تحقیق مقاله روش های آزمایش دستگاه تنفسی و معاینات بالینی

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 7447
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم دامی - دامپروری - دام و طیور
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله روش های آزمایش دستگاه تنفسی و معاینات بالینی

    پرتونگاری سینه در گوساله ، گوسفند و بز عملی است و میتواند درتشخیص تومورها ، پنومونی و اتلکتازی کمک مفید باشد . برونکوگرافی ، با استفاده از ماده حاجب ، برای تعیین حالت نای و برونشها با ارزش است  ولی برای جلوگیری از سرفه ای که در اثر عبور سوند ایجاد میشود بیهوشی عمومی اجتناب ناپذیر است .

    به دست آوردن نمونه خلط جهت مطالعات باکتریولوژیک نیز با ارزش است و روش کار در گاو قابل اجرا است . ولی قبلا باید داروی آرامبخش را به منظور جلوگیری از تحریک پذیری حیوان پیش بینی نمود تا بتوان زبان را برای مشاهده مجرای حلق به جلو کشید .

    بزل حفره جنب نیز مانند آزمایش خلط اطلاعات مفیدی در باره وضع بیمار به دست می دهد . در گاو در صورت ظن به وجود ترشحات باید سوزن را با اجتناب از مجروح کردن پریکارد در ششمین یا هفتمین فضای بین دنده ای و در پاییت سطح مایعی که به وجود آن گمان می رود وارد کرد و با سرنگ کشید . در اسب سوزن را در هفتمین فضای بین دنده ای پهلوی راست و ده سانتی متر بالاتر از سیاهرگ مهیمزی و در طرف چپ در هشتمین فضای بین دنده ای وارد می کنند . بزل ریه برای تعیین نوع میکروب مولد ، با سوزن عملی است ولی خطر بزرگ آن انتشار عفونت در پرده جنب است .

    ریه ها:

    محدوده ی ریوی در گاو : محدوده ی ریه در طرف چپ از یازدهمین فضای بین دنده ای شروع واز میانه دنده ی نهم عبور کرده و به حدود یک کف دست بالاتر از مفصل آرنج ختم میگردد. محدوده ریه در طرف راست به اندازه یک کف دست عقب تر (تا حدود دنده 12 ) ازآن در طرف چپ است زیرا در طرف چپ ریه توسط پیش معده ها کمی به سمت جلو (تاحدود دنده 11 ) رانده شده است. 

     

    محدوده ریه ها در اسب:

    مرز قدامی Cranial border : خطی که از گوشه عقبی استخوان کتف به سمت برجستگی olecranon مفصل آرنج ختم میگردد

    مرز پشتی Dorsal border : خطی که از گوشه عقبی استخوان کتف به سمت برجستگی tuber coxae استخوان لگن کشیده میشود

    مرز شکمی عقبی Caudo-ventral border : خطی فرضی که از برجستگی olecranon به میانه دنده یازده و از آنجا به فضای بین دنده ای 16 و 17 شکل میگیرد.

     

     

    دقه Percussion  : در فضای بین دنده ای بوسیله چکش دقه و قاشک یا تشتک   تخت فلزی صورت می گیرد. بهتر است این عمل در مکان سر پوشیده و آرام انجام داد و هنگام دقه کردن کمی دهان را باز کرد.

    چکش دقه به سستی بین انگشتان شست واشاره گرفته شده و به آن حرکت پاندولی داده می شود، در همین حال تشتک بروی دیواره سینه ودر صورت امکان در فضای بین دنده ای با قوت هر چه بیشتر فشار داده می شود. در صورتی که چکش محکم به دست گرفته شود یا حرکات از مچ یا آرنج منشاء بگیرند، چکش به میزان مناسبی جهش پیدا نکرده ودر نتیجه رزونانس دقه محو و مبهم می گردد.

     

    صدای دقه در داخل قفسه سینه تا عمق حدودا 7 سانتی متر نفوذ می کند، بنابراین ضایعات عمیق تر از آن را نمی توان با دقه مشخص نمود. ضایعات ریوی سخت و فاقد هوا (کانون آماسی، تجمع مایع درون فضای محدود یا تومورها ) باید به اندازه یک تخم مرغ یامشت باشند تا بتوان آنها را به علت ایجاد صدای بم مشخص نمود.

    در مرحله نخست دقه جدار قفسه سینه به طور افقی انجام می شود،که به منظور تعیین حدود خلفی ریه صورت می گیرد.این عمل بهتر است در طرف راست بدن انجام شود، زیرا در این طرف به علت وجود کبد و هزارلا (که صدای توپر ایجاد می کنند) محدوده ریه را آسانتر از طرف چپ می توان تفکیک نمود.در طرف چپ شکمبه در قسمت پشتی محدوده ریه ایجاد رزونانس پر طنینی می کند که به صدای ریه ها شباهت دارد.(البته به استثنای صدای غرش آرام شکمبه).                   

    صداهائیکه توسط دقه کردن ایجاد می گردد وبه سه دسته تقسیم می شود :

    1-resonant رزونانس ایجاد شده توسط ارگانهائیکه حاوی هوا هستند مانند ریه .

    2-tympanitic صدای زنگی یا صدای فلزی توسط ارگانهائیکه حاوی گاز تحت فشار هستند مانند شکمبه نفخ دارو یا سکوم یا شیردان پراز گاز.

     3-صدای بم یا خفه  -(damping)dull بوسیله ارگانهای توپر مانند قلب و کبد .

    4-subtympani c صدای شبه زنگی در قسمت فوقانی شکمبه در حالت طبیعی، نواحی بالایی روده های حاوی گاز وقسمتهای آمفیزماتوز ریه

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله روش های آزمایش دستگاه تنفسی و معاینات بالینی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله روش های آزمایش دستگاه تنفسی و معاینات بالینی , مقاله در مورد تحقیق مقاله روش های آزمایش دستگاه تنفسی و معاینات بالینی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روش های آزمایش دستگاه تنفسی و معاینات بالینی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله روش های آزمایش دستگاه تنفسی و معاینات بالینی , تحقیق درباره تحقیق مقاله روش های آزمایش دستگاه تنفسی و معاینات بالینی , مقاله درباره تحقیق مقاله روش های آزمایش دستگاه تنفسی و معاینات بالینی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روش های آزمایش دستگاه تنفسی و معاینات بالینی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله روش های آزمایش دستگاه تنفسی و معاینات بالینی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله روش های آزمایش دستگاه تنفسی و معاینات بالینی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت