تحقیق مقاله آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 15479
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن

         فرزندم …

    « نخست دوست و سپس راه »! این سخن امام علی (ع) است .

    بی وجود دوستان ، چگونه انسان می‏تواند از گردنه‏ها و راههای دشوار زندگی بگذرد ؟ چگونه انسانی که هنوز شبکه‏ای روابط اجتماعی که او را در تحقق بخشیدن به اهداف و حل مشکلاتش یاری رساند ، برای خود به وجود نیاورده است ، موفق خواهد شد ؟ آیا هرگز شنیده‏اید که یک رهبر بدون آنکه بر شانه‏های دوستانش گام نهد ، پله‏های مجد و عظمت را بپیماید ؟

    حقیقت آن است که بدون دوستی هرگز موفقیتی در کار نخواهد بود و بدون برخورداری از هنر روابط ، هرگز دوستی  ایجاد نخواهد شد و بدون محبت و دوستی هرگز روابطی به وجود نخواهد آمد .

    اما دوستی زمینه‏هایی لازم دارد که باید آن را فراهم آورد . این زمینه‏ها همان پایبندی به اخلاق فاضله ، بهره‏مندی از تواضع و فروتنی و خویشتنداری و اراده‏ی نیرومند است. ما از دوستی مبتنی بر اخلاق سخن می‏گوییم . بنابراین آنچه بعضی آن را دوستی می‏نامند اگر صرفاً به معنای یک ارتباط اجتماعی و تبادل خدمات و منافع باشد ، مردود و مطرود است . زیرا اینگونه دوستی‏ها چیزی نیست جز یک کالای تجارتی که فرد در آنها خواهان به دست آوردن سود است نه دادن زیان . می‏خواهد بگیرد ، نه اینکه چیزی بدهد .

    در این مقاله موضوع دوستی و آیین دوستی را از دیدگاه قرآن کریم و روایات اسلامی مورد بررسی قرار می‏دهیم .

     

    مفهوم دوستی

    دوستی گوهری است گرانبها و ودیعه‏ای است الهی که در دلهای پاک پدید آید و چون ریشه‏ی آن نهال در دل آدمی پدید آمد ، بر مردمان فرض است که آن را در قلب و روح خویش بپرورانند و نهال آنرا آبیاری کنند تا درختی برومند و بارور گردد . از این رو حافظ گفته است :

    درخت دوستی بنشان که کام دل بر بار آرد

    درخت دشمنی بر کن که رنج بی شمار آرد

    از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمودند : « دوستی جز با حدود و شرایطش امکان‏پذیر نیست . کسی که این حدود و شرایط یا بخشی از آن در او باشد ، او را دوست بدان ، و کسی که هیچ یک از این شرایط در او نیست ،‌ چیزی از دوستی در او نیست . این شرایط عبارتند از :

    باطن و ظاهرش برای تو یکی باشد .

    زینت و آبروی تو را زینت و آبروی خود بداند و عیب و زشتی تو را عیب و زشتی خود ببیند .

    مقام و مال ، وضع او را نسبت به تو تغییر ندهد .

    آنچه را قدرت دارد از تو مضایقه ننماید .

    این شرط که جامع همه‏ی این صفات است ، آن است که در هنگام پشت کردن روزگار ، تو را رها نکند .

    دوستی به منزله‏ی سرمایه و ثروتی است که در اختیار آدمی است و همانگونه که هر چه شب تارتر باشد ، بیشتر به چراغ نیاز است ، انسان هم هرچه تهیدست و تیره روزتر باشد ، ارزش دوستان خوب را بیشتر می‏داند . برای آنکه ارزش چراغ در شب‏های تار بیشتر از شب‏های مهتاب است . گرچه انسان در مقامات بالاتر هر چه از مال و ثروت بی‏نیازتر باشد . باز به دوستان بیشتری نیازمند است . و در هر حال آدمی در هر مقام و منزلتی که باشد هرگز از دوستی با نظایر خویش ، بی‏نیاز نخواهد بود .

    حضرت علی (ع) می‏‏فرماید :

    غریب و تنها کسی است که او را دوست نباشد .

    حال اگر چنین کسی هر چه ثروت داشته باشد و مقام و منزلتی برتر ، اگر دوستان یکدل و یگانه‏ای نداشته باشد . غریب و تنهاست . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن

    فهرست:

    ندارد.
     

     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن, مقاله در مورد تحقیق مقاله آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن, تحقیق درباره تحقیق مقاله آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن, مقاله درباره تحقیق مقاله آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آیین دوست یابی از دیدگاه قرآن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت