تحقیق مقاله توکل

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 11398
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله توکل

    دیباچه

    »  و عَلَی اللّهِ فَتَوَکَّلُوا اِنْ کُنْتُمْ مُؤمنینَ «                      (مائده  /  23 )

         بر خدا توکل کنید اگر مؤمن هستید .

    توکّل یکی از منازل دین و مقامی از مقامات اهل یقین ، بلکه یکی از معانی درجات مقرّبین است .توکّل در مرحله درک ، بسی غامض و پیچیده ، و در مقام عمل مشکل است .توکّل عبارت از آن است که ؛ قلب در تمام امور به خدا اعتماد کند و از غیر او قطع و جدا گردد .

    شرط توکل آن است که ؛

    انسان اثربخشی را از ذات اقدس حق تعالی بداند و به این مطلب ایمان آورد که اگر او نخواهد هیچ سببی ، مسبب خود را ، به دنبال نخواهد داشت و هیچ مؤثری ، اثر طبیعی خود را به جای نخواهد گذاشت . اگر کسی این مطلب را در نظر داشته باشد ، می تواند برای تهیّه اسباب و وسائل معاش تلاش کند بدون اینکه در توکلّش خدشه ای وارد شود .

    مجموعه حاضر شامل 6  فصل است که هر فصل دارای عناوینی است . و در این تحقیق سعی شده است ،توکل معنی یابی شده و معنای واقعی آن مشخص گردد و توکل واقعی از توکّل ناصحیح و نادرست تمیزداده شود . و دیگر اینکه توکل از دیدگاه ائمّه و از دیدگاه آیات قرآن و همچنین از دیدگاه نهج البللاغه به چه معنایی می باشد و نتیجه اینکه چه کسی شایسته توکل کردن است .امید است که راهنمای خوبیبرای متوکّلان باشد .

    در این قسمت ، جا دارد که از استاد عزیز و بزرگوارم که مرا در تهیّه این تحقیق یاری و راهنمایی فرمودند تشکّر و قدردانی کنم و همچنین از پدر و مادر فداکار و مهربانم که با من در تهیه و تنظیم این مجموعه همراه بودند .

    و الحمداللّه ربّ العالمین

     

    ریشه توکّل

    توکّل در اصل از ماده   » وکالت «  به معنای ؛ انتخاب وکیل کردن است . و این را می دانیم که وکیل خوب کسی است که ، حداقل دارای 4 صفت باشد :

    1 – آگاهی کافی             2 – امانت              3 – قدرت      4 - دلسوزی

    توکّل کردن بر خدا یعنی  ؛ انسان در برابر مشکلات و حوادث زندگی ، و دشمنی ها و سرسختی های مخالفان و پیچیدگیها و احیاناً ، بن بستهائی که در مسیر خود به سوی هدف دارد ، در جائی که توانائی برگشودن آنها را ندارد ، او را وکیل خود سازد ، و به او تکیه کند ، و از تلاش و کوشش باز نایستد بلکه در آنجا هم که توانایی بر انجام کاری دارد ، باز مؤثر اصلی را خدا بداند ، زیرا از دریچه چشم یک مُوحدسرچشمه تمام قدرتها و نیروها خداست .

     

    توکّل چیست ؟

    برخی از مردم خیال می کنند توکّل آن است که ، انسان کار نکند و به کلّی دست از تدبیر امور زندگی بردارد و مانند کهنه ا ی بر زمین ، یا گوشتی در میان زنبیل قرار بگیرد ، و مسلّماً این گونه اندیشه کار جاهلان است ،  و شرع مقدّس آن را حرام فرموده  ،  برای آنکه آدمی ،  مکلّف است ،  روزی خود را  از راه زراعت و تجارت و امثال آنها که خدای متعال مقرّر فرموده بدست آورد.  و همچنانکه خدای متعال ، نماز و روزه و حج را ، جزء تکالیف بندگان ، و مایه قربشان قرار داده،  تحصیل روزی را نیز به ایشان تکلیف کرده ، و مایه قرب آنان قرار داده است.

    همانطور که می دانیم ، تحصیل روزی از همه عبارات برتر است ، در عین حال خدای بزرگ دستور داده ، به دیگری غیر از او ، وثوق و اطمینان پیدا نکنند ، و اسباب عادّی را ، علّت مستقل پیدایش آنها ندانند ، چنان که به بندگان عابد خود فرموده ، به اعمال نیکوی خود اعتماد نداشته ، بلکه به فضل او توجّه  داشته باشند . امّا ، منظور از توکّل در اسلام که شرع مقدس اسلام ، پیروان خود را به آن دعوت نموده آن است که ؛ انسان مسلمان قلباً به خدا اعتماد داشته باشد ، و همه کارهای خود را به حضرتش واگذار نماید ، و از غیر او به کلّی روگردان باشد .

    با این کیفیت لازم نیست ، اصولاً برای انجام کارهای خود به اسباب دنیوی توجّهی نداشته باشد بلکه ، حصول اسباب در صورتی که استقلال تامی برای آنها قایل نباشیم ، با توکّل منافات ندارد ، زیرا در این مورد ، توجّه کلّی ما به خدا بوده و از او میخواهیم منظور ما را از جایی که گمان نداریم برآورد ، و بلکه معتقدیم ، ذات احدیت بدون اسباب عادّی هم ممکن است ،  حوائج ما را ،  روا سازد و آنها را به طور کلّی از مدخلیّت بیندازد .

    نتیجه آن که ،  در تمام امور خود از جمله :  امور منتظره ،  قطعی ،  ظنّی به خدا  اتّکاء نموده و به حضرت حق توکّل نماید و خود نیز در طلب مقصود قدمی بردارد و آنگاه گوید :  خدایا توکّل بر تو .

     

    حکایت

    حکایت کرده اند :

    یکی از پارسایان ، از شهرها ، دوری گزیده ، و به کوهی پناهنده گردیده و می گفت : از هیچ کس سئوال نمی کنم و دست نیاز به در خانه احدی دراز نمی‌کنم ، جز اینکه خداوند روزی مرا ، کرامت کرامت فرماید . هفت روز به همین کیفیّت ، گرسنه و تشنه به سر برد ، تا نزدیک بود بمیرد ، و بالاخره درِ روزی از هیچ طرف به روی او گشاده نشد . پارسا که از گرسنگی ، بیچاره شده بود ، سر به طرف آسمان بلند کرد و عرض کرد :

    پروردگارا ،  اگر میخواهی مرا زنده بداری ، روزیی که قسمت من فرموده ای ، برای من عنایت فرما وگرنه، روح مرا بگیر ، و از این بیچارگی رهائی ده .

    خدای متعال به او ، فرمود :

    »  سوگند به بزرگی و ارجمندی خودم  ، تا وقتی که به یکی از شهرها وارد نشوی ، و با مردم نشست و برخاست نکنی و با آنان ، همآهنگی ننمایی ، روزی به تو نخواهم داد .

    پارسا که از اندیشه نارسای خود بهره مند نشد ، طبق دستور ، وارد شهری شد و با مردم همکاری کرد و با آب و نان ، مقسومش اعطا گردید ، و بی اندازه خائف و شرمساربود ، خدا به او ، وحی کرد :

    خواستی که با زهد خود ، حکمت دنیوی مرا تغییر دهی ، مگر نمی دانی هرگاه روزیِ بنده ام را به دست بندگانم مرحمت فرمایم ، دوست تر دارم تا به دست توانای خود کرامت فرمایم . [1

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله توکل

    فهرست:

     

    ندارد
     

    منبع:

    1 . دشتی ، محمد ؛ ترجمه نهج البلاغه ، موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع) ، قم ، چاپ اول ، 1379    .

    2 . شبر ، سید عبداللّه ؛ اخلاق ترجمه کتاب الاخلاق ، انتشارات هجرت ، قم ، چاپ ششم ، 1380   .

    3 . فیض کاشانی ، ملا محسن ؛ اخلاق حسنه ، پیام عدالت ، چاپ اول ، 1373  .

    4‌.‌قمی‌،‌شیخ عباس‌؛‌معراج‌السعاده ،‌انتشارات درراه حق ، قم ،‌چاپ‌هفتم‌، 1377   .

    5 . گروه تدوین متون تفسیری ؛ تفسیر سوره انفال ، موسسه فرهنگی دارالذکر ، قم ، چاپ اول ، 1380   .

    6 . مکارم شیرازی ، آیت اللّه ناصر ؛ تفسیر نمونه ، دارالکتاب اسلامیه ، قم ، چاپ نهم ، جلد سوم ، 1370   .

    7 . مکارم شیرازی ، آیت اللّه ناصر ؛ تفسیر نمونه ، دارالکتاب اسلامیه ، قم ، چاپ نهم ، جلد دهم ، 1370   .

    8 . مکارم شیرازی ، آیت اللّه ناصر ؛ تفسیر نمونه ، دارالکتاب اسلامیه ، قم ، چاپ نهم ، جلد بیست و چهارم ، 1370   .

    9.نراقی،موسی‌مهدی‌؛‌علم‌اخلاق اسلامی ، حکمت ، چاپ دوم ،جلد سوم ، ‌1370.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله توکل, مقاله در مورد تحقیق مقاله توکل, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله توکل, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله توکل, تحقیق درباره تحقیق مقاله توکل, مقاله درباره تحقیق مقاله توکل, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله توکل, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله توکل ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله توکل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت