تحقیق مقاله ساختار های دورآلاییده

تعداد صفحات: 150 فرمت فایل: word کد فایل: 9883
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: فیزیک
قیمت قدیم:۲۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ساختار های دورآلاییده

    مقدمه:

    امروزه قطعات جدیدی در دست تهیه­اند که از لایه­ های نازک متوالی نیمه­رساناهای مختلف تشکیل می شوند . هر لایه دارای ضخامت مشخصی است که به دقت مورد کنترل قرار می گیرد و از مرتبه 10 نانومتر است . اینها ساختارهای ناهمگون نامیده می شوند . خواص الکترونی لایه­ های بسیار نازک را می توان با بررسی ساده­ای که برخی از اصول اساسی فیزیک کوانتومی را نشان می دهد به دست آورد [31] .

    در این فصل ابتدا به بررسی خواص نیمه­رسانا می پردازیم سپس با نیمه­ رسانا های سیلیکان و ژرمانیوم آشنا می شویم و بعد از آن انواع روشهای رشد رونشستی و ساختارهای ناهمگون را مورد بررسی قرار  می دهیم و همچنین ساختارهای دورآلاییده را بررسی می کنیم و در آخر نیز به بررسی کاربرد ساختارهای دورآلاییده و ترانزیستور های اثر میدانی می پردازیم.   

    1-1 نیمه ­رسانا:

     

    در مدل الکترون مستقل الکترون­های نوار کاملاً پر هیچ جریانی را حمل نمی­کنند این یک روش اساسی برای تشخیص عایق­ها و فلزات از هم است . در حالت زمینه یک عایق تمام نوارها یا کاملاً پر یا کاملاً خالی هستند اما در حالت زمینه یک فلز حداقل یک نوار به طور جزئی پر است . روش دیگر تشخیص عایق­ها و فلزات بحث گاف انرژی است گاف انرژی یعنی فاصله بین بالاترین نوار پر و پایین­ترین نوار خالی .

    یک جامد با یک گاف انرژی در   عایق خواهد بود. در نتیجه با گرم کردن عایق همچنانکه دمای آن افزایش می­یابد بعضی از الکترون­ها به طور گرمایی تحریک شده و از گاف انرژی به سمت پایین­ترین نوار غیر اشغال گذار می­کنند . جای خالی الکترون­ها در نوار ظرفیت را حفره می­نامند این حفره­ها ماهیتی مانند بار مثبت دارند در نتیجه در روند رسانش هم الکترون­ها و هم حفره­ها شرکت می­کنند . الکترون­های برانگیخته شده در پایین­ترین قسمت نوار رسانش قرار می­گیرند در صورتیکه حفره­ها در بالاترین قسمت نوار ظرفیت واقع می­شوند .

    جامداتی که در  عایق بوده اما دارای گاف انرژی به اندازه­ای هستند که برانگیزش گرمایی منجر به مشاهده رسانشی در  شود به عنوان نیمه­رسانا شناخته می­شود .

    ساده­ترین عناصر نیمه رسانا از گروه چهارم جدول تناوبی هستند که به آنها نیمه­رساناهای تک عنصری می­گویند سیلیکون و ژرمانیوم دو عنصر مهم نیمه­رساناها هستند . علاوه بر عناصر نیمه­رسانا ترکیبات گوناگون نیمه­رسانا هم وجود دارد . GaAsیک نمونه نیمه­رساناهای  است که از ترکیب عناصر گروه  (Ga) و گروه(As) بدست آمده­اند و در ساختار زینک بلند متبلور می­شوند . همچنین بلور نیمه­رسانا از عناصر گروه   و  هم بوجود می­آید که می­تواند ساختار زینک­بلند داشته باشد و به عنوان نیمه­رساناهای قطبی شناخته شده­اند [1].

    1-2  نیمه ­رسانای با گذار مستقیم و غیر مستقیم:             

     

     هرگاه کمینه نوار رسانش و بیشینه نوار ظرفیت یک نیمه­رسانا در یک نقطه فضایk  قرار بگیرند به چنین نیمه­رسانایی نیمه رسانای با گذار مستقیم می­گویند.

    اما اگر کمینه نوار رسانش و بیشینه نوار ظرفیت یک نیمه­رسانا در یک نقطه فضای k  قرار نگیرند به چنین نیمه­رسانایی نیمه­رسانای با گذار غیر مستقیم می­گوییم.

    الکترون­ها کمینه نوار رسانش و حفره­ها بیشینه نوار ظرفیت را اشغال می­کنند [1] 

    (نمودار و تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است)

    1-3 جرم موثر :

     

    الکترون­ها در بلور بطور کامل آزاد نیستند بلکه با پتانسیل متناوب شبکه برهمکنش دارند . در نتیجه حرکت موج ذره­ای آنها را نمی توان مشابه الکترون­ها در فضای آزاد دانست . برای اعمال معادلات معمولی الکترودینامیک به حامل­های بار در یک جامد باید از مقادیر تغییر یافته جرم ذره استفاده کنیم در این صورت اثر شبکه منظور شده و می­توان الکترون­ها و حفره­ها را به صورت حامل­های تقریباً آزاد در بیشتر محاسبات در نظر گرفت .

    جرم موثر یک الکترون در ترازی با رابطه معین (E,K) به صورت زیر است :  

    (نمودار و تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است)

                                                                             

    پس انحنای نوار تعیین کننده جرم موثر الکترون است . برای نوار متمرکز حول K=0 رابطه (E;K) در نزدیکی حداقل معمولاً سهموی است :

    (1-2)                                                                      

    این رابطه نشان می­دهد که جرم موثر در نوار سهموی ثابت است .

       انحنای         در محل حداقل­های نوار رسانش مثبت ولی در محل حداکثرهای نوار ظرفیت منفی است . بنابراین الکترون­ها در نزدیکی بالای نوار ظرفیت دارای جرم موثر منفی هستند . الکترون-های نوار ظرفیت با بار منفی و جرم منفی در یک میدان الکتریکی در همان جهت حفره­های با بار و جرم مثبت حرکت می­کنند . در جدول زیر جرم­های موثر بعضی از مواد آورده شده است . جرم موثر الکترون با  و جرم موثر حفره با  نشان داده می شود [28] .

    -4 نیمه­رسانای ذاتی :

     

    یک بلور نیمه­رسانای کامل فاقد هرگونه ناخالصی یا نقائص بلوری به نام نیمه­رسانای ذاتی شناخته می­شود . در چنین ماده­ای هیچگونه حامل آزادی در صفر کلوین وجود ندارد زیرا نوار ظرفیت از الکترون­ها پر شده و نوار رسانش خالی است . در دماهای بالاتر با برانگیزش گرمایی الکترون-های نوار ظرفیت به نوار رسانش از طریق گاف نواری زوج-های الکترون حفره تولید می­شود . این زوج­ها تنها حامل­های موجود در ماده ذاتی هستند .

    بدلیل تولید زوج الکترون­ها و حفره­ها تراکم  از الکترون­های نوار رسانش (تعداد الکترون­ها در هر سانتی متر مکعب ) برابر با تراکم  از حفره-ها در نوار ظرفیت (تعداد حفره­ها در هر سانتی متر مکعب ) است . هر یک از این تراکم حامل­های ذاتی را معمولاً با  نمایش  می­دهند . پس برای ماده ذاتی داریم :

    فرمول

                                  

    برانگیختی حامل­های ذاتی به طور نمایی به        بستگی دارد که در آن Eg گاف انرژی                   است و این بستگی به صورت رابطه زیر است [38]:    

    فرمول

     مقدار ni در دمای اتاق برای  Si، Ge و GaAs به ترتیب برابر با (cm-3 )1010 × 45/1،          (cm-3 )1012 × 5/2 و (cm-3 )106 × 79/1 است .                                        

    (نمودار و تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است)

     1-5 نیمه­رسانای غیر ذاتی و آلایش  :

     

    علاوه بر حامل­های ذاتی تولید شده با گرما می­توان با وارد کردن تعمدی ناخالصی به بلور حامل­های اضافی در نیمه­رساناها بوجود آورد . این فرایند مرسوم به آلایش متداولترین روش برای تغییر رسانایی در نیمه­رساناهاست .

    با عمل آلایش می­توان بلور را طوری تغییر داد که دارای اکثریتی از الکترون­ها یا حفره­ها بشود . پس توسط آلایش دو نوع نیمه­رسانا بوجود می­آید : نوع  (اکثریت الکترونی) و نوع (اکثریت حفره­ای ). هنگامیکه بر اثر آلایش در یک بلور تراکم حالت تعادل حامل-های آن و  با تراکم ذاتی حامل­ها  تفاوت داشته باشد گوییم ماده غیر ذاتی است .

    هنگامیکه ناخالصی­ها یا نقص­های شبکه در یک بلور تقریباً کامل وارد می­شوند ترازهای اضافی در ساختمان نوار انرژی و معمولاً درون گاف نوار ایجاد می­شود.مثلاً یک ناخالصی از ستون پنجم جدول تناوبی (p  و As و Sb ) تولید یک تراز انرژی در نزدیکی نوار رسانش از Si یا Ge  می­کند. این تراز در صفر کلوین توسط الکترون­ها پر شده و انرژی گرمایی خیلی کمی برای برانگیختن این الکترون­ها به نوار رسانش لازم است . بنابراین در دماهای بیش از چند صدکلوین تمام الکترون-ها در تراز ناخالصی در واقع به نوار رسانش " بخشیده " می­شوند. یک چنین تراز ناخالصی را تراز دهنده و ناخالصی-های ستون پنجم در Ge  یا Si  را ناخالصی-های دهنده می­نامند. از شکل (1-3) پیداست که ماده دارای ناخالصی-های دهنده می­تواند حتئ در دماهای پایین که تراکم حامل­های ذاتی زوج الکترون حفره قابل توجه نیست تراکم قابل ملاحظه­ای از الکترون­ها در نوار رسانش داشته باشد . بنابراین نیمه رساناهای ناخالص شده با تعداد قابل توجهی اتم دهنده دارای    در دمای معمولی بوده و یک نیمه­رسانای نوع  محسوب می­شوند.        

    (نمودار و تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است)

    اتم­های ستون  (In ,Ga ,Al ,B) در Ge یا Si  ترازهای ناخالصی در نزدیک نوار ظرفیت بوجود می­آورند . ( شکل 1-4) در دماهای پایین الکترون­های نوار ظرفیت انرژی گرمایی کافی برای رفتن به تراز ناخالصی و بر جا گذاشتن حفره­هایی در نوار ظرفیت را دارا هستند . از آنجایی که این نوع تراز ناخالصی الکترون­ها را از نوار ظرفیت "می­پذیرد" به آن تراز گیرنده و ناخالصی­های ستون سوم را ناخالصی­های گیرنده یا پذیرنده در Ge  و Si  می­نامند . همانطور که شکل (1-4) نشان می­دهد آلایش با ناخالصی­های پذیرنده می­تواند یک نیمه-رسانا با تراکم حفره خیلی بیشتر از تراکم الکترون­های ذاتی بوجود آورد (که یک نیمه-رسانای نوع p نامیده می­شود ).

    (نمودار و تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است)

    در مدل پیوند کووالانسی اتم­های دهنده و پذیرنده را می­توان مطابق شکل (1-5) تجسم کرد . یک اتم Sb ( از ستون پنجم ) در شبکه Si دارای چهار الکترون ظرفیت لازم برای تکمیل پیوندهای کووالانسی به علاوه یک الکترون اضافی است این الکترون در ساختار پیوندی شبکه جا نگرفته و بنابراین دارای یک پیوند سست با اتم Sb  است . مقدار اندکی انرژی گرمایی می­تواند منجر به غلبه این الکترون اضافی بر پیوند کولنی خود با اتم ناخالصی شده و آن را وارد شبکه کند و در نتیجه برای شرکت در رسانش جریان آزاد خواهد بود . این روند یک مدل کیفی از برانگیختگی الکترونها به خارج از تراز دهنده و به درون تراز رسانش است (شکل 1-3 ). بطور مشابه ناخالصی Al  از ستون  تنها دارای سه الکترون ظرفیت برای مشارکت در پیوند کووالانسی است (شکل 1-5 ) و بنابراین یک پیوند را ناقص می­گذارد. با اندکی انرژی گرمایی این پیوند ناقص می­تواند با جابجایی موقعیت الکترون­های پیوند به اتم­های دیگر منتقل شود [28] .

    (نمودار و تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ساختار های دورآلاییده

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ساختار های دورآلاییده, مقاله در مورد تحقیق مقاله ساختار های دورآلاییده, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ساختار های دورآلاییده, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ساختار های دورآلاییده, تحقیق درباره تحقیق مقاله ساختار های دورآلاییده, مقاله درباره تحقیق مقاله ساختار های دورآلاییده, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ساختار های دورآلاییده, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ساختار های دورآلاییده ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ساختار های دورآلاییده
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت