تحقیق مقاله ملاک و معیار های یک مدرسه

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 14555
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ملاک و معیار های یک مدرسه

     

    1- فضای آموزشی مدرسه خوب ( کلاس درس ) متناسب با سن و پایه تحصیلی دانش آموزان محرک و جذاب باشد .

    2- مدرسه خوب دارای محیطی زیبا و با طرا وت  و نشا ط آور است .

    3 – درمدرسه خوب ابعاد کلاسها و صندلیها استاندارد و متناسب با سن دانش آموزان می باشد .

    4- فضای فرهنگی ، هنری و فن آوری برای رفع نیازهای علمی و تحقیقی دانش آموزا ن مهیا می  باشد .

    5- مدرسه خوب به شکوفایی استعداد و توانایی جسمی دانش آموزا ن اهتمام دارد و در جهت تامین  فضا و امکانات ورزشی کوشا می باشد .

    6- در مدرسه خوب فضای نمازخانه رغبت انگیز ، سالن ها وسیع وتمیز ، سرویهای بهداشتی تمیز و استاندارد می باشد .

    7– در مدرسه خوب مکا ن نشستن راحت بوده سیستمهای گرما یی و برودتی مناسب و کلاس ها به دور از سر و صد ا و دارای  نورکا فی می باشند.

    8- در و دیوار و حیاط  و رنگ مدرسه خوب ، دارای پیام آموزشی و تربیتی هستند .

    9- در مدرسه خوب با تامین سرویس ایاب و ذهاب به سلامت جسمی دانش آموزا ن توجه کافی میشود .

    11- مدرسه خوب به بهداشت روحی دانش آموزان توجه کافی دارد و با ایجاد  کتابخانه ، آزمایشگاه ، اتاق خلاقیت و سالن سمعی و بصری در جهت تامین آن می کوشد .

    12 - مدرسه خوب دارای امکانات آموزشی و آزمایشگاهی از قبیل رسانه های دیداری و شنیداری، تجهیزات آزمایشگاهی و ...   می باشد .

    13- محیط آموزشی گویای معماری ایرانی و اسلامی و دارای پیام فرهنگی هنری است .

    و ...

     

     

    راهکارها و پیشنهادات :

     

    الف : ستادی

     

    1-  طراحی و راه اندازی وبلا گ با عنوان مدرسه خوب

    2- نصب تابلوی LCD  که پیام های مدرسه خوب ، معلم خوب   و والدین خوب را ارائه کند .

    3- درج شعارهای مرتبط با موضوع مدرسه خوب بر روی بخشنامه ها

    4- تشکیل جلسه خاص با روسای آموزش و پرورش مناطق تابعه با موضوع مد رسه خوب

     

    ب : منطقه ای ( اجرایی )

     

    1- همایش مدیران با دعوت از اعضای کمیسیون مدرسه خوب

    2- انتخاب یک یا چند ویژگی به عنوان میثاق منطقه ای

    3- تشکیل تیم مشاوره ای در اداره شهرستان / منطقه برای نیل به مدرسه خوب

     

    ج :  مدرسه ای

     

    1- همایش  اولیا ء و مدرسه

    2- انتخاب یک ویژگی  به عنوان  میثا ق مدرسه ای

    3- برگزاری  همایش دانش آموزی با عنوان مدرسه خوب و دانش آموزا ن

     

       

    معیارهای انتخاب روش تدریس‏

     .1 هدف‏های آموزشی      2. ویژگی‏ها و علائق مخاطب‏       3 . اصول یادگیری       4 . امکانات، تجهیزات و منابع‏

     

     .1 هدف‏های آموزشی‏

     یکی از معیارهای انتخاب روش تدریس، نوع هدف‏های آموزشی است.در هر برنامه درسی هدف‏های خاصی مورد نظر است.ماهیت هدف پرتوافکن انتخاب روش‏ها است.علاوه بر معیارهای هدف‏های آموزشی باید به این نکته توجه شود که فرصت‏ها و تجربیات یادگیری لازم و مناسب برای حصول هدف‏ها انتخاب و سازماندهی شود؛ یعنی روش‏های تدریس و تجربیات پیش بینی شده طوری باشند که هدف‏ها را تحقّق بخشد.برای مثال اگر تقویت مهارت‏های خاص ورزشی مورد نظر است، باید در ضمن تدریس، افراد امکان تمرین کافی و تجربه همان مهارت‏ها را داشته باشند.برای آموختن شنا مطالعه چند کتاب در مورد شنا کردن و اظهار علاقه فراوان به این ورزش برای آموختن آن کفایت نمی‏کند؛ بلکه باید داخل آب بیفتند و به طور مکرّر به شنا بپردازند تا در عمل، شناکردن را بیاموزند.بنابراین تدریس هم این گونه است که باید خود را درگیر کار نمود تا استعدادها شکوفا و تجربیات اندوخته گردد.

     .2 ویژگی‏ها و علائق مخاطب‏

     روش‏های تدریس برای رساندن فراگیران به هدف‏های آموزشی انتخاب می‏شوند و توجه به ویژگی‏ها و علائق آنها در انتخاب روش تدریس یکی از عوامل اساسی است.اگر این شرط رعایت نشود، روش‏های تدریس باعث خستگی و ملال فراگیران می‏شود و مانع تحقّق هدف‏های مورد انتظار می‏گردد؛ برای مثال در دوره ابتدایی فراگیران یا قرآن پژوهان بازی را دوست دارند و اصولا جزو زندگی آن‏ها است باید روش‏های تدریس در این دوره با بازی و سرگرمی آمیخته شود یا اصولا فضای رقابت‏انگیز مورد علاقه آنان فراهم گردد.روش‏ها باید افراد را در یک حالت رقابت معقول مناسب فعّال کند (البته با توجه به تفاوت‏های فردی) و نیز داستان که مورد علاقه آنان است در هنگام تدریس می‏تواند آن را اثربخش نماید.

     در دوره نوجوانی کارهای گروهی مورد علاقه نوجوانان است؛ اگر روش‏های تدریس در این سنین به صورت گروهی سازماندهی شود، موفّقیت بیشتری خواهند داشت.

     .3 اصول یادگیری‏

     اصول یادگیری یکی از عوامل بسیار مؤثّر در یادگیری است.با توجه به مکاتب مختلف روان‏شناسی این اصول عبارتند از:

     الف) به پیش دانسته‏های فراگیران توجه کنید و درس را بر اساس اطلاعات و دانسته‏های قبلی فراگیر آغاز کنید تا یادگیری معنادار حاصل گردد و مطالب صرفا جنبه حافظه‏ای نداشته باشد.(توجه به رفتار ورودی فراگیران) فراگیر در جریان فرایند یاد - دهی یادگیری باید فعّال باشد و خود سازنده معلومات خویش باشد؛ زیرا که دانش انتقال نمی‏یابد بلکه عرضه می‏گردد و این فراگیر است که با تلاش خود، مطالب و مفاهیم را جذب می‏نماید.

     ب) جنبه‏های مثبت و نقاط قوّت فراگیران را مورد توجه قرار دهید تا بدین وسیله با کسب موفقیت‏های کوچک زمینه مساعدی برای موفّقیت‏های دیگر به وجود آید و موقعیتی فراهم کنید تا کاستی‏های خود را جبران کند.

     ج) آمادگی روحی روانی و جسمی فراگیر را در نظر بگیرد و بر اساس آن، روش خود را انتخاب نمایند.(مهارت شروع)

     د) سعی کنید مطالب را با زندگی امروزی فراگیر مرتبط کنید تا انگیزه لازم برای مشارکت و فعّال بودن فراگیر ایجاد گردد.

     می‏توان گفت در انتخاب روش‏های تدریس نباید به اصول یادگیری در نظر خاصی تأکید نمود؛ زیرا نظریه‏های یادگیری هر کدام مزیت‏هایی دارند.ترکیب آن مزیت‏ها می‏تواند امکان استفاده از اصول یادگیری متعدّد و روش‏های تدریس متناسب با آن اصول را برای برنامه‏ریز و معلّم فراهم سازد.

     .4 امکانات، تجهیزات و منابع‏

     امکانات و منابعی که مدرسه یا مرکز قرآنی، معلّم و دانش‏آموزان در اختیار دارند، از عوامل مؤثّر در انتخاب الگوی تدریس هستند.تدریس خوب و فعّال به امکانات و تجهیزاتی نیاز دارد که معلّم و دانش‏آموز در موقعیت‏های آموزشی مختلف از آنها استفاده کنند و با تجربیات غنی، هدف‏های آموزش را تحقّق بخشند.وجود کتابخانه، لوازم و وسایل کمک آموزشی در مدرسه و مرکز آموزشی از دیگر عوامل مؤثّر در تدریس است.بنابراین در انتخاب روش‏های تدریس باید به شرایط و امکانات توجه کرد.البته این توجه بدان معنا نیست که وضع موجود اصلا نباید تغییر کند و صرفا انتخاب را قدری تغییر داد.در اثر این تغییرات و انعطاف متقابل وضع موجود و الگوهای تدریس است که موانع به تدریج از بین می‏روند و فضای مناسب‏تری برای آموزش فراهم می‏شود.

     سه نکته مهم در باره روش‏ های تدریس‏

     معلّم باید همه قابلیت‏ها و توانایی‏های خود را در جهت اجرای برنامه‏های درسی بکار گیرد؛ چرا که در منابع و کتاب‏های گوناگون روش‏های تدریس مختلفی معرّفی شده‏اند که شناخت آنها لازمه تدریس موفّق است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ملاک و معیار های یک مدرسه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ملاک و معیار های یک مدرسه , مقاله در مورد تحقیق مقاله ملاک و معیار های یک مدرسه , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ملاک و معیار های یک مدرسه , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ملاک و معیار های یک مدرسه , تحقیق درباره تحقیق مقاله ملاک و معیار های یک مدرسه , مقاله درباره تحقیق مقاله ملاک و معیار های یک مدرسه , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ملاک و معیار های یک مدرسه , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ملاک و معیار های یک مدرسه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ملاک و معیار های یک مدرسه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت