تحقیق مقاله رایگان هپاتیت B

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 15552
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان هپاتیت B

    هپاتیت B

     

     هپاتیت : B  عامل ویروس HBV نام دارد و چون از طریق خون و فرآورده های خونی منتقل می شود به آن هپاتیت سرمی نیز می گویند راه های آن از مادر به جنین تماس جنسی تزریق خون آلوده تماس با سر سوزن و سرنگ آلوده به خصوص در معتادین تزریقی بیشتر است

    همچنین تماس با وسایل تیز برنده ی آلوده به خون مثل قیچی یا تیغ سلمانی و یا وسایل خال کوبی غیر بهداشتی عامل سرایت بیماری است دوره ی کمون بیماری 30تا 180روز به طول می انجامد .

    این بیماری از راه مدفوعی – دهانی انتقال نمی یابد و شدت بیماری و علائم عمومی آن شدید تر از هپاتیت نوع Aاست در هپاتیت Bعفونت مزمن و ناقل وجود دارد مرگ و میر آن بیشتر از نوع A می باشد .

     

    این نوع هپاتیت می تواند منجر به سرطان های سلولی کبد شود و ممکن است به علت بروز یک سری واکنش های خاص در سرم و خون بیمار حالت التهاب مفاصل نیز دیده شود . در ضمن مرگ و میر در این بیماری بیشتر از هپاتیت نوع Aاست.

     

    تشخیص:

    با انجام تست های آزمایش گاهی و یافتن آنتی ژن سطحی ویروس HBS AGیا آنتی بادی های خاص که علیه قسمت های مختلف ویروس که در بدن ترشح می شود مثل : ANTI – HBV

     

     

    نشانه های هپاتیت :

     

    آ لودگی به ویروس هپاتیت B به سه حالت متفاوت ممکن است دیده شود.
     
    هپاتیت حاد:در این حالت بیمار پس از یک دوره مقدماتی با نشانه های مانند تب ، سرما خوردگی، تهوع ، استفراغ ، و درد شکم دچار زردی می شوند.
     
    اولین عضوی که زردی در آن مشاهده می شود. سفیدی چشم ها است . بطور معمول خود به خود بهبود می یابد . و پس از شش ماه خون از ویروس پاک می شود. و فقط 10% -5% بیماران بالغ ممکن است آلودگی مزمن شود.

    هپاتیت مزمن :

    در این حالت ، نشانه ها بسیار غیر اختصاصی است . شایعترین نشانه هپاتیت مزمن ، ضعف و خستگی طولانی است . گاهی ممکن است زردی خفیف یا خارش وجود داشته باشد . با پیشرفت بیماری ممکن است نارسایی کبد بروز کند . این افراد باید تحت نظر پزشک قرار گیرند . و در صورت نیاز ، دارو درمانی شوند.

    پیشگیری:

    تزریق واکسن که برای نوزادان، کارکنان و پرسنل مراکز مثل: دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی و بیمارانی که مرتب فرآورده های خونی دریافت می کنند.

    مثل :(هموفیلی ،تالاسمی و غیره،.) توصیه می گردد. البته در حال حاضر تزریق واکسن برای نوزادان اجباری بوده و جزء برنامه واکسیناسیون کشوری محسوب می شود. علاوه براین افرادی که با بیمار تماس نزدیک داشته باشند مثل فرزندان یا همسر بیمار (کسی که با او تماس جنسی داشته باشد ) نیز باید واکسن را تزریق کند .

    تزریق واکسن در سه مرحله انجام می گیرد که اولین مرحله را نوبت اول می گویند ،سپس یک ماه بعد از تزریق نوبت اول، نوبت دوم را باید تزریق کرد و 6ماه بعد از تزریق دوم ،نوبت سوم تزریق انجام می شود .

     

    نکته مهم :  تزریق واکسن برای نوزادان در بدو تولد 5/1ماهگی و 9 ماهگی انجام می شود.

     توصیه به رعایت بهداشت ،عدم استفاده از سرنگ های آلوده در خالکوبی و کارهای آرایشی و عدم ارتباط با شریک جنسی مشکوک و تزریق واکسن به افراد در معرض خطر از مهم ترین راه های جلوگیری از بیماری هستند.

     

    آمار هپاتیتBدر ایران :

    در حال حاضر در حدود 2 میلیون نفر از افراد جامعه ایران حامل ویروس هپاتیت B می باشند .هپاتیت B یک بیماری واگیر دار و خطرناک می باشد که 100 برابر از HIV خطرناک تر است . 30درصد از افرادی که دچار هپاتیت B می باشند علت آن را نمی دانند

     هپاتیت Bشایع ترین علت سیروز کبد در ایران و مهم ترین علت سرطان کبد در ایران و جهان می باشد واکسن هپاتیت Bبه عنوان اولین واکسن ضد سرطان کبد شناخته شده است .

     

    واکسیناسیون هپاتیت B از سال 1372 همراه با سایر واکسن های معمول برای کلیه نوزادان و بزرگسالان در 3مرحله کامل انجام می گردد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان هپاتیت B

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان هپاتیت B, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان هپاتیت B, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان هپاتیت B, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان هپاتیت B, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان هپاتیت B, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان هپاتیت B, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان هپاتیت B, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان هپاتیت B ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان هپاتیت B
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت