تحقیق مقاله مکانیزاسیون کشاورزی

تعداد صفحات: 31 فرمت فایل: word کد فایل: 7937
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مکانیزاسیون کشاورزی

    سالیان بسیار دور، بشر همواره به طرق مختلف سعی در تأمین غذای خود و دامهایش را داشته است و در طی اعصار گوناگون از شیوه های مختلفی استفاده کرده است که همواره سیری صعودی به سمت افزایش عملکرد محصول را داشته است.

    در ابتدا؛ عملیات کشاورزی توسط انسان و دام و بوسیلۀ ابزارآلات چوبی بسیار ساده انجام می گرفت. سپس با پیدایش آهن؛ از آن برای ساخت انواع خیش ها استفاده شد. این سیر تکامل استفاده از وسایل و ابزار آلات همچنان ادامه یافت تا اینکه موتور بخار در اواخر قرن 18توسط جیمز وات اختراع شد. صد سال بعد، یعنی اواخر قرن نوزدهم در تراکتور های زراعی غول پیکری که برای مزارع وسیع امریکا ساخته شده بودند؛ موتور بخار بکار گرفته شد. لیکن بعلت محدودیت های فراوان از قبیل بازدهی پایین و ابعاد بزرگ و وزن زیاد موتورهای بخار جای خود را به موتور های احتراق داخلی دادند و از اوایل قرن بیستم تا کنون روز بروز بر کیفیت این تراکتور ها افزوده می شود.

    این روند که شاید بتوان ابتدای آن را به ده هزار سال پیش نسبت داد را مکانیزاسیون کشاورزی می نامند. مکانیزاسیون کشاورزی به معنای مکانیکی کردن عملیات کشاورزی است و دارای دو معنای عام و خاص می باشد که معنای خاص آن صرفاً شامل تکنولوژی ماشینی و مسائل مرتبط با آن در کشاورزی است. در حالیکه معنی عام مکانیزاسیون تمامی مسائل و تجزیه و تحلیل های کلی مرتبط با کشاورزی و مدیریت آن ها را شامل می شود. مکانیزاسیون را می توان چنین تعبیر کرد که "

    مکانیزاسیون، استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی برای توسعۀ

    دروگر بشقابی با بازوی جمع شوند ه      retractable disk mower

    دروگر تراکتور دوچرخ              front cutter bar for walking tractor

    دروگر چکشی                                                     flail mower

    دروگر دوار                                                        rotary mower

    دروگر دو اره ای                                   double knife cutter bar

    دروگر دو تیغه ای                                     double knife mower

    دروگر ردیف کن                                       harvester windrower

    نگاهی به تاثیر متقابل مکانیزاسیون در عملیات خاک‌ ورزی:

    در اجرای مراحل مختلف عملیات کشاورزی، اهمیت خاک‌ورزی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی بر کسی پوشیده نیست. به‌کارگیری روش‌های نوین خاک‌ورزی، از جهت بهبود کیفی و نیز از دیدگاه کاهش فرسایش خاک، حائز اهمیت است.

     

    در عملیات خاک‌ورزی، عوامل مختلفی ازجمله خرد شدن یکنواخت کلوخ‌ها، حفظ رطوبت، مواد آلی خاک، تسطیح، کاهش فرسایش و... دارای اهمیت بسزایی است. لذا بخش وسیعی از مبحث مکانیزاسیون همیشه با بهبود شرایط عملیات خاک‌ورزی ارتباط دارد و اهمیت این مطلب، هرگز از دید کارشناسان و صاحب‌نظران بخش کشاورزی پوشیده نمانده است.
    بی‌شک پی از عملیات خاک‌ورزی مقوله کاشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چراکه بسترسازی و کشت صحیح، روش‌های مطلوب‌تر کاشت که بتواند بذر را با دقت کامل، در فواصل یکنواخت و عمق مناسب بکارد، مدنظر است.

    نکته درخور توجه آن است که چه در عملیات خاک‌ورزی و کاشت و چه در بخش‌های دیگر استفاده از روش‌ها و ابزارهایی که ضمن ایجاد تحولات مورد نیاز از سرعت بالایی نیز برخوردار باشد، کاملا موثر است. از طرفی ادوات و ماشین‌آلاتی که بتوانند عملیات خاک‌ورزی و کاشت را به‌طور همزمان انجام دهند، ضمن دستیابی به همه موارد مذکور، در مصرف سوخت تراکتور و درنهایت، مصرف هزینه‌های تولید نیز صرفه‌جویی خواهند کرد و از این حیث کاملا توجیه اقتصادی خواهند داشت.

    اثر اجزای ماشین و حالت جوانه بذر بر رشد بعدی گیاهچه‌های برنج در کاشت مستقیم بذر جوانه زده با کود پاش

    به منظور بررسی اثر اجزای مکانیکی کود پاش سانتریفوژ و حالت جوانه بذر بر رشد بعدی گیاه برنج آزمایشی با و فاکتور کود پاش سانتریفوژ در سه سطح و حالت جوانه بذر و چهار سطح در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار انجام گردید. از هر ترکیب تیماری 4 نمونه برداشت و درصد رشد بعدی جوانه‌ها در بذور جوانه زده و درصد جوانه زنی بذر خیس شده اندازه گیری شد. نتایج نشان دادند که اجزای ماشین بر روی رشد گیاهچه‌ها تاثیر معنی دار نداشته ولی اثر طول جوانه در رشد بعدی گیاه در سطح احتمال یک درصد معنی دار بود. بنابراین بذر پاشی با ماشین کود پاش سانتریفوژ قابل توصیه است .

     

    کودکار فارویر :

    این ماشین برای کود دادن مزارع ذرت، سویا، آفتابگردان، حبوبات و سایر محصولات ردیفی مناسب می باشد. مقدار ریزش کود 50 تا 1500 کیلوگرم در هکتار است و تنظیم این مقدار توسط موزع شیاردار مینی ماکز انجام میشود. این دستگاه بصورت چهار ردیفه و شش ردیفه تولید می گردد و فاصله بین ردیفها قابل تنظیم است. این دستگاه دارای شیاربازکنهای مخصوص برای کاردر شرایط مختلف میباشد.

     

    کودکار فاروئر 6 ردیفه

    کودکار بذرکار پنوماتیک :

    این دستگاه برای کشت توام با کوددهی محصولات مختلف مانند ذرت، سویا، آفتابگردان، پنبه، چغندر قند، گوجه فرنگی و صیفیجات مناسب می باشد. کودکاربذرکارپنوماتیک بصورت چهار ردیفه و شش ردیفه تولید می گردد و فاصله بین خطوط کشت قابل تنظیم است. حداقل فاصله بین خطوط کشت 30 و حداکثر 75 سانتیمتر می باشد. تنظیم فاصله بذرها روی خطوط کشت بوسیله گیربکس مرکزی انجام میشود. مقدار ریزش کود بوسیله موزع شیاردار مینی ماکز تنظیم میگردد. این بذرکار دارای واحدهای کارنده، چرخهای فشار و شیاربازکنهای مخصوص برای کشت بذرهای گوناگون در شرایط مختلف میباشد.

    مشخصات -کولتیواتور کودکار:

     

    شیارکش:
    ایجاد جوی و پشته توسط شیارکش انجام می شود.

    شیار کش

     

    تیغه ها:
    انواع تیغه ها که بر حسب نوع محصول و شرایط مزرعه در این بذرکار استفاده میگردد عبارتند از:

    تیغه شمشیری

     

       تیغه ساده

     

    موزع شیاردار MINIMAX :

    بوسیله موزع شیاردار تنظیم میزان ریزش کود انجام میشود

    ماشین های عمده ای که برای تهیه علوفه خشک مورد نیاز است-انواع دروگر ها-انواع دروگر های شانه ای:

    ماشین های عمده ای که برای تهیه علوفه خشک مورد نیاز است:

    دروگرها

    ساقه کوبها(کاندیشنر ها)

    شانه ها(ریک ها)

    بسته بند ها(بیلر ها)

    و در بعضی مناطق بارکن ها

    توده ساز ها

    و ادوات جابجای انبار ها

    انواع دروگر ها:

    دروگر شانه ای   Cutterbar womers

    دروگر دوار        Rotary cutters-rotary mowers  یا قطع کن های دوار و خردکن ها(چاپرها)

    انواع دروگر های شانه ای:

    دروگر کششی                  

    دروگر های نیمه سوار

    دروگر های عقب سوار

    دروگر های و.سط سوار  

    انواع دروگر های دوار:

    دروگر های بشقابی (دروگر های دوار بشقابی)   Disc Mower

    دروگر های استوانه ای(دروگر های دوار استوا نه ای)    Drun Mower

    دروگر های چکشی یا عمودی          Flail  Mower

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مکانیزاسیون کشاورزی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مکانیزاسیون کشاورزی, مقاله در مورد تحقیق مقاله مکانیزاسیون کشاورزی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مکانیزاسیون کشاورزی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مکانیزاسیون کشاورزی, تحقیق درباره تحقیق مقاله مکانیزاسیون کشاورزی, مقاله درباره تحقیق مقاله مکانیزاسیون کشاورزی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مکانیزاسیون کشاورزی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مکانیزاسیون کشاورزی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مکانیزاسیون کشاورزی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت