تحقیق مقاله تای چی ( یوگای چینی )

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 10695
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تای چی ( یوگای چینی )

    تای چی یا یوگای چینی به معنی نهایت برتر و نحوه جاری کردن چی یا نیروی حیاتی در روان و جسم و به هنرجو آموزش می‎دهد . تای چی حاصل ترکیب سه فلسفه بودیسم ، تائوئیسم ، و کنفسیوس می‎باشد . تای چی هنر مراقبه فعال که در عصر حاضر یکی از مؤثرترین راههای رهایی از تنش و بازسازی روان و جسم انسان امروز می‎باشد . چون در عصر حاضر انسانها عادت به فعالیت و حرکت کرده اند و برای آن بسیار مشکل می‎باشد که در گوشه ای ، ساکت و ساکن بنشیند و به خود بنگرند . ولی تای چی به عنوان ، هنر مراقبه فعال به هنرجو یاد می‎دهد که چگونه در حین و شدت فعالیت بتواند به نیروی درونی و جوهر ابدی خود آگاه شده و بتواند در ژرفای وجود خود، تحقیق کند و گوهر وجودی خویش را که همانا آگاهی و روشنایی است صید کند . تای چی از یک سری حرکات موزون و مواج ، رقص گونه ، حرکات تنفسی ،‌ تمرکزی ،  تجسمی و مدیتیشن های خاص خود تشکیل شده  ، که به وسیله آنها هنرجو با شعور و هشیاری درونی خود ارتباط برقرار کرده و می‎تواند کیفیتی برتر و متعالی تر را در زندگی عادی و روزمره خود نمایان کند . چاکراها یا مراکز انرژی که در تای چی مورد بررسی قرار می گیرد تمام چاکراهای اصلی به خصوص چاکرای تاج و چشم سوم . چاکرا ها دست و پا و دریای یا سرچشمه انرژی ، تانتین می باشد . تای چی از بخشی طب سنتی چینی و سوزنی است . در اصل نقاط درمانی طب سوزنی به گونه ای در حرکات تای چی گنجانده شده اند که یک فرد به طور مستقل بتواند آنها را تحریک کرده و فعالانه باعث شفای روان و بدن خود شود . تای چی هنر شفای کل نگری مانند یوگا ، هومیوپاتی ، انرژی درمانی و …… می‎باشد که در برخی موارد مزایای بیشتری نسبت به هر کدام دارا می‎باشد مثلاً : در یوگا تنها به چاکراهای اصلی پرداخته می‎شود و توجه زیادی به چاکرای کف پا می‎شود و یا به جریان انرژی حیات «پرانا » و حس و تجربه آن نمی‎شود ولی در تای چی هنرجو  چی یا انرژی حیاتی را می‎تواند کاملاً لمس کرده و با چاکراهای کف دست و کف پا آشنا می‎شود  ومی تواند برای تخلیه انرژی و نامتعادلی ها به زمین ، شفا و ….. استفاده کند، بدون زحمات و تلاشهای فراوان و طولانی . در ضمن تای چی برای عصر حاضر که بسیار سریع و پرجنب  وجوش است بسیار مناسب تر است و فرد حتی در زندگی عادی روزمره مثلاً : جارو زدن ، رانندگی و … می‎تواند از آن استفاده کند . تای چی کلاً بر چند اصلی مانند : قانون یین و یانگ ، قانون انرژی هوشمند حیات «چی » ، قانون تعادل ، قانون اتحاد ، قانون طبیعت ، «غلبه نرمی بر سختی ، همه چیز در حرکت است ، دایره » ، قانون عدد 3 «تثلیث » ، قانون ارتعاشات ، قانون خود هشیاری ، خویش انضباطی ، خود شناسی ، قانون تسلیم ، قانون عدد 7 یا اکتاو ، قانون برتری ذهن و رابطه متقابل آن با بدن ، تئوری وای دن و قانون روح و ….. استوار است .

    اکنون به بررسی چند اصل بنیادین تای چی می‎پردازیم :

     

    1 - چی ، جوهر واحد هستی «Spirit , Vital  force»

    چی به معنای هوا ، نیرو ، حرکت و انرژی حیاتی است که در اصل منظور همان انرژی ذاتی یا انرژی اولیه و مطلق و یا جوهره ی حیات می‎باشد . این انرژی حیاتی از مبدأیی واحد به بیرون انتشار می یابد و باعث زندگی و جان بخشیدن به هر چیزی می‎شود . هستی هر چیز  وهر کس وابسته به این انرژی حیاتی و واحد است که در زبانهای مختلف با نامهای مختلفی مانند ، کی  یاریکی در ژاپن ، نا یا جان یا نیرو در پارسی ، روح الهی یا عشق الهی یا حی یا نور و …. در عرفان اسلامی ، روح القدس یا کلمه در مسیحیت ، تائو در تائوئیزیسم ، پرانادر ودا ، داما در بودیسم ، شی یا چی در چین ، انرژی هوشمند در علم ، ATP در فیزیولوژی  ، ناشناختی در عرفان سرخپوستی ، قانون جاذبه در فیزیک ، کلمه درکا بالا «عرفان یهود » ، نیروی اهورایی در زرتشت ، انرژی حیاتی و هخا در هخامنشی ، مهر در آئین میترایی ، اک در اکنکار ، آگاهی در TA «روانکاوی »، در مصر باستان KA ، در بابل باستان Pneuma در یهود Jesod ، در قبایل آفریقایی Megobe ، در میان اسکیموها Elima ، در بین سرخپوشان برزیلی Hasina ، در بین شمن ها WaKAN ، در بین صوفیان برکت ، بین جادوگران طلسم ، بین کیمیاگران اکسیر یا مایع حیاتی ، از نظر دکتر رایشن باخ orgon ، دکتر تانسلی odice می‎نامند .

     

    این جریان هوشمند از چاکرای تاج وارد بدن می‎شود و از میان 7 چاکرای اصلی عبور می‎کند و باعث حیان انسان و هر موجود زنده دیگری می‎شود پس هر چه این جریان متعادل تر و قویتر باشد موجود سرحال تر و زنده تر و قوی تر می‎شود و در تای چی هنرجو نحوه تعادل ، بیشتر کردن و هدایت این جریان را یاد می‎گیرد . در واقع می‎توان گفت : اصل چی همان و شاید جنبه ای دیگر از اصل توحید و وحدت عالم در حین کثرت می‎باشد اما در شکلی کاربردی تر چون که این جریان در همه چیز و همه کس جریان دارد و همه را به همدیگر وصل کرده مانند مرواریدهای یک گردنبند . چی بی شکل است  اما شکل می‎دهد ، ثابت اما در جریان است ، نرم اما قدرتمند ومانند طبیعت است . چی سر منشأ حیات و انرژی حیات بخش انسان است . به عبارت دیگر ، چی در زنده و سالم بودن ما نقشی اساسی ایفا می‎کند . در نتیجه افزایش متعادل چی به افزایش انرژی حیاتی ، سرزندگی و سلامت منجر می‎شود ، اعتقاد چینیان چنین است که جریان چی از سه طریق دریافت می‎شود : 1- آسمان «هوا و …» 2- زمین «غذا » 3- انرژی جنسی و به طور مستمر در مسیرهای انرژی بدن انسان جاری است و هر گاه در این جریان اختلالی به وجود آید یا مسیر آن مسدود شده و کلاً نا متعادل شود بیماری به وجود می‎آید . تای چی و چی کونگ تکنولوژی شفاگری این فلسفه می باشند که به هنرجو آموزش می دهند که چگونه چی را لمس کرده ، آنرا متعادل کند از اصل چی می‎توان به مسائلی همچون هستی هوشمند
     «INTelligence of univers» ، انسان به عنوان عالم اصغر در عالم اکبر و عالم اکبر در عالم اصغر، جریان ویا چرخه انرژی ، انرژی پدر یا آسمان «هوا و …» و انرژی مادر یا زمین «غذا و آب و …» که انسان می بایست برای موفقیت به هر دو آنها احترام گذاشته و در راستای و هماهنگ با جریان هوشمند حیات عمل کند که اگر غیر آن باشد مقاومت به وجود آمده و نامتعادلی شکل می‎گیرد .

     

    کاربرد اصل چی :

    فردی که چی را در وجود همه شناخته باشد دیگر در مورد کسی خشونت ، نفرت نمی ورزد و جز عشق نمی تواند بکند چون هر چه می‎کند با آن جریان هوشمند حیات برخورد می‎کند و دیگر صورت آدمیان را نمی بیند بلکه جوهره واحد آنها را می بیند  وبه آن احترام می گذارد و در جهت خدمت بر می‎آید . فردی که خود را با جریان هستی هماهنگ نکرده، مقاومت می‎کند و شکست می خورد ، مثلاً« با آلوده کردن زمین و آسمان » و بعد داد سر می‎دهد که این چه زندگی است و با این کار هر لحظه خود را به نابودی نزدیکتر می‎کند ولی کسی که به جریان هستی اعتماد می‎کند هرلحظه از زندگی اش سرشار از سرور و موفقیت است . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تای چی ( یوگای چینی )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    تای چی چوان ، استوارت مک فارلین ، منوچهر البرزی  ، مرضیه ذاکر ، انتشارات کلام شیدا

    واژه نامه اکنکار ، پال توئیچل ، یحیی فقیه ، انتشارات سی گل .

    ناگفته های و نگفتنیهای انرژی درمانی ، رضا علیزاده ، انتشارات سحر.

    سری کتابهای دانشگاهی پیام نور

    تکنیکهای بین المللی تای چی چوان ، شکوفه دیوانی ، انتشارات سهاره .

    پرورش انرژی حیاتی از طریق چی کونگ ، دکتر یانگ ، برگردان دکتر علیرضا بشارتی ، انتشارات فراروان .

    - Shaolin Chin Na . unique Publications , Inc .1980

     2- Chinese Qgong Massage, YMAAPublication center

    3- The Root of chinese Qgong , Longevity & Enlightement YMAAPblication center .  

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تای چی ( یوگای چینی ), مقاله در مورد تحقیق مقاله تای چی ( یوگای چینی ), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تای چی ( یوگای چینی ), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تای چی ( یوگای چینی ), تحقیق درباره تحقیق مقاله تای چی ( یوگای چینی ), مقاله درباره تحقیق مقاله تای چی ( یوگای چینی ), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تای چی ( یوگای چینی ), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تای چی ( یوگای چینی ) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تای چی ( یوگای چینی )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت