوم مهندسى و زبان‌هاى خارجى مى‌باشد. در سال ۱۹۸۶ چین داراى ۵۲۰۰ مدرسه متوسطه و ۷۰۰ مدرسه ابتدایى نمونه بود که روى هم بیش از ده میلیون دانش‌آموز در آن به تحصیل اشتغال داشتند.

     

    آموزش پیش‌ دبستانى

    کودکستان‌ها در آشنایى بچّه‌ها با نحوه زندگى آنها در سال‌هاى بعد نقش مهمى ایفا مى‌نماید. آموزش در این مراکز در قالب بازی، ورزش و موسیقى مى‌باشد و همچنین از این نظر که به خانم‌ها امکان فعالیت در بخش‌هاى مختلف را مى‌دهد این دوره اهمیت دارد. در سال ۱۹۹۱، ۱/۲۲ میلیون بچه در بیش از ۴۶۵، ۱۶۴ کودکستان نگهدارى مى‌شوند. در حالت اول تحت نظر مراکز آموزشی، ارگان‌هاى دولتى و یا انستیتوها و شرکت‌ها اداره مى‌شوند و در حالت دوم تحت نظارت کمیته‌هاى محلى در شهرها و یا تیم‌ها و بریگادهاى تولیدى مى‌باشند. در روستاها نیز تعداد زیادى کودکستان‌هاى فصلى وجود دارد که به هنگام فصل‌هاى پرکار برقرار مى‌باشد.

    در حال حاضر در چین ۶۷ مرکز پروش مربى براى کودکستان وجود دارد.

    آموزش ابتدایى

    در سال ۱۹۸۶ حدود ۹۵ درصد از بچه‌هاى لازم‌التعلیم مشغول به تحصیل بودند در حالیکه قبل از سال ۱۹۴۹ این نسبت فقط ۲۰ درصد بود. در اکثریت روستاها مدرسه وجود دارد و مدارس ابتدایى نمونه در مناطق شهرى دانش‌آموزان بهتر را انتخاب کرده و اکثریت آنها داراى امتحان ورودى هستند. بخشى از هزینه تحصیل مدارس توسط دانش‌آموزان تأمین مى‌شود. مبلغى نیز براى کتاب، حمل و نقل، غذا و سوخت گرفته مى‌شود. البته پول دریافتى بسیار کم بوده و فقط براى تشویق والدین به اهیمت دادن به تحصیل کودکان و مرتب به مدرسه رفتن مى‌باشد. زیرا در مناطق روستایى بسیار کم بوده و فقط براى تشویق والدین به اهمیت دادن به تحصیل کودکان و مرتب به مدرسه رفتن مى‌باشد. زیرا در مناطق روستایى والدین ترجیح مى‌دهند در فصل کار کودکان آنها به جاى مدرسه رفتن در کارهاى مزرعه شرکت داشته باشند.

     

    بیشتر مدارس ابتدایى داراى دوره‌هاى پنج یا شش سال هستند. در این دوران به آنها زیان چینی، ریاضیات، علوم طبیعی، جغرافیا، تاریخ، موسیقى و و هنر آموخته مى‌شود. در تعداد کمى از مدارس زبان خارجى از سال سوم آموزشى داده مى‌شود. دانش‌آموزان در هر سال نه ماه و نیم درس مى‌خوانند ساعات درسى آنها هشت ساعت در روز و پنج و نیم روز در هفته مى‌باشد. در این دوران بیشتر تأکید بر روى خواندن و نوشتن چینى است و بخاطر ویژگى‌هاى زبان آنها دانش‌آموزان بایستى وقت بیشترى را نسبت به دانش‌آموزان دیگر کشورها صرف آموزش نمایند.

    در سال ۱۹۹۸ حدود ۱۴۰ میلیون دانشآموزان در ۰۰۰، ۶۳۰ دبستان کشور مشغول به تحصیل بوده و ۵،۷۹۰،۰۰۰ معلم به تدریس در این مقطع اشتغال داشتند. براساس آمار سال ۱۹۹۰ تعداد صاحبان تحصیلات ابتدایى از ۳۵۲۳۷ درصد هزار نفر در سال ۱۹۸۲ به ۳۷۰۵۷ در صدهزار افزایش یافته است.

    آموزش متوسطه

    دوره آموزش متوسطه شامل دو بخش مى‌باشد. بخش اول دوره سه ساله و بخش دوم، ۲ تا ۳ سال مى‌باشد. مواد درسى شامل چینی، ریاضیات، زبان خارجی، سیاست، تاریخ جغرافیا، علوم، موسیقى و هنر مى‌باشد. دانش‌آموزان همراه با دروس تئوریک به کار عملى نیز مى‌پردازند. براساس برنامه دانش‌آموزان هر سال یک ماه کار عملى کرده و نه ماه به درس مى‌پردازند در دورهٔ متوسطه نیز دانش‌آموزان هر روز هشت ساعت و هر هفته پنج روز و نیم به مدرسه مى‌روند. همچنین مدارس خاصى جهت تدریس موضوعاتى مانند مهندسی، طب، کشاورزی، قانون و ... وجود دارد. در مناطق روستایى بسیارى از مدارس اجازه مى‌دهند دانش آموزان در فصل کشاروزى به کار در مزارع بپردازند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آموزش و پرورش در چین و فرانسه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    سایت اطلاع رسانی دانشنامه رشد :

    www.daneshnameh.roshd.ir

    سایت اطلاع رسانی آفتاب :

    www.aftab.ir

    سایت اطلاع رسانی تبیان :

    www.tebyan.net

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آموزش و پرورش در چین و فرانسه , مقاله در مورد تحقیق مقاله آموزش و پرورش در چین و فرانسه , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آموزش و پرورش در چین و فرانسه , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آموزش و پرورش در چین و فرانسه , تحقیق درباره تحقیق مقاله آموزش و پرورش در چین و فرانسه , مقاله درباره تحقیق مقاله آموزش و پرورش در چین و فرانسه , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آموزش و پرورش در چین و فرانسه , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آموزش و پرورش در چین و فرانسه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آموزش و پرورش در چین و فرانسه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت