تحقیق مقاله مهارت زندگی

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 8389
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مهارت زندگی

    دنیای ما روز به روز ماشینی تر و پیچیده تر می شود. همه چیز تخصصی شده و روابط آدمها نیز تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته است. امروز یک نفر نمی تواند از پس همه کارها برآید. و برای هر مسئله ای باید به متخصص مربوطه مراجعه کند. در این میان ، مسائل خاص انسان که در واقع محور زندگی هست ، به حاشیه رانده شده و از آن غفلت شده است. همه تکنولوژی ، صنعت و رفاه برای آدمی است، ولی آن بخشی از علم که مربوط به مهارت های زندگی و آرامش انسان است ، مورد چشم پوشی  قرار گرفته است.

    انسان با این همه توانایی هایی که دارد، ولی خسته  و تنهاست. و مهارتهای لازم برای استخراج این گنج عظیم که در وجودش نهفته است را ندارد.

    پابه پای رشد علمی در تهیه و رشد امکانات و شرایط مختلف زندگی، روانشناسان و مشاوران طی سالهای گذشته با تحقیقات و بررسی توانایی های انسان ، به یافته های با ارزشی دست یافته اند که به انسان کمک می کند ، درکنار رفاه ظاهری و رشد امکانات زندگی، بتواند درگیری های ذهنی خود را حل کرده و در آرامش قرار گیرد. حتی جهت رشد ، خودشکوفایی و خوشبختی خود گامهای بلندی بر دارد.

    یکی از موضوعات روانشناسی و مشاوره در این مسیر ، مهارت های زندگی است.

    مهارتهای زندگی توانایی های هستند که به ما کمک می کنند تا در موقعیت های مختلف، عاقلانه و صحیح رفتار کنیم. به طوری که آرامش داشته باشیم، لذت ببریم و در عین حال با دیگران ارتباط سازگارانه و مفیدی را برقرار کنیم و بدون توسل به خشونت و یا خودخوری بتوانیم مسایل پیش آمده را حل نمائیم و ضمن کسب موفقیت در زندگی احساس شادمانی داشته باشیم.

    اهداف مهارت های زندگی

    بخشی از اهداف مهارتهای زندگی عبارت است از:

     تقویت اعتماد به نفس

     تقویت روحیه ی مشارکت و همکاری

     رشد و تقویت عواطف انسانی

     ایجاد روحیه ی مقاومت در برابر تبلیغات مسموم

     کمک به شناسایی وبیان احساسا ت

     تامین سلامت مهارت های ارتباطی

     ساختن یک شهروند متعادل ومقبول اجتماع

     تقویت روحیه ی همزیستی مسالمت آمیز

     ارتقاء سازگاری فرد باخودش با دیگران و محیط زندگیش

     

    فواید و کاربردهای مهارت زندگی برای ما:

    1 – نحوه کنار آمدن با انتظارات متفاوت خود، خانواده ، همسر ، فرزندان، دوستان ، همکاران، فامیل و جامعه

    2 – روابط لذت بخش و رشد دهنده با امکانات ، تکنولوژی و محیط زندگی

    3 – دفع فشارهای روانی از طرف محیط های متفاوت

    4 – سازگاری با مسائل اقتصادی و نیازهای معیشتی

    5 – مدیریت خانواده و تربیت فرزندان

    6 – تقویت اعتماد به نفس

    7 – رشد و تقویت عواطف و احساسات انسانی

    8 – شناخت و کنترل هیجانات و احساسات خود و دیگران

    9 – تقویت مهارت های ارتباطی

    10 – تامین سلامت جسمی و بهداشت روانی

    11 – رفع درگیری ها و تنش های درونی

    12 – تامین آرامش و لذت زندگی

    13 – رشد شخصی، خودشکوفایی، بالندگی ، خوشبختی و شادابی

    ● مهارت در همدلی با افراد

    همدلی با افراد مهارت خاصی می خواهد. همدلی به برقراری ارتباط عمیق و صمیمی به انسان ها کمک بسیاری می کند. گاهی اوقات افراد به اشتباه، تصور می کنند تفاهم به این معناست که ما با فرد مقابل، کاملاً همفکر و هم عقیده باشیم، در حالی که باید گفت چنین تصوری از پایه و اساس اشتباه است، زیرا هیچ گاه نمی توان دو انسان را یافت که به طور کامل شبیه یکدیگر باشند. اختلاف و تفاوت در دیدگاه ها، سلیقه ها، آرزوها، عقاید و علایق، همه و همه، امری طبیعی و کاملاً عادی است. اما آنچه این اختلاف و تفاوت را می تواند برای ما، قابل درک و فهم سازد، همان «همدلی» است که به واسطه آن، می توانیم بسیاری از مشکلات ارتباطی خود با دیگران، خاصه شریک زندگی مان، را برطرف سازیم.

    ▪ اصول مهارت همدلی

    ۱ ) به صحبت های دیگران خوب گوش کنید.

    هنگامی که کسی صحبت می کند، کار دیگری انجام ندهید. خوب گوش کردن یا به عبارت دیگر، گوش کردن فعال، پایه و اساس هر نوع ارتباط سالمی است. نمی توان هم کتاب خواند و هم به صحبت های طرف مقابل گوش داد. چون بین شنیدن و گوش دادن، تفاوت زیادی وجود دارد. همچنین توجه کنید که هنگام صحبت کردن طرف مقابل، به صورت او نگاه کنید تا مطمئن باشد نسبت به صحبت هایش، هر چند معمولی و عادی، دقت، حرمت و حساسیت لازم را قائلید. حتی گاه با اظهار کلماتی چون بله! عجب! خوب! فهمیدم! پس این طور! به او نشان دهید که کاملاً به صحبت هایش و آنچه که می گوید، توجه دارید و برای این توجه تمرکز کافی داشته باشید.

    ۲ ) با احساس و عواطف طرف مقابل تان همراه و هماهنگ شوید.

    هنگام همدلی، سعی کنید طرف مقابل خود را درک کنید. آن هم به طور حقیقی و دور از هرگونه تظاهر و تصنعی ریاکارانه یا از روی اجبار! بلکه از روی عاطفه و احساس هماهنگ با طرف مقابل. مثلاً هیچ وقت نمی توان با فردی که با صدا و حالتی حزن آلود، درباره مسئله یا موضوع ناراحت کننده ای سخن می گوید، با لحنی شاد و سرشار از سرخوشی سخن گفت. البته عکس این مثال نیز صادق است.

    ۳ ) به احساسات و هیجان های طرف مقابل تان توجه داشته باشید.

    بیشتر اوقات، فردی که از شرایط و مسایل خود، سخن می گوید و به شرح مشکلات یا درد دل هایش می پردازد، قبل از آن که به دنبال راه چاره یا پند و اندرز و یا راهنمایی باشد، نیاز دارد تا مخاطب او، متوجه احساس و حالت و هیجان او شود و موقعیت های احساسی او را درک کند. شما باید با توجهی که نسبت به احساس و هیجان او می کنید، این خواسته را برای وی به اثبات برسانید.

    ۴ ) خود را به جای طرف مقابل بگذارید.

    تنها در این صورت است که می توانید از دریچه چشم وی، به مشکلات نگاه کنید و احساسات و موقعیتش را دریابید تا بتوانید همدلی لازم را درباره اش داشته باشید.

    ۵ ) در همدلی با طرف مقابل، از جمله های قاطع استفاده نکنید.

    معمولاً شدت ناراحتی و هیجان در فرد نیازمند به همدلی، به حدی است که موجبات آزردگی و آسیب پذیری را در او، مستعد می سازد. بنابراین باید مراقب بود تا با چنین فردی، با کلمه ها و جمله های قاطع و بُرنده، صحبت نکنیم. چه بسا که در تشخیص احساس و معانی سخنان وی اشتباه کرده باشیم آن وقت به دلیل قطعیت نظر و صحبتی که داشته ایم، نه تنها همراه و همدل او نبوده ایم، بلکه به نوعی وی را آزرده خاطر و منزجر نیز کرده ایم.

    ● مهارت حل اختلاف

    این مهارت نیز، همانند بقیه مهارت ها، برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک و اصولاً برقراری ارتباط درست با دیگران ضروری و واجب است. آنچه مسلم است، بروز اختلاف و تفاوت بین افراد، امری کاملاً عادی و طبیعی است. منتها مهمتر و طبیعی تر آن است که نسبت به حل این اختلافات، اشراف داشته باشیم و بتوانیم اختلاف یا سوء تفاهمات خود یا دیگران را به گونه ای حل کنیم که رضایت همه فراهم آید؛ و این رضایت حاصل نخواهد شد مگر با کسب مهارت در حل اختلافات.

    ● مهارت تصمیم گیری

    تصمیم گیری نیاز به مهارت دارد. انسان ها به صورت های مختلفی تصمیم گیری می کنند، خواه این تصمیم درباره معامله ای باشد یا اشتغال به کاری یا انجام عملی یا ازدواجی. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مهارت زندگی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مهارت زندگی , مقاله در مورد تحقیق مقاله مهارت زندگی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مهارت زندگی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مهارت زندگی , تحقیق درباره تحقیق مقاله مهارت زندگی , مقاله درباره تحقیق مقاله مهارت زندگی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مهارت زندگی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مهارت زندگی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مهارت زندگی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت