تحقیق مقاله ترانه هاى خیام ؛ اثری از صادق هدایت

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 7802
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ترانه هاى خیام ؛ اثری از صادق هدایت

    آنچه که اجمالا اشاره شد نشان می‌دهد که نفوذ فکر، آهنگ دلفریب، نظر موشکاف، وسعت قریحه، زیبائی بیان، صحت منطق، سرشاری تشبیهات ساده بی‌حشو و زوائد و مخصوصاً فلسفه و طرز فکر خیام که به آهنگ‌های گوناگون گویاست و با روح هر کس حرف می‌زند در میان فلاسفه و شعرای خیلی کمیاب مقام ارجمند و جداگانه‌ای برای او احراز می‌کند.

    رباعی کوچکترین وزن شعری است که انعکاس فکر شاعر را با معنی تمام برساند. (در کتاب کریستنسن راجع به رباعیات خیام (ص ۹۰) نوشته که رباعی وزن شعری کاملا ایرانی است و به عقیده هارتمان رباعی ترانه نامیده می‌شده و اغلب به آواز می‌خوانده‌اند.

    برساز ترانه‌ای و پیش‌آور می. (۱۱۶)

    بعدها اعراب این وزن را از فارسی تقلید کردند، این عقیده را لابد هارتمان از خواندن گفته شمس قیس رازی راجع به رباعی پیدا کرده.)

    هر شاعری خودش را موظف دانسته که در جزو اشعارش کم و بیش رباعی بگوید. ولی خیام رباعی را به منتها درجه اعتبار و اهمیت رسانیده و این وزن مختصر را انتخاب کرده، در صورتی‌که افکار خودش را در نهایت زبردستی در آن گنجانیده است.

    ترانه‌ های خیام به قدری ساده، طبیعی و به زبان دلچسب ادبی و معمولی گفته شده که هر کسی را شیفته آهنگ و تشبیهات قشنگ آن می‌نماید، و از بهترین نمونه‌های شعر فارسی به شمار می‌آید. خیام قدرت ادای مطلب را به اندازه‌ای رسانیده که گیرندگی و تأثیر آن حتمی است و انسان به حیرت می‌افتد که یک عقیده فلسفی مهمی چگونه ممکن است در قالب یک رباعی بگنجد و چگونه می‌توان چند رباعی گفت که از هر کدام یک فکر و فلسفه مستقل مشاهده بشود و در عین حال با هم هم‌آهنگ باشد. این کشش و دلربائی فکر خیام است که ترانه‌های او را در دنیا مشهور کرده، وزن ساده و مختصر شعری خیام خواننده را خسته نمی‌کند و به او فرصت فکر می‌دهد.

    خیام در شعر پیروی از هیچ‌کس نمی‌کند. زبان ساده او به همه اسرار صنعت خودش کاملا آگاه است و با کمال ایجاز، به بهترین طرزی شرح می‌دهد. در میان متفکرین و شعرای ایرانی که بعد از خیام آمده‌اند، برخی از آن‌ها به خیال افتاده‌اند که سبک او را تعقیب بکنند و از مسلک او پیروی بنمایند، ولی هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانسته‌آند به سادگی و به بزرگی فکر خیام برسند. زیرا بیان ظریف و بی‌مانند او با آهنگ سلیس مجازی کنایه‌دار او مخصوص به خودش است. خیام قادر است که الفظ را موافق فکر و مقصود خودش انتخاب بکند. شعرش با یک آهنگ لطیف و طبیعی جاری و بی‌تکلف است، تشبیهات و استعاراتش یک ظرافت ساده و طبیعی دارد.

    طرز بیان، مسلک و فلسفه خیام تأثیر مهمی در ادبیات فارسی کرده میدان وسیعی برای جولان فکر دیگران تهیه نموده است. حتی حافظ و سعدی در نشئات ذره، ناپایداری دنیا، غنیمت شمردن دم و می پرستی اشعاری سروده‌اند که تقلید مستقیم از افکار خیام است. ولی هیچ‌کدام نتوانسته‌اند درین قسمت به مرتبه خیام برسند. مثلا سعدی می‌گوید:

    بخاک بر مرو ای آدمی به نخوت و ناز،

    که زیر پای تو همچون تو آدمیزاد است. (۶۳)

    عجب نیست از خاک اگر گل شکفت،

    که چندین گل اندام در خاک خفت! (۵۸)

    سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست.

    درمیان این و آن فرصت شمار امروز را. (۱۲۰)

    و درین اشعار حافظ:

    چنین که بر دل من داغ زلف سرکش تست،

    بنفشه‌زار شود تربتم چو در گذرم. (۶۳)

    هر وقت خوش که دست دهد مغتنم شمار،

    کس را وقوف نیست که انجام کار چیست! (۱۱۲)

    روزی که چرخ از گل ما کوزه‌ها کند،

    زنهار کاسه سر ما پر شراب کن. (۶۶)

    که هر پاره خشتی که بر منظریست،

    سر کیقبادی و اسکندریست! (۱۰۹)

    قدح بشرط ادب گیر زانکه ترکیبش،

    ز کاسه سر جمشید و بهمن است و قباد. (۷۰)

    حافظ و مولوی و بعضی از شعرای متفکر دیگر اگر چه این شورش و رشادت فکر خیام را حس کرده‌اند و گاهی شلتاق آورده‌اند، ولی بقدری مطالب خودشان را زیر جملات و تشبیهات و کنایات اغراق‌آمیز پوشانیده‌اند که ممکن است آنرا به صد گونه تعبیر و تفسیر کرد. مخصوصاً حافظ که خیلی از افکار خیام الهام یافته و تشبیهات او را گرفته است. می‌توان گفت او یکی از بهترین و متفکرترین پیروان خیام است. اگر چه حافظ خیلی بیشتر از خیام رؤیا، قوه تصور و الهام شاعرانه داشته که مربوط به شهوت تند او می‌باشد، ولی افکار او به پای فلسفه مادی و منطقی خیام نمی‌رسد و شراب را بصورت اسرارآمیز صوفیان درآورده. در همین قسمت حافظ از خیام جدا می‌شود. مثلا شراب حافظ اگر چه در بعضی جاها بطور واضح همان آب انگور است، ولی به قدری زیر اصطلاحات صوفیانه پوشیده شده که اجازه تعبیر را می‌دهد و یک نوع تصوف می‌شود از آن استنباط کرد. ولی خیام احتیاج به پرده‌پوشی و رمز و اشاره ندارد، افکارش را صاف و پوست کنده می‌گوید. همین لحن صاده، بی‌پروا و صراحت لهجه او را از سایر شعرای آزاد فکر متمایز می‌کند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ترانه هاى خیام ؛ اثری از صادق هدایت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ترانه هاى خیام ؛ اثری از صادق هدایت, مقاله در مورد تحقیق مقاله ترانه هاى خیام ؛ اثری از صادق هدایت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ترانه هاى خیام ؛ اثری از صادق هدایت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ترانه هاى خیام ؛ اثری از صادق هدایت, تحقیق درباره تحقیق مقاله ترانه هاى خیام ؛ اثری از صادق هدایت, مقاله درباره تحقیق مقاله ترانه هاى خیام ؛ اثری از صادق هدایت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ترانه هاى خیام ؛ اثری از صادق هدایت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ترانه هاى خیام ؛ اثری از صادق هدایت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ترانه هاى خیام ؛ اثری از صادق هدایت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت