تحقیق مقاله رایگان بیماری باکتریایی سیاه شدگی دانه برنج

تعداد صفحات: 3 فرمت فایل: word کد فایل: 8407
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان بیماری باکتریایی سیاه شدگی دانه برنج

    بیماری پوسیدگی سیاه ابتدا بوسیله Iwadura (1931) در ژاپن شرح داده شده است. این بیماری از کره، منچوری و تایوان نیز گزارش گردیده است.

    علائم این بیماری بصورت سیاه شدگی قسمتی یا لکه‌های سیاه رنگ در انتها یا در وسط گاهی در قاعده دانه پوست کنده می‌باشد. عامل بیماری در لایه الورن و قسمت بالایی آندوسپرم نفوذ کرده، باعث مرگ بافت آلوده و در نتیجه تغییر رنگ آنها به سیاهی می‌شود عامل بیماری به نام Pseudomonas itoana می‌باشد که بوسیله Tochinai نامیده شده است ولی بعداً بوسیله Dowsond به Xanthomonus تغییر نام یافت. Tochinai عامل بیماری را به این صورت شرح داده است که میله‌‌ای کوتاه با دو انتهای گرد می‌باشد.

    به اندازه (8/0-5/0 × 5/3-2/1 میکرومتر) به تنهایی یا جفتی دارای 2-1 تاژک یک قطبی است و آندوسپر و کپسول ندارد. این باکتری هوازی بوده، ژلاتین راا ذوب نکرده قدرت تجزیه کنندگی آن ضعیف و نیترات را احیاء کرده، تولید اسید یا گاز از قند یا گلیسرین نکرده شیر را بسته ولیتموس را به مدت خیلی طولانی قرمز نموده، تولید اندل می‌کند ولی ایجاد آمونیاک نمی‌کند. حرارت مناسب آن 29 درجه سانتیگراد، ماکزیمم 38 درجه مینیمم 10 درجه و نقطه مرگ آن 51-50 درجه بوده و گرم منفی است.

    Iwadara (1936) در ژاپن دریافت که واریته‌های chinkobozu و Bozu No.6 و Goto & ohota گزارش دادند که باکتری Pseudomonas glumae نیز در ژاپن سبب آلودگی دانه‌ها شده است که ابتدا سبز روشن بوده و سپس خاکستری، خاکستری تیره و قهوه‌ای رنگ گردیده و بالاخره می‌خشکند.

    در ایران خوارزمی (1345) باکتری ژانر Xanthomonas را از بذر برنج جدا و گزارش نمود.

    زاکری (1359) نیز طی سالهای 1356 و 1357 آن را از بذر رقم آمل یک با استفاده از محیط کشت LPEA و روش له کردن بذور و از جنین جدا کرده و پس از خالص کردن و رنگ‌آمیزی و تست‌های بیوشیمیایی به این نتایج رسید که این باکتری گرم منفی، با تونه‌ای شکل و دارای یک تاژک یک قطبی و بلند است.

    نشاسته را هیدرولیز نکرده، ژلاتین را هم ذوب نمی‌کند و تولید SH2 نمی‌نماید. نیترات را به نیتریت تبدیل کرده و روی قطعات سیب‌زمینی را له نکرده و حالت عسلی ندارد که از جهاتی، مانند تولید SH2 و ذوب ژلاتین، با X.oryzae تفاوت دارد. باکتری اخیر سبب خشکیدگی برگها و آلودگی بذور شده و 1968 و Srivastava & Rao ثابت نموده‌اند که این باکتری می‌تواند از راه ریشه‌های سالم یا زخمی وارد دستگاه آوندی میزبان شود.

    Fang و همکارانش در سال 1956 مشاهده کردند که باکتری در گلومهایی که بیمار هستند،‌ منبع اولیه آلودگی و انتقال است. باکتری عامل بیماری از راه زخمهای برگ یا از محل تغذیه تریپس و زنجره‌ها نیز وارد می‌شود. (Tomploton, 1962) سیاه شدگی شالی رقم سونا (آمل3) در سال 1360 در منطقه آمل در مزارعی که به منظور ازدیاد این رقم کاشته شده بود، بشدت مشاهده گردید که خسارت زده و سبب پوکی دانه‌ها و کاهش محصول گردیده بود.

    X. oryzae بسته به شرایط محیطی علائم مختلفی روی برنج ایجاد می‌کند، در نواحی معتدله، خطوط شفاف در طول برگ دیده می‌شود که ممکن است تولید لکه نماید و قطرات کهربایی رنگ از محل آلوده ترشح شود. باکتری از بین روزنه‌های حاشیه برگ وارد شده و باعث محدود شدن رشد گیاهچه‌ها و یا مرگ آنها پس از انتقال در زمین اصلی می‌گردد. باکتری X. oryzae خطوط قهوه‌ای رنگ روی برگ برنج ایجاد می‌کند.

    در آزمایشی که بصورت ضد عفونی بذر با سموم مختلف انجام شد و روی محیط کشت مالت آگار کشت گردید، قارچکش بنومیل موثر بود و روی هیچکدام از بذور کشت داده شده، باکتری رشد نکرده بود. (اخوت 1360)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان بیماری باکتریایی سیاه شدگی دانه برنج

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان بیماری باکتریایی سیاه شدگی دانه برنج , مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان بیماری باکتریایی سیاه شدگی دانه برنج , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان بیماری باکتریایی سیاه شدگی دانه برنج , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان بیماری باکتریایی سیاه شدگی دانه برنج , تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان بیماری باکتریایی سیاه شدگی دانه برنج , مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان بیماری باکتریایی سیاه شدگی دانه برنج , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان بیماری باکتریایی سیاه شدگی دانه برنج , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان بیماری باکتریایی سیاه شدگی دانه برنج ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان بیماری باکتریایی سیاه شدگی دانه برنج
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت