تحقیق مقاله اهمیت نفت خلیج فارس از دیدگاه سیاست خارجی آمریکا

تعداد صفحات: 72 فرمت فایل: word کد فایل: 9100
سال: 1384 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: علوم سیاسی
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اهمیت نفت خلیج فارس از دیدگاه سیاست خارجی آمریکا

    کارشناسی ارشد علوم سیاسی

    درس:

    مسائل سیاسی و اقتصادی نفت در خاورمیانه

    پشت منازعاتی که با زور و قدرت برای کنترل نفت جهان صورت می گیرد[1] آشکار می‌شود که اشتهای سیری ناپذیری برای کنترل انرژی بدنبال صنعتی شدن جهان وجود دارد . ارقام حیرت آور در طی دهه 1960 سقوط افزایش تقاضای جهانی نفت که صدور هفت درصد در سال ثابت مانده بود ، اکنون تقاضای آن به دو برابر افزایش یافته است نشان می دهد. میزان تولید نفت از 21 میلیون بشکه در روز در سال 1959 به 41 میلیون بشکه در روز در سال 1969 رسیده است در طی این دوره 100 میلیون بشکه نفت مصرف شده است . بر اساس یک برآورد محافظه کارانه اگر میزان نفت %5 فقط افزایش یابد متوسط تولید نفت ، 105 میلیون بشکه در سال 1989 پیش بینی میشود . اما نیاز انبوه جهانی نفت که فقط میزان آن 9/532 میلیون بشکه در سال میرسد تنها بر ادامه حیات در جهان صنعتی کنونی ضروری است . این تنها یک نقش جزئی ازنیاز نفتی کشورهای صنعتی جهان میباشد . که تا اندازه ای کشورهای صنعتی را در وضعیت دشواری از نظر تأمین نفت خام قرار داده است که وجود این وضعیت دشوار در پشت منازعات که برای بدست آوردن نفت خام صورت می گیرد مخفی مانده داست . در سال 1970 نیاز ایالات متحده آمریکا که به نفت 7/43 درصد برآورد می شد که به استثنای نفت ، گاز با 3/32 درصد و زغال سنگ با 20 درصد وهیدروالکتریک با 8/3 درصد و سوخت هسته ای با 6/0 درصد مصرف میشد . در سال 1970 ، متوسط مصرف ایالات متحده ، 8/14 میلیون بشکه در روز بود ؛ این میزان مصرف ، 000ر672 یا 9/4 درصد بیشتر از متوسط مصرف روزانه در سال 1969 بود. مصرف انبوه نفت برای 1970 ، 4/5 بیلیون بشکه برای ایالات متحده آمریکا ثبت شده که بر طبق بررسی مطبوعات نفتی بریتانیا معادل 100/1 گالون تولید برای هر مرد ، زن ، بچه در آمریکا کافی است . پیش از این ، این مصرف ناشی از سوخت نفت با میزان 6/14 درصد سوخت، به 3/2 میلیون بشکه در روز میرسید. سوخت گازوئیل با 7/4 درصد به 8/5 میلیون بشکه در روز میرسید بر طبق جدول زیر میزان سوخت مصرف امریکا مشخص می‌شود .

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

    بر حسب ذخایر انرژی موجود آمریکا ، کل تولیدات داخلی آمریکا ،‌در سال 1970 ، میزان مصرف هیدروکربن های مایع به 3/11 میلیون بشکه در روز میرسید که نسبت به سال قبل از آن (1961) با بیش از 9/4 درصد مصرف ، به 1/9 میلیون بشکه در روز میرسد. سوخت گازطبیعی و گاز مایع با 8/5 درصد مصرف به 7/1 میلیون بشکه در روز میرسید، که کمترین آن، گاز کوره با 1/1 درصد به 5/0 بشکه بود.  مقدار مصرف هیدروکربنهای مایع 02/0 میلیون بشکه در روز بود. مابعدالتفاوت بین تولید فرآورده های نفت و مصرف داخلی با واردات این این فراورده ها جبران میشد با واردات این فراورده ها در سال 1970 د، نفت خام به میزان 3/1 میلیون بشکه در روز و فراورده های آن ، به ½ میلیون بشکه در روز میرسید . در این دوره واردات نفت خام و فراورده های آن در حدود %22 از کل مصرف نفت خام داخلی آمریکا را تشکیل میداد .اگروقفه‌ای بین ذخایر موجود و تقاضا صورت گیرد، موجب نگرانی مقامات عالیرتبه آمریکا می شود . بر طبق نظر موقتی هویت اندکی توقف در صنعت نفت در نتیجه کمبود ذخایر آن، صورت گیرد ،‌ذخیره دوباره آن هنگامی میسر است که دولت آمریکا به تولید نفت خام خود بصورت کافی اقدام نماید . در سال 1969 ، ایالات متحده ذخایر نفتی خود را به میزان 6/29 میلیون بشکه رساند .

    این یک کاهش سریع را به میزان 5/3 درصد به سال 1968 را نشان میدهد که بیشتر ازمیزان کاهش ½ درصدی سال 1968 و 2/0 درصدی سال 1967 میباشد . ذخایر نفت آمریکا فقط 2/8 درصد ذخایر نفتی جهان میباشد که تنها برای 5/9 سال نفت تولید شده در سال 1970 ، کفایت می کند: کاهش تدریجی ذخایر نفت در ایالات متحده ،‌نشان میدهد که تراز ذخایر نفتی آمریکا در سال 1970 ، 29540 میلیون بشکه یا 5/8 درصد نسبت به سال 1969 را کاهش یافته است . حتی اکتشافات انجام شده حتی میزان این کاهش را تا سقف %13 برآ.ورد مینمایند وقتی این اکتشافات نشان میدهند که تراز ذخایر نفتی آمریکا از 13736 میلیون بشکه در سال 1969 به 5/11 میلیون بشکه در سال 1970 رسیده است . این بطور پیوسته کاهش تر از 48 درصدی را در 40 سال اخیر نسبت به سال 1956 ،‌در دخایر نفتی آمریکا ، نشان میدهد ایالات متحده آمریکا ،خواهان افزایش ذخایر نفتی داخلی خود ، به دلایلی مانند نیازهای اکولوژیکی و خروج سوخت زغال سنگ از بازار مصرف و محدودیت تولید گاز طبیعی و مسائل تکنولوژیکی و فنی در مواجهه با توسعه انرژی هسته ای ، میباشد پرفسورها هالفورد ال پیش بینی می کند که دولتهای پیشرفته درصد جانشین کردن انرژی هسته ای بجای بخشی از نفت هستند. ولی آن در آینده ، بعید به نظر میرسد . 20 سال قبل این نظر مورد پذیرش قرار گرفت و فقط انرژی هسته ای توانست 6/0 درصد از کل انرژی مورد نیاز آمریکا را تأمین کند . بر طبق دیدگاه جین مورال نماینده امریکا در امور دفاعی – امنیتی داخلی بیان می کند، هر چند به سختی توسعه منابع نفتی ، صورت می گیرد، اما نباید ایالات متحده از دستیابی به این صنعت غفلت نماید . این منابع بقدر کافی نیازمند جستجوی زیاد برای کشف چاههای نفتی و زمان خیلی زیاد برای رفع موانع سر راه میباشند . آن بر مبنای باوری استوار است که احتمالاً خواهان فرمانروائی مطلق آمریکا با کمک انرژی بی نظیر نفت که جانشین توسط انرژیهای دیگر به جای آن متصور نیست، می باشد.  به دقت وضعیت دخایر نفتی ایالات متحده را بررسی کرده است در این باره می گوید:

    «تقاضای ما برای نفت خام هراسناک و وحشت آور بطور سریع رشد یافته است و ظرفیت داخلی ما با این روند تقاضا خسارت دیده و این مطلبی نیست که قابل کتمان باشد و احتمالاً کاهش عمده ما از کل ذخایر نفتی ما، در آینده قابل پیش بینی است.»

     

    در حالیکه برآورده ها حاکیست که نیاز ایالات متحده ‌آمریکا به نفت ، در سال 1980، 52 میلیون بشکه در روز برآورد می‌شد. ایالات متحده فقط نداشت، 5/21 میلیون بشکه از آنرا از ذخایر نفتی خود ، تأمین نماید در حالیکه ایالات متحده آمریکا به بیش از 25 میلیون بشکه در روز در ذخایر انرژی نفت ، کمبود داشته است ، فقط موفق شده در حدود 5/12 میلیون بشکه از آنرا در داخل تولید نماید ومابقی مجبور بود، از خارج تأمین نماید . واردات آمریکا ، از کانادا بیش از 2 میلیون بشکه در روز می شد.  کشورهای نیمکره شرقی بیش از 2/3 میلیون بشکه در روز و شرق دور بیش از 2/0 میلیبون بشکه در روز برآورد، می شد. ولی این میزان به بیش از 1/7 میلیون بشکه در روز از منابع طبیعی نفتی خلیج فارس و آفریقا که بیش از %50 کل واردات نفتی آمریکا ازسایر نقاط جهان را تشکیل می داد .از این مناطق ، تأمین می شد . منطقه خلیج فارس که بیش از [2] %60 ذخایر نفتی و 30 درصد از منابع گازی جهان را در بر دارد . آمریکا حدود %30 ، اروپای غربی 60 درصد و ژاپن 76 درصد نفت وارداتی خود را از خلیج فارس تأمین
    می کنند . ازاینرو دستیابی به کشورهای خلیج فارس وخود خلیج فارس که در حقیقت شاهرگ حیاتی نفت وارداتی آمریکا و متحدان آن است ، نهایت اهمیت را دارد . اثر امنیتی نفت خلیج فارس نیز با اهمیت است . به این معنی که نه تنها اقتصاد کشورهای اروپایی ، بلکه سیستم های دفاعی آنها نیز برای کارکرد خود نیاز به نفت خلیج فارس دارند . بنابراین «ناتو» مهمترین بهره گیرنده و در حقیقت وابسته به نفت خلیج فارس است .

    از اینرو حفاظت از امنیت منطقه خلیج فارس جز اهداف راهبردی ایالات متحده ی آمریکا در جهت تأمین منابع نامشروع آن کشور و دستیابی به انرژی این منطقه ، در سیاست خارجی آمریکا ، مورد مد نظر از آغاز نفوذ این کشور در منطقه پرتلاطم خاورمیانه به ویژه حوزه نفت خیر این منطقه ، منطقه خلیج قارس بوده است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اهمیت نفت خلیج فارس از دیدگاه سیاست خارجی آمریکا

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    1- رئیس طوسی رضا- نفت و بحران انرژی – چ 2، سازمان انتشارات کیهان- 1361

    2- غضنفری کامران آمریکا و براندازی جمهوری اسلایم ایران چ 3 انتشارات کیا – تهران  1381

    3- فیندلی پل فریب های عمدی «حقایقی درباره روابط آمریکا و اسرائیل » مترجم محمد حسین آهویی دفتر مطالعات سیاسی وبین‌المللی وزارت امور خارجه – تهران 1378

    4- واسیلیف آلکسی – مشعلهای خلیج فارس ترجمه سیروس ایزدی – شرکت سهامی جیبی سال 1358

    5- شون بام دیوید ایالات متحده و اسرائیل مترجم محمد رضا ملکی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی؛ تهران 1381

    6- یزگین دانیل؛ نفت ایران از اغاز تا جنگ خلیج فارس ترجمه ابراهیم صادقی نیا، تهران ، هیرمند؛ سال 1376

    7- نیکلاسرکیس، نفت تنها و آخرین شانس خاورمیانه ترجمه ارسلان ثابت سعیدی، تهران موسسه انتشارات امیرکبیر سال 1363

    8-سنبلی نبی روندهای نظام بین‌الملل و امنیت ملی ایران ماهنامه نگاه سال چهارم شماره 37 مرداد 1381

    9- اثمل اندرو، گومپرن دیوید- کاراسیک تئودور ترجمه پریسا کریمی نیا منبع پیشین ماهنامه نگاه

    10- دکمجیان هرایر جنبشهای اسلامی معاصر در جهان عرب ترجمه حمید احمدی ج 3- سازمان انتشارات کیهان تهران 1377

    فهرست منابع انگلیسی

    1-Alawi D.kayall- the controil east-west rivalry in the persian Gulf 2002

    Willam j.persy Gulf security and U.S policy . Middle east policy. Vol : 3-4 Aprill 1995

    Gawdat Bahgat, Am ericon oil American Diplomacy in the persian Gulf and the Gaspiansea unversity press flordia 2003

    Usnavy prowerls the persian Gulf in search of stability and oil- cresent International Vol:27 No:6.1998

    Rober J.ilandpower the Gulf war internatioanl security No:1 Vol :1 1992

     Bahram Fozooni up policy in Middle east and persian Gulf a  afferwar. Echo Islam-march 1995

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اهمیت نفت خلیج فارس از دیدگاه سیاست خارجی آمریکا , مقاله در مورد تحقیق مقاله اهمیت نفت خلیج فارس از دیدگاه سیاست خارجی آمریکا , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اهمیت نفت خلیج فارس از دیدگاه سیاست خارجی آمریکا , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اهمیت نفت خلیج فارس از دیدگاه سیاست خارجی آمریکا , تحقیق درباره تحقیق مقاله اهمیت نفت خلیج فارس از دیدگاه سیاست خارجی آمریکا , مقاله درباره تحقیق مقاله اهمیت نفت خلیج فارس از دیدگاه سیاست خارجی آمریکا , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اهمیت نفت خلیج فارس از دیدگاه سیاست خارجی آمریکا , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اهمیت نفت خلیج فارس از دیدگاه سیاست خارجی آمریکا ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اهمیت نفت خلیج فارس از دیدگاه سیاست خارجی آمریکا
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت