تحقیق مقاله اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 13776
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی

    اصل تعادل بودجه

    تفکر تعادل بودجه را باید در اندیشه های آقای آدام اسمیت جستجو کرد

    سه نظریه برای تعادل بودجه

    اندیشمندان مکتب کلاسیک

    آدام اسمیت و دیوید ریکارد روژان باتیست

    پیروان مکتب نهایی در اقتصاد (ماژرینالیستها)

    1- مکتب کلاسکیها : معتقد بودند که بودجه دولت نه باید کسری داشته باشد و نه مازاد در نظر او و پیروانش دخل و خرج دولت باید بطور دقیق برابر باشد. این گروه حامی عدالت و نظم اجتماعی بودند. بنابر نظریات این گروه، دولت ها فقط باید به حفظ نظم عمومی و برقراری عدالت اجتماعی بپردازند و نباید در سایر کارها دخالت کنند. از نظر این گروه دخالت دولت را مخالف اصل آزادی فردی و فلسفه اصالت شخصی می دانستند.

    2- آدام اسمیت و دیوید ریکاردو دو دانشمند اقتصاد کلاسیک انگلیسی روژان باتیست سه فرانسوی : دخالت دولت را در اداره امور اقتصاد به حداقل می دانستند و در زمان آنها هم حقیقت جز این نبود.

    3- پیروان مکتب نهایی در اقتصاد (ماژرینالیستها) : ارزش خدمات دولتی را با فایده نهایی آن برای جامعه می سنجیدند. و بنابراین کسری بودجه و تامین مالی آن بصورت وام یا قرضه، تحمیلی بر نسل آینده محسوب می شود و نمی توان فایده نهایی را از محل این گونه منابع و یا آن را در میان نسل حال و آینده تقسیم کرد.

    تعادل بودجه از نظر این گروه همان مفهوم لغوی تعادل یعنی برابری میان درآمدها و هزینه های دولت در یک سال بودجه ای است

    عدم تعادل در بودجه

    کسری بودجه                                 مازاد بودجه

    الف) کسری بودجه : کلاسیک

     

     زیاد بودن هزینه ها در مقابل درآمدها به عبارتی افزایش هزینه های عادی دولت در برابر درآمدهای عادی می باشد.                                     هزینه ها< درآمدها

    کلاسیک ها وظایف دولت را محدود به 2 وظیفه می دانستند:

    هزینه های عادی دولت مربوط به انجام این وظایف بود و درآمدهای دولت نیز تنها از طریق دریافت مالیات تامین می گردیدند.

    بخاطر محدود بودن وظایف دولت باید مخارج آن محدود باشند در نتیجه حداقل درآمد برای دولت منظور شده باشد. اعتقاد کلاسیک ها این بود که در صورت کسری بودجه دولت ها سیاست اوراق قرضه را پیش می گرفتند و باعث هزینه های اضافی در یکسال می باشد و در سال های بعد که باید اصل و بهره وام های دریافت شده پرداخت شود عاملی برای افزایش هزینه های دولت است. از طرف دیگر محدود بودن منابع مالی دولت، دولت را به سوی ورشکستگی می کشاند.

    این مکتب از سیستم مقداری پول استفاده می کنند و اعتقاد داشتند در صورتی که دولت به منظور تامین کسر بودجه دست به چاپ وانتشار پول بزند این عمل منجر به افزایش هزینه ها می شود و افزایش قیمت ها برابر با افزایش هزینه های دولت خواهد بود سیستم مقداری پول  انتشار اسکناس افزایش قیمت ها  افزایش هزینه های دولت کسری بودجه در دوره های بعدی  انتشار بیشتر اسکناس افزایش هزینه های دولت بطور مداوم

    کلاسیک ها معتقد به عدم دخالت در امور اقتصادی بودند در نتیجه منظور از کسر بوده همان کسری بودجه اداری بود.

    ب) مازاد بودجه : درآمدهای عمومی < هزینه های عمومی. اعتقاد کلاسیک ها بر این بود که دولت ها باید طوری عمل کنند که درآمدها= هزینه ها باشند. پس اضافه در آمد را ناشی از وصول مالیات اضافی و مازاد بر نیاز دولت می دانستند گرفتن مالیات اضافی به 2 صورت تاثیر منفی دارد.

    1- دولت را دچار وسوسه انجام مخارج جدید

    2- محدودیت قدرت مالی بخش اقتصاد خصوصی در نتیجه مانع توسعه بیشتر فعالیت های اقتصاد می گردد.

    امروزه اصل تعادل بودجه که برابری میان هزینه ها با درآمد است یعنی در مفهوم مورد نظر کلاسیک ها، اعتبار خود را از دست داده است.

    کسری بودجه از دیدگاه مالیات جدید : در عصر جدید با توسعه روزافزون وظایف دولت ها و به منظور توسعه زیر بنای اقتصادی جامعه از قبیل ایجاد مجتمع های بزرگ ذوب آهن، پتروشیمی، نیروگاهها، ایجاد بزرگ راههای ارتباطی و نظایر آنها دریافت استقراض ضروری به نظر می رسد زیرا آیندگان از چنین سرمایه گذاریهایی استفاده خواهند نمود لذا وام های گرفته شده نیز پرداخت خواهد شد

    تعادل سالیانه بودجه  تعادل ادواری بودجه: این نمودار نشان دهنده استفاده از تعادل ادواری بودجه را بیان می کند. در حال حاضر طرفداران عدم کسری بودجه نیز معتقدند دریافت وام و کسر بودجه همیشه همراه با خطر تورم است. پس دولت باید از عدم تعادل بودجه خودداری کند لذا تعادل سالیه بودجه مطرح شد اما با پیشرفت دانش اقتصادی و تکامل فرآیند بودجه نویسی باعث گردیده که در برخی از کشورهای پیشرفته با دیدی وسیع تر به اصل تعادل نگاه کنند. از سیاست تعادل ادواری بودجه در جهت کاهش بحران های تجاری و نوسان های اقتصادی بهره گرفته شود. دولت ها در زمانی که در آمدها  کمتر و یا بیشتر از هزینه ها پیش بینی می شود می توانند چگونگی تامین این دوره (چه کسری و چه مازاد) در لایحه تقدیمی به مجلس مشخص نمایند. در این موارد مازاد درآمد برای بازپرداخت وامهای دولت و در بعضی مواقع با وجود بدهی اقدام به ذخیره می کنند.

    کسر بودجه از نظر ماهیت و نوع مخارج دولت به 2 صورت :

    1- کسر بودجه معقول

    2- کسر بودجه غیر منقول

    انواع کسری بودجه :

    1- کسری بودجه اداری

    2- کسری بودجه ناشی از اوضاع اقتصادی

    3- کسری بودجه مربوط به زیربنای اقتصادی

    1- کسری بودجه اداری : از نوع کسر بودجه غیر معقول بوده و دولت در رفع آن باید بکوشد 2 دلیل موجب چنین کسری بودجه می شود:

    الف) فقدان سازمان و سیستم مناسب وصول درآمد

    ب) فقدان مدیریت صحیح و عدم هماهنگی در کار

    2- کسر بودجه ناشی از اوضاع اقتصادی : از نوع کسر بودجه معقول است و به دلایل زیر ایجاد می شود.

    الف) به علت تغییر شرایط اقتصادی از دوره رونق به مرحله بحران و رکورد ایجاد می شود. در دوره هایی تغییرات زیادی در وصول درآمد ایجاد می شود در حالیکه دولت تعهدات زیادی را انجام داده است قادر به کاهش مخارج خود نیست. دولت در دوره های مانند رکورد اقتصادی نه تنها نمی تواند مخارج خود را محدود کند بلکه گاهی به افزایش هزینه روی می آورد. بنابراین در مراحل رشد اقتصادی با افزایش درآمد مواجه می باشد ولی در مراحل تنزل و منع اقتصادی دچار کسر بودجه می شود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    http://www.iranbudget.blogfa.com/post-10.aspx

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی , مقاله در مورد تحقیق مقاله اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی , تحقیق درباره تحقیق مقاله اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی , مقاله درباره تحقیق مقاله اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت