تحقیق مقاله عبادت و عبودیّت

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 13259
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله عبادت و عبودیّت

    عبادت چیست ؟
     عبادت ، هدف آفرینش ماست .

    قرآن مىفرماید : « وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ »  (  سوره ذاریات ، آیه 56  )
    کارهایى را که انجام مىدهیم ، اگر براى رضاى خدا باشد ، عبادت است ؛  گرچه مانند کسب و کار ، تحصیل علم ، ازدواج  و  یا خدمت به مردم ، براى رفع نیازهاى خود یا جامعه باشد .
    آنچه یک امر را عبادت مىکند ، آنست که به انگیزه اى مقدس انجام شود و به تعبیر قرآن رنگ خدایى « صبغه اللّه » ( سوره بقره ، آیه 138  ) داشته باشد .


    فطرت و عبادت


    بعضى کارهاى ما بر اساس عادت است و برخى بر پایه فطرت ؛  آنچه عادت است هم مىتواند با ارزش باشد ، مثل عادت به ورزش و هم مىتواند بىارزش باشد ، مانند عادت به سیگار . اما اگر امرى فطرى شد ، یعنى بر اساس فطرت و سرشتِ پاکى که خداوند در نهاد هر بشرى قرار داده انجام شد ، همواره با ارزش است .

    امتیاز فطرت بر عادت آنست که زمان و مکان ، جنس و نژاد ، سنّ و سال در آن تأثیرى ندارد و هر انسانى از آن جهت که انسان است آن را دارا مىباشد ؛ مانند علاقه به فرزند که اختصاص به نسل و عصر خاصّى ندارد و هر انسانى فرزندش را دوست مىدارد .   اما مسائلى مانند شکل و فرم لباس یا غذا ، از باب عادت است و در زمان ها و مکان هاى مختلف ، متفاوت است . در بعضى مناطق ،  چیزى مرسوم است که در جاهاى دیگر رسم نیست .
    عبادت و پرستش نیز یکى از امور فطرى است و لذا قدیمى ترین ، زیباترین و محکم ترین آثار ساختمانىِ بشر ، مربوط به معبدها ، مسجدها ، بتکده ها و آتشکده هاست .
    البتّه در شکل و نوع پرستش ها تفاوت هاى زیادى دیده مى شود . یکى تفاوت در معبودها که از پرستشِ سنگ و چوب و بتها گرفته تا خداى عزیز ، ویکى در شکل و شیوه عبادت که از رقص و پایکوبى گرفته تا عمیق ترین و لطیف ترین مناجاتهاى اولیاى خدا تغییر مى کند .
    هدف انبیا نیز ایجاد روح پرستش در انسان نبوده ، بلکه اصلاح پرستش در مورد شخص معبود و شکل عبادت بوده است .
    هزینه هاى سنگینى که در ساختمان کلیساها ،  کنیسه ها ،  معابد  هندوها  و مساجد صرف مىشود ، مقدس شمردنِ پرچم ، وطن و قهرمانان ملّى ، ستایش کمالات و ارزشهاى افراد و حتى اشیاء ، همه و همه جلوه هایى از روح پرستش در وجود آدمى است .
    آنها هم که خدا را پرستش نمى کنند ، یا مال و مقام یا همسر و فرزند ، یا مدرک و مکتب و راه و روش خود را مى پرستند و در راه آن تا مرز جانفشانى و دلباختگى پیش مىروند و هستى خود را فداى معبودشان مىسازند . پرستش در انسان یک ریشه عمیق فطرى دارد گرچه انسان خود از آن غافل باشد ، به قول مولوى :
    همچو میل کودکان با مادران                       سِرّ میل خود نداند در لبان
    خداوند حکیم هر میل و غریزه اى را در انسان قرار داده ، وسیله ارضاء  و تأمین آن را نیز در خارج ایجاد کرده است . اگر تشنگى در انسان  پیدا مىشود ، آب آفریده  و اگر گرسنگى هست ، غذا نیز هست . اگر غریزه جنسى در انسان قرار داده ، براى او همسر خلق کرده و اگر قوّه شامّه آفرید ، بوئیدنىها را نیز آفرید .
    یکى از احساسات عمیق انسان میل به بىنهایت ، عشق به کمال و علاقه به بقاست و رابطه با خداوند و پرستش او ،  تأمین کننده این تمایلات فطرى است . نماز و عبادت ، رابطه انسان با سرچشمه کمالات ، اُنس با محبوب واقعى و پناهندگى به قدرت بىنهایت است .

    ریشه پرستش
    کیست که خداوند را با اوصاف و کمالاتِ بى پایانش بشناسد ، اما سر تسلیم و خضوع   فرو نیاورد ؟  قرآن از طریق داستان ها و تاریخها ، نشانه هایى از قدرت و عظمت او را براى ما بیان مىدارد .
    مىفرماید : خداوند به مریمِ بىهمسر فرزند داد . رود نیل را براى موسى شکافت و فرعون را در آن غرق کرد . انبیا را با دست خالى بر ابر قدرتهاى زمان خود پیروز کرد و بینى طاغوتها را به خاک مالید .
    اوست که شما را از خاکِ بى جان آفرید و مرگ و حیات وعزّت و ذلّتِ شما بدست اوست.
    کیست که ضعف و ناتوانى و جهل و محدودیت خود و خطرات و حوادثِ پیش بینى شده و نشده را درک کند ، ولى احساس نیاز به قدرت نجات دهنده اى نکند و سر تسلیم خم نکند ؟
    قرآن در لابلاى آیات ، ضعف انسان را به او گوشزد مىکند و مىگوید :

     تو هنگام تولّد هیچ نمى دانستى و هیچ آگاهى نداشتى ، یکپارچه ضعف بودى ، چنانکه پس از قدرت هم باز رو به ضعف مىروى .
    تو هر لحظه مورد تهدید انواع خطرات هستى .
    اگر حرکت زمین کُند شود و شب یا روز ثابت بمانند ، کیست که حرکت آن را تند کند و تغییر دهد ؟
    اگر آبها به عمق زمین فرو رود ، کیست که براى شما آب گوارا بیاورد؟(سوره ملک، آیه 30)
    اگر بخواهیم آب آشامیدنى شما را تلخ و شور قرار مىدهیم . (سوره واقعه ، آیه 70)
    اگر بخواهیم درختان را براى همیشه خشک مى گردانیم . (سوره واقعه ، آیه 65)

    اگر بخواهیم دائماً زمین را لرزان و متزلزل قرار مى دهیم . (سوره سبأ، آیه 9)
    اینها و دهها نمونه دیگر را قرآن ذکر مىکند تا انسان را از غفلت به در آورد وغرورش را بشکند وبه عبادت وتذلّل در برابر آفریدگار وا دارد .

    عمق پرستش
    پرستش ، عملى است که ما ظاهراً آن را یک نوع خضوع مىبینیم ، اما عمق زیادى دارد.
    پرستش ، برخاسته از جان است ، برخاسته از معرفت است ، برخاسته از توجه است ، برخاسته از تقدّس است ،  برخاسته از ستایش است ،  برخاسته از نیایش است ،  برخاسته از التجا و استعانت است ،  برخاسته از عشق به کمالات معبود است .
    آرى ، پرستش عملى است در ظاهر ساده ، ولى تا مسائل فوق نباشد ، آن پرستش از انسان سر نمىزند . پرستش یعنى دل کندن از مادیّات و پرواز دادن روح ،  پا را فراتر از دیدنى ها و شنیدنى ها نهادن . پرستش تأمین کننده عشق انسان هاست که گاهى با ثنا و ستایش و زمانى با تسبیح و تقدیس و پاره اى اوقات با شکر و اظهار تسلیم ، ادب خود را نسبت به پروردگارش اظهار مىدارد .

    بىتفاوتى نسبت به عبادت
    حضرت على علیه السلام مىفرماید :  اى انسان ! چشمت روشن ، اگر با گذشت این همه سال از عُمرت ( و با داشتن این همه استعداد ، قابلیت ، امکانات ، عقل ، علم و وحى )  باز هم مثل حیوانى در چراگاهى گامى نهى و خوابى کنى . ( نهج البلاغه ، نامه 45)
    آرى ، تمدن وتکنولوژى و پیدایش و پیشرفتِ ابزار جدید، زندگى را راحت تر کرده و رفاه و آسایش را به ارمغان آورده است، ولى مگر کمال انسان در کسب همین رفاه مادى است ؟
    اگر چنین باشد ،  حیوانات که در خوراک و پوشاک  و  مسکن  و ارضاى شهوت از انسان جلوترند !

    در خوراک بهتر و بیشتر و راحت تر مىخورند و نیازى به پختن و آماده کردن ندارند ! 

    در پوشاک ، دوختن و شستن و اطو کردن ندارند !
    در شهوت ، بدون گرفتارى و مشکلى ، خود را ارضاء مىکنند .
    در تأمین مسکن ، چه بسا پرندگان و حشراتى که تکنیک آنها در ساختِ لانه و آشیانه ، انسان را به تعجّب وامى دارد .
    اصولاً آیا این پیشرفتِ تکنولوژى ، موجب رشد انسانیّت هم شده است ؟
    آیا فسادهاى فردى و اجتماعى کم شده است ؟
    آیا این آسایش ، آرامش هم آورده است ؟
    به هر حال  همانگونه که اگر دستِ انسان را در دستِ رهبران معصوم و عادل نگذاریم ، به انسانیّت ظلم شده است ،  اگر دل انسان هم با خدا گره نخورد به مقام انسانیّت توهین شده است .

    مدار عبادت ، رضاى خدا
    همانگونه که کرات آسمانى و زمین در عین حرکت هاى مختلفِ وضعى و انتقالى ، همواره مدار ثابتى دارند ، عبادات نیز با همه شکلها و صورت هاى مختلفشان  بر مدار ثابتى قرار دارند که آن رضاى خداوند است ، گرچه شرائط زمانى و مکانى ، فردى و اجتماعى نوعِ حرکت در این مدار را تعیین مىکنند .
    مثلاً مسافرت ، نماز را دو رکعتى مىکند و بیمارى ، شکل نماز را تغییر مىدهد ، اما نماز دو رکعتى و یا شکسته نیز نماز است و بر مدار یاد خدا و رضاى او و انجام فرمان او قرار دارد . « وَأَقِمِ الصَّلَوه َ لِذِکْرِى » (سوره طه، آیه 14)

    روحیه عبادت
    عبادت ، غذاى روح است وبهترین غذا آنست که جذب بدن شود ، بهترین عبادت نیز آنست که جذب روح شود ، یعنى با نشاط وحضور قلب انجام گیرد . غذاى زیاد خوردن کارساز نیست ، غذاى مفید خوردن مهّم است .

    پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله به جابربن عبداللّه انصارى فرمود :

    « اِنَّ هذَا الدّینَ لَمَتینٌ فَاَوْغِل فیهِ بِرِفْقٍ وَلا تُبَغِّضُ اِلى نَفْسِک عِبادَه َ اللَّهِ »(بحار، ج 71، ص 212) همانا دین خدا استوار است ، پس نسبت به آن مدارا کن ( وزمانى که آمادگى روحى ندارى عبادت را بر خود تحمیل نکن )  که عبادت در نزد تو مبغوض شود .
    در حدیث دیگرى از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله مىخوانیم :

     « طُوبى لِمَنْ عَشِقَ الْعِبادَه َ وَ عانَقَها » (بحار، ج 71، ص 212)  خوشا به حال کسى که به عبادت عشق ورزد و آن را همچون محبوبى در بر گیرد .

    میانه روى در عبادت
    هنگامى روحیه عبادت وپرستش زنده مىماند که انسان در انجام آن میانه رو باشد ، لذا در کتب حدیث ، روایاتى با عنوان : « باب الاقتصاد فى العباده » ، نقل شده است . (کافى، ج2 ، ص 86 ) انسان وقتى سالم است که میان اندامش تناسب باشد و اگر عضوى بزرگتر  یا کوچکتر از حدّ معمول باشد ، ناقص الخلقه به حساب مىآید . در امور معنوى نیز انسان باید ارزشها را بطور هماهنگ در خود پرورش دهد .  به پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله  خبر دادند که گروهى از امّت تو بخاطر عبادت ،  همسر و فرزند را رها کرده و به مسجد آمده اند . پیامبر فریاد برآورد که این راه و روش من نیست ، من خودم با همسرم زندگى مىکنم و در منزل ساکنم ، هر کس غیر از این عمل کند از من نیست . (کافى، ج5، ص496)
    امام صادق علیه السلام  داستانِ مسلمانى را نقل مى کند که همسایه مسیحى داشت و مسلمان شد . این مسلمان هنگام  سحر او را بیدار کرد و به مسجد آورد و به او گفت : نماز شب بخوان تا صبح شود . هنگام صبح گفت : نماز صبح بجاى آور و پس از آن تا طلوع آفتاب دعا بخوان . سپس تا وقت نماز ظهر قرآن بخوان و بدینگونه یک شبانه روز او را با نماز و قرآن و دعا پر کرد .
    مسیحى که به خانه بازگشت ، دست از اسلام برداشت و دیگر پاى به مسجد نگذاشت . (سیرى در سیره نبوى، ص213) آرى اینگونه افراط و زیاده روى در عبادت ، مردم را فرارى مى دهد .
    استاد شهید مرتضى مطهرى نقل مى کند ،  که عمروعاص دو پسر داشت ؛  یکى  طرفدار حضرت على علیه السلام شد و دیگرى طرفدار معاویه .  روزى پیامبر به فرزند خوب عمروعاص ( عبداللّه ) فرمود :   شنیده ام که تو شبها را به عبادت و روزها را به روزه مىگذرانى ، گفت بله یا رسول اللّه ، پیامبر فرمود : من این راه را قبول ندارم . (طهارت روح ،  ص122)  در روایات مى خوانیم : « اِنَّ لِلْقُلُوبِ اِقْبالاً وَاِدْباراً » (بحار، ج 78، ص 357) روح انسان ، گرایش و فرار دارد . هرگاه رو مى کند و گرایش دارد بهره گیرى کنید و هرگاه آمادگى ندارد به او فشار نیاورید که ناخود آگاه عکس العمل منفى نشان مى دهد .
     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله عبادت و عبودیّت

    فهرست:

    عبادت و عبودیّت

    فطرت و عبادت

    ریشه پرستش

    عمق پرستش

    بى تفاوتى نسبت به عبادت

    مدار عبادت ، رضاى خدا

    روحیه عبادت

    میانه روى در عبادت

    مدیریت در عبادت

    عبادت ، داروخانه شبانه روزى

    عبادت ، مایه آرامش

    عبادت و دریافت ها

    تأثیر متقابل ایمان و عبادت

    فلسفه عبادت در قرآن

    نماز در کلام على علیه السلام

    آثار و برکات عبودیّت و بندگى

    سیماى نماز

    نماز و قرآن

    نماز و قصاص !

    نمازهاى مشکل گشا

    نماز جعفر طیّار

    قداست نماز

    جامعیّت نماز

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله عبادت و عبودیّت , مقاله در مورد تحقیق مقاله عبادت و عبودیّت , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عبادت و عبودیّت , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عبادت و عبودیّت , تحقیق درباره تحقیق مقاله عبادت و عبودیّت , مقاله درباره تحقیق مقاله عبادت و عبودیّت , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عبادت و عبودیّت , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عبادت و عبودیّت ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله عبادت و عبودیّت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت